První testy RYZEN 3 3100/3300X ukazují skvělý výkon. Intel přeznačí Core i7-7700K na Core i3. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 26 duben 2020
altProcesory Intel Core 10000 a AMD RYZEN 3 3100/3300X nejsou na trhu, ale už tu máme srovnání.

 

 

 

 

Procesory jsou totiž už delší dobu dostupné testerům, a ne všichni dodržují NDA a embarga. AMD už alespoň oficiálně dva nové levné 7nm čipy ohlásilo. RYZEN 3 3100 za 99 dolarů a RYZEN 3 3300X za 120 dolarů. Oba mají 4jádra/8vláken jsou odemčené pro OC/PBO, na trhu budou začátkem května, kdy se také oficiálně dočkáte kompletních testů a recenzí.

Na internet unikla zajímavá informace, že se oba nové levné AMD procesory liší technicky v tom, jak je využíváno částečně v základu samozřejmě 7nm 8jádrové jádro ZEN 2. RYZEN 3 3100 používá z obou 4jádrových CCX modulů po 2jádrech/4vláknech a 8MB L3, ovšem RYZEN 3 3300X má jeden ten CCX modul úplně vypnutý a používá naplno jen ten druhý, ovšem stále má 16MB L3. Zajímavý rozdíl.

To Intel své desktopové Core 10000 ještě oficiálně neohlásil, ale vzorky už dávno obíhají světem a jak víme, není na nich vlastně nic nového (až na aktivní HT) ve srovnání se starou generací. Naopak se dokonce v případě Core i3 dočkáme vlastně návratu starého Core i7-7700K, který ještě nedávno byl mnohými oslavován jako modla a jeho cena přesahovala 400 dolarů. Intel záměrně dosud neprodával jiné 4jádro s 8vlákny, protože speciálně v herních testech, by nebyl jeho drahý 8jádrový Core i9-9700K/9900K v mnoha méně optimalizovaných hrách, o nic rychlejší. A Intel se rád chlubí herními testy a těžko by tak vysvětloval, že jeho dražší nové procesory nejsou v některých hrách výkonnější.

Musel by totiž říci tu pravdu, kterou záměrně neříká, tedy že nic jako herní výkon procesoru neexistuje. A to, že je v některých hrách jinak podstatně silnější CPU slabší než jiný (třeba Core i9-10980XE je ve hrách slabší než 9900K), nesouvisí vůbec s výkonem CPU samotného a už vůbec neukazuje nějaký herní výkon procesoru, ale souvisí čistě s optimalizací aplikace/hry. Tedy kolik ta toho dostupného výkonu procesoru využívá. Je totiž rozdíl, když máte 8vláken a využití celého CPU je 100% při výsledku třeba 100FPS, nebo těch stejných 100FPS máte při využití jiného procesoru s celkovou zátěží 30% ;). Výkon CPU je totiž jasně daný, a zatímco ten už dostatečně nezměníte (jádra do něj nepřidáte), hru optimalizovat dodatečně můžete i třeba pro využití více jader/vláken. A také se tak děje. Navíc stačí mít v pozadí ještě nějaké jiné aplikace a rázem je z „nejrychlejšího herního procesoru“ 9900K, nepoužitelný louda za ty šílené peníze, protože má prostě jen těch dnes téměř low endových 8jader/16vlákne a 18jádrový 10980XE mu dalece ukazuje záda. Tady se totiž projeví ten skutečný výkon procesoru.

Každopádně proč o tom mluvíme. Core i7-7700K se vrací jako Core i3-10000, s podobnými takty, stejnou 14nm architekturou a výrobou ale hlavně stejným výkonem 4jader/8vláken. Samozřejmě ale stát těch téměř 500 dolarů jako před 3 lety nebude moci :). AMD ovšem dělá Intelu s nově oznámenými již 7nm RYZEN 3 vrásky na čele, protože jak se očekávalo, AMD je výkonnější. To že zašlape do země současné slaboučké předražené jen 4vláknové Core i3-9000, bylo všem jasné. Jenže ani s novou generací to Intel nebude mít jednoduché.

  • Nové RYZEN 3 poráží Core i3 10000

Nový Core i3-10100 bude náhrada Core i3-9100 a cena bude pravděpodobně kolem 120 dolarů. A to je problém, když Core i3-10100 dosahuje výkonu jen 448/2284bodů v CineBench R20 ovšem AMD za tutéž cenu nabízí RYZEN 3 3300X s výkonem vyšším, tedy 491/2341 bodů. Navíc odemčeným pro další OC/BPO a nemusíte si kvůli němu ani kupovat novou drahou desku, protože RYZEN 3 3300X můžete dát a osadit do existujících AM4. A i v levných deskách využívat rychlejší paměti nebo možnost taktování/zapnutí PBO. Intel Core 3 ovšem žádné taktování nepodporuje, a navíc vyžaduje zcela novou/zbytečnou LGA 1200 desku. Ačkoliv technicky, architekturou a vším, není mezi Core i3-10000 a třeba starým Core i7-7700K vůbec žádný jiný rozdíl. LGA 1200 platforma je pro tyto procesory zcela zbytečná a nic nepřináší, jen zbytečně vyhozené peníze, materiál, energii a ztrátu času.

(zdroj: WCCFTECH.com)

Mimochodem Core i7-7700K dosahuje 466/2257 bodů v CineBench R20, takže je pořád slabší než nový Ryzen 3 3300X za 120 dolarů. AMD má navíc v nabídce ještě jen 99 dolarový RYZEN 3 3100, který dosahuje 444/2154 bodů, tedy pořád na dohled tomu, co má Core i7-7700K jako ještě nedávno nejvýkonnější procesor pro běžné uživatele pro mainstream.

Navíc realita je, že AMD se ani nesnaží hnát takty RYZEN 3 nějak vysoko. Nechce a ani nemusí. Má lepší IPC, výkon na jádro a podstatně lepší efektivitu, levnější výrobu i mnohem lepší platformu. Navíc oba nové RYZEN 3 mají záměrně jen 65W (reálných) zatímco Core i7-7700K má 95W (tehdy ještě docela blízko realitě, na rozdíl od TDP u současných Intelů). Potíž Intelu také je, že AMD za cenu jeho Core i3 modelů, prodává už dávno RYZEN 5 1600AF nebo RYZEN 5 2600, tedy 6jader/12vláken, které převálcují ty 4jádrové procesorové chudinky rozdílem třídy. Mimochodem, AMD s novinkami zdaleka nekončí …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
pavel.pavol [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pěkné srovnání 2020-04-26 16:07:31

AMD s novinkami zdaleka nekončí …, jj Cezanne vypadá hodně pěkně

Jinak v úterý 28.4.2020 po uzavření burzy (po 22) AMD vyhlašuje hospodářské výsledky, jsem hodně napjatý
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-26 21:07:53
avatar
Už jsem zvědavý na porovnání s R5 2600. Ono 120USD při současném kurzu a daně a clo a marže, to se blíží ke 4 tisícům. Ale taková R5 2600 se prodává za 3200Kč.
I tak jsou to super ceny. Já pořád jedu na socketu 1150 s i5-4690K a nejlepší CPU s možností taktování i7-4790K (jakožto poslední záchvěv pro upgrade, na komplet nový základ nejsou lóve) na bazarech většinou nejde pod 4,5 tisíce. To by jeden bl.l velebnosti.
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-27 10:00:32

Jo jo, lóve nejsou Já někdy v zimě taky udělal upgrade. Koupil jsem za asi 600 (? už nevím) na skřetovi H110 desku (nějaká GigaByte, jediná co tam měli). Ze chcíplého HP desktopu v práci jsem vyndal i7-6700 (non-K) a 8GB DDR4 obyč pamětí, dal do case z původního kompu a jede se dál
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-26 22:44:32
avatar
Tak môj core i7 4930k(6C/12T) pretočený na 4,5GHz má v R20 335/2536 bodov. A keď z neho spravím 4C/8T tak má 1695 bodov. Celkom bieda keď je to 4 jadro.
Dsan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-27 06:46:30
avatar
Můj NTB s i7-8750H (6c/12t) má v R20 score 3100b
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-27 08:14:47

No, ja vam nereknu, kolikma muj Intel bodu v testech. Ty nehraju Ale reknu vam, ze na hry typu strategie a simulace ma vyssi vykon nez Ryzen. A na praci v CADu je tak o 1/3 vykonnejsi nez Ryzen.
Kdybych hral střílečky a u toho mel na pozadi pustenych dalsich 5 programu, tak urcite jdu do R. Ale ne vsechno jde optimalizovat na vic jader uz z podstaty samotneho programu protoze vypocty....
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-27 09:46:53

A ten tvůj Intel je jakého typu procesoru?
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-27 11:13:28

9700K
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-27 11:28:33

A ten Ryzen, proti kterému stavíš tento cpu asi nebude mířen proti těmto lowendovým procesorům v článku. Viď?
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-27 16:35:51

Ne, ale o tom to neni. Jde o princip, ktery se tady tlaci a zapomina se, nozna zamerne, ze existuji pomerne významné oblasti, kde to prostě funguje jinak a s Intelem lépe
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-27 17:40:24

Dobře, ten CAD ti nechám. Jeho optimalizaci ti vysvětlil Dexter níže, ale strategie a vůbec hry už není doménou Intel procesorů.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-27 11:28:54
avatar
Nj v Cadu je to boj. Na druhou stranu tam vývoj tak zakrněl, že člověk může používat 10 let starou srágoru a je to defakto pořád stejný jako nová srágora.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-27 16:36:36

Nemohu souhlasit, vidim to právě opačně.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-27 19:14:34
avatar
Kdo před X roky postavil nějakou i3,i5 nebo i7 na 5Ghz taktu tak s tím udělá v Cadu dnes pořád stejnou parádu jako tvoje 9700K. Jde tam jen o takt dosažený na prvních 2 jádrech. teď nevím jak se jměnuje ta stránka ale byly na ní otestovaný všechny CPU v inventoru a CADu a dlouhý lěta tam vevodila i3 6100 na 5Ghz
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-28 07:52:37

Ale jasne, tam porad plati ze vykon neni az tak potreba. Myslel jsem vyvoj CADu samotneho...

Neni to konkretne o tom mem CPU. Je to o tom, ze pořád existuji oblasti - a neni jich malo - kde si vicejadrove CPU proste neskrtne.
DD se porad navazi do draheho Intelu a ze ho levny Ryzen zadupe do zeme, ale ja říkám, ze ma proste velmi omezeny pohled a neberr v úvahu ostatni aplikacni pouziti, kde je prostr Intel lepší. Tot vse.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-27 22:04:41
avatar
To neni tak uplne pravda, resp. zalezi na konkretnim sw. Dnes uz i dlouhe leta nesmirne lenivy Autodesk se svym Fusionem dokaze v mnoha oblastech (i naplno) vytizit vsech 16 vlaken na mych Ryzenech 1700x a 2700x. Naopak kdyz obcas musim vyuzit ntb se starsi i7, tak jde vyznamne citit vykonovy handicap a s kazdou aktualizaci ten rozdil narusta.
dvorcidlo0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-27 12:59:46

Sám som zvedavý na koľko sa bude dať ryzen 3100 pretaktovať. Pochybujem že na úroveň 3300X . A následne budem zvedavý na jeho porovnanie z ryzenom 1600AF - pretože mám veľkú dilemu - 3100 nová architektúra a určite lepší jednovláknový výkon vs 1600AF staršia ale + 4 vlákna. Pravdepodobne na hry bude lepší 3100 - na benchmarky 1600 AF
TOW [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-27 14:27:46

Ono s tou 3100 vx 3300x je to ještě kapku složitější - jak psali jinde, 3100 je 2+2 (dvě jádra z jednoho CCX a dvě jádra z druhého), 3300x je 4+0 (všechny čtyři jádra z jednoho CCX a druhé CCX vypnuté). Z toho důvodu je i na stejné frekvenci v MT úlohách 3300X rychlejší.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-27 22:11:12
avatar
Ano, ale ohledne taktovani verim, ze kdyz bude stesti na kus, tak by naopak mohly mit paradoxne prave 3100 s temi rozdelenymi jadry do obou ccx, teoreticky lepsi schopnost dosahnout vyssich frekvenci - lepsi rozlozeni zdroju tepla.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-29 12:41:10
avatar
z proběhlé diskuze si stále nejsem jistý co dávat do levných herních PC které nebudou taktovány - 3300X nebo 1600AF?

Zatím se kloním k 3300X, právě kvůli starším/špatně napsaným hrám na méně threadů
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 470x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 308x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 868x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1162x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1480x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1323x
Komentářů: 6