Šok a překvapení! Nový procesor Intel Core i3-12100 překonává 2 roky starý AMD RYZEN 3 3300X! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 02 prosinec 2021
altIntel po téměř dvou letech bude mít konkurenci proti RYZEN 3 sérii od AMD. A asi i dostupnou.

 

 

 

 

Samozřejmě je to ironicky myšleno. Nicméně podle vyznění aktualit, které na tohle téma některé magazíny napsaly to vypadá jako velký šok a překvapení, že Intel s novým procesorem CORE i3-12100 ALDER LAKE, překoná výkon téměř 2 roky starého procesoru s 2 roky starou architekturou AMD ve stejné třídě. Opravdu „nevídaný úspěch“. Ale konec ironie :) …

  • Low endové procesory v současné situace jsou pro AMD problém

Faktem je, že AMD vždy mělo vynikající, a chce se říci většinou lepší levné procesory, než nabízel Intel. To byla tak nějak dlouhá léta „věc AMD“. A mělo by je i nadále, kdyby poslední 2 roky neřešilo „potíže“ s omezenými kapacitami výroby. Výroba levných 7nm procesorů architektury ZEN 2 natož ZEN 3 je totiž protimluv. Na rozdíl od 14nm/12nm výroby GLOBALFOUNDRIES, kde vznikaly RYZEN 1000/2000 procesory, je 7nm výroba TSMC nejen podstatně dražší, ale také podstatně vytíženější. Takže výroba klasických levných procesorů na 7nm je prakticky nemožná, protože to není ani levné a vzhledem k velkému zájmu o velké a výkonné CPU/GPU, na to není ani prostor.

Navíc čipletový design, který AMD používá poslední dvě generace (ZEN 2 a ZEN 3) má jednu trochu neočekávanou vlastnost. Protože AMD vyrábí pro všechny své procesory (bez integrovaných grafik) jen jeden a ten samý malý 8jádrový čip a prostě je lepí k sobě, je výroba toho malého čipu tak efektivní s tak obrovskou výtěžností, že prakticky nejsou „zmetky“, které by se daly v potřebném množství použít na levnější procesory, jak tomu je o monolitů.

Z těchto důvodů jsme tak na trhu od AMD vlastně neviděli levné 7nm procesory. Pilířem AMD v omezené low end nabídce zůstávají starší ZEN+ modely (RYZEN 2000 série, někdy prodávané i jako RYZEN 1000). Docela zajímavý byl ovšem 7nm RYZEN 3 3300X/3100X (tedy 4jádrová 7nm ZEN 2), které vyšly už v první polovině roku 2020. Bohužel z výše uvedeného důvodu extrémní výtěžnosti, kdy tyhle čipy byly vytvářeny z nepovedených 8jádrových ZEN 2 čipů, nikdy nebyly na trhu v příliš velkém množství. Zkrátka nepovedených 7nm čipů má AMD minimum, a ničit perfektně funkční 8jádro použitelné pro jakýkoliv procesor za 10 až 200 tisíc korun, a prodávat ho jako 4jádro za 3 tisíce, nedává žádný smysl. Tím spíše když AMD má kvantum jiných dražších CPU a GPU čipů, které 7nm vyrábí a stále jich nemá dost. RYZEN 3 3000 série byla tedy zajímavá nabídka, bohužel z hlediska dostupnosti byla vlastně jen na papíře. A už nějakou dobu se nedá ani koupit. A tak se AMD ani nepokoušelo uvést na běžný trh RYZEN 3 5000 série, tedy ZEN 3. Výjimkou je APU model RYZEN 3 5300G, který ovšem zůstal jen pro OEM. Jednoduše nejsou výrobní kapacity na takový produkt.

Nejde tedy o to, že by AMD nedokázalo technicky nabídnout zajímavý low endový procesor, jde o to, že by kvůli jednomu procesoru za 2 až 4 tisíce muselo obětovat výrobu násobně dražších procesorů, tvořených jinak stejným čipem. Intel takové starosti zatím nemá. ALDER LAKE je stále monolitický neefektivní design, „odpadků“ a plně nepovedených 8(velko)jádrových čipů z výroby na nepříliš povedené 10nm výrobě, je tak dost a dost. Navíc high endové procesory Intelu jsou dnes nekonkurenceschopné a nezajímavé, takže Intel má kapacit výroby na rozdávání. Jen o ně na stávajících procesech Intelu nikdo nestojí, což nedávno šéf firmy přiznal. Navíc Intel bude muset kvůli konkurenceschopnosti svých nových CPU a GPU produktů je vyrábět u TSMC, což pro něj řeší dva problémy. Jednak fakt, že Intel technicky výrobně nestíhá, ale také fakt, že AMD prostě nebude moci využít další výrobní kapacity u TSMC, protože je částečně obsadí Intel.

Každopádně na rozdíl od AMD má Intel dost kapacit a dost nepovedených čipů nové generace, aby mohl zásobit trh levnými low endovými 4jádrovými procesory. A tak chystaný Core i3-12100 bude jistě zajímavý. Tenhle 4jádrový/8vláknový ALDER LAKE má jen ta výkonná jádra (žádná úsporná). Nemá sice možnost OC, ale jeho PL2 TDP limit je 77W, což umožní takty až 4,3GHz. A to stačí na překonání výkonu téměř 2 roky starého RYZEN 3 3300X (65W) postavený na minulé generace ZEN architektury.

Není to sice žádný rozdíl třídy, jak by se slušelo, ale je to dost na to, aby byl za správnou cenu celé platformy zajímavý. Potíž bude právě s platformou, kdy AMD s AM4 nabízí hromady levných desek, což je důležité u levných CPU. Pro Core i3-12100 zatím žádné levné desky nejsou. Test samotný probíhal na extrémně drahé Z690, ale aspoň jen s rozumnými DDR4 paměťmi. Každopádně fakt, že nový Core i3 o nějakých 15% překoná výkon dva roky starého procesoru na dva roky staré minulé architektuře AMD, je opravdu hodně nízko postavená laťka úspěchu.

Ale Intel ví, že AMD sice má zájem a technologie dodat do low endu podstatně lepší procesory, ovšem nemá kapacity výroby, takže to nemůže dost dobře realizovat. A tomu svou nabídku Intel prostě přizpůsobí a jeho o dvě generace a téměř dva roky novější produkt za podobnou cenu nebude o moc lepší. Je to důsledek faktu, že konkurenční prostředí na trhu s CPU nemáme a Intel ho ještě v blízké budoucnosti omezí tím, že prostě bude blokovat část kapacit u TSMC, takže AMD nemá ani kde aktuálně další potřebné kapacity získat.

AMD sice chystá nové produkty i pro low end, a i dnes tam má velmi dobrý RYZEN 3 5300G (ZEN3 APU), který by v této třídě dominoval, ale prostě nemá jich tolik, aby je mohlo pustit do běžného prodeje. Takže dobrý levný procesor AMD na 7nm prostě v nabídce obchodů dnes chybí. A tak Intelu stačí velmi málo s novým Core i3-12100, aby uspěl. Stačí ho prostě dodat na trh, i když technicky, efektivitou a atraktivitou platformy atd. nestojí vlastně za moc. Ale to je svět, ve kterém dnes žijeme. AMD může odpovědět alespoň na papíře. Má co uvádět, otázkou je, jestli to dokáže dodat v potřebných množstvích do obchodů, což bohužel u RYZEN 3 3000 (ZEN2) ani RYZEN 3 5000 (ZEN3) série dosud nedokázalo … Intel tak má v low endu dveře dokořán, pokud tedy budou existovat skutečně levné základní desky pro ALDER LAKE, protože nedává smysl kupovat procesor za 3 tisíce a desku pro něj za 5 tisíc nejméně …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Intel u TSMC 2021-12-03 12:34:10

Výrobou u TSMC Intel získává dvojnásobnou výhru. Nejen že, je schopen dodávat produkty, na které výrobně nemá, ale ještě blokuje růst konkurence a tím získává čas. Co víc si může přát.

Docela by mne zajímalo, jak je rozdělená kapacita, kterou má AMD nasmlouvanou u GlobalFoundries. Zaznívaly myšlenky, že by u nich mohli vyrábět na 12nm malé, levné procesory s novější architekturou. Ale asi všechno spolykají centrální čipy pro Ryzeny.

Jsem taky zvědav, jestli AMD domluví nějakou výrobu u Samsungu.
zero8324 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-03 19:45:11
avatar
Pre low-end sa hovorilo o APU "Monet" (4xZen3 + IGP s 2-4CU) postavené na 12LP+ u Global Foundries. Zrejme budú súčasťou nového kontraktu na roky 2022/2023 za $1.6 mld. dolárov. Mimo to GF rozširuje výrobu vo Fab8 na dvojnásobok.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-05 09:38:37

Nějaké 4jádro s HT na 12nm+ by se hodilo AMD jako sůl, i kdyby to měl být jen downgrade nějaké 7 nm architektury a fungovalo to jen s DDR4 a PCI-E 3.0. Mohli by to v pohodě prodávat jako low-end až do poloviny roku 2025.
Ryzen 3 1200AF a Ryzen 5 1600AF jsou už totálně za zenitem, navíc se nemůžou srovnávat ani s Comet Lake, IPC je bída.
dafcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-04 13:00:01

Pro AMD je nutností si domluvit výrobu u Samsungu, psal sem to již před bezmála rokem, TSMC potřebuje bonitní zákazníky a produkty, to ale při vší úctě SoC do konzolí nejsou. Prostor AMD u TSMC se bude dále zmenšovat, nebo chcete-li výrazně zdražovat a při finančních možnostech firem nemá oproti Intelu, Apple nebo i nVidii moc velkou šanci. Další "hrozbou" pro AMD jsou firmy jako Amazon, Microsoft a Google, ti pokud si budou ve větší míře stále navrhovat procesory do svých datacenter, tak je jistě budou chtít vyrábět u TSMC, o tom že zvládnou přeplatit AMD není pochyb.
Takže buď se domluví AMD se Samsungem na výrobě a velkou část tam přesune a nebo jako tento rok uvidíme představení spoustu skvělých produktů od AMD, které si nemá valná většina lidí šanci koupit.
Sem opravdu zvědav na predikce samotného AMD na 2022. To plně odhalí jak je na tom AMD špatně (a nebo dobře) s TSMC.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-05 09:40:46

U Samsungu vyrábí nVidia (a drželi se jich i v době, kdy po nepříliš povedené 8nm výrobě neštěkl ani pes) a pochybuji, že jim přenechají dobrovolně podíl na kapacitách.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-03 13:11:41
avatar
Tak počkat. Nárůst výkonu proti 3300X tam je. Je tam ale i nárůst spotřeby, takže spíš plichta
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-03 14:13:15

A proč se low end nevyrábí ve starších továrnách na levnějším procesu?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-03 15:42:22
avatar
vyrábí ... to jsou ty RYZEN 2000/1000 ZEN+ modely

jenže AMD ty kapacity potřebuje i na výrobu I/O čipů pro všechny současné procesory a také pro čipsety ....
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-03 14:38:52
avatar
Nebyly náhodou u ZEN 2 (řada 3xxx) 4 jádrové čipy a ne 8 jádrové? Mám dojem, že 3100 měl dva 4 jádrové čipy s tím, že v každém pouzdře byla aktivní pouze 2 jádra a měly sdílenou cache. Dostupné byly snad naposled loni kolem Vánoc. Naproti tomu model 3300X měl jedno celé 4 jádro bez sdílené cache s jinými jádry a trochu vyšší frekvencí. Takže bylo lepší, než model 3100. Žádný 3100X na mezinárodním nebyl. 3300X byl vyprodán mnohem dříve, než 3100.
3100 jsem kupoval před Vánocemi 2019 za necelých 2800Kč. Šlape parádně. S PBO šla frekvence na všech jádrech na 4,2GHz, ale nepoužívám to.
Škoda, že není 5100 / 5300. Nicméně co se levných CPU týče, tak Ryzen 5 1600 (aka 2600 s nižší frekvencí) je též OK. Testy těch Intel procesorů tím pádem jedině proti 1600. Momentálně v CZC.cz za 3,3tis.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-03 15:41:23
avatar
ne, ZEN 2 i ZEN 3 jsou tvořeny z 8jádrových/16vláknových čipů + I/O
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-03 16:48:29
avatar
Pravda. 8 jader ve 2 CCX modulech. Každý CCX modul měl 4 CPU jádra. Takže 3100 mělo 2 CCX moduly - vždy 2+0 a 2+0 jádra v každém, kdežto 3300X měl v jednom CCX modulu 4 jádra. Byl díky tomu lepší.
A proto jsem měl zafixováno 4 jádrový čip. Ale jednalo se o modul.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-03 17:05:03
avatar
to je to na co narážím v článku ...

výtěžnost výroby těch fyzicky 8jádrových čipů je tak vysoká, že je minimum odpadu použitelného pro levnější čipy. A zamykat 8jádrový čip na 4 jádra jen aby si měl levný procesor na trhu, když nemáš dost jiných, je nesmysl ...
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-03 17:50:38
avatar
To je fakt. Jako výrobce bych postupoval stejně. Jako zákazník mám smůlu. Buď bych musel jít do konkurence a nebo se spokojit s něčím jako R5 1600 ZEN+.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-08 10:24:53
avatar
Ono je otázka, jestli ten 1600AF (Zen+) pořád nebude výkonnější než to nové i3.
Ve hrách, kde záleží na IPC asi ne, ale při zátěži všech vláken a běžné práci na PC možná pořád bude ten Zen lepší volba. Nevím jestli už to někde testovali...
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-08 11:35:58

uz 3300x je v single core vyrazne vykonejsi nez 1600AF, v multi jen mirne pomalejsi, takze i kdyby chtel nekdo na techto cpu renderovat (netusim proc...), tak to bude prinejlepsim plichta.
Spacekd [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-03 15:48:49

Je to tak Zen2 3100 byl 2x2 a 3300x byl 1x4 3600 2x3 3800 2x4
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-03 17:03:08
avatar
jo, ale fyzicky jsou tam moduly s 8 jádry ;)
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-03 17:21:42

Mna by skôr zaujimalo že kedy tu bude recenzia 12900k? Ideálne v 3440p v hrách ak by to bolo možné proti 3900x a 3950x v ultra detailoch keď Intel vraví že je to naj herne cpu. Nech vidime o koľko, lebo ruku na srdce na 1080p low to kupovať nikto nebude. A tak isto má nezaujíma potenciál do budúcnosti, nakoľko o 2r mám nové cpu aj grafiku.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-03 20:10:00
avatar
část výsledků máme a mohu ti s klidem říci, že pokud jde o porovnání CPU ve hrách ve vyšších rozlišeních, rozdíl žádný nebude. Pokud nebudeš mít v pozadí jinou náročnou aplikaci, pak samozřejmě budou mít skutečně výkonné CPU navrch ...

ale čistě pro hry je úplně jedno jaký CPU budeš mít, pokud má alespoň 8-12vláken a takt nad 4GHz dnes ... bohužel. Hry CPU výkon nevyužívají ...

pokud jde o IPC, tak ZEN 3 a ALDER LAKE mají výkon prakticky identický, ALDER LAKE má vyšší výkon na jádro v případě některých čipů jednoduše proto, že mají vyšší takt. Ale IPC je u obou překvapivě stejný ... a z hlediska potenciálu jsou na tom tedy podobně. Tedy 5950X je na tom lépe než všechny protože na rozdíl od ALDER LAKE a jeho 8/16 velkých a 8/8 malých má rovnou 16/32 velkých.

Každopádně konfigurace 8jader/16vláken kolem 4GHz, bude čistě na hry stačit ještě dlouho ... konzole obsahují RYZEN 7 3700 procesor, takže pokud máš něco srovnatelného, budeš nadcházející roky v pohodě ....

Příští rok AMD vydá ZEN 4 s o 20% vyšším IPC než mají ZEN 3 i ALDER LAKE a o nějakých 30 - 40% vyšším celkovým výkonem.
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-04 17:44:03
avatar
AMD má jednu výhodu oproti paskvilu od Intelu. Než spustíte nějakou hru, nemusíte zjišťovat, jestli je třeba použít vypínač. :-)
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-04 22:35:45

Aktuálne mám ryzen 3900x v kombinacii s 3080ti s 32gb ram na 3600mhz. Hrávam na rozlliseni 3440x1440. Chcel som brat 12900k s z690formulou na základe veľmi kladných recenzií, len všetky sú v 1080p, ale tak hry nehravam, no začali sa množiť recenzie ktoré poukazovali na problémy s novou architektúrou e core + p core, padanie hier, prepady fps a pod a za 1700e moc zo seba nechcem robiť pokusneho králika. Tak by som chcel vidieť ten reálny prínos v 1440p. Pripadne či nečakat na nové ryzen, len dodám, že dane pc neni využívané na prácu, ale na hranie hier, čiže výmena 3900x má pre mna potenciál iba ak získam fps hlavne low 1 a 0,1% (vadí mi stuttering v hrách) pri 1440p.
Taktiež by ma zaujímal reálny test, nie taký sterilný, laboratórny. Keďže na pozadí mi beží veľa veci (steam, origin, uplay, wallpaper engine, nzxt cam, utorrent…proste veľa) a teda test kde je nainštalované nové cpu na čistom os pre mna moc nevypovedá, lebo tak u mna bežať nebude. Len takéto testy sa nedajú nieje nájsť. A možno to by bolo fajn zrovnat ryzen a Intel v takejto zaťaží kde okrem hry beží aj niečo na pozadí, či ma zmysel upgrade.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-05 00:33:07
avatar
??? proč prostě nevyměníš jen ten CPU?! tvoje deska nezvládne 5950X? Ano počkej na ZEN 3D a máš to v klidu ...

ne ve 1440p už nejsou mezi CPU rozdíly ve hrách, jsi vždy omezen výkonem GPU ...
dakuhonoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-06 15:02:31
avatar
Ruku na Kremík, testy CPU sa robia v 1080P s monstróznymi grafikami preto, aby GPU nebol faktor pri benchmarkoch.

Relatívny rozdiel výkonu sa vytráca v momente, kedy GPU prestáva stíhať tlačiť FPS. Pri tvojej zostave nemá vôbec zmysel upgrade a už vôbec nie výmena platformy.

Ako písal DD, ak ťa štve, že zen3 či intel architektúry by dokázali z tej 3080ti dokázali vytiahnuť o nízke jednotky percent viac FPS, tak si kúp zen3 a nemusíš zbytočne míňať prachy na neodladenú platformu intelu.
dakuhonoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-06 15:05:18
avatar
btw testy ktoré požaduješ s najväčšou pravdepodobnosťou nájdeš u Hardware Jesus-a, teda na kanáli gamers nexus. Dávajú si záležať tak, že často robia aj tak zbytočné testy, ako by si chcel.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-03 21:10:23
avatar
trochu škoda že neni alespoň v konfiguraci 2E+4P
AMD Ryžuje Zen3 + konsole + Grafiky, low end procesory jsou opravdu mimo hlavní politiku,...
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-04 12:09:48
avatar
Je smutné že AMD nemá nič normálne do 5000kc. Ak by som chcel teraz skladať nejaký rozumný herný PC siahol by som po Core i5 11400F.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-04 12:18:34
avatar
smutné, nedobrovolné, ale pochopitelné ....
dakuhonoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-06 15:07:16
avatar
Siahnutie po tiger lake mi až tak pochopiteľné nepríde, ale už sa zjavne stalo.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025Pátek, 13 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 767x
Komentářů: 0
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!Středa, 11 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 990x
Komentářů: 0
AMD chce zatlačit na NVIDIA - Šéfka AMD je CEO roku 2024
AMD chce zatlačit na NVIDIA - Šéfka AMD je CEO roku 2024Úterý, 10 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1068x
Komentářů: 3
Indiana Jones and the Great Circle je překvapivě dobrá hra!
Indiana Jones and the Great Circle je překvapivě dobrá hra!Pondělí, 09 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1587x
Komentářů: 7
Path of Exile 2 sbírá nadšené ohlasy a boří servery
Path of Exile 2 sbírá nadšené ohlasy a boří serveryPátek, 06 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1333x
Komentářů: 5
XDefiant končí – Ubisoft a live service mají další průšvih
XDefiant končí – Ubisoft a live service mají další průšvihČtvrtek, 05 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1452x
Komentářů: 3