Kolem toho, co se AMD chystá nabídnout nad RX 480, tedy proti GTX 1070/1080/1080Ti, visí otazník.
Současné čekání „na něco“ nahrává vzniku nejrůznějších spekulací. AMD se navíc nedávno podařilo prozradit, že Radeon RX 490 přijde ještě letos a to dříve než na konci roku. A protože víme, že nad POLARIS 10 čipem už bude jen větší VEGA čip, nabízí se logicky to, že Radeon R9 490 bude právě 14nm vyrobené současné FIJI a vybavena bude 8GB HBM2. Jestli je to reálné už letos? Ano, je. Jestli to tak ale 100% bude? To už je druhá otázka, bylo by to asi pro všechny nejlepší řešení.
Jenže spekuluje se už nějakou dobu také o tom, že Radeon R9 490 bude prý dvoujádrový Radeon RX 480. Tedy že AMD opráší starou strategii tvorby high endu pomocí dvou malých mainstreamových čipů. Údajně tomu prý nahrává označení aktuálně obíhajících samplů nových grafik AMD pro vyšší segment, které spíše než na VEGA ukazují právě na POLARIS. Já bych si tím moc jistý nebyl, tím spíše že sice známe kódové označení POLARIS, ale neznáme kódové označení VEGA, takže bych tak rychle ty závěry nedělal.
Na druhou stranu oprášení strategie duálních karet dává celkem smysl, i když si nemyslím, že zrovna RX 480 je vhodný základ vzhledem k tomu, co dokáže NVIDIA s GTX 1070/1080, i když je také pravdou, že náskok pod klíčovým DX12 není zdaleka odpovídající ceně a duální RX 490 by pod DX12 o hodně GTX 1080 překonal. Každopádně proč by dávala duální grafika smysl? No protože by mohla fungovat poprvé bez všech nevýhod, které jsme u duálních grafik znali. S nástupem nových API, které inicializovalo AMD, tedy API VULKAN a DirectX12, je totiž jednou z hlavních novinek využití všech dostupných prostředků. Jinými slovy pod DirectX12 mají přínos výkonu všechna GPU v počítači, a fungují i AMD a NVIDIA grafiky pospolu, přičemž nedochází k žádným propadům výkonu a dokonce by to mělo běhat pod DX12 fakticky nativně bez nutnosti dělat ovladače. Microsoft sám před pár dny oznámil, že plánuje další zlepšení DX12 jehož součástí má být hlavně vylepšení chodu a podpory multi-GPU u DirectX12 her. Kromě 100% využití druhého GPU tak pod DX12 se u duální grafiky (či dvou grafik v CF/SLI) sčítá i paměť, což doposud neplatilo. Takže třeba Radeon R9 295X2 je duální 290X s 2x 4GB ale doposud to nefungovalo jako 8GB grafika. Pod DX12 to ale tak fungovat bude.
A asi nelze nevidět fakt, že AMD se plně soustředí na DirectX12/Vulkan, přičemž má výhodu, že je u vzniku všech nových her díky přítomnosti svých GPU v PS4/Xbox, kdy tak hry vznikají na míru a Microsoft i další herní tvůrci využívají DX12 ve velkém. To je tedy situace, do které by Radeon RX 490 jako možný duální model měl přijít. Poprvé by tak fungovala duální grafika jako by to byla jednočipová karta. Což ale samosebou platí jen pro optimalizované hry či nativní DX12 hry skutečně DX12 využívající v základu, což také znamená, že u některých stávajících her bez dobré GPU podpory by „duální“ RX 490 nemusel mít takový výkon. Pokud by ale šlo o nové DX12, pak by výkon „RX 490 16GB“ určitě překonal GTX 1080, přičemž cenovka by mohla být tak 449-499 dolarů, tedy nižší a jedinou nevýhodou by tak asi byla vyšší spotřeba. Karta by ale pod DX12 fungovala jako by měla jen jedno jádro a ještě by nebylo nutné vytvářet Crossfire profily ovladače jako dnes. Bohužel si myslím, že je možná brzo vydávat „mainstreamovou“ duální grafiku letos, kdy je ještě hodně DX11 her a DX12 hry nejsou ještě plně nativní a v takové míře. Příští rok už by to možná bylo zajímavější.
Pro letošní rok by určitě bylo mnohem lepší, kdyby Radeon RX 490 byl založen na jednom GPU a to třeba i menší verzi VEGA s HBM2. Takže uvidíme, co se bude, každopádně Radeon RX 490 přijde letos a bude se prodávat dříve než před koncem roku.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|