Pro některé to bude nejspíše šok. 4jádra jsou prostě málo i pro hry. Hry preferují více jader.
Ačkoliv vás na to upozorňujeme a ukazujeme vám to v testech nových her i procesorů samotných poměrně dlouho, stále někteří žijí v bludu a v časech dávno minulých. 8jádrový procesor na nižší frekvenci je dnes už mnohem lepší herní procesor než 4jádrový procesor na vysoké frekvenci. Konkrétně mohu z vlastní zkušenosti potvrdit, že můj Intel Core i7-5960X (8jader/16vláken) na pouhých 3GHz je v mnoha nových hrách zásadně výkonnější než Core i7-7700K (4jádra/8vláken) na 4,5GHz! No a pokud mě pořád nevěříte, a nevěříte našim testům, kterými vás s touto situací seznamujeme už hodně dlouho, tak aktuálně COMPUTERBASE.de si dal tu práci a otestoval nové hry (byť ne všechny v aktuálnějším DX12) a několik procesorů.
- Anno 2205 – FPS
- Ashes of the Singularity (DX12) – FPS
- Battlefield 1 (DX11/DX12, Multiplayer) – FPS
- Deus Ex: Mankind Divided (DX11) – FPS
- Dishonored 2 – FPS
- Doom (Vulkan) – FPS
- F1 2016 – FPS
- Gears of War 4 – FPS
- Project Cars – FPS
- Rise of the Tomb Raider (DX11/DX12) – FPS
- Shadow Warrior 2 – FPS
- The Witcher 3 – FPS
- Total War: Warhammer (DX11) – FPS
- Watchdogs 2 – FPS
Vyloženě procesorový test jsou testy her v rozlišení 720p, což v praxi dnes nikdo používat nebude, ale hrubý výkon procesorů se zde ukáže, i když u mnoha her je omezením i hrubý výkon grafické karty a různé FPS locky (které se pro benchmarky v magazínech různě obcházejí). No a takhle to vypadá:
Pokud si myslíte, že čistě 4jádrový procesor má výkonu dost, tak se pletete, nemá. Pouhá 4jádra, kdy současná Core i5 jsou jen o málo výkonnější než Core i5-2500K, mají výrazně méně výkonu než vícejádrové procesory. U výkonnější grafik, či více grafik v systému se bavíme klidně o 50% počtu FPS a to je sakra rozdíl. I nejrychlejší 4jádrový procesor na trhu, který má 8vláken, tedy Core i7-7700 na 4,5GHz nedokáže konkurovat mnohem níže taktovaným Core i7-6850K a hlavně desetijádrovému 6950X a osmijádrovému 6900K.
Ve FullHD je situace hodně podobná, i když rozdíly jsou o pár % nižší. Přesto i tady jednoznačně vítězí více jader a vláken s podstatně nižší frekvencí, než 4jádra na vysoké frekvenci. A to i u poslední generace DX11 her, kterých je na trhu celá řada.
Velká škoda, že CB neotestoval také ty hry v kombinaci se zároveň spuštěným streamováním, nebo s několika aplikacemi běžícími na pozadí, což odpovídá mnohem reálněji tomu, jak mnozí z nás PC dnes používají. Já běžně mám na pozadí práci, kdy mám zapnuto řadu aplikací a do toho si čas od času přepnu na hru, a to ještě nestreamuju. S méně než 8jádrovým CPU bych si takto řadu her vůbec nezahrál, protože by se to prostě trhalo. Všechno už je zdokumentováno řadou podobných testů na Youtube atd. Čistě jen testy her na čistém systému vlastně neukazují skutečný praktický herní výkon jednotlivých procesorů. I tak je ale jasně vidět, že pokud si někdo myslí, že vyšší frekvence je lepší než více jader, tak se šeredně plete. Někteří možná namítnou, že stále ne všechny hry tak optimalizované jsou. Ano, ale bude jich ubývat a hlavně i v nich není vícejádrový CPU o moc pomalejší, takže v zastaralé hře není použitelností rozdíl mezi 150 a 180FPS, ale v nové hře je sakra rozdíl mezi 70FPS a 50FPS. A to bez dalších aplikací spuštěných v pozadí, které jinak výkon ménějádrových CPU rapidně snižují až na nepoužitelný.
A náskok vícejádrových procesorů rychle poroste. Další a další nově vycházející hry jsou plně optimalizovány na prosté využití dostupných systémových prostředků, tedy více CPU jader i vláken, které skutečně naplno využijí i více prostředků, než hry využívají teď. Architektury Intel i nově AMD RYZEN přesně odpovídají tomu, co a jak se dnes využívá (na rozdíl od FX procesorů, na jejichž specifickou architekturu se prostě neoptimalizuje a díky menším jádrům a nižšímu výkonu na jádro to pak u nich vypadá, jak vypadá, i když se kupodivu drží slušně přes své stáří).
Někteří se asi ptáte, kde by skončily nové AMD RYZEN 7 procesory, pokud by v testu CB byly. No nebudu vám lhát, že to nevím :). Vím to přesně, ale NDA trvá a úniky ven pouštět nebudu, těch pár dní už to vydržíte. Mohu jen naznačit …. V tuto chvíli je Core i7-7700K až čtvrtý nejvýkonnější herní procesor a po zařazení RYZEN 7 do testu se ještě o pár míst propadne ;). Ale není to prostě překvapení vzhledem k výkonu RYZENů na jedno jádro i celek … konečně hry a další aplikace využívají prostě jádra a vlákna, tedy nevyužívají jen část procesoru a zbytek nechávají chrápat bez užitku.
Pokud někteří právě vylezli z jeskyně a stále si myslí, že méně jader a vyšší frekvence jsou pro hry lepší než více jader a nižší frekvence, tak už to opravdu neplatí a je na čase se z pravěku posunout zase dále. 4jádra jsou dobrá jen do kanceláře a lowendu … 8jader/16vláken je nový mainstream a 6jader/12vláken je řekl bych rozumné minimum pro skutečný herní PC s výkonnější grafickou kartou. Ano, až dosud to byl problém kvůli cenové politice donedávna bezkonkurenčního Intelu, protože nejlevnější 6jádrový CPU stál 13tisíc a za 8jader jste dali nejméně 32 tisíc, kdy je vidět, že dominance jednoho výrobce brzdí i vývoj dalších věcí, jako optimalizací atd. Ale to už neplatí ;).
Na rovinu … pokud uvažujete o novém procesoru, tak za Core i7-7700K bych nedal víc než 6 tisíc a čistě 4jádrové Core i5 nestojí za víc než 4 tisíce. Za současné ceny v obchodech jsou tyhle procesory prostě nesmysl. 4jádra jsou ale pro kvalitní herní PC už prostě málo … 8jader/16vláken je ideálních a počet jader i vláken v dalších letech poroste. Přidání jádra/vlákna do procesoru totiž dokáže nabídnout více výkonu, než přidání frekvence na stávající počet jader.
Díky nástupu moderních OS jako Windows 10 a hlavně nových API jako DirectX12 či API VULKAN, za které vděčíme AMD MANTLE, se konečně vícejádrové zpracování běžně používá i ve hrách a tato API budou letos a v dalších letech už zcela dominovat. Pokud tedy za stejnou cenu vybíráte mezi moderním aktuálním procesorem (AMD RYZEN 3/5/7 a Core i3/5/7) s nižší frekvencí ale více jádry, proti procesoru s vyšší frekvencí a méně jádry, berte ten s více jádry. Bude výkonnější všude tam, kde na procesorovém výkonu jako celku skutečně záleží.
Zdroj: Computerbase.de
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|