NVIDIA a její TEGRA řešení pro AI a autoprůmysl byla velká věc. Výrobci od ní ale utíkají.
Samořiditelné vozy jsou velké téma. Systémy se dostávají do stále většího počtu modelů a samozřejmě vyžadují pokročilá speciální řešení. Ať už si o TESLA myslíme cokoliv, všeobecně se uznává, že její systém samořízení je zdaleka nejpokročilejší, přestože by se jako autopilot nemělo používat běžně, trpí stále ještě chybami, stejně ale funguje opravdu dobře v řadě případů.
TESLA, stejně jako řada jiných automobilek v minulosti využívala řešení NVIDIA, která se v tom hodně angažovala, protože její TEGRA řešení nešlo jinak na odbyt. Automobilky ale o NVIDIA a její řešení projevily skutečně zájem. Nicméně v poslední době zájem značně ochladl. NVIDIA sice pokračuje ve vývoji svého řešení a má novou generaci, která na papíře vypadá dobře, ale v praxi to už tak růžové není.
Navíc spousta automobilek už ví, že systémy AI a samořiditelné vozy jsou jasnou budoucností, a tak místo využívání produktů NVIDIA přistupují k vývoji vlastních řešení, což samozřejmě dává smysl. Citelnou ranou pro NVIDIA je pak aktuální oznámení společnosti TESLA, která je v tomto ohledu stále největším hráčem a ta definitivně oznámila konec NVIDIA řešení v TESLA autech. Společnost ozmáila vlastní řešení TESLA FSD, které NVIDIA nahrazuje s okamžitou platností a do nových aut se montuje už několik týdnů.
Nové řešení se sestává ze dvou poměrně velkých čipů, které jsou vyráběny 14nm u SAMSUNG. Jsou docela podobné POLARIS GPU z RX 580 modelu, mají kolem 260mm2 a 6 miliard tranzistorů, samozřejmě na rozdíl od POLARIS GPU jsou zaměřeny velice jednostranně. Jinak zbytek řešení staví na ARM architektuře atd. TESLA tvrdí, že její FSD má výkon zhruba 21x lepší než řešení NVIDIA, proti čemuž se NVIDIA ohrazuje. Je pravda, že NV udává u svých řešení mnohem vyšší výkon v TOPS ale TESLA tvrdí, že ten 21 násobek platí v praxi a v té zdaleka ne vždy udávaný výkon v TOPS (či GFLOPS) odpovídá praktickému výkonu. Lepší výkon TESLA řešení v praxi proti NVIDIA může být jednoduše v tom, že je to prostě řešení na míru. Tedy cesta, kterou se vydává stále více automobilek, protože to má prostě smysl než kupovat řešení třetí strany, kterou představuje NVIDIA. Je zde tedy slušná šance, že NVIDIA se bude muset rozloučit s dalším trhem, na kterém pro ni prostě nebude místo, ale na který se upínala. Není to poprvé, NVIDIA kdysi tvrdila, že její TEGRA bude přinášet více než polovinu příjmů společnosti a bude nahrazovat i klasické x86 platformy. Jak ale dnes víme, NVIDIA tradičně přechválila své řešení a realita byla mnohem skromnější a dnes v podstatě o TEGRA řešení v běžných tabletech, telefonech apod. nezakopnete mimo hodně specifické produkty. Že NVIDIA měla opět velké oči a dělala velké sliby kolem svých systémů pro AI tak asi moc nepřekvapí a srážka s realitou je zde.
TESLA je velkou ztrátou pro NVIDIA a určitě jí nepomůže v jednání s dalšími potenciálními partnery, kteří samozřejmě TESLA bedlivě sledují a mnozí se snaží napodobit. Nicméně pro samotný rozvoj technologií samořiditelných vozů je to určitě dobrá zpráva. NVIDIA sice dokáže na tomto poli hodně, ale evidentně její přístup a produkty nemusí být zdaleka tak dobré, jak si sama myslí a všem tvrdí a mohou existovat jiné, lepší přístupy, což může demonstrovat právě řešení společnosti TESLA. Bylo by tedy kontraproduktivní využívat NVIDIA produkty, pokud tu jsou jiná lepší řešení. Každopádně AI a samořiditelné vozy je velká příležitost a zásadní technologické pole a ať chceme nebo ne, bude ovlivňovat budoucnost dopravy v mnoha směrech a musíme to sledovat. Zejména když tyhle systémy budou mít na svědomí naše životy.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|