Uniklé specifikace 7nm AMD RYZEN 3000 působí až nevěrohodně skvěle – ale jsou realistické Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Saturday, 08 December 2018
altUvedení nové architektury ZEN2 a 7nm procesorů se blíží. Údajný únik specifikací vypadá fantasticky.

 

 

 

 

Na čem se všichni shodnou, že pokud by většina věcí, které prezentuje nejnovější únik ohledně parametrů procesorů RYZEN 3000 byla realitou, Intel tomu nedokáže ničím konkurovat v žádném ohledu. Právě fakt, že parametry, a to co o nových procesorech AMD už víme, vypadají tak fantasticky dobře, tak jim mnoho lidí prostě nevěří a považuje je za výmysl. Já však musím říci na základě toho co já vím a mám potvrzeno od zdrojů, které nové produkty připravují, že část věcí je skutečně reálná. Bohužel ne vše, ale část věcí ano. Otázkou je samozřejmě která ta část ;). Každopádně ADORED TV nedávno přišel s uniklými informacemi ohledně přesných parametrů, a dokonce i cen nových CPU:

Při pohledu na tabulky asi není složité říci, proč jim řada lidí nevěří. Všechno totiž vypadá až příliš perfektně dokonale a jako obrovský skok. A dokonce s ohlášením těchto procesorů už za 3 týdny na CES? S tím má asi nejvíce lidí problém. Je to brzo. Ač si myslím, že AMD určitě musí využít obrovské příležitost, kterou dostala, tedy hlavní přednášku celého CES veletrhu a předvést tyhle 7nm procesory i grafiky v praxi, nemyslím si, že půjde o uvedení na trh. Na to je podle mého prostě brzy.

To je asi největší problém, který já osobně mám z celého „úniku“ informací o nových RYZEN 3000. Naopak problém nemám s prezentovaným počtem jader/vláken, takty ani TDP a vlastně ani cenami. To vše totiž působí realisticky, dosažitelně a to proto, že to zcela realistické je. Osobně jsem si jistý, že AMD bude chtít věci posunout, jak jen to bude možné a udělat opravdu další velký krok. AMD cítí obrovskou příležitost zatlačit výrazněji na pilu a dostat se do pozice jasného leadera CPU trhu, protože pokud budou parametry procesorů alespoň trochu odpovídat výše uvedeným únikům, AMD překoná Intel úplně ve všech ohledech, včetně výkonu na jádro, včetně efektivity, prostě včetně všeho. Ono dávno není otázkou, jestli Intel přijde o tu frekvenční výhodu, což je jediná věc, díky které výkonově dnes dokáže AMD uniknout, ale jak moc jej AMD dotáhne. Jenže takt je jedna věc, druhá věc je IPC. V tom má dnes Intel 3% náskok. AMD ZEN2 má mít ale v průměru o více jak 10% lepší IPC než současný ZEN.  

Ač 7nm výroba od TSMC nedokáže naplnit původní sliby, kdy je nakonec zhruba o čtvrtinu za nimi, stále slibuje takový nárůst taktů, že prezentovaný rozptyl údajných taktů reálných RYZEN 3000 až kolem 4,3GHz v základu a 5GHz v boostu (tedy na 1-2ádrech) je zcela realisticky dosažitelný! Stejně tak tomu odpovídající TDP, které u AMD opravdu platí. Otázkou je, jak ty procesory budou vypadat. Já jsem si osobně prakticky jistý, a řekl jsem to už dříve, že ten multi-čipový design, který AMD přestavilo oficiálně před pár týdny u EPYC 2 procesorů, budou mít RYZEN také. Nedává prostě smysl nic jiného. AMD bude vyrábět prostě jen ten jeden 7nm miniaturní procesorový čip. Ten čip bude mít jen to nejpodstatnější, tedy jádra/vlákna a základní cache. Vše ostatní od řadiče pamětí, PCIe výbavy atd. bude mít druhý větší, ale podstatně méně složitější = levný 14/12nm čip vedle. AMD prostě bude 7nm vyrábět maličký 8jádrový/16vláknový čip a ten bude používat pro všechny své procesory. Nic jiného nedává prostě smysl z hlediska efektivity a funkčnosti. 7nm výroba je drahá, ale prezentovaný 7nm 8jádrový čip je tak maličký, že podle mě by ve finále mohl být levnější na výrobu, než současné 14/12nm verze, k tomu mít díky té velikosti výhodu spotřeby, taktovatelnosti a hlavně vysoké výtěžnosti. Otázkou jsou celkové náklady na výrobu 2-3 čipového designu, ale myslím si, že by mohly být jen o málo vyšší než současné čipy.

6jader/12vláken pro RYZEN 3 za cenu kolem 3000 korun? 8jader/16vlákne pro RYZEN 5 za 4 až 6 tisíc? 12jader/24vláken pro RYZEN 7 za 7-9 tisíc? A dokonce 16jádrový/32vláknový RYZEN 9 pro AM4 za 12-14 tisíc? A s takty mezi 4-5 GHz? Chápu tu skepsi mnohých, ale ono to je prostě realistické. Optimistické, ale realistické. Pokud tedy AMD použije ten čipletový design jaký ukázala u EPYC.  Stejně tak stejný design dává pro APU, tedy kdy vedle sebe bude 7nm CPU a 7nm GPU. Opět tomuhle věřím, stejně jako tomu, že dorazí až v Q3 2019. Já osobně má prostě největší problém s tím, že by ty 7nm RYZEN 3000 AMD uvedlo už na CES v lednu. Myslím si, že je tam předvede, možná řekne něco jako: „6 jader pro low end a 8 až 12 jader pro mainstream na jaře 2019“, ale to bude všechno. Opravdu bych byl velmi v šoku, kdyby AMD tohle uvedlo už v lednu na trh. Je brzo z mnoha důvodů.

Jinak názvy RYZEN 5 3600 a RYZEN 7 3700 můžete brát jako jisté, operuje s nimi i AMD oficiálně. Stejně tak by dával smysl nový čipset X570 naplánovaný na COMPUTEX s PCIe 4.0, zejména pokud by šlo třeba o posílené desky s posíleným napájením a právě PCIe 4.0 podporou pro ty RYZEN 9 se 16jádry. No a zapomenout nesmíme ani na spekulace, kdy Intel prý chystá 14nm „mainstreamové“ procesory na rok 2019, které nabídnout až 10 jader. Nevěděli jsme proč by Intel chtěl cpát 10jader do mainstreamu, když má problém s 8, ale teď už by to smysl dávalo. Zkrátka je tam řada věcí dobře, některé jsou ale určitě nepřesné. Já osobně si myslím, že není důvod RYZEN 3000 nějak výrazně hypovat, protože ty procesory budou dobré. Ne dobré, budou skvělé, znatelným posunem ve všech ohledech a to vím 100% jistě. Jestli budou až tak dobré, jak prezentují úniky zejména ohledně taktů, TDP a těch cen, to si nejsem úplně jist, ale pokud se k tomu přiblíží bude to velké zemětřesení na trhu. Berte tedy tenhle „únik“ informací o RYZEN 3000 ale i o NAVI grafikách s rezervou, je tam spousta věcí dobře a naprosto realistických, ale ne vše. Ale jak říkám, AMD na CES za 3 týdny určitě prozradí více, každopádně slib o kompatibilitě současných AM4 desek s chystanými procesory AMD podle všeho dodrží ;).

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Kontiola [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - asdf 2018-12-08 17:00:08

Že chce AMD přivést do mainstreamu 12/24 je podle mě zbytečný krok. Naprosto.. naprosto chápu 8/16, ale i s tímto počtem mají některé hry a aplikace problém, co teprve +4/8

Na druhou stranu gg pro mě. Svou 2700x nevyměním za 3700x ale za 3600x, takže půjdu jakoby o řaďu níž, ale jádrama zůstanu stejně a frekvenčně budu výš, ale za míň peněz. Thx AMD
BlackCell [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-08 21:39:47

Svet neni len o hrach
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-11 08:46:38

Ano, uznávám, že se počítače dají použít i k hraní her. Existuje ale milion zajímavějších využití výpočetního výkonu.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-08 17:33:00
avatar
Tak pokud bude mít Amd příští rok v Hi-endu 64 jader, tak nevidím problém, proč by mainstream nemohl skončit třeba i u těch 16 jader. S tím by konečně mohli vývojáři začít pořádně optimalizovat a byl by tady zase nějaký pokrok. To, že nám Intel roky lhal, jak jsou 4 jádra dostačující je toho důkaz, když jsou slabší procesory ve hrách a programech výkonnější než ty s více jádry.
Lawliet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-08 17:39:32

K leaku len tolko, AMD vyraba jadra, len jadra + cache 7nm technologiou, IO, co zahrna aj integrovany riadic pamate a asi aj velmi velku L4 cache je vyrabany 14nm procesom. Tento Chiplet ma velkost 73mm2, co vobec nie je vela, a preto fakt, ze AMD bude vyrabat a predavat 8c/16t + CPU za lacny peniaz dava vcelku zmysel. Vyrobne naklady su nizke. Osobne si ale nemyslim, ze pojdu az do 16c/32t na AM4, podla mna by realnym maximom mohlo ostat 12c/24t (dve 6c/12t cipy) a vacsie pocty jadier si AMD moze nechat v talone. Frekvencie k 5GHz davaju taktiez zmysel, pretoze 7nm proces zvysuje realne dosiahnutelne frekvencie o dobrych 25% (Podla Vega instinct a informacii od TSMC), r7 2700x dosahuje okolo 4,2GHz max + 25% je 5GHz+. IPC vraj narastlo o 10+15% + vyssie takty... rozdiel v jednojadrovom vykone by mal byt jasne na strane intelu

Usporiadanie IO die + core chiplet je genialne, pretoze AMD moze spojit tieto dva cipy a dajme tomu dalsi chiplet, pre navysenie jadier alebo namiesto toho pridaju graficky cip (apu ako monolity asi zaniknu). Tento pristup zvysuje vytaznost cipov, znizuje naklady a umoznuje jednoduchy a rychly narast vo vykone. Ale vsetko stoji a pada na infinity fabric 2.0, pretoze vyzaduje vysoku priepustnost pamati a AM4 ma len dual channel usporiadanie systemovej pamate. Pomoct by tomu mohla L4 cache v IO die.

PS.: ROzpravame sa tu o AMD, ale podarila sa mi nadherna kupa intel + nvidia laptopu za 750 eur, pricom laptop ma dva tyzdne. Acer nitro 5 s i7 8750h 6c/12t (vsetky jadra bezia u mna na 3,9GHz) a gtx 1060 (bezi na 1,825GHz pri 0,865V).
bandolier.wz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-08 20:17:49
avatar
tak příští rok přejdu z 8/16 1700 na 16/32 3850x pokud to deska dovolí
RomyTM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-08 21:31:27

Mám Phenom II 955 a taky žiju. Ale tenhle upgrade už by byl citelný skok vpřed.
Za mě, hlavně aby se ty jádra uměly v klidu podtaktovávat a vypínat.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-08 21:42:08
avatar
To uměla výborně i FX řada - o něco vyšší spotřeba v idle byla způsobena chipsetem.
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-08 21:39:32

To už tě dneska zajímat nemusí, Ryzen si sám řídí spotřebu
BK_One [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-09 01:20:20

Ked to bude realne tak vymenim Amd fx 8300 za Ryzen.
hexa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-09 02:33:41

Konečně upgrade pc co mi nezruinuje peněženku
Ganimoth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - - 2018-12-10 10:31:36
avatar
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/
a44f4b/the_excel_spreadsheet_ryzen_leak_was_me_it_is_not/

Jo tak urcite
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-10 09:32:52

Tak psal jsem to už u článku ohledně "leaku" na specifikace nových Radeonů ... také z AdoredTV ... v obou případech je to jasný fake, kdy autor pouze opsal informace, které byly vytvořeny, aby si někdo udělal srandu na Redditu.

Ono tady se stačí podívat na tu tabulku a opravdu někdo věří, že třeba vyjde na platformě s dvoukanálovým řadičem APU s 20CU? Proč, když by to omezená propustnost pamětí nebyla schopna nakrmit? Navíc to odporuje již zvěřejněnému plánu ohledně APU.

Pokud se někdo podívá na ten excel a řekne, že je to reálné, tak mu buď nějaké kolečko chybí a nebo mu jich naopak opravdu hodně přebývá. Celé je to pěkný fake a kdo mu naletěl by se měl rychle chytit za nos
Dr. evorubač [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-10 14:52:06
avatar
...to APU sa nezdá ani mne. A nezdá sa mi ani 16C na 2ch-RAM. Nieže by to nebolo možné, ale príde mi to ako technicky nie najmúdrejšie, pričom AMD určite nie je v situácii, kedy by potrebovalo robiť zúfalé riešenia. Ako som už písal skôr, treba si počkať na oficiálne data od AMD a to znamená počkať si minimálne na CES.
A ak to chcú s tými multijadrami takto ťahať ďalej, socket "AM5" musí byť prinajmenšom 4-kanál, ak nie viac.
Rohl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-09 10:09:24

Tak pokud to bude pravda, tak ten Ryzen 7 3700 je pro mě jasná volba. Už se těším.
Mr.Paul [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-09 15:49:04
avatar
ať už je to reálné nebo není, čekám s čím se vytasí a svůj i5 2500k pošlu fuč a upgraduju
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-09 17:04:48

A co nové APU v R3 3300G a R5 3600G?
Také dojde k navýšení výkonu?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-09 17:06:56
avatar
ne, sníží ho

nová APU dorazí později pravděpodobně na 12nm ... možná nějaká výkonnější na 7nm ale dražší a později ...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-09 21:08:15

To by ještě tak scházelo
Mě šlo hlavně o iGPU, já to ve spěchu z mobilu asi špatně napsal
DRAK Z KRUHU [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - FX 8320 2018-12-09 21:25:50

výkon amd fx8320 @4.4ghz mi bohatě stačí ale asi bylo vyhodný vymněnit s ohledem na spotřebu ... nebo se vyplatí počkat až mi ten muj starej komp chcípne
fobius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Rozbita grafika 2018-12-10 08:04:05

Ahoj DD, na mobilu chrome mi pravy cerny pruh opet prekryva text clanku v jeho prave asti.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-10 09:43:40
avatar
S tim pruhem to mam stejne. Stava se to docela casto. :/
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-10 10:32:09
avatar
to je když dá někdo odkaz v celé délce do diskuse .... místo odkazu jako odkaz ...
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-10 10:17:59

ak si ludia myslia, ze 3300/x bude mat 6j/12t za cenu 130e, tak su na omyle ved teraz tuto konfiguraciu ma r5 2600/x, ktore stoja 200e+ a idu ako teple rozky

amd by slo hodne proti sebe, ak by ponuklo to iste ale v najnizsom segmente a este o 100e menej

ja to skor vidim tak, ze sa zachova konfiguracia, t.j. 4/8 pre low, 6/12 mid a 8/16 highend, tdp a tie frekvencie by mohli byt jedina realna vec na tomto uniku, zvysok je az prilis moc optimisticky, i ked pre amd realny, ale to by fakt kazdy kupoval 3300/x, lebo za 100e mat cpu, ktory bude vykonovo ako 2600x, no neber to

na druhej strane, nikde som nevidel potvrdenie, o ktory CCX modul to pojde, ci je to 4/8 ako teraz (co by davalo zmysel v zachovani konfiguracie) alebo je to 6/12, kde by som ja videl
low 4/8 ako teraz, jeden CCX defektny
6/12 mid, stale 1 CCX
8/16 high 2x CCX defektnych
12/24 top high 2x CCX (R9)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-10 10:42:18
avatar
tak zní to optimisticky super, ale nemůžeme to brát úplně nereálně protože stejně šíleně kdysi znělo, že bude 12vláknový Ryzen 5 za 4 tisíce ;)
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-10 16:12:49

tak ako hej ale i tak pochybujem, ze by to takto spravili

inac netusis ci to bude 4/8 alebo 6/12 na CCX?
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Upgrade 2018-12-10 12:05:24

Pokud půjdou dolů ještě ceny pamětí, tak to příští rok vypadá na nové PC.3850 vypadá jako jasný favorit. 32 vláken, to už by se ty 4K filmy mohli konvertovat do HEVCu docela svižně a "ušetřil" bych za další disky do NASu K tomu ještě nějakou úspornou NAVI grafiku a možná si po 20 letech zahraju i nějakou hru.

Hlavně aby vyšly nějaké X570 desky s podporou 10GBit ethernetu. V současné době vidím na českém trhu jedinou desku 10GBitem přímo na desce.
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-12 16:26:10

Na desku pro mainstream platformu se 10Gbit síťovka podle mě ještě nedostane, když už tak to bude nějáký šílený overkill za 10000. Letmým vyhledáním vidím nejlevnější samotnou sitovku za 2700kč...to je víc jak polovina ceny celé desky na X470 .Cena 10gbit switche je pro normální uživatele úplně mimo mísu.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-12 19:45:33
avatar
Asi tak nejak. Muj stavajici router sice uz neni nejmladsi, ale i blby 1000 MB/s pozadavek na porty byl tehdy dost nadstandart. Predpokladam, ze dobrych 95% uzivatelu porad spise nevyuzije nic vice nez tech "staromodnich" 100 MB/s. Mozna se par takhle vybavenych desek objevi, ale urcite nebude moc velky zajem timhle prodrazovat naprostou vetsinu mainstreamovych desek - on ani ten stavajici 1 Gbit zrejme naprosta vetsina mainstremovych uzivatelu nedokaze plnohodnotne vyuzit.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-10 14:52:07
avatar
Je to blbost, když jsem se podíval na tu tabulku , asi do 5 vteřin se mi nezdají tyto věci:
- 20CU v modelu s grafikou - i kdyby to tak bylo, bylo by to plýtvání křemíkem a výkon navíc nikde. Stále to totiž bude na stávajících DDR4 dualchannel pamětech, čili bez HBM2 cache (což je nereálné vzhledem k ceně) to bude nadále sráženo paměťovou propustností
- pojmenování - AMD zvolili názvosloví aby reflektovalo konkurenci k Intelu -> Ryzen 3 proti i3, Ryzen 5 proti i5 atd. Proč by měl být 6core Ryzen v řadě 3 když Intel žádnou 6jádrovou i3 nemá?

A takto bychom mohli pokračovat...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 896x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 611x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1042x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1227x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1564x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1381x
Komentářů: 7