Jeden z pilířů toho, proč se často horší produkty prodávají lépe, než fakticky lepší produkty.
Jsou mezi námi tací, kteří si stále myslí, že lepší produkt se bude automaticky prodávat lépe. Tím spíše, že když je navíc výrazně výhodnější. Pokud by byla na trhu vyrovnaná konkurence, možná by to platilo, ale tu zejména v oblasti procesorů nemáme. Nejde totiž jen o to vyrobit konkurenceschopný produkt, ale také ho prodat. A ten prodej stojí často výrobce stejně, jako samotná výroba tohoto produktu!
Je to podobné, jako u filmů či počítačových her, kdy je obecně známo, že když máte rozpočet třeba 100 milionů, že jen polovina jde na vlastní vytvoření produktu, druhá polovina jde na jeho propagaci, tedy prodej. Stejně je to u procesorů, grafik a tak dále. A pravá tohle je důvod, proč jsou podíly mezi AMD a Intelem (a také AMD a NV apod.) jaké jsou a moc se na nich nemění, ať už jsou produkty jakékoliv.
Intel má jeden z nejštědřejších programů, široce známý jako „Intel Inside“. Jde o marketingový/prodejní nástroj, v rámci kterého Intel přímo finančně podporuje „své“ produkty, ovšem má pravidla. Pravidla, která vzhledem k tržní síle Intelu, výrazně ovlivňují, jaké produkty a za kolik ve finále jako zákazníci nakupujeme. A proč třeba není nabídka počítačů s AMD procesory zdaleka tak široká, jako nabídka počítačů s Intelem, ačkoliv jsou třeba ve finále často počítače s Intel řešením dražší a slabší. Je to také ten program, který Intel v minulosti zneužil (lépe řečeno překročil hranici zneužití monopolu) a zabránil AMD v nástupu, když v době Pentium 4 mělo AMD lepší procesory Athlon64. Intel však platil obrovské peníze výrobcům počítačů, aby AMD fakticky vůbec nebrali, protože Intel jim výměnou za to, že odebírali extrémní množství pro zákazníky méně výhodných Pentium 4, platil zpětně tolik, že pro výrobce nebylo výhodné brát už od AMD, protože by jednoduše tolik PC ani neprodali.
Program Intel Inside ale funguje stále. A skrze něj protéká k výrobcům počítačů a dalších komponent od Intelu mnoho miliard dolarů ročně, které Intel rozděluje podle přísných pravidel. Všechno je to především o množství, kdy výrobci PC, komponent, či distributoři musí odebrat určité množství procesorů či jiných čipů od Intelu a v závislosti na tom dostanou od Intelu peníze, které jsou určeny na propagaci tohoto produktu. Tedy oficiálně. Částečně samozřejmě jsou, ale z velké části je výrobci/distributoři použijí tak, že ve výsledku je pro ně prostě koupě Intel řešení levnější a výhodnější. Problém tohoto programu podpory výrobců, ale i distributorů a prodejců je v tom, že šíleně nabourává celý trh a přímou konkurenci produktů. A letos to bylo dost vidět.
AMD RYZEN byly v průběhu roku výrazně lepší procesory po všech stránkách, než co za stejné či podobné peníze nabízel Intel. Taktéž jako kompletní platforma jsou B350 ale i X399 masivně výhodnější než Intel. Přesto podílově v prodejích AMD zdaleka Intel nepřekonalo, taktéž v nabídce počítačů stále převažovaly (a převažují) výrazně Intel řešení na AMD (zejména v X299 vs X399 řešení je to evidentní) atd. Je to proto, že Intel má těch mnoho miliard dolarů, kterými odběry svých produktů takto přímo podporuje a zvýhodňuje své produkty u výrobců a distribuce. AMD však má naprostý zlomek toho, co nabízí Intel, takže jej nikdy nemůže přeplatit. A tak to na trhu vypadá tak, že i když OEM výrobce PC ví, že produkt A je výhodnější pro zákazníka, není výhodnější pro něj, protože když jsou dva produkty, produkt A za 200 dolarů a produkt B za 220 dolarů, ovšem výrobce toho dražšího mu dá dodatečnou přímou podporu, která ve výsledku zlevní ten produkt pro OEM výrobce (ne pro koncového zákazníka) na 200 dolarů, přičemž ovšem ten první výrobce tu podporu podmíní tím, že OEM výrobce PC musí odebrat třeba 200 tisíc těch čipů, a daný OEM výrobce přitom ví, že neprodá více než 250 tisíc počítačů celkem, tak ať je produktově ten původně levnější produkt výkonnější a výhodnější pro zákazníka, stejně jich daný výrobce OEM nenabídne více než 50 tisíc z celkové své nabídky, protože musel vzít 200 tisíc konkurenčního produktu, na něž dostal pro něj výhodnější podmínky.
Že je to na hraně zneužívání dominantního prostředí? No to ano, a také za to byl Intel (nedostatečně), potrestán pokutami atd. A přesně tohle stálo za tím, proč uplynulých 10 let vypadalo na trhu s PC a procesory, jak vypadalo. Nicméně Intel má Intel Inside kampaň i nadále, ovšem pozor, z více zdrojů bylo potvrzeno, že po letech se v ní chystají obrovské škrty.
Škrty tak velké, že pro velké OEM výrobce se sníží až o 60% částky, které jim Intel posílal. Pro menší asi o 20%. Jde o miliardy dolarů celkem, peníze, které mají přímý vliv na ceny počítačů, a hlavně na to, jak vůbec vypadá nabídka počítačů. Zejména firmy, které ve velkém nabízely převážně nebo dokonce exkluzivně, jen počítače s Intelem, jsou tím velice postiženy a budou to muset řešit. Počítače velmi pravděpodobně budou muset někteří zdražit, což ale obnoví konkurenční prostředí na trhu, protože někteří výrobci dokáží udržet cenu níže. A ano, je to také velká šance pro AMD, které tak bude mít větší šanci své procesory do počítačů výrobců protlačit.
Asi se ptáte, jestli to není nějaká kachna, že si Intel fakticky podkopává nohy. Mám potvrzeno z více zdrojů, že je to pravda, Intel osekává výdaje na marketing a v posledních letech to není poprvé. Intel výrazně osekal celý marketing. Například velké české zastoupení Intelu skončilo minulý rok bez náhrady a půjčit si, nebo i komunikovat dnes něco od Intelu, je komplikované (i když mám přímý kontakt stále). A pokud jde o to, zda si Intel tímto neškodí, když peníze u něj nejsou určitě problém. Jde o to, že Intel se odvrací od PC! Je to vidět z mnoha jeho kroků a ostatně to oficiálně ani nepopírá, spíše naopak. Pro Intel jsou primární datacentra, velká data, CLOUD a služby kolem. Procesory a hardware pro klasická PC je nákladný a výdělky na něm malé, navíc je nákladný na prodej atd. Intel prostě chce nabízet hlavně služby a systémy, a tak se zbavuje řady klasických divizí. Před několika lety ukončil výrobu vlastních základních desek, zcela ukončil mobilní SoC a pokud se podíváte na nabídku a vývoj jeho procesorů, tak fakt, že nejsou prioritou je zoufale vidět z toho, jak Intel nepříliš dobře reagoval na RYZEN procesory, kdy kvapně představil řešení, která ani neměl připravena, hotova a fakticky ani příliš neřeší.
Intel sám sice masivní škrty v programu pro partnery nepotvrdil a nejspíše ani nepotvrdí, protože je to ta šedá oblast, kde se pohybuje na hraně zneužití dominantní síly na trhu, ale potvrdil, že změny budou. A co já vím od výrobců, všichni říkají, že se věci rozhodně změní. Téměř jistě někteří budou muset zdražit, někteří se ale budou snažit udržet ceny níže, takže rozhodně zesílí konkurenční tlaky a ano, někteří se nyní zajímají více o konkurenční AMD. Zatím však nelze říci, jaké ty změny ve finále budou. Evidentně se ale něco stane. Ty peníze od Intelu jsou tak velké a významné, a výrazně ovlivňovaly nabídku i ceny výrobců mnoha věcí v oblasti PC, že je jasné, že když je Intel výrazně zkrouhne, něco se stát musí. Nicméně program stále pokračuje, stále je výrazně větší, a bohatší, než co má konkurenční AMD a nedivil bych se, kdyby Intel škrtal třeba desktopy a část mobilní platformy, ale zůstal nebo i přidal v pro něj zajímavých serverech a HPC. Uvidíme, jak to bude. Něco se ale děje a dít v dalších měsících bude …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|