Méně je někdy více, ale někdy to může být i naopak. TEGRA3 pro Tablety a později Smartphone brzy.
Jak víte, NVIDIA si poté, co byla vývojem integrace nemilosrdně vyštípána z čipsetového a dnes i grafického integrovaného trhu, musela najít další zdroj příjmů. Své zdroje a zraky tak upřela do ARM SoC platformy TEGRA, se kterou má velké plány včetně toho, že jí bude z více než poloviny příjmů živit a také s ní hodlá v budoucnosti výkonově zaútočit na PC platformu. Do toho je ale ještě daleko a plány se nedaří úplně naplňovat podle představ. Konkurence na ARM platformě je totiž veliká a velmi silná a příjmy z toho nejsou zrovna pohádkové. Navíc NVIDIA zde neuplatní ani sílu svého sugestivního marketingu, protože zákazníky kupující Tablety a SmartPhone pranic nezajímá, co uvnitř buší za čip, pokud vůbec vědí a tuší, jak ta zařízení uvnitř fungují.
Vývoj na ARM poli je rychlý, ARM dodává technologie a základní čip a jednotliví výrobci jako například QualComm, Apple, NVIDIA si k tomu dodávají další věci okolo, vlastní technologie a optimalizace. NVIDIA konkrétně k ARM jádrům přidává zkušenosti z grafického trhu, přesto její TEGRA platforma doposud nijak zvlášť zejména proti QualComm SoC z řady nevystupuje. Nejinak tomu bude i u čtyřjádrové TEGRA3, proti které QualComm chystá taktéž čtyřjádrovou platformu se silnou procesorovou i grafickou částí. Nebo bude?
NVIDIA totiž upřesnila, že TEGRA3 (Kal-El) bude mít jader 5! A šla na to celkem chytře. Asi víte, že pro ARM není zrovna moc aplikací, které by byly optimalizovány na více jader. Hlavně ale na platformě SmartPhone a Tabletů není mnoho důvodů, proč vůbec nějaký vyšší výkon více jader požadovat – nejsou to PC, nepotřebujeme na nich stříhat video, modelovat v grafických simulacích a hrát náročné 3D hry. Smyslem ARM vždy byla hlavně nízká spotřeba energie. Jenže když by měly v nové generaci ARM SoC platforem bušit najednou 4 čipy, když nám jde hlavně o mobilitu, je to trochu na hlavu postavené. A tak NVIDIA do Kal El zapracovala pátý čip. To pracuje vlastně vždy, když Tablet-Telefon, používáme tak, jak většina z nás. Prostě jednoduché úlohy typu telefonování, synchronizace, maily apod., prostě nic náročného. Jakmile by bylo něco náročnějšího potřeba, včetně akcelerace webových úloh, místo pátého jádra se zapne podle potřeby 1-2-3-4 jádra TEGRA3.
Páté jádro se tedy k výkonu nepřidává. Buď jede samo a zbytek spí, nebo spí to páté jádro a jedou ta ostatní 1-2-3-4 jádra. Je jasné, že celé to je postavené právě s ohledem na úsporu, protože prostě většinu času a pro většinu aplikací výkon čtyřjádrové platformy pro Tablety či Telefony, tak jak je drtivá většina z nás používá, prostě nepotřebujeme. Je jasné, že bude velký rozdíl ve spotřebě a tedy výdrži na baterie v tom, jestli je zapnuté jen jedno jednoduché páté jádro, nebo ta čtyři ostatní. I díky tomu by tak ve výsledku v běžných režimech měla být čtyř(pěti)jádrová TEGRA3 úspornější než dvoujádrová TEGRA2. Navíc by to celé mělo fungovat bez nutnosti podpory ze strany samotných aplikací. Prostě je to jen otázka ovladačů pro operační systém – Android, Windows 8 apod. Chytré řešení, které by mohlo znamenat bonusové body pro NVIDIA TEGRA platformu v souboji s konkurencí. Uvidíme. Uvedení na trh proběhne již brzy a první Tablety se s TEGRA3 představí snad na konci roku.
Zdroj: Xbitlabs.com, Anandtech.com
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|