Víme, jak vypadají nové AMD procesory a AMD AM4 patice – AMD nechává piny na procesoru! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 14 září 2016
altMezi paticemi a čipy AMD a Intel bude nadále stejný konstrukční rozdíl, jako je dnes.

 

 

 

Jak jistě víte, AMD a Intel se výrazně liší v konstrukčním řešení svých patic. Zatímco Intel má piny součástí socketu na základní desce a procesory podává s hladkými kontakty, AMD na to jde přesně obráceně.

AMD má patici s mřížkou a posuvem a vlastní piny jsou součástí procesoru. To platí pro všechny současné platformy AMD, tedy AM1, FM2+ i AM3+. No a podle všeho bude úplně stejný systém použit i u nové AM4 platformy, která všechny sjednotí.

Objevily se první fotografie nových desktopových AMD procesorů BRISTOL RIDGE, konkrétně AMD Athlon X4 950 a také AM4 socketu. No a jak vidíte, jedná se o úplně stejné řešení, jako AMD používalo doposud. Samozřejmě uspořádání pinů i jejich počet je odlišné od současných patic.

Osobně si nemyslím, že řešení jedno z řešení AMD a Intel je nutně lepší. A přemýšlel jsem nad tím několikrát v průběhu mnoha posledních let, kdy počítače skládám.

Nevím, proč Intel a AMD zvolili zcela opačná konstrukční řešení, ale jako jejich uživatel musím říci, že v praxi mezi nimi příliš mnoho rozdílu nenacházím. Ano v případě pinů na procesoru musíte s procesory AMD zacházet mnohem opatrněji než s Intely bez nich, to je výhoda, jenže úplně naopak je to u základních desek. Patici AMD těžko nějak poškodíte, zato u Intelu stačí jedno nešťastné máchnutí šroubovákem, dokonce i kusem plastu, který patici u nové desky chrání, a hrábnete do pinů a máte často co dělat, abyste to srovnali bez toho, abyste následně neodrovnali procesor i desku. Bohužel, zničených Intel základních desek díky pocuchaným pinům jsem viděl dost a je to problém i u bazarových prodejů. V případě AMD procesorů ale mám doma sám pár historických kousků X2 procesorům, které mají ulomený třeba jeden dva piny. Ve výsledku jsou tak obě řešení vlastně stejná. Vzhledem k tomu, že Intel ani AMD neplánují žádnou změnu u těchto řešení a používají je nadále a počet pinů dokonce dále roste, pravděpodobně není žádné lepší řešení.

   

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-16 18:19:27
avatar
Co ten bulvární vykřičník v nadpisu? :-D
Navíc mám takový pocit, že piny na čipu byly potvrzené už dávno. Nebo to byla jen spekulace a teprve teď se to potvrdilo?
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-16 20:04:47
avatar
Hlavné dôvody prečo používam a mám rád AMD procesory.

Nožičky na procesore a klasické socketové dosky.
Chladiče kompatibilné od čias vydania 754 dosiek, cez 939, AM2, AM2+, AM3, AM3+. Ako to bude pri AM4 ešte neviem. Hlavne chladiče neohýbajú celú matičnú dosku - od čias 478, 775 až dodnes !!!!!!!!!!!!!
Žiadne grafiky vo vybraných procesoroch.
Klasicky pájkovaný heatspreader k jadru, žiadne sračky pasty či polymer.

Je dosť ťažké poškodiť AMD procesor tak aby sa z neho odlomili nožičky a to platí od čias 754 až do čias súčasných FX. U intelu tie piny ešte na 775 doskách niečo vydržali a dali sa aj narovnať čo sa už ale nedá povedať o ďalších generáciách dosiek. Tam sa to už dalo narovnať iba pri miernom ohnutí, riziko odlomenia prítlačnej nožičky je oveľa vyššie než pri 775.

BTW: Už sa mi podarilo zopár odlomených nožičiek na procesoroch AMD napájkovať nazad a dokonca v prípade straty aj nahradiť inou nožičkou z bezcenného staršieho procesora (754 Sempron). To je niečo o čom pri intel doske môžte len snívať.
VelDro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-17 18:29:54

Kolikrát za životnost desky potřebuješ sundat procesor z patice, aby jsi tak ohrozil u AMD procesor nebo u intelu desku s těmi piny.
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-17 22:21:59
avatar
Ja nikdy a preto cit.

Citace:
Vzhledem k tomu, že Intel ani AMD neplánují žádnou změnu u těchto řešení a používají je nadále a počet pinů dokonce dále roste, pravděpodobně není žádné lepší řešení.


používam on-board integrovaný CPU na doske teda BGA riešenie.

Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-18 16:35:29

Mám radši Intel řešení, když chci měnit pastu tak už jsem párkrát vyrval amdcko z patice spolu s chladičem. (u sestav co jsem měl na opravu, buhvi co to bylo za pasty). Sice nikdy nedošlo k poškození ale u Intelu se tohle ještě nestalo...
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-19 03:38:44
avatar
IT odvetvie je odvetvie kde väčšinou pracujú ľudia s prebytkom rozumu a nie s prebytkom sily. Iba idiot môže nasilu ťahať dole chladič s pripálenou pastou. A stane sa Ti to aj keď dáš obyčajnú lacnú bielu pastu samozrejme čerstvú, založíš chladič a skúsiš ho dať dole. Dám Ti radu ako zaručene dáš dole chladič z každého AMD procesora od 754 až po súčasnosť. Odopni sponu ktorá ho pritláča k procesoru a skús opatrne pootočiť chladičom na procesore doľava a doprava. Keď pocítiš, že sa uvoľnil tak ho bez väčšej námahy dáš dole (a bez toho aby si ho vytiahol aj s procesorom). Inak už som videl následkom takejto "priamočiarej" demontáže chladiča zničenú grafickú kartu a dokonca aj dosku na 775.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-19 17:43:53

Víš, že to co píšeš, je pěkně svinská taktika a víceméně ze mě děláš mezi řečí debila? Zamysli se prosím nad tímto:

- postup s lehkým nahřátím a pootočením samozřejmě znám
- ne u všech chladičů amd šel historicky pasiv pootočit (třeba ty z dob phenomu I s heatpipe byly napasované v patici tak, že pootočit defakto nešly, takové ty celohliníkové kvádříky taky ne - takže tím padá první poučka

- u amd se občas ta přítlačná mřížka "otlačí" a procesor už není zajištěný, ale defakto jen zasunutý, to ho pak člověk vytáhne s chaladičem s použitím nulové síly - a tím padá druhá poučka

- tvůj příspěvek je irelevantní, protože s intel paticí od dob 775 se to stát prostě nemůže. Tečka. Navíc odpadá nebezpečí poničení procesoru při dotahování chladiče, protože přítlak je dán rámečkem patice. Jak mám AMD patici rád pro její jednoduchost a univerzálnost a zpětnou kompatibilitu, tak patice od Intelu jsou prostě "bezpečnější".

Takže jdi prosím se svými moudry do řiti a jestli cítíš potřebu poučovat, tak táhni někam na support.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-19 18:29:16
avatar
Kecáš nezmysly a snažíš sa ukecať svoju neschopnosť. Aj tie najdrahšie AMD CPU vybavené Heatpipe box chladičmi šli posunúť do strany !!!!! Nie toľko čo hliníkové to je pravda, lenže na uvoľnenie stvrdnutej pasty Ti stačí aj niekoľko milimetrov. Navyše máš chladič napasovaný len z ľavej a pravej strany kde sú spony !!!!! Hore aj dole máš voľnú plochu, takže keby si trocha pohol rozumom, napadlo by Ťa napríklad klepnúť malým gumenným kladivkom na nekrytej ploche a krásne by si odlepil chladič. Ale aj podľa tvojho zaostalého vyjadrovania vidím, že je to na teba veľa. Len pre tvoju info už som videl dosku na 775 poškodenú od toho ako podobne inteligentný človek trhal chladič dole. Socket to síce vydržal, procesor takisto no na doske došlo k potrhaniu drážok, osobne som to premeral. Nakoľko boli moje komentáre k téme a boli ďaleko rozumnejšie než tvoje tvrdenia o nemožnosti dať dole chladič budem si písať kde chcem a čo chcem. Tam kde slnko nesvieti môžeš ísť Ty aj so svojím "vzdelaním".
ku.ba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Kurva hoši 2016-09-20 15:24:51

k tomu nemám co dodat !
GagosCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-16 20:05:25
avatar
Vzhledem k tomu, že základní deska stojí v průměru třetinu co procesor, tak je tedy lepší odrovnat základní desku než procesor , každopádně už jsem skládal pár PC s Intel socketem a nic takového se mi nepodařilo.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-16 23:55:42
avatar
Ak ale piny na doske pokrivíš, resp. nesprávne vyrovnáš a založíš tam CPU tak pri pokuse o zapnutie zničíš nielen dosku ale aj procesor.
Lawliet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-16 22:45:53

AM4 vyzera dobre a povedzme si to na rovinu, ledva dotiahne vybavenostou aktualne dosky intelu a s kvalitou socetu 2011 v3 asi boxovat nebude, ale to ais predbieham, ved tie najlepsie dosky AM4 nie su este na trhu. Hlavne dufam, ze si clovek bude moct zakupit dobre itx a MATX dosky, ktore nam vcelku chybali s AM3+.

Inac, sice sa to tu nepsomina, ale stavim svoj laptop, ze Zen bude super v serveroch a AMD prinesie kopec financnych prostriedkom, ale v desktope bude jalovy, resp. bude to nieco ako broadwell, taktami bude masivne zaostavat a 4,0GHz plus minus autobus bude maximom. Tuto vlastnost najskor zlepsi zen + spolu s taktiez 15%-nym narastom IPC.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-17 01:00:40
avatar
Mně jde hlavně o cenu... Nepotřebudu super uber CPU, když ZEN i s kvalitní deskou bude stát do 8k, tak ho beru všema deseti. Na moje hraní mi ZEN stačí a i7 nebo i5 za 6k a více nepotřebuji. Takže těším se na AM4 s novým ZEN.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-18 17:20:32

Pokud Zen s 8 jádry bude podávat stejný výkon jako 4 jádrové Core i7, pak by možná mohl být za cenu kolem těch 8 tisíc. Ale většina lidí doufá, že díky dvojnásobku jader čtyřjádra Intelu překoná. A pak cena pod deset tisíc podle mne nepůjde.

To se ale dozvíme až v únoru, kdy by se měl Zen pomalu dostávat na trh.
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-17 08:23:35

Řešení Intelu považuji za šikovnější.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-17 14:27:30
avatar
Souhlas. Při manipulaci s CPU je daleko snadnější poškodit nožičky, než paket u Intelu.
Kolikrát jsem je už rovnal...
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-18 17:26:44

Souhlasím. Ve standardu přijde deska s piny na soketu krytými plastovou vložkou. Takže by nemělo hrozit nechtěné hrábnutí do pinů šroubovákem. Líbí se mi dvojice zářezů, kdy nelze procesor dát do soketu obráceně. Hned je jasná orientace, i když to děláte prvně. A hlavně se mi líbí ten kovový kryt, který procesor drží na místě. Celkově je ten mechanismus dobře provedený.

Pouze u chladiče by mi vyhovovalo, kdyby se ve standardu spíše utahoval do backplatu než to zacvakávání čtveřicí děr.
3x3cut0r [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-17 17:07:46

Intel nemá na CPU piny? Mind blown! Nikdy jsem neměl Intel, tak jsem to nevěděl, každopádně piny se dají i nějak využít, ne? Pamatuju si, jak jsem ohýbal na Duronu 4 piny, abych zvedl násobič
GagosCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-17 17:18:16
avatar
Intel nemá piny na CPU už tak 11 let, myslím že to začalo kolem roku 2005 u Pentia D a pak to pokračovalo u Core 2 Duo až do současnosti a nutno říct, že se mi po nich vůbec nestýská.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-19 03:42:15
avatar
Intel nemá piny od čias vydania Socketu 775 teda od roku 2004, Pentium D vyšiel až o rok neskôr.
zdenek_j [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-17 18:04:01
avatar
Instaluji procesory do základních desek už cca. 20let a nikdy jsem se nesetkal s problémem u procesoru s piny. Jestli to byly Motoroly, AMD nebo staré Intel procesory.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-18 12:50:05

No nevim. U AMD docházelo k jednomu nešvaru. Když OEM výrobce PC použil levnou termopastu mezi chladič a procesor, nebo když tam nechal ten originál, tak po pár letech provozu bylo opravdu dost těžké oddělit ten chladič od procesoru. A vím o velkém počtu lidí, kteří svou snahou sundat ten chladič nakonec doslova urvali procesor ze soketu, protože se chladiče nepustil. A následovalo rovnání spousty pinů na procesoru.

U Intelu k tomu nedojde, protože procesor je v soketu držen kovovým krytem a teprve pak přichází chladič. Navíc nepamatuju, že by s originální pastou na oem chladiči Intelu docházelo k takovému "přilepení" k procesoru.

Navíc pokud těch pinů bude více, jak doposud, tak při podobné velikosti soketu budou muset být drobnější a pak bude riziko jejich poškození o to větší. Vcelku jsem tu doufal, že AMD řešení Intelu tak nějak obšlehne.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-19 03:45:03
avatar
Ťažké pre amatérov a ľudí čo nemajú poňatia ani o základoch fyziky. Ľahké pre ľudí čo sa tomu venujú dlhšiu dobu. Stačí odpnúť sponu čo drží chladič, pootočiť mierne chladičom na procesore doľava a doprava a už nie je potrebné nič rovnať ani nič zo socketu vytrhávať. Stačí tak málo, použiť mozog.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-20 13:05:43

Tak znova, pro ty tupé.
Pokud u jedné patice může dojít k nějakému typu poškození a u druhé ne, tak je ta první patice o to horší.
Diskuse je o tom, jestli je lepší mít piny na desce, nebo na procesoru. A vychází, že je lepší mít je na desce, protože desky s piny mají lepší upínání / bytelnější patici. Tečka.
Emocionální sračkovýlevy na téma blbý uživatel si strč do řiti.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-20 23:26:12
avatar
Ty asi budeš teploušek keď v každom príspevku spomínaš análny otvor.
Reagoval som na užívateľa potooczech ktorý písal o nešvaroch s lacnými pastami a ľuďoch čo vytiahli s chladičom aj procesor zo socketu. Ak nevieš čítať v rozpísanom vlákne tak by si mal porozmýšľať či nie si tupý náhodou Ty. Diskusia je o tom, že užívatelia vyjadria svoj názor a diskutujú o tom, ktorý z nich je bližšie pravdy. Tvoj názor typu "je lepšie mať piny na doske a bodka" má parádny diktátorský podtón ktorý je väčšinou daný ľuďom s nižšou inteligenciou. Tvoje emociónálne výlevy ma privádzajú k obavám či nie si náhodou Kim Čong Un
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-18 14:30:23
avatar
Intel si jednoduše ulehčil práci a velkou část zodpovědnosti za zničené komponenty tak alibisticky přesunul na bedra výrobců desek. Nic víc v tom není. AMD se z tohoto pohledu ukazuje opět jako ten, kdo se tolik nebojí. Mimochodem, z praxe vím, že je lehčí narovnat ohnuté piny AMD procesoru (kreditní kartou), než piny v Intel socketu, tam je to většinou konečná
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-18 16:21:02

Cena nového CPU bývá 2-3x dražší než desky, kdyby se náhodou něco stalo(piny jsem neřešil) tak raději budu měnit desku. Od LGA775 má člověk celkem jistotu, že CPU z druhé ruky bude v pořádu.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-18 17:17:51

No dost záleží, co má člověk za desku. U Intelu se dokážou vyšplhat cenou poměrně vysoko. Pokud člověk nejde do Core i7, tak cena desky a procesory bývá většinou dost podobný u Intelu. Tedy za předpokladu, že někdo schválně necpe pod své Core i5 nějaký kancl základ za 1500.
GagosCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-18 18:24:42
avatar
Průměrná i5 stojí kolem 5300, průměrná netaktovací deska stojí 2500 Kč, takže procesor stojí více než 2x tolik.
bircky [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-19 11:13:39

Jak který chipset. Třeba u X99 je to hodně podobné - deska mě vyšla na 9k, procesor na 12k... Tam už je pak jedno, co člověk zničí, oboje bolí. Ale při troše opatrnosti se člověk nemá čeho bát.
GagosCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-19 11:23:32
avatar
Co jsi to bral za desku? Kamarád koupil k 6800K tuto.
https://www.czc.cz/msi-x99a-sli-krait-edition-intel-x99/169150/produkt
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-18 17:15:30

Otázkou je, zda si AMD se svým objemem prodejů a s maržemi, které jsou třeba zrovna na deskách pro AMD procesory, může dovolit výrobcům diktovat nějaké podmínky nebo na ně přenášet rizika. Přeci jen ve srovnání s Intelem je AMD velmi velmi malý pán.
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-18 20:57:34
avatar
SP3 bude používať LGA, tak ako to bolo pri Opteronoch do G34.

Mimochodom, neviete, či plánujú veľké ZENy (16+ C) aj pre desktop? S full fat 8 kanálovým radičom? Niečo ako Intelove HEDT.
pcwifi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - intel 2016-09-19 22:58:10
avatar
uz sem si taky drcl pri vyndavani z LGA1150 do pinu, 4 to koupily, nahnuly se jak trava ve vetru. Nastesti mi to sikovna osoba srovnala, osadilo se cpu a nehrabat na to ! od te doby PC jede uplne cajk a pokazdy kdyz vyndavam CPU z Intel boardu se tresu at to nezjebu
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 509x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 340x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 879x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1163x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1484x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1324x
Komentářů: 6