3DMark se vždy chlubil tím, že testuje a obsahuje nejnovější prvky, i ty, které se do her teprve chystají, to už ale neplatí.
3DMark byl vždy dělán tak, že obsahoval nejnáročnější a nejmodernější grafické vychytávky, které se často teprve do her chystaly. Nový 3DMark Vantage je v tomto ohledu ale jiný. Naše podezření, že se jedná jen o marketingový nástroj, se naplno potvrdilo. Nový Vantage neobsahuje podporu DX10.1! A to se nebavíme jen tak o něčem co se nepoužívá, ale o oficiálním rozšíření DX10 přímo od Microsoftu, který si jeho přítomnost v testu samozřejmě přál. A zároveň se bavíme o používané věci a to již minimálně v jedné hře. Neexistuje zkrátka jediný technický důvod, proč by DX10.1 neměl být v už tak dost zbytečném 3DMarku Vantage, který se rád chlubí tím, že testuje nejnáročněji a nejpokročileji. Tak proč DX10.1 neobsahuje? Samozřejmě se řada zahraničních redakcí obrátila na Futuremark se žádostí o vysvětlení celé situace. Odpovědí jim bylo jen nepříliš dobře zarývané vytáčení ...
První odpovědí bylo, že komise, složená z předních výrobců PC komponent hlasovala a DX10.1 tam prý nechtěla. Členy komise jsou firmy Ageia, AMD, Compal, Dell, Gateway, HP, Intel, Microsoft, nVidia, Sapphire Technology, Velocity Micro, Vivante a Qimonda. Nicméně to není jediná verze vysvětlení Futuremarku, proč není DX10.1 obsažen ve 3DMarku Vantage. Jiné vyjádření totiž tvrdí, že specifikace přišly pozdě a již je nebylo možné použít. To je samo osobě pěkný nesmysl, protože DX10.1 je už minimálně půl roku znám přímo na Grafických kartách a jeho specifikace byly venku mnohem dříve. Navíc se obě vysvětlení firmy Futuremark vzájemně příliš nedoplňují. Tak firma dala hlasovat o něčem, co stejně nemohla do programu tak jako tak zahrnout, protože neměla potřebné specifikace? Zajímavé. Správnou odpovědí ale bude nejspíše ta první, i když to bude trochu jinak. Členové komise se zkrátka nedohodli, protože někteří prostě nechtěli a dobře věděli proč - otázka je, proč jim FutureMark vůbec takové právo dal, když to snad má být jeho nezávislý benchmark. Ty, co se nechtěli dohodnout, nemusíme v seznamu členů komise dlouze hledat. Proti DX10.1 se jednoznačně postavila firma Nvidia, která už má v moci i firmu AGEIA. Možná i firma Intel, ta také nemá DX10.1 podporu, na druhou stranu ji to může být celkem jedno, protože stejně svými grafikami neaspiruje do herních segmentů. Na straně DX10.1 se minimálně postavily firmy AMD, Sapphire a Microsoft. Grafické karty AMD a dokonce již i VIA S3, které DX10.1 normálně obsahují, mají ale smůlu! V novém 3DMark Vantage a nemohou zdaleka ukázat svůj potenciál. A zatímco Nvidia se zvýhodněním AGEIA karet a následně nejspíše již jen přítomných instrukcí ve svých čipech záhadným způsobem uspěla a je ve výsledném skóre zvýhodňována (důkaz), tak AMD-ATI a VIA S3 mají smůlu a běžně existující a již používané DX10.1 žádné výhody ve vyšším skóre v 3DMark Vantage nepřináší. Je tedy benchmark 3DMark Vantage vůbec férový ke všem a ke všem má stejný přístup? Jednoznačně není a nejde jen o to, že prostě některé evidentně zvýhodňuje, ale jde hlavně o to, že je tím ještě více nepoužitelný a nevypovídající - neobsahuje ani stávající používanou grafickou technologii, kterou DX10.1 je. DX10.1 není navíc žádná náročná technologická novinka, je jednoduše jen zdokonaleným rozšířením DX10. 3DMark Vantgae je zkrátka čistě marketingová záležitost, která jednoznačně neměří všem stejným metrem. Bohužel ale to je asi tak to jediné, co na to můžeme říci. Nvidia prostě nebyla schopná dodat DX10.1 instrukce svým kartám, možná proto si také nejspíše zařídila spolurpáci firmou VIA, která tyto instrukce bez problémů ve svých nových S3 podporuje. DX10.1 instrukce do 3DMarku Vantage 100% přijdou s nějakým dalším patchem, a možná, pokud bude tlak na Futuremark dost velký, přijde ještě před tím, než DX10.1 slavnostně Nvidia doručí do svých karet. Jako že jej 100% doručí i když bude do té doby neustále omílat, jak jsou zbytečné a snažit se je potlačovat kdekoli bude hrozit, že se výhody vylepšení DX10 v podobě DX10.1 budou snažit ukázat. Dokonce již ve hře Assassin Creed DX10.1 jsou a grafické karty AMD-ATi HD3000 a nové modely VIA S3 je mohou bez problému využít k dosažení vyšší kvality obrazu s výrazně nižšími nároky na hardware a ještě s vyšším FPS, ale nějak moc to tvůrce hry z nějakého důvodu neventiluje. Nicméně už tak zbytečnému 3DMark Vantage se tedy očividně nedá navíc ani moc věřit, že ke všem přistupuje stejně ...
Zdroj: Fudzilla
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|