Po téměř 2 letech právních bojů hlavně antimonopolními úřady v USA a Británii, je hotovo.
Největší herní obchod v historii, prodej ACTIVISION-BLIZZARD a všech jejich her a značek společnosti MICROSOFT, byl dokončen. Od této chvíle Microsoft vlastní značky jako Call of Duty, Diablo, Warcraft i hromady mobilních titulů jako Candy Crush apod. Ačkoliv celá akvizice byla oznámena už před téměř 2 lety, některé antimonopolní úřady se ji snažily do poslední chvíle zablokovat. Neúspěšně.
Není bez zajímavosti, že drtivá (skoro všechny) většina antimonopolních úřadů ve světě, akvizici v pohodě schválila. Dokonce ani EU nedělala problémy. Ovšem v USA to narazilo a největší boj byl pak v Británii. Nikdy jsem moc nepochopil, čeho se antimonopolní úřady v tomto případě obávaly, zatímco jiné nebezpečné a prokazatelně trhu a zákazníkům každý den škodící monopoly jako třeba ten Intelu na x86 CPU poli a OEM PC, objektivně dlouhodobě ignorují a neřeší. V případě Microsoftu, ano, bude teď vlastnit hromady populárních her a značek, prakticky všechno zásadní mimo tituly EA a UBISOFT, SEGA, ale to že ty hry a značky vlastní a má pod sebou i ta tvůrčí studia přeci nikomu nebrání, dokonce ani těm tvůrcům těch her jít a udělat si samostatně lepší hry. Takže MS nemá monopol na herním trhu ani vzdáleně. Ani jej mít nemůže, protože ty lidi, co ty hry dělají, prostě nevlastní.
FTC v USA se svou žalobou nakonec totálně pohořelo, soudy ve všech případech smetly všechny námitky ze stolu, i když úřad se chce ještě odvolávat, ale je to nyní prakticky bezpředmětné. Zbývala tedy Velká Británie, kde tamní úřad se stavěl proti kvůli obavám o tzv. streamování her, ačkoliv všechny ostatní ve světě úřady, a dokonce firmy provozující streamovací herní platformy tvrdily, že celá akvizice nebude mít negativní dopad na konkurenční prostředí na poli streamování her, ba dokonce by mohl být dopad i pozitivní. Britští úředníci si však postavili hlavu. Hrozilo tak, že by prostě některé hry a služby nebyly v Británii přístupné a MS by tak tento trh ignoroval (tedy pro tamní zákazníky pravý opak toho, o co by úředníci měli usilovat). Microsoft však udělal překvapivý tah. Odprodal streamovací práva pro Britský trh konkurenčnímu UBISOFT, čímž tak Britští úředníci přišli o argument. Úřad tak nakonec nedávno celou akvizici oficiálně schválil a tím padla poslední relevantní právní překážka.
Microsoft vlastní Activision-Blizzard a může začít rozhodovat
Kvůli úřadům zpožděná akvizice měla a bude mít vliv na mnohé vydávané tituly Activision. Určité věci prostě nebyly rozhodovány tak, jak by byly, pokud by MS na to už měl vliv a ACTIVISION poslední dobu běžel prostě v udržovacím režimu. Nyní se však MS chopil žezla a může tedy začít dělat nutné změny, které se dotknou stávajících her, ale zejména těch, co jsou ve vývoji. To však uvidíme až za delší dobu.
Jedním z očekávaných kroků bude odchod asi nejnenáviděnějšího šéfa herních vydavatelství v poslední době, tedy Bobbyho Koticka. MS už oznámil, že v následujících několika málo týdnech, bude končící šéf Activision zajišťovat hladký přechod a předání všeho do rukou MS a na konci roku definitivně končí. Bohužel, pokud čekáte nějaké zadostiučinění, tak se nedočkáte. Kotick dostane 375 milionů dolarů bonus za uzavření akvizice. Celkem by si jako odchodné mohl odnést půl miliardy dolarů! Ano, i vy jste v ceně nové hry či zakoupením nějakého předmětu a mikrotransakce na tyhle nehorázné odměny přispěli … a důvod proč jsou hry dražší a mikrotransakce absurdnější jsou, aby si lidé jako Kotick mohli odnášet stamiliony dolarů a smát se vám všem do očí …
Pokud jde o populární hry a herní značky, které MS získal akvizicí, firma už oznámila, že pracuje na implementaci mnohých do Game Pass služby a jejich přístup na další platformy. Postupně vše oznámí v dalších měsících. Očekává se samozřejmě CoD, Diablo a další populární značky v Game Pass službě, která nepochybně v dohledné době také o něco zdraží, jak MS narostou náklady na provoz atd.
Microsoft se každopádně stal absolutním herním gigantem, kdy vlastní většinu z nejpopulárnějších herních značek, historicky nejpopulárnějších her vůbec a také jejich tvůrčí studia. Pod jednou střechou jsou tak tvůrci Falloutů, Call of Duty, Diabla, HALO, Warcraftu i mnoha a mnoha dalších klíčových her a sérií. Microsoft by rozhodně měl zájem nakupovat i dále, přetřásá se jeho zájem o UBISOFT a SEGA, ovšem obojí už by mohlo narazit na mnohem větší odpor ze strany antimonopolních úřadů. Je také otázkou, zda MS fakticky vůbec další značky a tvůrce potřebuje, protože má nyní pod sebou desítky věhlasných studií a značek, tedy potenciál pro generování více než dostatečného počtu her všech žánrů, aby prostě žádné další tvůrce a značky nepotřeboval.
Jak jsme se také nedávno dozvěděli díky úniku informací od MS, budoucnost nemusí být tak jasná a růžová, protože pro investory MS nemusí být to, co dnes firma na herním trhu vydělává dostatečné, aby v budoucnu MS celé herní podnikání neopustil. Nicméně troufám si říci, že nikdo nikdy neměl lepší pozici a možnosti, vydělávat na herním trhu obrovské peníze a současně dělat objektivně dobré hry, jako má právě dnes Microsoft. Vše tak bude záležet na tom, jak to obří množství značek, studií a lidí, a tedy celý potenciál ukočíruje. Šéfovat tomu všemu musí být nejtěžší úloha a zároveň největší pocta v historii šéfování herních vydavatelů/studií. Je tu obří potenciál k úspěchu a splnění největších přání tvůrců i hráčů, stejně jako obří potenciál všechno zkazit a pohřbít. Jak všechno dopadne jsme zvědaví, ale dozvíme se to a budeme moci vše zhodnotit až tak kolem roku 2030.
Akvizícia prebehla piatok 13. Aby to nebol aj začiatok konca hrania ako ho poznáme.
Phill sľúbil Microsoftu herný netflix, z ich postoja neni xbox priorita ale gamepass ako služba, aby sa dala spustit na čomkoľvek a kdekoľvek. To aj vrátane streamovania. Oni by gamepass pustili aj na Playstation kebyže sa to dá.
Aktuálne slabučký Series S dehonestuje v predajoch silnejsi Series X 3:1. To aj napoveda za čo sú ľudia ochotný platiť. Vyzerá, že už aj Sony sa adaptuje a spúšťa tiež streamovanie hier a má tiež svoj “gamepass”. Každopádne neviem či tento model čo pretláča MS a teda herný netflix sa dá aplikovať aj na herný priemysel…
Netflix má 250mil predplatiteľov, filmy a seriály sa točia kratšie a stoja menej než veľké AAA hry…gamepass má niečo iba cez 30mil predplatiteľov, to nedokáže ani zďaleka zaplatiť tieto akvizicie…ak nenaberie potrebné množstvo platiacich hráčov čo potom? Reklamy? Skrátia hernú dobu? Kvalitu? Skrátia dobu vyvoja, zníženia štúdiám rozpočty? Aj Phill priznal aby bol gamepass zaujímavý musia pravidelne vydavat hry.
Ani dnes nejsom spokojný s tým ako hry vychádzajú na pc…ako úbohé porty na ktorých sa nikto nesnaží, brzdné výkonom konzol. Tie hry vyzerajú na lowcostovej konzole prakticky identicky ako na highend pc…kde to má výhodu v dakych tieňoch alebo viac fps. Žiadna snaha reálne využiť tie technológie a výkon pc…ak všetky tieto studia pohltia firmy ako ms a Sony tak už nás nič lepšie ani nečaká. Ba čo viac ak výhra streamovanie a služby tak to vsetko pobeží na dakych konzolach niekde v cloude a nám budú iba prenášať obraz…herný netlix.
No jo kam sa nam ten svet posunul za ostatnych X rokov. Sukromna software firma si moze dovolit kupit infu firmu za 69 mld USD co je priblizne 3/4 rozpoctu Ceskej republiky na rok 2023. Alebo je to dvojnasobok rozpoctu Slovenka na rok 2023.Jasne ze to nevyplatia v hotovosti ale aj tak...
Ahoj, přišel jsem si pobrečet, že neexistuje AM5 microATX deska s PCIe 5.0 a 4 sloty na RAM. Přitom problém velikosti to není, mám ITX desku co PCIe 5.0 má. Samozřejmě pro Intel jsou, jak jinak samozřejmě. Tohle už je spiknutí. Bůůů, brek, brek.