AMD API MANTLE zafungovalo - Microsoft slibuje inovace a zlepšení DirectX Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Friday, 28 February 2014
altPotenciál a funkčnost, kterou předvedlo API MANTLE v první ukázce měla ohlas na správném místě.

 

 

 

Jistě už jste slyšeli o API MANTLE, které díky AMD a herním tvůrcům, kteří za tímto low level API stojí, značně rozvířilo stojaté vody na poli API technologií. MANTLE demonstrovalo a reálně předvedlo, jak strašně neoptimalizovaný, zastaralý a výkon požírající je stávající DirectX od Microsoftu.

Pokud jste si do této doby mysleli, že problém u her je slabý CPU, nebo slabá grafika, tak v mnoha případech tomu tak není. Problém je nejen často na straně samotných her, které do této doby málo využívají možnosti, které současný HW i SW nabízí, ale ukazuje se, že problém je i samotné API DirectX, které výrazně ubírá výkon procesorům a pravděpodobně i grafikám. Ačkoliv je API MANTLE teprve na začátku a předvedlo jen základní optimalizaci z které těží hlavně procesory, zafungovalo skvěle. Nejen, že vývojáři her chtějí toto API nasazovat ve větším měřítku, ale hlavně a především donutilo Microsoft se chytit za nos!

Na blížící se Game Developers Conference (GDC) totiž Microsoft ohlásil velké téma: DirectX a jeho budoucnost! A jasně mluví o zlepšování výkonnosti a optimalizacích. Zatím to ale vypadá, že Microsoft nové Mantle jednoduše do DX nezačlení, ale zvolí vlastní cestu. Samozřejmě na GDC nebude chybět ani AMD s dalšími vývojáři a API MANTLE, kde budou předvedeny další praktické ukázky přínosu a AMD prozradí i něco o další budoucnosti. A aby byl obnovený souboj API kompletní, tak nebude chybět ani OpenGL, kde chce optimalizovaný výkon a vlastnosti prezentovat NV, jež se v souboji a vývoji API MANTLE v API DX ocitá tak trochu jako kůl v plotě. Její grafiky totiž nepodporují ani poslední verzi DirectX11.2, jen DirectX 11.0, její grafiky nejsou ani v herních konzolích, pro které se dnes hry vyvíjí a optimalizace API MANTLE jsou kromě grafik s architekturou AMD Radeon GCN směřovány také na procesory, kde NV také jaksi nemá žádný produkt.

Nutno říci, že AMD se s vývojáři her nesnaží jít s MANTLE proti DirectX a Microsoftu . API MANTLE funguje trochu jinak a je to skutečně low level API, které běží nezávisle na DX. Nicméně AMD ví, proč to dělá. Kromě toho, že má v současnosti zodpovědnost jako tvůrce hlavní herní platformy procesorů a grafik (staví na nich obě dvě, a brzy možná i třetí, hlavní konzole, kdy jsou to navíc architekturou PC). Musí tedy vývojářům her poskytnout nástroje a možnosti jak co nejlépe jeho HW a architekturu využít. API MANTLE je toho dobrým příkladem. Také už stačilo ukázat, že třeba problém procesorů AMD u některých her zjevně nespočívá v tom, že by ty procesory byly nějak výrazně slabší než co nabízí Intel, ale jednoduše v tom, že nejsou správně využívány. U mnoha her tak netestujeme vlastně výkon procesorů, ale spíše výkon samotného SW.

Ostatně asi každý, kdo se kdy trochu zamyslel nad tím, proč třeba v náročných a moderních aplikacích takové FX-8350 jen těsně prohrává s 2x dražším Core i7, zatímco stejně drahé Core i5 nechává daleko za sebou a v některých hrách stěží stačí na jinak jednoznačně mnohem slabší Core i3, asi ho napadlo, že to evidentně nebude procesor, co má problém s výkonem. API MANTLE se ukazuje jako velice zajímavý nástroj, který navíc funguje jak na Intel, tak na AMD procesorech, ale snaží se využít jejich skutečného výkonu,  a dost možná i Microsoft konečně do svého DirectX přidá i optimalizace pro moderní CPU včetně architektury AMD. Dodejme jen, že Intel procesory mají v mnoha aplikacích výhodu v tom, že ty v podstatě používají kompilátory optimalizované především pro Intel CPU, což se týká třeba i her, nebo i samotného DirectX atd. Důvod je jasný, Intel má mnohem větší podíl na trhu a vliv. Jenže s nasazením x86 AMD procesorů do konzolí konečně nastává důvod pro vývojáře se trochu věnovat i optimalizacím na AMD procesory. API MANTLE je jen první krůček a asi se shodneme, že hlavně slouží jako nakopnutí Microsoftu, aby ten něco začal dělat.

Je celkem jedno, zda se MANTLE prosadí nebo neprosadí. Zatím se prosazuje nad očekávání, samozřejmě je na začátku vývoje a pokud někdo čeká dokonalou funkčnost po pár měsících vývoje, když DX/OpenGL bylo ve vývoji mnoho mnoho let, tak je blázen. Důležité je, že ukazuje funkčnost a zdaleka ne jen vlastní potenciál. A pokud donutí Microsoft udělat optimalizace a začít zase vyvíjet DirectX, tak už proto bude MANTLE bez debat úspěšné. Samotnému AMD je ve výsledku vlastně jedno, jestli MANTLE bude nebo ne, AMD tradičně už mnoho let jako první mezi výrobci GPU přináší podporu nejnovějších verzí DirectX, často dokonce nabízí i funkce, které do DX dorazí až v dalších verzích a letech (jmenujme například Tessellaci a spoustu dalších). AMD plně podporuje DirectX, stejně jako je plně aktivní i na poli otevřeného OpenGL (s tím zase počítá SteamBox platforma od VALVE a jeho SteamOS) a nyní k tomu přidává i "vlastní" low level API MANTLE, které je vlastně na míru napsáno využití potenciálu a architektury jeho CPU i GPU.

Jako uživatelé můžeme AMD jen zatleskat, konečně donutilo MS něco s DX dělat. Uvidíme, zda si MS na GDC nechce jen odprezentovat v powerpointu pěkné sliby a také něco předvede a přizná, že vývoj poněkud podcenil. Bylo by to pěkné. Každopádně konečně se něco děje, ale že situace zašla tak daleko a musel výrobce HW a vývojáři her začít dělat vlastní API, to opravdu něco někde selhalo u Microsoftu, nemyslíte? Tak snad bude líp ...

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
skaven [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-28 07:46:03

ak nove DirectX pojde len na W8 a vyssie, nech si Microsoft to DX strci do ....
amartin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-28 08:56:01
avatar
MS a jeho strategia "inovovat" DX len do "novych" vidani windowsov nam zabezpecila to, ze DX9 hry mame do dnes.

Pride mi to tak, ze tym zaroven zivi aj svoju hernu konzolu, tak si neviem predstavit, ako a kde chce MS zacat. Predpokladam, ze win xp cca 30% trhu to nebude, vista cca 3% trhu deto mno a sedmicky cca 47% trhu?
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-28 09:00:08
avatar
Koneckonců se to dalo čekat.
Nízko taktované AMDčko v konzolích potřebuje pořádně využít všechny jádra... no a taky tam má své GPU.
Tak by byli docela blbý, kdyby to nechali vše v rukou DirectX a OpenGL.

No a teď? API mantle začíná lámat ledy. MS dostává bobky z nezávislosti platforem jako SteamOS, PlayStation4... pro které už teď vývojáři tuní své Enginy s Mantle.

Jen ať ten elán AMD zůstane. MS by to určitě nejraději zastínilo svým DX... určitě nepotřebuje ať konkurenční konzole ještě více posílí, pokud by vývojáři přišly Mantle více na chuť.

Kdo ví jak bude vypadat budoucí OpenGL... tedy následně CryEngine, FrostByte, Unreal, atp.
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-03-02 17:16:45

budoucí OpenGL ? už teď toho OpenGl umí víc než DX ... a v plné verzi má být mantle jeho rozšířením ...
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-28 10:50:43
avatar
Myslím, že Intelu se Mantle moc libit nebude, protože potvrdilo to, že na hry nemusíte mít vyloženě super drahý výkonný procák
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-28 11:10:47
avatar
ale líbí se mu ... Intel sám bojuej už roky za větší využití vícejádrových CPU ... až si hry pořádně MANTLE osvojí, najdou využití pro jejich 8 jader, takže výkonný CPU bude mít vždy přínos MANTLE nijak Intel nepoškozuje, naopak na jeho CPU má také jasný přínos.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-28 12:14:02
avatar
Souhlasím s Miki. Intelu nebude Mantle moc vonět né proto, že by na něm jeho CPU neprofitovaly (oni samozřejmě profitují). To co mu nebude vonět je že Mantle vrací, nebo může vrátit CPU AMD do výkonných herních sestav a herních notebooků. Tento obrat při zmenšujícím se trhu bude zřejmě pro Intel hodně nepříjemný. pokud jde o překopané DirectX a jejich využití ve hrách je dle mého horizont 2 -3 let. Pokud by se ukázalo že je úprava snadná a rychlá, přeložil bych si to jako jako důkaz toho že MS dosavadní efektivitu DirectX držel záměrně, aby protlačoval konzole.
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-02-28 13:53:14
avatar
výkonné herní sestavy a notebooky není to, na čem by stály příjmy intelu...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 237x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 171x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 814x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1145x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1463x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1311x
Komentářů: 6