AMD si nenechává na poli herní fyziky ujíždět vlak a ohlásila další zajímavou podporu.
AMD zjevně pochopilo, že poté, co Intel zatím odpískal projekt Larrabee, není z jeho strany žádný velký tlak a spěch na další vývoj HAVOK fyziky využívající GPU i CPU pod OpenCL (existuje jen beta verze), což je důležité, protože se první čipy CGPU stále blíží. Dalším fyzikálním systémem je PhysX, které si ale škudlí NVIDIA a zde jí zase brání její marketingové zájmy na jeho předělání z CUDA na OpenCL a otevřeným formátem také tedy není. AMD tedy podpořilo třetího největšího hráče na trhu herní fyziky a tím je otevřený fyzikální systém Bullet Physics, který se objevuje zhruba u více než 10% současných her, zatímco PhysX je u 28% a Havok u 23%.
(Pixelux DMM)
Ten nedávno nečekaně AMD podpořilo k překvapení jeho autorů už jednou. Ve spolupráci se známou společností Pixelux nabídla zdarma rozšíření a podporu pro pokročilou fyziku tuhých těles. Tzv. technolog DMM2 společnosti Pixelux je pravděpodobně tím nejlepším, co na poli fyziky tohoto druhu existuje a konkurenční systémy nic ve srovnatelné kvalitě a schopnostech nejsou schopny nabídnout. Součástí aktuální verze Bullet Physics systému je tedy i DMM2 a to zcela zdarma. To umožní vývojářům zahrnout pokročilou fyziku do nových her a využít technologie OpenCL a DirectCompute. Nově je k tomu nová vizualizace fyziky od společnosti Trinigy. Tenhle kompletní balíček umí využít jak GPU, tak CPU k akceleraci fyziky přes oba výše zmíněné standardy, tedy zcela otevřený OpenCL a DirectCompute společnosti Microsoft, který je součástí DirectX. Plná verze systému je v případě multiplatformních titulů nadále částečně placená (licence), ale AMD podpořilo vznik verze Bullet s DMM2, která obsahuje všechny technologie a pro čistě PC tituly je díky AMD zcela zdarma.
(Pixelux DMM technologie)
Pro herní vývojáře to znamená, další příležitost získat kvalitní herní fyziku zcela zdarma. Bullet je otevřeným formátem, který získává na popularitě a to, že nově obsahuje i pravděpodobně nejpokročilejší simulaci fyziky pevných těles, mu jen pomůže. V současnosti získává Bullet Physics na popularitě. Na rozdíl od HAVOK a PhysX je jediným otevřeným fyzikálním systémem plně funkčním pod OpenCL už dnes a s rostoucí podporou by se skutečně mohl stát tím třetím vzadu, co se bude smát naposledy. Je dobře, že si alespoň AMD neškudlí žádný fyzikální systém pro sebe a neomezuje jeho chod na jiných grafikách nebo procesorech. Takhle nějak si ten vývoj na poli herní fyziky představujeme ku prospěchu nás, hráčů, tak snad to bude brzy v nějaké z chystaných her pořádně vidět.
Ja by som bol len rad keby sa Bulet rozbehal aj bez "tlacenky", ale predsa len ide o open source a ten je v tomto ohlade v nevyhode oproti komercnym rieseniam. Okrem toho aj PhysX je na PC zadarmo a hlavne ked NV posle svojich vyvojarov, aby sa o jeho GPU verziu postarali co si myslim vyvojari Buletu nemozu dovolit.
Osobne by som uvital pokial by prisla hra, ktora by vo vacsej miere vyuzivala tento engine cez GPU computing a ukazala by viac ako GPU@PhysX. Bola by to vzpruha a tlak na vyvojarov pouzivajucich PhysX, aby ukazali nieco viac. T.j. prisla by v tomto smere konkurencia.
Proč máte fóbii z "tlačenky"? Vždyť i ten opensource potřebuje peníze a dostává je i od jiných firem ne jen od AMD. AMD je (bullet engine) nekoupilo na rozdíl od toho jak dopadla Aegia. Proto nemám strach.
Ano i já bych uvítal takovou podporu ve hrách. Zatím to jsou velice podivné pokusy a nic přesvědčivého. Utěšuji se tím, že to je jenom tím, že se vývojáři musí naučit programovat akceleraci a to ještě nějakou dobu bude trvat. Bohužel.
Fobiu z "tlacenky" nemam. Len neverim, ze sa open source riesenie dokaze presadit na ukor tych komercnych. Alebo len velmi tazko a za dlhy casovy usek.
Aha rozumím. Víte ale já osobně nemám problém s tím jestli to co používám je komerční nebo open. Pro mne je důležité jenom to aby to bylo nezávislé z pohledu definice standardu a aby to dobře fungovalo.
To jestli je opensource nebo není je pro mne irelevantní.
no kéž by se už konečně dostala standartizace i do vod fyzikálních modelů... třeba pod tlakem NV uvolní časem i PhysX pro všechny a pak se bude dát opravdu srovnávat.
Bullet beha jak na Nvidii tak na ATI. Narozdil od PhysX. Takze se za jednotnej system povazovat da.
Kdyz mrknes na tuhle adresuOdkaz. (kdyby teda DD nalinkovala aspon zdroj primo, nikde to nemuzu na AMD.com najit) Zjistis ze bullet s timhle pridavkem beha na OpenCL nebo DirectCompute (asi jak si vyberes). Takze nevidim zadny omezeni pro Nvidii coz podle me pomuze Bulletu k raketovymu vzestupu pouzivanosti.
NV vsak urcite bude "namietat" nejakym - pre nu typickym - sposobom, kedze nema zaujem o to,aby sa s Physx bil nejaky iny engine , ktory bude navyse pod OpenCL ... Ak AMD aspon trosku zatlaci na vyvojarov tak vsetci pojdu radcej na Bullet,aby nestratili potencialnych zakaznikov a Physx skonci tak,ako mal uz davno (kedze sa nikam za posledne 3-4 roky nepohol) ... Toto je vsak len velmi optimisticky pohlad nato,ze ako by mohol skoncit suboj fyzikalnych enginov ...
Pozri si cast clanku venujucej sa podpore Buletu zo strany AMD v minulosti: Odkaz. Viem, ze ide o PR NVIDIe ale da sa to najst aj v inych clankoch na nete. Len uz sa mi do toho nechce. Dufam, ze teraz je to uz inak a AMD sa naozaj angazuje. Nie len na nete.
Problem je, ze OpenCL je v dnesnej dobe pomale oproti takej Cude alebo ATI streamu. Co nie je ziadne prekvapenie, ale moze sa to odrazit pri rozhodnuti do toho ist. A je otazne ako to s tou podporou od AMD je pretoze pokial viem tak Bulet ako taky sa vyvija na GPU od NVIDIe, ktora sa tiez netaji, ze tento projekt podporuje.
re:mareknr
Pokud ta podpora není jen nějaká proklamace NV tak už NV přestávám rozumět.Podporovat přímého konkurenta svého PhysX který si hýčká jen pro sebe je poněkud zvláštní.Mne ovšem spíše vadí ta atomizace a hraní si na vlastním písečku a přitom hraní her je na PC v krizi.Už začínáme jásat i nad hrou která nevypadá úplně stejně jako na konzoli(to jsme to jako hráči dobačovali).Zajímavé že právě firmy jako NV a AMD-ATI(Intel nepočítám ten ve své nadutosti si nepřizná že se žene průšvih)které jsou na hraní na PC dost závislé se nejsou sto domluvit a vytvořit nějakou koalici která se tomu postaví ve smyslu že vytvoří pro PC segment lehce aplikovatelné a volně použitelného modelu fyziky a umělé inteligence.Situace která momentálně na hernim trhu v PC segnentu je žalostná a nechápu že to NV a AMD-ATI necítí.Vždyť jde i o jejich příjmy a o vývoj nových technologií.Kdo bude stát o nové výkonnější GK s DX12 když se nebude na PC hrát.
Tu je citat Erwina Coumansa, hlavneho vyvojara Bulletu:
Citace:
Bullet’s GPU acceleration via OpenCL will work with any compliant drivers, we use NVIDIA GeForce cards for our development and even use code from their OpenCL SDK, they are a great technology partner.
re:mareknr
To už je vážně na palici.Jestli chtějí hraní na PC pohřbít ať to řeknou a nedělají z lidí blbce.Každý tvrdí něco jiného a hraní na PC jde do kytek.Takhle nakonec u těch konzol skončíme všichni.
Ono sa to podla mna pohne dopredu len to chce cas. Nakoniec sa urcite nejaky fyzikalny engine ustaly ako standard a to iste plati aj o UI. Len sa obavam, ze ked pride umela inteligencia na pretras caka nas dalsi nekonecny pribeh marketingovych prestreliek a opat si budeme musiet pockat. Krok dopredu sa ale spravil a to minimalne po HW stranke - prichadzaju pomaly ale iste CGPU schopne zvladat pocitat aj pokrocilejsie vizualne, fyzikalne a ine operacie co dava kopec moznosti. Musime si iba pockat na vyvojarov hier ako zareaguju.
Problém je že vývojáři dnes nejsou tak svobodní jak se zdá to už jsou zaměstnanci co makají na smlouvu o dílo pro vydavatele a ten sleduje náklady a nedá dolar navíc když nemusí.Nerad bych aby to vypadalo že snad jsou vydavatelé nepřátelé PC platformy to ne ale na druhou stranu jí ani nepodporují(je to tvrdý byznys).Pokud někdo má zájem aby se hraní na PC udrželo musí platforma přijít s něčím na co konzole nemají a tím udělat hraní na PC zase mnohem více zábavné.Cesta DX11 to ale není grafiky se nabažím a už v 1/3 hry mi zefšední ale hratelnost hru drží až do konce a hlavně neomrzí.Vůbec nejsem nadšen kam se hraní na PC řítí ale jedno je fakt že pozlátka teselace a tak jak je prezentováno PhysX přes GPU to nezachrání.
Pokial by to malo PhysX nejak ohrozit, tak by sa NV v Bulete urcite takto neangazovala.
Skus si precitat tiez zhrnutie toho co sa deje okolo Buletu na Odkaz
EDIT: Dalsia vec kvoli ktorej PhysX "neumre" je to, ze sa stale upgraduje a pracuje sa na nom(Odkaz, Odkaz, Odkaz), tym padom sa pouziva cim dalej tym viac(Odkaz, s najvacsou pravdepodobnostou bude integrovany aj v ramci UT4) a pokial sa bude na PC uberat tymto smerom(Odkaz), tak sa vazne nebojim.
Len aby to nebol marketingovy tah od AMD-ATI. Trosku pomozeme vo vyvoji, potom trosku optimalizujeme a o rok-dva uvidime v HW narokoch novych hier CPU min 4 jadra, alebo 2 jadra plus 2 GPU. Myslim tym optimalizaciu Bulletu na 2 jadra CPU alebo 1 dedikovane GPU pre fyziku a kto chce hrat tak bude musiet bud vymenit CPU alebo dokupit plus grafiku.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!