Dost bylo mizerných uzavřených technologií typu NV GameWorks. AMD zavádí GPUOpen.
Poté, co AMD dokázalo celému světu, jak mizerně jsou na tom API technologie a jeho MANTLE bylo převzato jako náhrada za OpenGL co by univerzální moderní API, dnes známé jako VULKAN, kdy zároveň AMD donutilo Microsoft do vývoje DirectX a nový DirectX12 mnoho věcí z MANTLE převzal, AMD chystá další revoluci. Tentokrát se zaměřilo na různé technologie využívané hlavně pro hry. Jinými slovy, tam kde skončilo MANTLE, tam naváže GPUOpen ...

Znáte to, vyjde nová hra a zejména NVIDIA se občas chlubí, jaké obsahuje GameWorks technologie, z kterých budou majitelé GTX grafik těžit (na rozdíl od majitelů Radeon grafik). Jenže realita je jinde. Většinou jsou tyto efekty a technologie náročnější na výkon, takže většina majitelů GTX grafik z toho netěží a majitelům jiných grafik jen znepřijemňuje život, protože i kvůli GameWorks technologiím má hra často celkově špatnou optimalizaci. Jde zkrátka o to, že vývojáři dnes používají věci, které jsou často omezeny funkčností, nikdo do nich pořádně nevidí, protože jsou uzavřené (typicky právě GameWorks)a postrádají skutečné optimalizace a tedy vůbec nějaký přínos. AMD říká dost a přichází s iniciativou GPUOpen.

V rámci ní dá vývojářům k dispozici hromadu hotových technologií, jako jsou například TressFX, řada technologií související se stínováním, vyhlazováním a dalšími efekty, včetně práce s fyzikou a mnoho mnoho dalších věcí. Technologie, které AMD dávno má, které mnoho her úspěšně využívá, a které v podobné, leč uzavřené verzi nabízí i NVIDIA GameWorks, jež by AMD rádo odstavilo ze hry (a nejen AMD). AMD však všechny tyto věci nabízí jako OpenSource se zdrojovými kódy všem vývojářům s další podporou, praktickými ukázkami a mnoha dalšími věcmi. Vše se začne postupně objevovat od začátku roku 2016. Součástí toho je například již ohlášený kompilátor CUDA, který převede zdrojový kód do C++ a CUDA aplikace tak bude moci být akcelerována i na Radeon grafikách.

AMD jde samozřejmě ještě dál, vyvíjí další technologie a s dalším vývojem ji pomohou i sami vývojáři her. Ti samozřejmě podobnou aktivitu jen uvítají, obzvlášť když přijdou k hotovému a mohou sdílet vývoj i s dalšími. Je to výhodné i proto, že z hlediska vývoje současných multiplatfomních her pro konzole i pro PC, je v obou platformách přítomen moderní hardware od AMD, pro který jsou už v základu všechny tyhle technologie optimalizované. AMD navíc nebrání na rozdíl od GameWorks, jeho optimalizaci a vůbec vlastnímu chodu i na jiný HW (třeba i NV), ale bavíme se o skutečných optimalizacích, nikoliv že to pojede hůře, než by to jelo s jinou technologií dělající vizuálně kvalitativně to samé.

Zkrátka tohle může být opravdu velká věc a velká revoluce, která by nastartovala vývoj a přinesla skutečné optimalizace, jež tak zoufale mnoha hrám chybí. Slibuje to také odstranění řady problémů, se kterými se u nových her setkáváme, když něco nechodí a tak dále. Tak uvidíme, co z toho bude, každopádně zní to hodně slibně ... pochopitelně to pro AMD nebude tak výhodné jako marketingový nástroj, jako je GameWorks pro NVIDIA, nicméně pokud by se podařilo odstranit z her neoptimalizované a uzavřené technologie typu GameWorks, bylo by to vítězství pro všechny, včetně uživatelů grafik GTX. Uvidíme tedy začátkem roku, až AMD začne iniciativu GPUOpen naplňovat, jak se k tomu budou stavět samotní vývojáři. Myšlenka je to hezká, ovšem její realizace je jiná věc. Nicméně stejně hezky znělo API MANTLE před 2 lety a co je z toho dnes? Steré DirectX dávno pohřbeno, nové DirectX12 funguje podle obrazu MANTLE a hlavně OpenGL pohřbeno a API VULKAN(otevřená verze MANTLE) je těsně před dokončením s Google se chystá implementovat jej do Androidu. Takže AMD už se jedna velká revoluce podařila. Podaří se i tahle?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|