Společnost AMD-ATI oficiálně oznámila svou novu iniciativu AMD Gaming Evolved (AGE) jako protipól podpory NVIDIA nazývané TWIMTBP. AMD stanovilo několik oblastí, na které se chce soustředit:
1, Průběžné inovace a podpora nových technologií, které přináší moderní grafické karty a procesory. AMD se totiž může na rozdíl od konkurenční NVIDIA opřít o komplexní platformu Procesor-Grafika-čipset.
2, AMD staví na první místo rozvoj průmyslových standardů, které standardy skutečně jsou. V současnosti hodlá maximalizovat své úsilí na poli OpenCl a DirectX. Chce také zavádět a podporovat vznik nových otevřených standardů. AMD tedy nechce a nebude vyvíjet žádné technologie, omezené jen na jednu platformu.
3, Podpora pro vývojáře her od AMD a jeho partnerů. Technická, materiální. Softwarová prostředí pro testování her a jejich vývoj.
4, Podpora herních technologií aby hry byly hrami. Zejména na platformě PC nabídnout ten nejlepší herní zážitek.
AMD tento program oficiálně oznamuje krátce po jeho zavedení do praxe, kdy si odzkoušelo jeho základy v několika nedávno uvedených hrách. Pro nás to znamená příslib do budoucna, kdy by špičkové herní tituly měly být díky AMD-ATI skutečně špičkovými i po technické stránce. Samozřejmě záležet to bude na tom, zda AMD-ATI udrží svou technologickou převahu na poli grafických karet, zda se udrží konkurenceschopné proti Intelu na poli procesorů a zda bude nadále zastávat politiku podpory otevřených formátů a podporu skutečných standardů. Další hry s podporou AMD-ATI programu můžete očekávat už tento rok. Z podpory AMD-ATI tak budou moci těžit všichni, i majitelé HW jiné značky, pokud bude podporovat skutečné standardy. To je asi největší rozdíl proti konkurenčnímu programu NV TWIMTBP, který se dnes soustředí hlavně na podporu vlastních řešení a uzavřených formátů společnosti NV. Doufejme, že to AMD-ATI myslí opravdu vážně a mohl by to být ten správný tlak, aby se utvořila ta správná konkurence i na tomto poli podpory her a PC platforma tak po letech útlumu vývoje zažila opět nějaký ten vývojový skok. Přeci jen máme rok 2010 a Crysis z roku 2007 zůstává nadále technicky nepřekonaný.
Závěr: Oficiální program podpory herních vývojářů od AMD je další ze série kroků k využití potenciálu, která jediná komplexní PC platforma na trhu (silné GPU, Silné CPU, vlastní čipsety), AMD, dnes nabízí. Uvidíme zda to nezůstane jen u slov a krátkých vyjádření, ale i i viditelné činnosti. Začátky jsou ale vidět už dnes a jako rozjezd je to dobré. Dobrou zprávou je, že AMD jde cestou standardů, takže z jeho podpory by měli těžit všichni, kteří tyto standardy podporují. Je také na vývojářích, aby projevili iniciativu a tlačili na AMD-ATI o co největší podporu pro své projekty a PC hry a vyzkoušeli tak, zda to AMD myslí vážně.
Ked to bude takto fungovat tak snad vyvojari PC hier zase oziju a budu podporovat nove standardy(vyuz. viacjadrovych CPU, rychlejsi prechod na DX11,...)To co bolo pre AMD nevyhoda, teda dost hier robenych a testovanych pre NV, bude v buducnosti vyhoda(snad).Ale uz je to vlastne tu, teda DX11 hry testuju vyvojari zatial na ATI.
Jestli bude tento program fungovat nezáleží na tom zda s AMD-ATI udrží technologickou převahu nebo ne.Dokonce ani na tom zda do toho AMD-ATI půjde na plně pecky nebo ne.Tuto iniciativu vítám a tleskám ale ač mám rád Sci-fi tak na pohádky už nevěřím.Má životní zkušenost říká že sebelepší vůle a motivace nezmohou nic pokud nezískám pro svou vizi dost mocných spojenců kteří jí budou ochotni tlačit se mnou.Narážím hlavně na NV jako další mocného hráče v herní branži na PC platformě.Intel(byť obr který je mocnější než AMD-ATI a NV dohromady) záměrně vynechávám protože ač přes některé proklamace o podpoře nepředvedl vlastně nic.Vraťme se však k našim 2 protagonistům a řekněme si na rovinu že pokud nebudou úzce spolupracovat nehne se problém z místa.První problém je pro mne nečitelné chování NV která údajně standardy také podporuje a přitom tlačí své řešení pro herní segment vázané jen na svůj hardware což považuji za kanibalizmus jedné nebo druhé cesty.Chybí mi dohoda o spolupráci na podpoře hraní na PC.Nevím kolik hráčů na PC je spokojeno se stavem jaký je ale mě nestačí upravit hru z konzole tak že přidám velké textury a nalepím nějaké efekty, přidám ovládání pro PC(často ještě blbě).Už mě nudí hry jak protažené přes upscaling ale jinak je to to samé jako na konzolách.Pro mne má větší cenu hra která má výbornou fyziku velkou mapu s možností volného pohybu + dobrou inteligenci nepřátel i přátel a pak mi bude jedno zda bude grafika jen DX9 nebo DX11.Sebe úchvatnější grafika v tunelu přestane za 1 hodinu ohromovat a hra znovu sklouzne do nudy.Kdybych byl se současným stavem aspoň částečně spokojen koupím konzolu a hodím na hraní na PC bobek ale má trpělivost má své meze a minimálně se to projeví v tom že přestanu kupovat nový hardware.
Pekne pači sa mi to. Ale pokial budu konzole ničit vyvoj hier tak nic nepomože. Jedine investovanie zo strany vyrobcou HW do SW. Napriklad financovanie hier priamo tak ako to robia vyrobcovia konzol. Stačilo by zahinancovať 1-2 exkluzivne PC tituly ala Crysis a bolo by po probléme. nVIDIA alebo ATI by to mohli spraviť.
konecne oficialne !
V toto som dost dlho dufal a dokonca uz som to tu na DDWORLDE spominal !
Z hier , na ktorych sa AMD podielalo boli - STALKER CALL OF PRIPYAT , tam je velka reklama na AMD ...
Uz sa zacina poriadne rozbiehat biznis pre AMD ( hry ) , tam sa bere najviac penazi.
Nvidia tam uz dost dlho pekne profituje ..
edit : uz si staci iba vytvorit slogan - ATi its way to play better.
Já už si to přehazuju na AEG "airsoft electric gun"(..airsoft degenerace ), ale k tématu..těžko odhadnout, ale když už to testovali u několika her, tak ta spolupráce snad pošlape a bude to + pro nás hráče ;-).
Pořád to omílání "ucelená platforma grafika - procesor - čipset". Nevím, proč by to mělo v podání AMD fungovat líp než kombinace Nvidia - Intel.
A když chce AMD najednou tak náruživě podporovat vývoj her, tak proč nepřijali nabídku Nvidie převzít PhysX s tou podmínkou, že to převezmou i CUDA? Co by jim to udělalo? Jejich ATI STREAM bo jak se to jmenuje stejně není k ničemu (no, ono ani CUDA, ale co se dá dělat). Já si myslím, že PhysX jakožto celkem obstojný nástroj na fyziku je brženej v rozletu jenom kvůli tomu, že je jenom pro majitele GF. U mě by pak ATI získala v případě podpory PhysX velký plus.
Za tim ale take stalo to, ze Nvidie by mela vyhradni pravo licencovani PhysX a mohlo by se za par let stat, ze ATI za par let neda licenci a prakticky ji tim odstavi z branze fyzikalnich enginu. Nikdo s fungujicim mozkem by na to nepristoupil, protoze by se postavil na musku svemu nepriteli a cekal jestli se mu bude nebo nebude chtit zmacknout kohoutek.
problem bol v tom ze sice physX je zadara (teda mam pocit) ale za CUDA sa plati ... a to by AMD so svojimi "otvorenymi standardmi" islo proti muru. A druha vec stranky je ... ked uz to tu rozpytvavas ... preco teda NV nejde cestou ako AMD ... a nevydala PhX+CUDA ako otvoreny standard ?
tak mozno sa mylim, ze sa za CUDA plati ... ale urcite sa jedno s toho plati (bud PhX alebo CUDA) a ak nie ... dobre aj tak, aspon ide AMD cestou "pre vsetkych" nie ako (prepacte za vyraz, hlavne nV fans) SMRADLAVA nVIDIA (aj ked ju mam stale rad, ale to co robi ... je proste nehoraznost)
Mylis sa - CUDA je zadarmo a aj zakladna verzia PhysX je zadarmo. Ak navyse hra ma nejaky potencial a jej vyvojari o to stoja, tak NV vysle ZADARMO partiu svojich programatorov aby im pomohli s implementaciou PhysX.
No tak s Mirror's Edge nesúhlasím. Tá hra ma neuveriteľne bavila a prešiel som ju, čo sa u mňa skoro vôbec nestáva. Podľa mňa to bola veľmi dobrá hra .
nVidia sa s Intelom po poslednom polroku velmi nemusi..
- standardy
- patenty
- chipsety
nVidia ostala hodena cez palubu, tak vymysla nove "standardy" podla ktorych by mali ostatni skakat.. verim, ze sa to nestane, a nVidia sklopi usi a pojde s prudom!
no neviem ... osobne si myslim ze sa to nikdy nestane (s tym ze nV "zapadne" do prudu) ... uz davno mi prijdu ako firma, ktora si "razi" svoju vlastnu cestu a idu "proti" muru. (alebo ze by im to skor nedovolila HRDOST ?, aj to je mozne)
da sa ist aj proti muru.. len ci budu dostatocne silny.. zatial co produkuju a propaguju su len primitivne snahy byt nieco extra.. a to sa im dari vskutku ironickym sposobom..
Kdyz jde AMD cestou standardu, tak co by to udelalo Nvidii, nabidnout PhysX bez Cuda? Hm. Jsem jen rad, ze Amd udelalo vyvojarum tuto nabidku a snad jen doufat, ze ji capnou za pacesy
Hehe jeste do nas nekdo nedavno hustil, ze AMD-ATI je vyrobce hardware a necpe se do nejakeho software a to jedine je to prave orechove
Ted tu mame zase prave orechove, ze bude strkat nos do software. Bohuzel u AMD-ATI to nevidim ruzove, ty jsou radi, ze zvladnou svoje ovladace.
Hej. Este stale si pamatam ako s posmechom castoval NV za software-ovu firmu. A teraz je to odrazu super. Uz neplati ze vyrobca HW ma dodat iba kvalitny HW a nema sa pliest do prace vyvojarom SW.
S tym rozdielom ,ze AMD podla ich vlastnych slov bude skutocne podporovat a rozvijat PC hranie celkovo a nie len PC hranie na skvelych,bombastickych a neprekonatelnych Geforce ...
Som rad, ze sa rozbehli a aj z AMD/ATI sa stava zcasti SW firma. :-) Som zvedavy ako to bude vyzerat v reale. Pre nas to moze byt hadam len uzitocne. Dufam, ze sa nemylim.
AMD by sa uz fakt mohlo rozhybat a spravit poriadne developerske nastroje. Nvidia ma na ladenie grafiky zatial neprekonany PerfHUD a aj Nexus vyzera slubne. AMD ma len GPU PerfStudio, ktore pada a aj ked bezi tak stoji za prd. Potom sa nikto nemoze divit ze kazda hra ma NV logo.
Cest AMD zachranuje len PIXWin od MS, inak by boli developeri s radlom v kompe uplne v prdeli.
Držím AMD-ATI palce, už nejen proto že jsem k nim s GK nedávno přešel, ale i proto že když už něco prosadí tak nebude problém provozu i na nvidi, např fyzikální engine na OpenCL/Directcompute, DX11 odladene enginy, optimalizace na více jádrové procesory atp.
Mozna je to utopie, ale doufat v to můžem a někdy v budoucnu budem příjemně překvapeni
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!