Zatímco podvodníci a cheateři podvádějí nadále, poctiví hráči dostávají bany. Proč?
Neschopnost a často i lenost herních tvůrců u mnoha populárních her je již legendární. Většina her bohužel dnes vychází rozbitá, kdy se hráči naprosto zbytečně zlobí na ovladače AMD, NVIDIA atd. Ovšem to, že hra špatně běží nebo padá, není problém AMD a NVIDIA a jejich ovladačů k jejich grafickým kartám, ale v 99,9% případech jde o problém způsobený nekvalitně napsaným kódem, neoptimalizovanou hrou či rovnou vývojáři ignorujícími standardy atd.
Jedním z dlouhodobých problémů mnoha her je o anti-cheat ochrana, vůbec systémy proti podvodníkům, kterými jsou vybaveny hlavně multiplayerové hry. Tyto systémy však příliš dobře nefungují. Mnoho her je vyhlášeným rájem podvodníků a cheaterů, ačkoliv jejich tvůrci tvrdí, že jejich systémy fungují. V horším případě však postihují poctivé hráče. To je i nejnovější případ, kdy systémy nesprávně banují poctivé uživatele jen za to, že si zapnuly jednu novou technologii od AMD.
- AMD Anti-LAG snižuje odezvu a dělá to univerzálně
Technologie pro snížení odezvy, a tedy zvýšení „dojmu“ plynulosti hry, nejsou žádnou novinkou. NVIDIA má svůj Reflex, ale stejně jako mnoho podobných technologií má jednu velkou nevýhodu. Nefunguje všude a vyžaduje přímou podporu ze strany hry. Tedy implementaci vývojáři do jejich konkrétní hry. AMD přišlo s výrazně lepší technologií ve formě ANTI-LAG a ANTI-LAG+. Jejich výhodou je fakt, že fungují bez té nutnosti dodatečné implementace do konkrétní hry. AMD dokázalo tohle celé nabídnout jen skrze své ovladače. A funguje to velmi dobře. Z hlediska některých tvůrců her a jejich mizerných ani-cheat systémů však asi až moc dobře.
AMD a jeho ANTI-LAG/ANTI-LAG+ nedělá technicky nic tak zásadně nového, co by podobné technologie doposud nedělaly. Prostě se jen snaží, aby procesor nepředbíhal grafickou kartu, tedy aby FPS dodávané na obrazovku byly s co nejnižší latencí, a tedy hra běžela co nejvíce plynule. Zásadním vylepšením ze strany AMD je však fakt, že pro majitele Radeon RX 7000 grafik (zatím), to funguje prostě bez nutnosti implementace v konkrétní hře, jen prostřednictvím ovladačů. Skvělá a funkční věc, jenže aby to fungovalo, ovladače musí mít přístup a lehce upravovat některé soubory, což je problém ze strany některých hlavně multiplayerových her a jejich nedokonale fungujících anti-cheat systémů. V případě Counter Strike 2 tak hra upravuje některé DLL soubory, což tzv. Anti-Cheat (VAC) ochrana může považovat za nedovolenou manipulaci, ačkoliv k žádné manipulaci ani podvodům nedochází. A není to jen případ této hry. Problém je, že VAC bany jsou trvalé a mají důsledky i mimo tu jednu hru na STEAMu. A prokazatelně tak už některé uživatele, využívající zcela legální AMD Anti-Lag technologii, VALVE takhle zabanovalo. Nyní slibuje nápravu, ale až dodatečně a možná někdy.
Oficiálně tak nyní VALVE nabádá, tuhle technologie nepoužívat. AMD se pak vyjádřilo ve stejném duchu. Problém je však čistě na straně VALVE a mnoha dalších herních tvůrců, jejichž anti-cheat systémy dlouhodobě nefungují dobře. Speciálně CS2 je zamořeno podvodníky, a ty systém nechává dále hrát, zatímco poctiví hráči, co si jen zapnuli naprosto neškodnou oficiální AMD funkci (dopadem na hru stejnou jako již existující), jsou postihováni. To je skutečný problém. Pravda, není to jen případ VALVE a jedné konkrétní hry. Jde hlavně o obecný problém dlouhodobé neschopnosti herních tvůrců skutečné podvodníky řešit.
Ostuda VALVE a dalších vývojářů a herních tvůrců je, že o AMD Anti-cheat dobře věděli a vědí. AMD se nijak netají touhle technologií, a je naprosto jasné co a jak dělá. Nedělá prostě nic, co by jiné technologie nedělaly doposud, jen to dělá objektivně lépe a optimálněji, protože to zpřístupňuje to pro všechny (zatím tedy jen majitele RX 7000) bez toho, abychom jako hráči museli čekat na to, zda to někdy laskavě vývojáři implementují do hry. VALVE a další mají nepochybně přesné informace o tom, co přesně AMD a jeho Anti-LAG dělá, s jakými a jak DLL soubory manipuluje a mohli tak své Anti-cheat systémy upravit tak, aby tohle detekovaly, ale nepostihovaly. Jenže i na tomto případu se v praxi ukazuje, že Anti-cheat systémy ve hrách jako je CS2 a další, prostě nefungují. Protože ban dostali jen někteří hráči s Radeon Anti-lag, někteří dokonce opakovaně, ale mnozí další, kteří používají Anti-Lag hrají bez problémů dál. To mě nepřijde jako dobře fungující systém.
To je případ i našeho kolegy, hraje s ANTI-LAG od samého začátku a naprosto bez problémů, ale zná i některé hráče, kteří BAN už dostali. Zjevně tedy nejde o problém AMD ani samotných uživatelů AMD Radeon grafik, ale čistě tvůrců a vývojářů her jako VALVE a spol., jejichž systémy nefungují proti skutečným podvodníkům a cheaterům a dělají problémy jen poctivým hráčům. Pravda, hrát dnes multiplayerové hry může do značné míry jen masochista, kdy nefunkční zpatlané anti-cheat systémy, nepostihovaní podvodníci a pay to-win aspekty, jsou jen špičkou ledovce. Zlatý singleplayer bez nutnosti být online :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|