Battlefield 4 dostává MANTLE dnes, technologické herní demo Star-Swarm bude také dostupné.
Hodně se o něm mluvilo, nyní se konečně můžeme podívat na první reálné nasazení API MANTLE. Jak jistě už víte, toto API je vlastní low profile záležitostí, běhající doslovně jako vrstva pod DX11. Nemá jej zcela nahrazovat, ale má nahradit některé jeho funkce, zejména využití HW prostředků, kdy DX11 zkrátka není příliš efektivní. Mějte však na paměti, že API MANTLE je stále ve vývoji a v první fázi se AMD soustředilo hlavně na zlepšení efektivity u slabších procesorů, tedy optimalizaci pro jeho architekturu procesorů. Asi mnozí víte, jak si výkonově proti sobě stojí procesory AMD a Intel. API MANTLE pak vykazuje zajímavá zlepšení, hlavně u některých slabších procesorů AMD.
- Nárůst výkonu v Battlefield 4
Battlefield 4 dostává dnes velký technologický PATCH, jehož součástí je právě API MANTLE podpora. Potřebujete k tomu mít v PC Radeon GCN grafiku ale také nové ovladače CATALYST 14.1, které budou přístupné později dnešního dne. Pokud jde o to, jaké nárůsty výkonu lze čekat, AMD dodalo čísla v extrémních případech:
Omezení výkonem CPU - sestava AMD A10-7700K + grafika Radeon R9 290X - nárůst výkonu á být v rozlišení 1920x1080 až 40,9% v 2560x1600 kolem 40%!
Omezení výkonem GPU - sestava Core i7-4960X a Radeon R7 260X - nárůst o 2,7% v 1920x1080 a o 1,4% v 2560x1600
AMD se skutečně evidentně zaměřilo na zlepšený výkonu na sestavách se slabšími CPU, což jistě ocení asi největší procento uživatelů. Zlepšení vlivem grafiky se nezdají být zatím významná a ani zlepšení vlivem procesorů s více jádry nevypadá masivně, ale Core i7-4960X má 6jader+6vláken, takže těžko může být pro současné hry, a procesorově celkem nenáročný Battlefield 4, omezením :). Uvidíme, jak to bude vypadat na typičtějších konfiguracích. AMD spočítalo průměrný nárůst výkonu na zhruba 11-14% s MANTLE u Battlefield 4, a to se bavíme jen o optimalizacích kolem využití CPU, kdy je MANTLE doděláno do hry dodatečně.
Tohle je trochu zajímavější případ. Herní engine NITROUS, který DEMO pohání a který budou využívat některé z připravovaných nových her, využívá API MANTLE nativně už ve svém základu. I on ale demonstruje, že tato první MANTLE ochutnávka směřuje na zlepšení využití výkonu procesorů:
Limitace CPU výkonem: Sestava A10-770K+R9 290X - nárůst výkonu o 319% v 1080p a 281% v 1600p!
Limitace GPU výkonem: Sestava Core i7-4960X a R7 260X - Nárůst výkonu o 5,1% v 1080p a 16,7% v 1600p.
Průměrný nárůst by měl být kolem 115% v 1080p a 75% v 1600p.
Technologické demo StarSwarm, které reprezentuje technologie chystaných her, bude také brzy ke stažení a to na STEAMU.
Samozřejmě si vše řádně otestujeme , ale vypadá to velice zajímavě hlavně pro majitele slabších CPU, což se samozřejmě dalo čekat. Uvidíme, jaké budou nárůsty na normálních PC s CPU úrovně cca A10/Core i3 - FX-6300/Core i5 s R9 260/270/280X, které má drtivá většina hráčů doma.
AMD se logicky v první řadě soustředí na zlepšení výkonu v této oblasti, kde má mezery se svými produkty, kdy zejména mobilní CPU nejsou schopny pořádně nakrmit jeho výkonné mobilní grafiky. S API MANTLE by ale taková kombinace AMD A10 APU s HD 8970M mohla fungovat mnohem zajímavěji. AMD se skutečně v této první fázi soustředila hlavně na zlepšení výkonu CPU, výkon GPU nezlepšovala a neoptimalizovala o čemž svědčí i fakt, že zatím MANTLE nejede na CrssFire ani na Eyefinity konfiguracích a má ještě pár dalších problémů, na které je upozorňováno, ale budou se řešit dalšími patchy a zlepšeními - o všem budeme včas informovat.
Jak je nutné poznamenat, MANTLE se nyní prezentuje ve dvou rovinách. Battlefield 4 je hra, kde je MANTLE přidáno dodatečně a jen v částečné verzi. StarSwarm DEMO reprezentuje mnohem větší propojení herního engine a MANTLE, ale ani v jednom případě se nejedná o finální verzi. Toto API a jeho možnosti jsou ale stále na začátku a je nutné mít na paměti, že se nejedná o hotovou technologii. V následujících měsících však podle AMD máme čekat značná (což AMD dokonce 2x zdůrazňuje že to opravdu myslí vážně) zlepšení na všech frontách a mnohem větší nástup MANTLE i do více her s více optimalizovanými technologiemi atd.
Dnes uváděné první případy nasazení MANTLE jsou skutečně jen ukázkou toho, že technologie funguje, zdaleka ale nereprezentují skutečné možnosti a jedná se jen o fragment. Potenciál je však jasně viditelný a dokazuje, že současný HW rozhodně není ze strany her dobře využíván. MANTLE má možnost toto změnit a bude zcela určitě součástí mnoha nových her, či dokonce většina. Rozhodně s ním počítejte ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|