Vypadá to, že API MANTLE od AMD pro dokonalé využití GCN grafik Radeon, oslaví úspěch.
Když AMD přišlo s tím, že připravilo pro vývojáře low-level API MANTLE, které je speciálně vytvořeno aby využilo ideálně architekturu a výkon GCN grafik AMD Radeon, mnozí jsme byli skeptičtí. Není totiž v silách samotného AMD, aby něco podobného do her prosadilo. To prostě musí udělat vývojáři her a ti nebudou používat nic, co by bylo nějak komplikované a nepřinášelo kýžený efekt. Pro příklad nemusíme chodit daleko, PhysX akcelerované GPU žádný vývojář nikdy sám od sebe nevyužil, vše si musela udělat sama NV a proto je počet her a funkčnost her s PhysX GPU jaký je. No a samozřejmě API MANTLE jako technologie AMD pro AMD Radeon grafiky (i když teoreticky nikomu není bráněno udělat do něj i další optimalizace pro jiná GPU), by bylo v podobné pozici. Ale není. Protože AMD obsadilo obě nové konzole (XBOX One i PS4) právě se svými GCN čipy (a dokonce i CPU), vývojáři prostě dělají hry na AMD pro AMD, takže se jim vlastně API MANTLE hodí pro PC verze a proto jej využívat budou.
První hra, která využije výhod MANTLE je Battlefield4. Ten už je nyní velmi dobře pro GCN čipy optimalizován:
Nicméně až v prosinci se objeví významný technologický update, který do hry zapracuje právě výhody MANTLE a konečně budeme moci posoudit dopad. Možná jej budeme moci posoudit už dříve, protože za pár dní AMD chystá velkou akci, kde by ukázky výhod MANTLE pro GCN Radeon grafiky v mnoha současných hrách měly být vidět.
A už se nebavíme o jediné hře. Battlefield 4 bude s prosincovým MANTLE update sice první, ale zdaleka ne jediný. Autor očekávané hry Star Citizen totiž aktuálně oznámil, že tahle hra také naplno využije výhod MANTLE a optimalizací pro Radeon grafiky. Dokonce využije i TressFX a novou zvukovou technologii AMD TrueAudio. Ostatně hra má být technologický a grafický skvost a využívá CryEngine, který nové technologie AMD postupně začleňuje nativně do sebe. Další hra, která využije MANTLE výhody bude nový THIEF. Co je důležité poznamenat, že tyhle tři hry reprezentují každá jiný herní engine a to velmi významné herní enginy, které bude využívat drtivá většina chystaných velkých her. A je téměř jisté, že i další hry na FrostBite (Battlefield a řada dalších her od EA), CryEngine (StarCitizen, Crysis atd.) a Nitrous (EIDOS/OXIDe - i nový DeusEx a další) budou MANTLE podporovat a grafické karty AMD Radeon budou mít nezanedbatelnou výhodu proti konkurenci. Nicméně není to nic překvapivého vzhledem k tomu, že konzole jsou AMD Radeon a vývojáři pro ně tak v základu ty hry dělají a optimalizují. Tento vývoj situace se dal předpokládat a také jsme vám o něm říkali.
Jak velká bude výhoda základních optimalizací skrze API MANTLE pro výkon a chod her na AMD Radeon GCN grafikách ve srovnání s konkurencí se dozvíme ještě tento rok. Samozřejmě fakt, že tuto technologií použití samotní vývojáři her a budou zdá se postupně nativní součástí herních engine, výrazně AMD nahrává. Podrobnější informace budou zveřejněny na AMD Developer Summitu (APU 13), který se uskuteční 11.-14. listopadu v San Jose. Pomalu to ale začíná vypadat, že se dost možná nacházíme ve velmi významném okamžiku, který ovlivní hodně věci pro následujících několik let, včetně výběru vhodné grafické karty pro hraní na PC ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|