Technologie low level API MANTLE se měla představit už v Battlefield 4, ale přišly problémy ...
Problémy se ale netýkají API MANTLE, ale vlastní hry Battlefield 4. Tak jak víte i z naší recenze vyšla ve stavu, kdy prostě nefungovala. Hra byla plná chyb a nedodělků, v kampani absolutně chyběla jakákoliv AI a hra se dala projít jen s headshoty. Bohužel nefungoval ani MP, kde byla ohromné množství chyb. Celá situace došla tak daleko, že vývojáři z DICE byli dokonce žalování za nekvalitní produkt.
V tomto stavu věcí tak asi není problém pochopit, že původně oznámený prosinec, jako vydání velké technologického "MANTLE" patche, se nedal stihnout. Vývojáři měli prioritní starost dodělat a opravit vlastní hru. Nicméně na ten slibovaný technologický patch se rozhodně dostane. Prozatím je další oznámený termín konec ledna.
Vývojáři si API MANTLE velmi pochvalují. Battlefied4 bude první hrou, kde se tahle technologie objeví, i když dodatečně. Následně ale bude již v základu implementována do herního engine FrostByte 3, takže MANTLE budou obsahovat všechny hry na tomto engine (většina her od EA vč. Nového Dragon Age). Nicméně MANTLE se setkal s velmi pozitivní odezvou od dalších vývojářů. Implementuje se tak do velké spousty dalších her, dokonce se dá říci většiny. MANTLE je totiž takovou malou revolucí.
V době stagnování vývoje API jako DirectX či OpenGL, zkrátka tyto velmi důležité systémové ovladače neposkytují takovou efektivitu, jakou by si stávající HW zasloužil. Proto stále mnoho her nevyužívá více jader CPU, nebo velmi špatně nakládá s dostupným výkonem GPU. AMD tak ve spolupráci s vývojáři her využilo situace a faktu, že nová generace herních konzolí jede na AMD x8 CU a GCN+ Radeon grafice a uvedlo low level API, které zlepšuje jak využití CPU, tak GPU, čímž samozřejmě vzroste výkon, či se zlepší grafika díky lépe využitelným prostředkům atd. AMD s partnery už tuto technologii prezentovalo a opravdu funguje. Přínos je podle prvních zkušeností kolem 20%, což uvádí samotní vývojáři her. A to jsme teprve na začátku - vývojáři mají důvod MANTLE používat, protože prostě už v základu většina nových her je dělaná na AMD Radeon GCN+ grafiku (i X8 AMD CPU).
Battlefield 4 bude první hrou, kde se MANTLE představí, nicméně následovat bude velká spousta dalších her, kde už bude MANTLE od počátku, takže to není žádný výstřelek ani nějaká marketingová technologie a musí se s ní počítat. Nicméně AMD ani vývojáři her stojící za MANTLE se netají tím, že celá technologie vznikla jako odpověď na stagnaci vývoje API (hlavně DirectX), takže není vyloučené, že MANTLE v současné "navíc" podobě bude jen dočasnou záležitostí a že jej třeba Microsoft zařadí do DirectX jako standard třeba jako DX11.3 apod. Nicméně vlastní přínos a funkčnost této technologie rozhodně nezmizí. Jako uživatelé můžeme očekávat od ní hlavně lepší využití vícejádrových CPU a moderních DX11 Radeon GPU k lepším výkonům, či následně možnosti lepších detailů, jestli to bude 10% nebo 20% je jedno, důležité je konečně náležitě využít technologie a výkon, který naše PC mají, a který trestuhodně mnoho her vůbec nevyužívá.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|