API Mantle se objeví v mnoha hrách - u grafik AMD Radeon GCN může být až 20% nárůst výkonu
Význam low level API MANTLE se zdá být mnohem významnější, než se zprvu zdálo. To by vysvětlovalo, proč jej někteří herní vývojáři označili za dvou sečnou zbraň, která může výrazně ovlivnit celý segment her i HW a proč někteří na rovinu řekli, že doufají, že se neujme, ale že bude znamenat impuls pro větší aktivitu a vývoj tradičních API DirectX11 a OpenGL.
Zatím to však vypadá, že API MANTLE se ve velkém prosadí. AMD z toho bude výrazně těžit, protože je zatím toto low-level API navrženo a optimalizováno pro její grafiky. Nicméně je AMD evidentně jedno, v jaké podobě se MANTLE prosadí, zda samostatně nebo zda jeho výhody začlení třeba Microsoft do DirectX. AMD totiž tento API neomezuje jen na své grafiky, ale tvrdí, že není žádná překážka k tomu, aby z jeho výhod, s patřičnými úpravami, mohla těžit i konkurence, pokud samozřejmě udělá poměrně velké úpravy. V současnosti však z výhod MANTLE budou těžit jen a pouze grafické karty s čipy AMD GCN a GCN+. To se ale týká jak velkých grafických karet (včetně výrazně inovovaného a vylepšeného CrossFire), tak jejich mobilních verzích, ale i jejich integrovaných verzích v procesorech. A to jak těch velkých APU, tak malých ultramobilních, tak i těch v konzolích, ačkoliv tam je význam API MANTLE hlavně pokud jde o portování.
Poprvé jsme ale mohli slyšet, jaký konkrétní přínos by MANTLE optimalizace mohla mít. Autoři hry THIEF, který také bude mít tuto výhodu uvádějí, že MANTLE lépe využívá dostupný HW a jeho architekturu, což je právě cílem a rozdíl ve výkonu tak může realisticky být kolem 20%. Ale neberte to jako obecný fakt! Samozřejmě vždy to bude záležet na použité grafické kartě a kvalitě optimalizací, každopádně evidentně by měl být přínos více než měřitelný, ale i viditelný. A nejde jen o lepší výkon, ale třeba i nižší spotřebu, kdy by ultramobilní APU procesory AMD s GCN grafikou jednoduše díky potřebě nižšího výkonu mohly mít nižší spotřebu.
A v jakých hrách máme optimalizace API MANTLE a tedy Radeon GCN grafiky očekávat? Už před pár dny bylo oznámeno, že tuto podporu jako první předvede Battlefield 4 v chystaném patchi v prosinci. Nově se ale dozvídáme, že v základu už budou mít optimalizace pro GCN grafiky v podstatě všechny nové hry postavené na FrostBite engine, včetně všech velkých her jako jsou Star Wars: Battlefront, Dragon Age: Inquisition, Need for Speed: Rivals, Mass Effect, Mirror's Edge 2 a další. Ale to je vlastně jen EA. K API MANTLE se ale hlásí i další, EIDOS (tvůrci DeusEx atd.) a také CryEngine na kterém pojede ohromná spousta her, včetně Star Citizen, která také MANTLE využije hned v základu. A tak můžeme pokračovat, seznam se rozrůstá neustále a vypadá to že v podstatě každá hra, která vyjde na nové "PC konzole" Xbox One a PS4 a vyjde i na PC, bude MANTLE mít a podporovat a uživatelé s GCN AMD Radeon grafikami z toho budou těžit (pokud Intel a NV nepřijmou a neudělají patřičné optimalizace pro využití MANTLE i na jejich HW).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|