API MANTLE v první reálné ukázce"Star Swarm" - více než 3x lepší výkon než pod DirectX11! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 15 leden 2014
altZ výhod API MANTLE budou těžit jak grafické karty Radeon GCN, tak procesory a to i ty od Intelu.

Někteří stále pochybují i API MANTLE, ačkoliv jeho podporu ohlásila klíčová herní studia pro řadu klíčových titulů a to sama od sebe. Vzhledem ke zkušenostem z minulosti s různými technologiemi, které sloužily jen jako vějička a logo na krabici, je možná opatrnost kolem MANTLE u některých na místě. Přesto je ale MANTLE zcela něčím jiným a vzhledem k nadšenému přijetí herních vývojářů to rozhodně nevypadá jako nějaká neužitečná technologie. Co skutečně MANTLE dokáže a proč jej chtějí samotní vývojáři her používat, to prezentovali tvůrci ze studia OXIDE GAMES.

  • 3x lepší výkon s API MANTLE než s API DirectX

Klíčovou vlastností API MANTLE je optimalizace pro grafické karty Radeon GCN, tedy jak velké neintegrované grafiky Radeon, tak integrované grafiky které jsou v APU procesorech KAVERI a těch v konzolích Xbox One a PS4. A rozhodně nevěřte tomu, že MANTLE u těchto konzolí nebude využito, opak je pravdou.

API MANTLE není nějaký program pro Windows, ale funguje jako skutečné API tedy jako DirectX či OpenGL a může fungovat v podstatě kdekoliv. V současné době je DirectX od Microsoftu, které je pevně svázané s Windows, používáno jako hlavní multimediální API. Bohužel jeho vývoj poněkud ustrnul, což ale platí i o konkurenčním OpenGL. Navíc v průběhu let se DX stalo poněkud neoptimalizované a zdaleka nevyužívá moderní HW tak, jak by mohl a i tak jak jej využívá, jej využívá neefektivně a výkon našich procesorů a grafik, za který platíme jak při jejich pořízení, tak při jejich krmení elektřinou, zůstává z velké části nevyužit. API MANTLE je odpověď na tuto stagnaci a situaci. Díky tomu, že AMD se svou architekturou grafik a procesorů obsadilo klíčové produkty a v podstatě tak hry budou vyvíjeny na a pro jeho HW přednostně, dostalo možnost i výrazně promluvit právě do neuspokojivé situace na poli API a využití moderního HW. API MANTLE přebírá některé klíčové funkce od DirectX a nahrazuje je. Přitom ale mnohem lépe využívá dostupných HW prostředků. A právě to nám prezentuje Star Swarm (upozorňujeme že se jedná o technologické DEMO ne hotovou hru, takže vyladěná grafika a detailnost a další věci jsou zde vedlejší):


Ukázka je pozoruhodná ve dvou věcech. První je, že poprvé to množství jednotek (více než 5000 v této scéně) na obrazovce není jen kopií pár jednotek bez inteligence, ale skutečně každá z těch jednotek je samostatná. Proč to až doposud nešlo? Chyběl výkon, či jak MANTLE spíše ukazuje, chyběla optimalizace ze strany API DX jej využít. API MANTLE totiž je na poli grafik optimalizováno pro GCN grafiky RADEON, které kromě grafiky dokáží využít i svou výpočetní sílu, tedy to, co mnoho her ale i dalšího SW zbytečně nevyužívá. K tomu ale MANTLE přináší skutečnou optimalizaci a využití vícejádrových CPU, kde je situace s využitím u velké většiny her a SW dlouhodobě tristní. A tady je důležité zmínit, že z toho už nebudou těžit jen procesory AMD, ale také ty od Intelu. Ukázka totiž běží na grafice Radeon R9 290X a Procesoru Intel Core i7-980X! Na výsledcích jsou pozoruhodné dvě věci:

1, Výkon s API MANTLE je více než 3x lepší než když hra běží jen s DirectX. Konkrétně je zde masivní rozdíl 45FPS vs 13FPS! Ve stejné scéně, se stejným maximálním nastavením na stejném HW, jen s rozdílným API. AMD to podpořilo ještě měřením na své sestavě s AMD A10-7850K+R9 290X, která dosáhla pod MANTLE výkonu 30FPS, zatímco pod DX jen 9FPS! A mluvíme o nastaveních v plných detailech se všemi vychytávkami a speciálními efekty!

2, Počet jader CPU konečně trochu odpovídá výkonu! Konečně bude mít procesor s více jádry nejen využití, ale i trochu odpovídající výkon. Z výše uvedených měření totiž vyplývá, že s tak výkonnou grafikou (R9 290X) a v tak náročné scéně má procesor (A10) se 4jádry výkon zhruba 30FPS, zatímco procesor (Core i7-980X) se 6 jádry má výkon 45FPS, což zhruba odpovídá přesně nárůstu počtu jader. MANTLE umí využít všechna jádra, takže když bude mít CPU 8 jader, využita atd.   

Toto technologické DEMO bude v nejbližších dnech zveřejněno na STEAMU, takže si jej budete moci taky odzkoušet. A nejedná se o nějakou teorii. Použitý herní engine (NITROUS) na kterém ukázka jede, který má nativní podporu API MANTLE bude použit hned pro několik nových her a mezi nimi to bude i nové Galactic Civilizations 3, což vysvětluje zvolené téma techdema ;).

  • API MANTLE brzy v dalších hrách ...

Že přínos ve výše uvedeném techdemu není náhodný, ukáží brzy další reálné hry. Do některých ale bude MANTLE doděláno až dodatečně, u některých her už však bude přítomno od začátku. Přínos se bude lišit, ale zatím to vypadá, že majitelé vícejádrových CPU a grafik AMD Radeon CGN se mohou těšit na výkon běžně zhruba o 20-40% lepší, než kdyby hra běžela jen s DX nebo na grafice bez podpory MANTLE (tedy jiné než Radeon GCN). V dohledné době dorazí MANTLE v Battlefield4, následně pak v mnoha dalších hrách, včetně klíčových titulů, mezi kterými nechybí třeba nový Dragon Age, či komunitně financovaný StarCitizen.

Osobně si myslím, že význam a přínos MANTLE je tak významný, že se jím skutečně reálně bude muset Microsoft zabývat (ostatně není tajemstvím, že i tohle je jeden z cílů MANTLE) a něco se svým DirectX udělat. Pokud je chytrý, tak asi nejjednodušší je využít MANTLE a třeba ho zařadit a optimalizovat jím vlastní DirectX.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 17:22:46
avatar
Njn Blil Gatěs může být rád, že mu bylo zaplaceno tak moc peněz za tak málo
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tady se ukazuje 2014-01-15 18:22:58

jak jsou Winy zoufalé. V dobách W9x, které byli prezentovány jako plně 32-bit byla polovina knihoven stále 16-bitová. Konkurence v té době OS/2 od IBM byla plně 32-bit., škoda, že se nechytli. Prostě někdo umí programovat a někdo zase prodávat. A dnes? Např.
Left 4 Dead 2 pod OpenGl v linuxu je o 14% rychlejší než na WIN7 pod DX. A věci jako core parking, neefektivní multitasking ty se táhnou pořád, ztrácí na tom hlavně AMD, Mrkvosoft mrví výkon AMD procesorů (viz testy po Linuxem), ale i grafik ( a samo Nvidie a Intelu). Praktická hegemonie Windows je způsobena právě API DX, dneska pod DX běží bohužel i AutoCad, Microstation a její vertikály (původně OpenGL), což jsou nejrozšířenější Cady, takže cesta k portu pod Linux se vzdálila. Jediná cesta jak nalomit monopol Windows je rozbít monopol API DX. Kéž by se to Mantle povedlo. Jsem zvědavý na nárůst výkonu, pokud to bude nad 10% tak to bude velmi dobré, pokud nad 25% tak to bude atomová bomba. Největší výhodou by však měla být rychlá implementace nových API funkcí, které poběží i na starších verzích Winů (viz. Mrkvosoft: chceš nové DX? Tak si kup nové Windows). No uvidíme.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 18:45:40
avatar
Tak vypadá to nadějně, ale bude to chtít novou grafiku.
vlado.sk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 18:46:37

Takže Mantle nieje závislé na DIRECTX,nedávno si písal niečo iné.Ak som zle pochopil sorry.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 18:52:48
avatar
nikdy jsem nepsal že MANTLE je na DX závislé, psal jsem že jej zcela nenahrazuje a to platí ... nahrazuje jen některé jeho části ...
kukino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 18:49:50

Autor tohto clanku sa mi zda az moc optimistický :-) Ja by som bol co sa tyka Mantle a jeho nasadenia opatrný...predsa Windows ako platforma je v rezii MS, nie AMD, takze ak MS sa bude citit aj s jeho DirectX ohrozovany, vytiahne nejaku "kulisarnu" a moze byt po srande.
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 19:35:12
avatar
pravda optimisticke to je, len som zvedavy v praxi, lebo nie vzdy vyhraje to najlepsie. MS uvidi ze mu nekdo ide az moc do zeli a bud to nejak utlmi alebo to integruje do DX ale neviem co bude horsie. Este je tu ta 3. moznost ze sa to pretlaci aj tak a to by mohlo byt najlepsie ak to teda bude fungovat ako seci pisu
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 21:18:15
avatar
Pokud bude Mantle součástí Enginu hry tak s tím MS mnoho nedělá.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 21:30:41
avatar
MS proti tomu rozhodně protestovat nebude, spíše se vynasnaží mít to v DX je to pro něj výhodné ... práci udělal někdo jiný ;)
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 22:37:54
avatar
Copak o to, to se jim líbit bude. ale že by to fungovalo i na Linuxu už rozhodně méně. Mám obavu že se MS pokusí v této věci AMD tak trochu vydírat. Integrace do DirectX za zapomenutí na multiplatformní funkcionalitu, a to v podobě že se AMD pokud půjde o Linux nepřetrhne.
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ... 2014-01-15 19:17:25
avatar
No mně to připomíná situaci, kdy byl doslova boj s API tipu Glide, OpenGL, DirectX. Ve všech případech byl lepší Glide na VooDoo grafikách, pokud byl hrou podporován. A Rozdíl byl tehdy šílený! Tam kde DirectX fungoval na hranici hratelnosti, tak Glide šel naprosto plynule s minimalním rozdílem v Grafice. (taky ho podporovalo 3Dfx, dokud tomu nVidia nedala tipec)

Pak zůstal OpenGL a DirectX... problém OpenGL byl hlavně v jeho totální stagnaci ve vývoji. DirectX v té době docela rychle bobtnal. A zajímavé je, že tehdy Microsoft dobře věděl co mu vydělávalo! Se svým Xboxem se té firmě úplně zamlžilo před očima, a proto DirectX stagnoval také. (HW Xbox se neobměňoval tak rychle, [vůbec] jako HW v naších počítačích) Proto jsme, tam kde jsme.

Pokud se AMD chytne s vývojem Mantle, plně ho podpoří Sony, a ještě ho využije Valve ve svých Steam konzolích, tak tady máme malou/Vekou revolucí!

Osobně to přeji AMD a hlavně zdravému vývoji Softwaru k našemu Hardwaru. Protože rok co rok, je pro ten HW menší a menší využití z hlediska výkonů. Nerad to píšu, ale MS se stal totální brzdou ve vývoji! Místo toho se se*e všude tam, kde Google už dávno vyhrál.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 08:47:20
avatar
problém Glide (a i jeho důvod konce) byl ale podobný jako u Mantle - sepětí s danou HW technologií. Glide v podstatě skončil v okamžiku, kdy 3dfx "dojelo" na své optimalizace HW, které byly oproti konkurenci už jednoduše zastaralé (16 bit vs 32bit barvy a Z-buffer).

A tohle není první výskyt takové věci. Amiga byla v naprosto podobné situaci. V roce 1985 válcovala vše, měla nejlepší grafiku v segmentu do 1000USD, jenže v roce 1991 už to byl jen stín.. Mantle může (ale taky nemusí) jít podobnou cestou, záleží na tom, jak moc je spjato s GCN.
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 18:31:47
avatar
No právě tomu se říká vývoj. A na vývoji tohoto odvětví se MS aktivně nepodílí jako kdysi. Tak to nakopne AMD, a klidně bude muset i nVidia... protože její tabulky postavené na DX ji už budou k ničemu. A jak bylo několikrát vzpomenuto, klidně to může pak MS přidat do svých DX. Ač si myslím, že to bude už zbytečné. (tedy... pokud to bude spolehlivě fungovat, tak už bude pozdě pro MS)

Čas ukáže jak to vše dopadne. A pevně věřím, že aspoň něco z toho bude k něčemu dobré.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 18:48:43
avatar
Ok, ale co se stane v okamžiku, kdy půjde GCN od válu a nahradí jej nová architektura? Kdo napíše emulátor pro Mantle? Bude se opakovat historie s emulátory Glide?

Nijak nepopírám fakt, že Mantle může aktuálně přinést spoustu benefitů, ale jeho role nemusí být tak pozitivní, jak se dnes může zdát. Všechno záleží na tom, jak moc HW specificky je mantle napsán, pokud je to jen "obkroč" neefektivního špuntu v DX - budiž, je dost možné, že pak bude fungovat "nějak" i např. s nvidiáckými GPU, nebo novou architekturou AMD, až se objeví.

Jednoduše řečeno, nemusí to být tak růžové, jak se to aktuálně zdá.
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 19:00:05
avatar
No... právě sem si zhlédl tohle video: Odkaz

A nechci se radovat předčasně. :-) Osobně sem fanda her tipu "Homeworld2"

Jak už bylo řečeno... API Mantle je otevřené a spadá do něho jak GPU, tak CPU. Nakonec může dostat pořádnou podporu Intelu, AMD, nVidia až se to (možná) stane standardem.
Či je Mantle momentálně svázané s GCN architekturou je fakt jedno. Za pět let tady bude třeba něco jiného, ale horší cestou se nikdo nebude hodlat vydat.
Pokud budou výsledky pravdivé a viditelné jako předvádí Nitrous Engine... no kupuji HighEnd GPU od AMD.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-17 08:53:33
avatar
Citace:
API Mantle je otevřené a spadá do něho jak GPU, tak CPU.


To je právě zatím velká neznámá. Dosud to vypadá takto: funguje jen s GCN a mohlo by fungovat s nvidia kartami. Reálně bude mít úspěch jen tehdy, když jej adoptuje i druhá strana (stejně jako u PhysX). Vem to prostě logicky: pokud se hra nebude "hejbat" ani na výkonných grafikách konkurence (nvidia), tak skoro žádný vývojář her nepůjde naplno do takové technologie, která by mu snížila prodeje. PhysX budiž krásným příkladem - dodneška z něj vypadávají jen bezcenné vizuální efekty, které nemají vliv na hratelnost. Jinými slovy: pro standardizaci je třeba maximální otevřenost a výhodnost pro všechny strany (tj. systém win-win). Jakmile se z toho stane win-lose, tak je taková technologie odsouzena automaticky k nezdaru.
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-17 14:53:58
avatar
Neboj... já sem si vědom případného neúspěchu. No API Mantle mi přijde jako naděje na lepší zítřky.

No PhysX je díky rozdílné politice nVidia, už trošku větší extrém...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 19:01:51
avatar
GCN je nová architektura, kterou AMD bude rozvíjet následujících několik let ... je to nástupcě předchozí 5D, která tady byla mnoho let ... takže neměj strach, že by to bylo záležitost letošního roku
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-17 08:54:30
avatar
jenže tu taky byla 4D, která tu s námi byla krátce.. Kde je záruka, že GCN tu bude těch 5 let? (Ano, konzole, ale to taky nemusí být pravda)
aleman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-17 10:55:43

Pokud jsem to dobře pochopil tak MANTLE jako takové není závislé na GCN a spolupracuje s grafikami AMD přes nějaký druh ovladače. Tento "ovladač" pro MANTLE API si klidně může vytvořit i nVidia či Intel a používat toto API.
Opravte mě pokud se pletu a špatně jsem to pochopil...
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-17 15:10:45
avatar
Myslím, že 5D (VLIW5) byla u HD5xxx grafik a většinou taky HD6xxx. 4D (VLIW4) byla aplikovaná poprvé v čipu "Cayman" a pak následovala HD7xxx řada... no a teď tady máme GCN. Sám tomu moc pozornosti nevěnuji, ale myslím, že tam šlo o zjednodušení architektury a díky tomu se ušetřilo na ploše ve prospěch výkonu.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 20:46:29
avatar
Tak to později pojede pod DirectX bez Mantle ne?
Luk3s [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Mantle na nVidii 2014-01-15 19:46:11

A co na GK od nVidie? Geforce mantle budou někdy podporovat, nebo ne, nebo jak to bude, má někdo nějaké info?
Jinak AMD jede, tohle se fakt povedlo, masakr!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 20:34:11
avatar
pokud si to NV nedodělá (může MANTLE je na rozdíl od jiných technologií otevřené pro úpravy) a nedonutí to vývojáře používat v její verzi tak asi ne, navíc žádná GTX grafika v konzolích není, tak není důvod proč to na ně ze strany vývojářů v základu optimalizovat na rozdíl od GCN RADEON grafik pro které a na které se ty nové hry dělají hlavně ...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 23:09:33
avatar
jen jestli není problém v chybějícím feature setu současné generace NV čipů, když ani nezvládají DX11.1, natož DX11.2. Je to jen můj odhad, ale tipuji, že se NV bude muset podřídit a mantle implementovat. Jen jim to bude pochopitelně trvat a bude to fungovat až za jednu nebo dvě generace, právě kvůli chybějícímu feature setu jejich současné generace, zatímco na Radeonech to naopak funguje už na generaci minulé. Uživatelé pak budou moci svou současnou generaci předražených NV grafik zahodit, nebo hrát dále jen v DX. Upřímně asi by mě dost naštvalo mít třeba současnou NV kartu za 5 tisíc řekněme a muset hrát nějakou novou hru v DX se stejným fps, jako borec, který si koupil lowend Kaveri a má přes Mantle těch fps stejně
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 08:38:41

Funguje to na VŠECH CNG grafikách, takže žádná minulá a nová generace není, je jen jedna a to HD7/R7/R9 které vychází ze stejného návrhu čipu. Nic víc nic míň. Jak říkám dokud mantle nebude podporovat i nvidie, tak se standartem ve hře toto APi nestane, protože pochybuju že xbox ho ude používat.
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 10:35:08

ak je to sucastou ovladacov, tak sa to bude dat pouzit aj na xboxe.. alebo sa mylim?
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-17 23:01:15
avatar
a tak určitě, jen xbox a pska už mají svoje vlastní nízkoúrovňové rozhraní, tak proč to dělat, že?
QproTest [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 13:19:37
avatar
Jen aby ta podmínka spojení nevězela ve win 8, to by bylo horší a nebylo by to nic co by nás mělo překvapit.
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 20:27:13

Mantle je otevrene i pro NV na rozdil od vseho co dela NV a snazi se to uzavrit pouze pro sebe. Proto je mi AMD mnohem sympatictejsi a podporuji ho koupi jejich produktu a doporucuji AMD i mym netechnickym pratelum kdykoliv jim stavim kompy.
kidal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 20:08:40

Jako vypadá to super a jestli to je pravda, tak tleskám. Ale podle prvního benchmarku bych se fakt neřídil. Určitě tam bude Mantle pořádně optimalizované zato DX jenom, aby to šlo. Uvidíme
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 21:04:05

Kdyby to byl benchmark od AMD, tak by bylo podezření "stranění MANTLE" na místě. Tohle je ale engine třetí strany, která má zájem ho prodat do co nejvíce her. A herní vývojáři zase mají zájem, aby jejich hra jela co nejlépe na čemkoli, těžko by chtěli engine, který by "penalizoval" velkou část grafického hardware a tedy i potenciálních kupců.
paul7diesel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-17 01:45:39
avatar
Právě tohle video dávali na jedné AMD konfeře nedávno a byl k tomu dost podrobnej výklad. Týpek říkal že co se optimalizací týče tak jen scratchnuli surface (sorry nevim jak bych to česky řekl ) pro toto demo.

Pokud teda nekecal, tak to asi hodně optimalizacema neprošlo. Protože taky říkal že portovat ten engine do Mantlu mu zabralo asi 3 měsíce a na optimalizace moc času neměli.

Tady celé video: Odkaz
TheodilCZE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 21:02:52

Nejhorší na tom je, ze Intel je třetí část toho trojúhelníku. Je schopny svoje procesory zlepšit, ale nechce. Pokaždé když amd vylepší architekturu, Intel udělá to same. Nejlepší by bylo, aby Intel a and udělali společně vicejadrovy procesor založený z části na Intelu a z části na amd. Takový třeba 12 ale i 8 jádrová procesor s výkonem Intelu, nizsi spotřebou, menší výrobou a počtem jader a vysokou frekvenci amd a byl by z toho absolutni trhák. Kdyby se podařilo ještě sjednotí CPU a GPU (= APU, ale ve větším meritku), měli bychom tu ultimatni APU proti kterému bude vypadat Haswell-E jako staricky Athlon.
K tomu pripoctete HUMA a Mantle, k tomu integrovanou 3D DDR4 paměť a jsme na maximu. Na takovemhle počítači by byla radost hrát.

Nevím jestli se mi to zda, ale technologicky jsme na tom tak dobře, ze kdyby výrobci spolupracovali a nesnažili se vysávat peníze z zakazniku, herní průmysl by byl na PC v poslední etapě.

Omlouvam se za chyby, píší z tabletu a ta korekce gramatiky je příšerná.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 21:35:24
avatar
V zmysle hesla "oko za oko, zub za zub", by som vobec nebol proti ak by pri detekovani CPU od Intelu ostali veci tak ako su, teda bez optimalizacie vykonu.

V tomto videu je simulator od Oxide Games, beziaci na FX-8350 podtaktovanom na polovicu a R9 290X. Simulator bol primarne robeny a optimalizovany v Direct3D, za dva mesiace tam ten manik sam "narouboval" Mantle a bol prijemne prekvapeny, vraj je to este lepsie ako to AMD prezentuje. Aj na podtaktovanom FX procesore bola brzdou ta vykonna karta.

Este to video: Odkaz
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 22:28:19
avatar
jo tu dobu pamatuji. Když to vylezlo na povrch tak mi to tenkrát pěkně hnulo žlučí. Nejlepší bylo že asi 3 měsíce před zveřejněním už mnoho redaktorů po světě co se věnovalo hardware a prováděli testy CPU to vědělo. Přesto nezazněl od nich ani náznak v recenzích na podezření že kompilátor Intelu má v sobě minu která vypne u AMD CPU některé instrukce a tím u něj zatáhne za ruční brzdu. Do tehdy jsem nevěřil, že by se obr jako je Intel dopustil takové křivárny vůči trpaslíku jako je AMD.
Gyrxiur [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 08:44:52
avatar
Na 32 bit programy je program intel compiler patcher, ktorý program upraví tak aby to nerobil, na 64 nie je, ale vraj by to tam byť nemalo, takisto keď sa na to prišlo, tak to vraj intel z novších verzií kompilátora odstránil.
M0rf3us [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 22:12:00
avatar
To by byla pěkná sviňárna vůči majitelům GPU od AMD, kteří jedou na Intel platformě....
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 21:23:48
avatar
A do prdele,... to snad ne,...
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 21:40:43
avatar
To si nemyslim, ti co maju i5 alebo i7 si velky rozdiel najskor ani nevsimnu, ono to Mantle skor pomoze pomalym procesorom. No a ti co maju i3 budu mat proste smolu, rozhodli sa pre Intel a nikto nemohol vediet ze AMD takto vypali niekomu rybnik. Plus i3 uzivatelia to aj tak maju hlavne na nenarocne hranie a ked si ten procesor vyberali tak tazko pocitali s tym ze budu hrat najnovsie hry na najvyssie detaily. No a ak sa teraz karta vdaka Mantle obrati a niekto sa bude rozhodovat ci si kupi i3 alebo APU, resp. i5 alebo FX, bude to jeho blbost ak kupi Intel. Teda jedine zeby niekto kupoval CPU kvoli "hraniu" syntetickych benchmarkov ;-). Ja mam i7 a Radeon a mne osobne by taky pristup AMD neprekazal.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 21:49:10
avatar
procesory Intel budou z MANTLE těžit stejně jako AMD, ano možná má MANTLE nějaké extra optimalizace pro architekturu AMD, nicméně to základní jako optimalizace využití všech dostupných jader/vláken bude skvěle fachat i na Intelu. Ostatně Intel a AMD nejsou zase tak velcí konkurenti jak si někteří myslí. Intel není moc rád, když AMD má moc malý podíl, protože on je v pozici skoro monopolní a to se nemusí líbit úřadům. Navíc Intel a AMD si vzájemně vyměňují technologie a zájem obou je na x86-64bit a hlavně na využití vícejádrových CPU o což se každý snaží ... AMD Intelu ušetří hodně práce, ostatně i Intel se snažil aby v některých hrách byly jeho CPU využity, takhle to bude hned v API, takže Intelje štěstím bez sebe ...
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 23:51:51
avatar
Tak som to aj myslel, i3 ako pomaly Intel processor bude tazit z Mantle ovela viac ako i5/i7. Nie ze by nepomohol Mantle aj vykonnym CPU, ale ten narast bude najviac viditelny pri pomalych CPU. Takze pomale 8-jadra v konzolach budu profitovat najviac.
Tom439 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 22:02:33
avatar
Všechno to zní velmi dobře . Uvidíme jak to pošlape v praxi. Doufám, že jim to vyjde... Celkem by mě zajímalo, jak to bude fachat na intelu. Předpokládám, že si to poradí i s jejich HT. Když koukám na počty těch jednotek, tak mě hned napadne Supreme Commander. Ten by to sakra potřeboval . Ten se ani ted nedá hrát kloudně . No, jsem zvědav na reakci zelených.

Off topic - slyšel jsem nejáke drby(fórum), že by snad noctua měla na přelomu jara / léta vydat nový 200 mm ventilátor. Neví o tom někdo něco?. Jen, jestli to zase není kachna .

EDIT: http://www.eteknix.com/computex-noctua-developing-200mm-90mm-and-80mm-a-series-fans/
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 22:30:39
avatar
noctua toho chystá více
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 22:58:19
avatar
Tak vida, ta cena za Kaveri přeci jen není vůbec vysoká, až vyjdou mantle hry, půjdou na Kaveri hrát ve fullHD minimálně se středními až vyššími detaily. Úplně nejlepší by bylo, kdyby Mantle umělo používat HUMA, a tedy výkon APU by byl oproti stejně vybaveným diskrétním grafikám naopak vyšší. Budoucnost vypadá slibně, hlavně v lowendu
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 09:22:57
avatar
hUMA je něco, co kdysi uměla (mj.) Amiga. Koncept to je dobrý a když před lety přišlo AMD s Fusionem, tak jsem volal právě po tomhle, protože to je pravá synergie CPU a GPU. Co tomu IMHO ještě chybí, je nějaká pekelně rychlá a zároveň velká cache přímo na čipu (něco jako má intel u IrisPro ve formě eDRAM), nebo alespoň ve formě speciální sběrnice vyvedené buď k dalšímu čipu přímo na kontaktní pole balíčku procesoru, nebo vyvedené ven přes socket na desku.

Problém ale může být v tom, že IMHO zatím neexistuje rozumná definice takto sloučené instrukční sady. Nejblíže asi bude OpenCL, to je ale určeno spíše pro klasické GPU a jeho použití asi nebude optimální.
sviftcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 06:48:10
avatar
Těším se na reálné výsledky.

POZNÁMKA: Doopravdy vážně chtějí prezentovat výkon na syntetickém benchmarku? To mají všichni ztrátu paměti a nepamatují si proč už se nepoužívá 3D mark na porovnání výkonu karet?
dr.coffee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 06:42:33
avatar
s podporou HT od Intelu se počítá??
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 08:16:07
avatar
Určite tam bude nejaký blok ktorý odstaví všetky jadrá na ktorých bude HT od Intelu aktívne Veď to je predsa nVidia
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Konečně SW dohnal HW prozatím 2014-01-16 07:39:43
avatar
Řekl bych, že teprve nyní začíná Éra vícejádrových procesorů. Myšleno tak, že SW dohnal HW.
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 08:23:02
avatar
Éra viacjadrových procesorov podľa mňa začne niekedy, keď bude v procesore viac jadier ako je jeho frekvencia v MHz.
Trissana [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 10:56:11

Citace:
..R9 290X, která dosáhla pod MANTLE výkonu 30FPS, zatímco pod DX jen 9FPS!...


Chtěl bych vidět, jak vypadá něco, co dokáže R9 290X (což je teoreticky dnešní nejvýkonnější karta) rozpohybovat na 9 FPS :-) Není to tím, že v testovaném demu bylo spoustu objektů a vytížen byl hlavně procesor? Takže mi vychází, že ať by použili 290X, 280, 270...výsledek by byl stejný? Zajímalo by mě, ale to teď asi nezjistím, kolik procent nárůstu výkonů bude díky vícejádrovému CPU a kolik díky CGN.
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 13:17:47
avatar
Odpověd máš v článku :"Z výše uvedených měření totiž vyplývá, že s tak výkonnou grafikou (R9 290X) a v tak náročné scéně má procesor (A10) se 4jádry výkon zhruba 30FPS, zatímco procesor (Core i7-960) se 6 jádry má výkon 45FPS, což zhruba odpovídá přesně nárůstu počtu jader."
Trissana [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 15:01:07

Já vím, jen mě zaráží, že dnes může jet na 290X něco pouze v 9FPS :-) V tom čuju nějakou kulišárnu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 15:10:41
avatar
No vtip je v tom, že ta scéna vykresluje a počítá s mnoha smostatnýmijednotkami, proto je to tak náročné, to se do současnosti nepoužívalo, protože na to prostě nebyl výkon ...

Jinak je spousta náročných her, kde 290X stačí jen na pár FPS to není žádná věda
Crusader [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - i7-960 2014-01-16 10:50:59
avatar
Obavam se, ze i7-960 je 4 jadro. Ovsem vypocetniho vykonu bude mit ponekud vic nez cokoliv od AMD, coz vysvetluje ten narust vykonu ponekud lepe...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 13:36:17
avatar
hups ... jednou je v článku 980 ale v další pasáži je 960 což je spatně. Použitý CPU je 960X tedy skutečně 6tijádro
Crusader [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 14:16:45
avatar
Taky je dost otázka, jak moc bylo demo v DX optimalizované...aby to jen účelovou neoptimalizací v DX marketingově neukazovalo na dokonalost Mantle. V každém případě za Mantle jsem rád, i když přinese třeba jen čtvrtinovou, nebo třetinovou efektivitu navíc, už bylo potřeba zatuchlý vývoj na PC trochu provětrat...
Crusader [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 14:17:44
avatar
Jinak ten výkon je mi dost divný, protože Intelí 6core je podstatně výkonnější než 8core od AMD...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 14:37:37
avatar
jenže testováno bylo na hodně staré generaci šestijádrového CPU a ta rozhodně ani zdaleka naestačí výkonu současných generací CPU ...
Crusader [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-17 11:50:54
avatar
Ano, nestaci...soucasne generaci INTEL cpu...AMD je bohuzel sto let za opicema. AMD fandim, ale to, co predvadi poslednich par let na poli CPU, to je fakt tragedie!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-17 13:30:34
avatar
píšete hlouposti .... AMD má velice pokorčilou architekturu a není jeho chybou, že většina SW je 100 let za opicema ... současná CPU AMD jsou výborná, vynikající když jde o výhodnost, exceleltní když jde o výkon v aplikacích optimalizovaných pro vícejádrová CPU a vynikající pokud jde o procesory s grafikou.

V čem těžko může kdy s Intelem soupeřit je objem výroby a také peníze na vývoj a nasazování nižších a nižších procesů. nelze ale po AMD chtít, aby v tomto ohledu drželo s Intelem krok, když jeho roční celkové příjmy jsou na úrovni čistého zisku Intelu za jediný kvartál.
dr.coffee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-18 08:34:42
avatar
je chybou AMD že vyrábí excelentní procesory, které si nedokážou poradit se SW 100 let za opicema. Pak ať se nediví že mají prodeje jaké mají. Ale souhlasím s tím, že při použití více jader pro optimalizované programy to není tak zlé.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-19 15:11:20
avatar
Je chybou že ľudia ktorý sa tomu nerozumejú vypisujú blbosti ...
Intel je monopol, Microsoft je monopol o tom že sú navzájaom prepojený niet pochýb (výkon modulárnych AMD pod windows 7 a 8 vs výkon modulárnych AMD pod Linuxom.)
O tom že väčšina sw firiem ide cez intel compiler ktorý zvýhodňuje intel procesory hádam ani netreba hovoriť.

K tomu si ešte porovnajme veľkosť firiem obidvoch firiem a je to bezmála veľkosť závodu Škoda (pred akvizíciou VW) a veľkosť závodu Rolls Royce. To že AMD dokáže konurovať intelu je taký malý zázrak, keby malo AMD továrne aj financie intelu tak je intel za 3 roky v konkurze.
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Mantle 2014-01-16 11:02:41

Osobně bych měl strach moc na Mantle sázet. Je jasné, že to má smysl v konzolích, kde se programuje na nižší úrovni a odkud to nejspíš AMD tlačí do PC. Problém vidím v přílišné návaznosti na HW a s tím související 2 extrémní možnosti vývoje:

1, Pomalý vývoj architektury, která se nebude moc lišit a tedy půjde(za rozumné náklady) udržet kompatibilita a Mantle bude fungovat po dobu životnosti konzolí.

Vzhledem k tomu jak se zpomaluje rychlost přechodu na nový výrobní proces čipů to nemusí být nereálné, ale konzole jsou mršky sakra životaschopné a snažit se přežít 10 let s jednou architekturou GPU může být smrtící.

2, S nějakou další architekturou to AMD zařízne a podpora zůstane u pouze u GCN.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 16:32:28
avatar
Obzvlášť u BF4 sem zvědavej, protože ta hra má dost problémy fungovat sama o sobě. (pod libovolným systémem, padá i na konzolích .

Jinak sem zvědav, přínos to být může..
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 18:42:10
avatar
Tak Mantle nebude řešit stabilitu programů (her) třetích stran. API Mantle jen dopomůže ke správné komunikaci s GCN čipem... tedy koncové zařízení, (GPU) což je prakticky výstup. (Monitor) Spíš bych se obával více anomálií nebo artefaktu. Pokud tam bude něco ohledně optimalizace s CPU, tak se časem uvidí.

Problémový je pravděpodobně Engin Frost Byte... kdyby nebyl, tak se neopakují ty SAMÉ chyby od dob BattleField 3. Hold EA bude muset pořádně zapracovat na optimalizaci Enginu.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 21:20:10
avatar
hmm vyzkousim to na sve R7 260X, uvidím co to poví
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 246x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 177x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 814x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1146x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1463x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1311x
Komentářů: 6