API VULKAN získalo na svou stranu Google a jeho ANDROID - "otevřené API MANTLE" postupuje Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 11 August 2015
altOpenGL se s námi postupně loučí a nový otevřený API standard se jmenuje VULKAN.

 

 

 

Byla to jen otázka času. Díky AMD a jeho API MANTLE se opravdu výrazně pohnuly ledy na poli API technologií, kdy jak se ukázalo, stávající DirectX i OpenGL měly řadu problémů a hlavně postrádaly schopnost efektivně využívat moderních prvků a možností současného HW. Je trochu smutné, že tím, kdo na to poukázal, byla poměrně malá společnost (AMD) a ještě kvůli tomu musela udělat celé nové API. Díky tomu ale Microsoft udělal DirectX12 a mnoho věcí právě "okopíroval" z API MANTLE. To samotné navíc pokračuje a bylo použito jako základ pro zcela nový otevřený API standard, který známe jako VULKAN. Současně s tím tak byl ukončen vývoj OpenGL.

API VULKAN vychází tedy přímo z API MANTLE a fakticky je tak jeho otevřenou verzí. To samozřejmě vyžaduje řadu úprav a hlavně další práce tak, aby jej vyjma grafik a procesorů AMD podporoval i ostatní HW, hlavně největší hráči na trhu. Nicméně proti nástupu API VULKAN se nikdo nepostavil, spíše naopak. Velký krok udělalo nové API nedávno. Fakticky má nakročeno stát se vůbec nejrozšířenějším API na světě. Za své jej totiž přijal Google do svého Androidu!

Už se tedy pracuje na tom, že OpenGL ES bude nahrazeno právě novým API VULKAN. Jeho výhodou je multiplatformní funkčnost. API VULKAN totiž bude moci fungovat jak pod ANDROIDem, tak pod Windows a samozřejmě i pod dalšími LINUX OS. To byl jeden z cílu AMD, pokud šlo o API MANTLE a prostřednictvím API VULKAN se tak tento cíl zdá se naplní. Pochopitelně API VULKAN je stále ve vývoji a s jeho první verzí se počítá buď na konci tohoto roku, nebo v průběhu příštího roku. A to je i termín, kdy API VULKAN nahradí OpenGL ES v Androidu. Slibuje hlavně odstřižení starých, dnes už nepotřebných technologií a využití moderních technologií a prostředků, které nabízí moderní HW, zejména v oblasti efektivního využití všech dostupných výpočetních prostředků, ať už jde o CPU jádra nebo GPU jádra + efektivita provozu samotného z hlediska spotřeby atd. Rozhodně je to krok velmi správným směrem a opět se můžeme podivovat nad tím, jak je možné, že se věci na poli nevývoje API nechaly zajít tak daleko.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marathon od Bungie/SONY představen – nový „Concord“?
Marathon od Bungie/SONY představen – nový „Concord“?Čtvrtek, 17 duben 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 401x
Komentářů: 0
Baldur’s Gate 3 se loučí! Poslední aktualizace a konec!
Baldur’s Gate 3 se loučí! Poslední aktualizace a konec!Úterý, 15 duben 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1197x
Komentářů: 2
Forever Skies – survival inspirovaný Subnauticou ve verzi 1.0
Forever Skies – survival inspirovaný Subnauticou ve verzi 1.0Pondělí, 14 duben 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1853x
Komentářů: 0
Commandos: Origins vychází. Herně OK, technicky nedotažené
Commandos: Origins vychází. Herně OK, technicky nedotaženéČtvrtek, 10 duben 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1064x
Komentářů: 0
The Outer Worlds 2 v herní ukázce!
The Outer Worlds 2 v herní ukázce!Středa, 09 duben 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1307x
Komentářů: 1
Tron: Ares – ukázka z nového filmového pokusu
Tron: Ares – ukázka z nového filmového pokusuÚterý, 08 duben 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1632x
Komentářů: 1