Celosvětově známá česká společnost byla příliš hamižná. AVAST si pod sebe pěkně nakálel.
Asi se shodneme, že pokud někdo tvrdí, jak nabízí super skvělé bezpečnostní aplikace, které mají chránit uživatele před viry, bezpečnostními průniky, sledováním a sběrem dat apod., že je hodně divné, když pak takhle firma vezme data svých zákazníků a vesele je prodává dál. Jenže přesně tohle dělal AVAST. Jsem velmi znechucen, ale nikoli překvapen.
Celosvětově známá česká firma, která má opravdu dobrý antivir a nabízí i širokou škálu extra placených služeb a řešení, přímo proti sledování vaší činnosti na internetu, se dostala do pořádně prekérní situace. A nemůže z toho vinit nikoho, kromě sebe. Profláklo se totiž, že ve velkém sbírá extrémně podrobná data uživatelů svých aplikací, která pak obratem poskytuje dceřiné firmě Jumpshot, která je pak za miliony a miliony dolarů prodávala s pěknou analýzou dál, společnostem jako Microsoft, Google, Pepsi, Home Depot a mnoha mnoha dalším. Podle zdrojů, které celou věci prozradily, jsou ty informace tak precizní a detailní (a tedy cenné), že ačkoliv jsou poskytovány anonymně, není velký problém uživatele poměrně přesně identifikovat. Prakticky vzato, AVAST vás zná líp, než vy sami a má váš pohyb po internetu a provoz detailně zaznamenán.
AVAST se tak stal okamžitě „miláčkem“ všech bezpečnostních expertů, novinářů a uživatelů po celém světě, kteří si pochopitelně velmi rádi praští, zejména když nám firma všem tak hezky rozdala klacky. Šéf společnost, Ondřej Vlček se poměrně rychle ale nešikovně snažil celou situaci vysvětlit a vyřešit. Oznámil, že firma Jumpshot končí. Údajně ale vše bylo v souladu s GDPR, a osobně podnikání se sběrem uživatelských dat prý nikdy nepovažoval za prioritní a uzavření firmy tedy považuje za správnou věc. Ačkoliv to prý negativně ovlivní některé zákazníky jako jsou právě Microsoft, Google, Pepsi, Home Depot.
Celé vyjádření osobně beru jako výsměch nám všem, kdy šéf Avastu evidentně nepochopil (nebo se tak tváří), o čem to vlastně celé je. Mluvit o tom, jak negativně budou ovlivněny firmy jako Microsoft, Google, Pepsi, Home Depot tím, že nedostanou uživatelská data, která by mít v žádném případě neměla, je výsměch na druhou, speciálně od AVASTu. Ten, co by bezpečnostní firma nabízející řešení a aplikace, které mají chránit uživatele před sledováním a sběrem dat (což vehementně inzeruje každému kdo používá její Avast antivir apod.), ve velkém sbíral, analyzoval a dál prodával detailní data uživatelů. Tedy dělal přesně to, před čí inzeruje, že své uživatele chrání a brání.
Z toho se prostě vybruslit nedá. Tím spíše, že problémy kvůli sběru dat nemá AVAST v poslední době poprvé. Jeho doplňky pro prohlížeče jsou velmi problematické. A dělají vlastně pravý opak toho, co Avast inzeruje. Tedy místo ochrany uživatelských dat, je vlastně sbírají. Za vše samozřejmě může ta úžasná lidská vlastnost jménem hamižnost. AVAST si jako firma vedl velmi dobře, takže opravdu nechápu, proč někomu stálo za to, prodávat uživatelská data, když je to zcela evidentně v přímém rozporu s hlavním záměrem celé firmy a vším, co inzeruje. Prostě někomu vlezly peníze na mozek.
Inu AVAST bude po zásluze potrestán. První trest přišel hned, v podobě samozřejmě velmi pěkné „reklamy“, která se AVASTu díky této kauza dostane. Následně prudce spadla cena akcií (ze 165 na 120 a pád pokračuje) a s ní i hodnota a pověst firmy. No a samozřejmě uživatelé jsou velmi znepokojeni. Osobně jsem používal Avast antivir téměř na všech PC více než dekádu a samozřejmě jsem nebyl sám. Po tomhle opravdu nevěřím AVASTU ani slovo. Je to nepříjemnost, protože antivir mají opravdu dobrý (a zdarma) ale placené další věcí, za téhle situace každý, kdo bude AVAST v placené podobě dál používat, tak je blázen. Je evidentní, že samotný sběr dat, je i přes existující GDPR nařízení EU, extrémním problémem nadále. Obchodování s daty a speciálně sběr uživatelských dat a sledování uživatelů na síti, by mělo být naprosto zakázáno a přísně postihováno. A speciálně firmy jako AVAST by měly být těmi, které by měly stát na straně uživatelů, aktivně bránit sběru dat a monitorování uživatelů, a hlásit ty, kteří sběr a monitoring dat provádějí.
AVAST si tak pořádně nakálel do vlastního hnízda a velmi těžko z toho vybruslí. Tohle by mu klidně mohlo zlomit vaz, protože proč by teď někdo měl téhle firmě věřit, že to s bezpečností svých zákazníků myslí vážně? Zejména po tom směšném vyjádření šéfa společnosti, jak to teď chudinka Microsoft, Pepsi, Google a další budou mít těžké a negativně je to poznamená. Je evidentní, že šéf firmy místo toho, aby si okamžitě začal sypat popel na hlavu a plazil se s omluvami před řadovými uživateli a platícími zákazníky jeho aplikací, tak místo toho spěchal líbat zadek akcionářům a velkým firmám.
Jsem toho názoru, že okamžitě by mělo být zahájeno vyšetřování. A mimo jiné se také podívat, zda AVAST náhodou nepoužíval klamavou reklamu, protože zjevně dělal pravý opak toho, co inzeroval. Tedy místo ochrany vaši dat, je sám sbíral a prodával. Každopádně můžeme bezpečně říci, že AVAST a bezpečnost jsou dvě věci, co nejdou dohromady … A to je docela problém pro bezpečnostní firmu. Smutné, ten kdo o všem rozhodoval, zaslouží minimálně zavřít a pověsit za uši do průvanu. Už je mu to ale asi jedno. Má vyděláno (alespoň pokuta?), ovšem AVAST jako firma může začít prakticky od nuly, protože nikdo při smyslech mu nemůže teď věřit a zaplatit ani korunu za její bezpečnostní programy a služby, když s bezpečnostní zjevně nemají nic společného.
Je to obrovská ostuda ale také zjevný systémový problém …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|