„Konzolový“ Batman: Arkham City se zpožděním kvůli DX11 dorazil na PC a stejně má problém …
Společnost NVIDIA letos výrazně podpořila dva herní tituly. Crysis2, či spíše jeho DX11 patch pro PC a Batman: Arkham City, opět DX11 „patch“ pro PC. Zatímco v minulosti NVIDIA a její program podpory herních vývojářů známý jako The Way It's Meant To Be Played, byl široce vidět, přínosný a úspěšný, letos je to extrémní bída. O tom, že NVIDIA svou pozornost obrací jinam než je PC platforma ale mluvím už nějaký ten pátek. Že na tom ústupu něco je, o tom svědčí i třeba to, kolikrát jsme letos proti minulosti viděli logo The Way It's Meant To Be Played, na začátku hry. Protože přijdeme do styku s mnoha hrami kvůli recenzování a testování, můžeme s jistotou říci, že jich výrazně ubylo a dokonce bychom řekli, že jsme letos viděli logo AMD Evolved (což je podobný program podpory od AMD) u velkých AAA herních titulů častěji, což rozhodně 3-4 roky zpátky nebývalo ani zdaleka.
NVIDIA si letos vzala pod svá křídla pouze dva skutečně velké herní tituly (Velká podpora byla i u Battlefield 3, ale to ze strany AMD i NVIDIA rovnocenně a na žádost vývojářů s DICE, kteří chtěli mít perfektně optimalizovanou a fungující hru na všech grafikách – a že ji dostali, o tom není pochyb). NVIDIA tedy exkluzivně podpořila z AAA titulů jen Crysis 2 a Batman: Arkham City. Obě hry jsou pokračováním, kdy jejich první díly také NVIDIA podporovala. Obě hry se zároveň objevily jako bonus pro zákazníky při zakoupení nové grafické karty NVIDIA. Do obou her NVIDIA investovala peníze a vlastní vývojáře na vytvoření DX11 „patche“ a u Batmana je to navíc vlastně jediná významná hra s podporou PhysX GPU v letošním roce (nepočítáme Alice, což je hříčka, která rychle zapadla). Obě hry si tedy optimalizovala hlavně pro své grafiky. A jak to dopadlo?
U Crysis 2 jsme si na DX11 museli počkat a s neustálými odklady vyšel v době, kdy už hru měli všichni dohranou, a za nové hraní nestála. S DX11 konečně v některých ohledech překonala svého předchůdce a etalon her grafickou stránkou, ale Tessellace tam byla udělána tak zvláštním způsobem (špatně – protože se tesselluje i to, co na scéně není vidět, aby to bylo náročnější a vyhovovalo to jistým modelům grafik), že pro Crysis2 dnes neštěkne ani pes a hra se na rozdíl od svého předchůdce v žádné objektivní recenzi HW (hlavně grafik) neobjevuje. Asi tušíte, proč o tom mluvím zrovna při oznámení vydání nového Batmana. Protože mají hodně společného.
Na PC verzi Batman: Arkham City jsme si museli počkat, protože NVIDIA nestíhala s implementací DX11 a PhysX. A výsledek? Po více než měsíci jsme se konečně dočkali a PhysX GPU je samozřejmě opět přístupné jen pro NVIDIA grafiky a opět nedělá nic, co by se jednoduše nedalo (a také to ve všech jiných hrách je) dělat běžnými technologiemi se stejným vizuálním i herním přínosem. Opět žádný technologický posun a PhysX dělá jen to, co dělalo v původním Batmanovi nebo Mafia2 a vedle B3 s jeho fyzikou, která není nijak náročná ani vybíravá na HW je přínosem vyloženě k smíchu. No a v očekávaném naroubování DX11 technologií (vylepšené stíny HBAO a Tessellace) se to nedá hrát:
Oficiální vyjádření a doporučení tvůrců hry je vtipné (Zde). Přepněte na DX9! Problémem u DX11 není to, že by to současné grafiky nemohly zvládnout, ale prostě to naroubování těch technologií nebylo dobře udělané a optimalizované a nefuguje. Je nám ale záhadou, že tohle neodhalili vývojáři hry a vývojáři NVIDIA při testování. Pokud vás zajímá, jak jsou na tom karty s výkonem, chystáme měření pro naši recenzi, ale počkáme, až bude problém opraven. V současné době se pod DX11 nedá hrát, protože se to cuká. A pokud jde o hraní s PhysX, klidně se bez něho obejdete, i když je škoda, že majitelé Radeonů jsou opět okrádáni o určité běžné vizuální efekty, které jsou zde zbytečně hnány přes GPU PhysX. Ale nemají vliv na hratelnost, takže je to jedno.
Ačkoliv tuším, že si to opět od některých slíznu, a že mě div neobviní z toho, že za „zvláštně“ udělanou Tessellaci a zpoždění DX11 v Crysis 2 a za problémy s Batman: Arkham City může DDWorld (či dokonce přímo já), tak všem vzkazuji, že to nejsou jen naše zjištění a naše zkušenosti. Osobně jsem zklamán z toho, jak významně NVIDIA utnula podporu vývoje her – ostatně je to vidět i na upadající kvalitě ovladačů NV. Crysis2 bylo hořké zklamání. Sliby kolem systému PhysX jsou pak ve srovnání s jeho praktickým nasazením vyloženě k smíchu. Z desítek her, které nám s PhysX NVIDIA před časem slibovala, že budou mít stále dokonalejší fyziku PhysX a že si naše grafiky tedy užijí, jsou víceméně 1-2 hry ročně, kdy za řeč stojí maximálně 1 a vývoj PhysXu tam není vidět naprosto žádný. I u stávajícího PhysX v Batmanovi AC vypadá a funguje jako před lety – žádná změna, pokrok ani nic jiného i když nám bylo slibováno „zelené“ ze nebe. Možná za to může hlásná trouba NV a PhysX v ČR, uživatel MarekNR, který v mnoha diskusích nejen na DDW slibuje už roky možná ještě o něco více ohledně PhysX než sama NV ;). Ale vážně.
Je špatné pro nás (tím myslím sebe i vás) a pro PC platformu rozhodně problém, když technologický vývoj a podpora vývoje u jedné ze dvou hlavních grafických firem byla takto zásadně omezena. Pokud bychom měli zhodnotit fungování programu The Way It's Meant To Be Played z hlediska letošního roku, nutně bychom museli nabýt dojmu, že byl v podstatě zrušen. Na druhou stranu se nedivíme, řada lidí uvnitř NV a hlavní pozornost celé firmy se přesunula z grafických karet na TEGRA platformu. Souvisí to i s tím, jaká je situace na poli konzolí vs PC, kdy na konzolích má NVIDIA jen velmi starý čip ještě série GF7 v PS3, zatímco AMD (ATI) najdeme v Xbox360 i Wii. Nová generace konzolí navíc bude opět minimálně u Xboxu a Wii, které se objeví příští rok, s AMD čipy a možná ani nástupce PS3, pokud se vůbec objeví, nebude na NVIDIA postaven. Tím samozřejmě podpora herních tvůrců, kteří dnes dělají hry multiplatformě, je ze strany NV i ze strany tvůrců samotných, komplikovaná. A už současný stav je toho jen důsledek.
Pokud jde o nového Batmana, je trapné, že jsme na PC čekali tak dlouho na něco, co nefunguje a nemá ani moc přínos (pokud se někteří smáli roubování DX11 do Dragon AGE2, tak u Batmana AC je to to samé s tím rozdílem, že u DA byly ještě lepší textury a rozdíl byl vidět, nebylo to tak náročné na výkon a hlavně to fungovalo. U Batmana je trochu více vidět tessellace, ale textury jsou mizerné, není to dobře optimalizované a hlavně to teď v tuto chvíli nefunguje tak, že se to nedá používat. Jděte s tím Unreal enginem 3 už někam a konečně vydejte Unreal Engine 4. Ale jde nám hlavně o kvalitní hru. A jestli jí Batman je nebo není, řekneme až v recenzi.
Ale z prvních zkušeností prozradíme, že pokud se vám nelíbil minulý Batman a nemáte rádi konzolové hopsačky-mlátičky, tak vás tato hra ničím nezaujme. Ale pokud se vám líbil předchozí díl, tak tenhle je ve všech ohledech lepší a zábavnější.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|