Pokračování zrestartované série Tomb Raider je tu a jaké je po stránce výkonu a nároků na PC?
Restart série Tomb Raider se povedl a před časem nám přinesl nejlépe zpracovanou herní postavu vůbec. Detailní propracování, nová technologie AMD TressFX pro vlasy znamenaly nejživěji působící počítačovou postavu všech dob a dobrou zprávou je, že ve stejné kvalitě se Lara vrací. Dokonce ještě živější.
Rise of the Tomb Raider
Bohužel hru provází taková nepříjemná pachuť. Je to jednání tvůrců a jejich chování vůči hráčům, když se s vidinou tučných zisků nechali zlákat a dohodli si s Microsoftem exkluzivní partnerství, v rámci kterého byla hra časově exkluzivní pro Xbox One a vyšla tak už loni - plivnutí do obličeje mnoha hráčům, které se nezapomíná, navíc provázené bláboly o tom, jak díky tomu bude hra skvělá (přitom je to PC verze, která táhne vývoj a nabízí mnohem lepší kvlaitu a tedy zážitek). Dnes už svého rozhodnutí tvůrci litují. Tučné zisky se totiž nedostavily, prodeje hry na Xbox One byly daleko za očekáváním (ostatně vydávat tuhle hru téměř současně s vydáním FALLOUT 4, byla očividná kravina). Škody ale už byly udělány a hráči jistě neodpustí tvůrcům, jak se k nám zachovali a plivali jim do obličeje a lhali za pár drobných do MS.
Stejně tak, ke škodě všech, od hry dala ruce pryč AMD, která byla partnerem předchozího restartovacího dílu, jež i díky tomu byl skvěle technologicky dotažený a optimalizovaný na svou dobu a přinesl značný posun zpracování postavy. A tak narychlo ucítila šanci NVIDIA, která tak novou hru "sponzoruje" a jedná se asi o nejlépe optimalizovanou hru s účastí NVIDIA za dlouhou dobu. Ale to proto, že NVIDIA naštěstí neměla šanci hru významně "pokazit" svými GameWorks technologiemi, hra totiž neobsahuje PhysX ani HairFX ani další "vylepšovací" marketingové technologie, má jen HBAO+. Obsahuje jinak totiž technologie na jejíž vývoji se podílelo AMD a které byly použity už v předchozím dílu. Řeč je opět o TressFX, které je v novém dílu v nové verzi a ještě upravené a vylepšené. Nicméně místo TressFX je z obligátních důvodů ve hře nazývána jako PureHair :).
Funguje ale ještě lépe než v prvním díle a opět tak vytváří extrémně náročný model vlasů, který by jinak nebylo možné proveditelně vytvořit a nároky na výkon jsou vzhledem k tomu velmi malé. Zpracování Lary tak opět dává novou úroveň a takové zpracování herní postavy prostě žádná jiná hra nenabízí a v hlavní roli je opět skvělá Camilla Luddington, která v podstatě celou hru odehrála jako filmovou roli, ovšem v náročném Motion Capturing režimu, kterým byla herní postava Lary Croft vytvořena, takže herní Lara nevypdá jako Camilla. Ta je mimochodem zvažována mezi kandidátky i na skutečný filmový restart Tomb Raider, který se chystá
Samotná hra bohužel využívá stále jen špatně optimalizované a zastaralé API DirectX11 a i když obsahuje řadu zajímavých technologií, většina z nich není dobře optimalizována na výkon a řádné využití procesorů a moderních grafik a jejich výkonu v maximální možné míře. Nicméně graficky vypadá hra na plné detaily opravdu impozantně, i když nároky za to jsou vražedné. Problémem je zejména AA vyhlazování, kdy hra nabízí SSAA a FXAA. Zatímco tradičně "rozmazávací" FXAA má minimální dopad na výkon (v řádu několika jednotek %), zapnutí opravdu kvalitního SSAA je doslova brutálním žroutem výkonu a už při kvalitě 4xSSAA je hra s ním v podstatě nehratelná a to i na high endu, protože přijdete o více než polovinu FPS! Dalším problémem je mizerně použitá Tessellace, která je sice použita jen na některé objekty a viditelně v malé míře, bohužel s brutálně negativním dopadem na výkon.
A tak v maximálních detailech s Tessellací, 4x SSAA je hra stěží hratelná i na takové GTX 980Ti, která i jen nízkém 1920x1080 rozlišení má s tím vším tak tak na více než 40FPS! Bohužel mizerná optimalizace některých pokročilých technologií je tak očividná, Radeon R9 FURY X či GTX 980Ti by jistě měly na to zvládnout tyhle věci hratelně, ale prostě to není dobře uděláno a doděláno - tvůrcům možná chyběl partner pro dodělání optimalizací, s čímž obvykle pomáhá AMD na rozdíl od NVIDIA, která hry svými technologiemi rozhodně neoptimalizuje, ba právě naopak. Hra tak bez potíží bude hratelná pro většinu jen v nastavení High Quality, tedy bez Tessellace a SSAA vyhlazování, ale se zapnutým PureHair a FXAA k tomu. V tomto nastavení jsme hru také otestovali.
Benchmark
Aktuálně už AMD (AMD vydalo hot fix 16.1.1) i NVIDIA mají pro hru ovladače a ve výše uvedeném nastavení to běhá takto:
Ve FullHD si ještě na PC zahrajete i se slabší grafikou na vysoké detaily, ovšem ve vyšším rozlišení už dosažení alespoň 40FPS, natož 60FPS, začíná být problém. No ve 4K vám nestačí ani GTX 980Ti ani FURY X na hraní, protože obě karty i v těch ne úplně maximálních detailech dají jen kolem 30FPS.
Protože nám to nedalo, otestovali jsme hru i na několika procesorech a už je jasné, že problém je evidentně opět v nedobré optimalizaci na vícejádrové procesory (problémem je samotné DirectX11). Hra se chová poněkud zvláštně a nejlépe běhá prostě na frekvenčně rychlých CPU. Například náš redakční Intel Core i7-5960X, což je s náskokem nejvýkonnější procesor na trhu s 8jádry a 16 vlákny má takt "jen" 3GHz a v této hře ho porazí dokonce i AMD FX-8370, které překvapivě moc nezaostává za Core i7-6700K. Hra tedy sice využivá vícejádrových CPU, ale poněkud zvláštně.
HW požadavky
Pokud vás zajímá, jaké jsou minimální a doporučené HW požadavky tak je to takhle:
Minimální:
CPU: Intel Core i3-2100 nebo AMD Athlon II X4
RAM: 6GB
GPU: AMD Radeon HD 7770 2GB nebo GTX 650 2GB (DX11 nutné)
OS: Windows 7 64-bit
HDD: 25GB
Doporučená konfigurace pro vysoké detaily ve FullHD:
CPU: Intel Core i7-3770 nebo AMD FX-8350
RAM: 8GB
GPU: AMD Radeon R9 290X nebo GTX 970
Požadavky tedy víceméně odpovídají našim zjištěním nároků hry. Pokud si vypnete některé ty technologie, hra jde hrát i s hodně slabým HW a v podstatě tak hrajete v kvalitě konzolí. PC verze ale dokáže být mnohem hezčí, i když za cenu značných HW nároků.
Závěr
Rise of the Tomb Raider není úplně dobře optimalizovanou hrou. Působí prostě technicky poněkud nedodělaně a v nízkých detailech sice běží i na slabém HW, ale Lara nevypadá ani náhodou tak dobře a atmosféře hry snížení detailů strašně ublíží. V maximálních detailechdDokáže vypadat opravdu skvěle, ale za cenu brutálních HW nároků, které zase tak moc neodpovídají výsledku. Problémová Tessellace není zjevně optimalizovaná a dodělaná, SSAA je díky nárokům téměř nepoužitelné a tak bychom mohli pokračovat. Situaci zachraňuje fakt, že bez Tessellace a SSA hra vypadá pořád hodně dobře, PureHair, které dotváří opravdu parádní zpracování hlavní hrdinky, funguje, a je optimalizováno skvěle (za což ale vděčíme vlastně AMD, od kterého technologie s původním názvem TressFX pochází) no a tak hra na PC stále běží a vypadá mnohem lépe než na Xbox One, na který neslavně vyšla na konci loňského roku:
Zatím nejsem v hraní tak daleko, abych mohl hodnotit celek, nicméně těch pár hodin stačilo na to, že je už teď vím, že je to přesně to, co jsme chtěli. Pokračování hitu z roku 2013 ve stejném stylu s úžasnou živoucí herní hrdinkou s drobnými vylepšeními a hraje se to skvěle. A v Eyefinity je hra ještě atmosféričtějším zážitkem, i když 5760x1200 rozlišení je dost záběr na grafiku (je to jen o pár % méně náročné než 4K):
(1920x1200 vs 5760x1200)
Škoda, že tvůrci nenašli skutečného partnera, se kterým by hru technologicky dotáhli a odladili v těch nejvyšších detailech. Potenciál tam je (byl) ... a nová Lara vypadá prostě fantasticky a výborně se hraje ...