Největší herní akvizice v historii je stále nejistá. Microsoft se ale vzdát nehodlá.
Zajímavé rozhodnutí přišlo z Británie, kde přitom dosavadní zprávy naznačovaly jiný vývoj. Jak víte, tak Microsoft už před delší dobou ohlásil dohodu o nákupu celého vydavatelství Activision-Blizzard, kdy jde o největší herní akvizici všech dob. Microsoft by tím získal mnoho slavných her a herních značek i vývojových studií. Nicméně celý obchod, aby mohl být realizován, tak podléhá kvůli rozsahu schválení úřadů v USA, Evropě a mnoha dalších států ve světě.
Doposud byl Microsoft přitom docela úspěšný, kdy Japonsko a mnoho dalších akvizici schválili. Evropa ji stále zkoumá a zatím nerozhodla, v Americe to úřady rovnou zažalovaly, což však nemusí nic moc znamenat a soud proběhne později tento rok. Velkou překážkou se dříve zdála Británie, ale zprávy z posledních týdnů naznačovaly, že i tam došlo k posunu a kladnému vývoji pro MS. Tomu se podařilo rozptýlit obavy ohledně dominance jeho značek a uzavření her jen na jeho platformu. Nicméně nakonec britské úřady vydaly negativní rozhodnutí, podle kterého by MS získal naprostou dominanci trhu na poli tzv. cloudového hraní. Podle úřadu by bylo téměř nemožné pro jiné subjekty vstoupit na trh Cloud hraní a konkurovat Microsoftu a jeho platformě. Obava je to do značné míry oprávněná, kdy jednoduše síla platformy MS je nesrovnatelná proti čemukoliv jinému, co na tomto poli existuje. Jenže je tu pár „ale“.
Microsoft se proti rozhodnutí odvolá a bude proti němu bojovat. Nicméně zdá se, že právě tohle může být velkým jádrem sporu i s úřady v EU a USA, jejichž schválení MS rovněž potřebuje. Evropa řekne svůj verdikt brzy a asi by mě moc nepřekvapilo, pokud by EK měla stejnou námitku, jako britský úřad. V USA se pak očekává soud v létě, kdy ale osobně pochybuji, že FCC uspěje. Je totiž v zájmu USA a jeho občanů, aby Microsoft jako americká firma posílila proti dnes převážně Čínské herní konkurenci a vlivu. Jednoduše celá akvizice stále není hotová, což značně komplikuje život zejména Activision-Blizzard, které s akvizicí počítá a vývoj her atd. se tomu musí podřídit. V tuto chvíli už měl vše řídit Microsoft, ale ten stále nemůže, takže Activision-Blizzard je v „udržovacím/vyčkávacím režimu“.
Osobně možná trochu chápu námitky s ohledem na některé aspekty cloud služby Microsoft, ale současně nechápu, co na tom vlastnictví Activision Blizzard výrazně změní. Tohle beru jako zvláštní záminku úřadů největší akvizici neschválit, protože z pohledu uživatele se úřady doposud nezajímaly o mnohem horší věci, které dělá například právě Activision-Blizzard ve svých hrách směrem k uživatelům, jako jsou extrémně predátorské mikrotransakce atd. Najednou jim vadí to, že Microsoft má extrémně dobrou službu, kterou ostatní nemají a je to pro uživatele špatné?
Výmluva je to podle mě i proto, že nikde není napsáno, že MS si udrží kvalitní herní vývojáře ve studiích, které nakupuje, a tedy vůbec bude produkovat kvalitní hry. Nic z toho ta akvizice nezaručuje. Klidně se může stát (a děje se), že mu všichni zásadní vývojáři utečou a udělají si vlastní studia a hry mimo kontrolu MS. Že britské úřady si jen hledají záminku a nerozumí Cloudovým herním službám si myslí i jejich provozovatelé, kdy NVIDIA a další firmy provozující Cloud služby, nesouhlasí se stanoviskem úřadů a myslí si že by naopak přidání Activision her do služby MS cloudu a zákazníkům prospělo.
Zkrátka nejen podle mě neexistuje žádný dobrý důvod, proč by tahle akvizice měla poškozovat zákazníky a uživatele, naopak může mnoha věcem v případě speciálně predátorskými mikrotransakcemi prolezlými Activision her jen prospět, protože dosavadní věci v Activision-Blizzard hrách poškozovaly uživatele a herní prostředí mnohem více a úřady i politici to ignorovali … zatím tedy není nic definitivní a MS a další chtějí obchod a sloučení dotáhnout.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|