Že je dnes podplácení recenzí pevně součástí marketingu, už asi nikdo nepochybuje.
Studia dnes uvádí, že vývoj CoD dílů stojí kolem 100 milionů. Většina těch peněz ale nejde do vývoje samotného, ale do marketingu a podpory prodejů. Z toho profitují zejména v zahraničí tamní herní magazíny, kteří mají závratné příjmy z reklamy. U nás je to o mnoho složitější, nejsme velký trh a tak peníze z reklamy je málo. V zahraničí však stojí za to vybudovat herní magazín, čistě za účelem prodeje hodnocení her za reklamu.
Takových je zjevně stále více a více, protože nejen letošní rok už se začínají reálná hodnocení hry samotnými uživateli a zákazníky skutečně enormně vzdalovat hodnocením „novinářů“ a „recenzentů“. Jsou magazíny, které jsou schopny dát čemukoliv téměř absolutní známky a tak to vypadá, že vycházejí jen kvalitní hry v poměru tak 5 vynikajících na 4 dobré a 1 průměrnou. Sami ale dobře víme, že poměr je přinejlepším ve skutečně 1 velmi dobrá na 9 průměrných až mizerných.
Příkladem skvěle fungujícího marketingu a toho, že peníze putují z velké části i herním magazínům, kteří samozřejmě proč by pak nedávali vysoké známky, když jim to zajistí další příjmy , je Call of Duty. Těžce stagnující série, kterou už dávno opustili její původní tvůrci, která se nevyvíjí po herní ani technické stránce a obojí je dnes zoufale vidět, jak se snad všichni shodnou, si samozřejmě v žádném případě objektivně nezaslouží ani hodnocení 9/10. přesto padají takovéto známky:
- Eurogamer - 8 / 10
- IGN – 9/10
- GiantBomb – 4/5
- Edge – 9/10
- Videogamer – 9/10
- Joystiq – 4.5/5
- CVG – 9/10
- Game Informer – 9/10
- Digital Spy – 4/5
- Guardian – 100/100
- Telegraph – 100/100
Problém je, že ten marketing je tam až moc vidět, protože hodnocení hráčů jsou ke hře mnohem kritičtější. Ti nejhodnější dávají hře skutečně mnohem více objektivních 7-8/10. Je tu ale samozřejmě celá řada oprávněných kritiků, kteří hodnotí hru výrazně tvrději, právě za naprostou stagnaci a recyklaci ve všech ohledech. A tak na metacritics je uživatelské hodnocení hry jen 1,4-3,0 z 5! Je to škoda, že málokterý recenzent je dnes ochoten říci penězům ne a udělat skutečnou recenzi produktu. Na rovinu říkám, že hodnocení 80/100 je maximum, co si „nové“ CoD MW3 zaslouží, více prostě ne, bez toho, abychom zdevalvovali hodnocení kvalitních her přinášející posun na herní i technické stránce.
PS: pokud vám zajímá jak náročná je hra na PC, tak protože používá letitý zastaralý DX9 engine, tak samozřejmě vůbec. Nijak nevyužívá možnosti současných grafik a pro ty samozřejmě není žádný problém. Takže na plné detaily v 1920x1080 s 4AA jede přes 100FPS téměř na všem! Skutečně tedy nic, z čeho by vás PC měl mít obavy.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|