O RPG ze středověku bez kouzel, elfů a draků nebude zájem říkali herní vydavatelé. Opak je pravdou.
Když Warhorse obcházelo se svým projektem Kingdom Come velké herní vydavatele, slyšeli jen odmítání, že o takovou hru nebude zájem. Hráči prý chtějí RPG s magií, elfy, trpaslíky a draky, jinými slovy chtějí SKYRIM. Českému teamu se ale podařilo zajistit si investora, nicméně přeci jen po odmítnutí herními vydavateli vznikla skutečně pochybnost, zda tento titul opravdu má u hráčů šanci.
A tak se Warhorse vydalo na KickStarter s cílem vybrat poměrně značných 300 000 liber (zhruba 10 milionů korun) přímo od hráčů, kteří si většinou za přispění vlastně předobjednali hru. Bylo skoro jasné, že pokud se ta částka nevybere, vývoj hry by byl pokud ne rovnou ukončen, tak výrazně omezen. Jenže hráči ukázali herním vydavatelům, že o kvalitní hru je zájem po celém světě. Za ten předepsaný měsíc kampaně na KickStarteru se vybralo 1 106 371 liber (1,83 milionu dolarů), tedy bezmála 37 milionů korun!
A kampaní na KickStarteru nezískalo WarHorse jen zájem hráčů, ale také zájem dalších vývojářů, kde nejcennější je podpora a spolupráce s vývojáři hry StarCitizen, která staví na stejné technologii a stejně také spoléhá na komunitní financování. Nutno říci, že obří vesmírná akce Star Citizen při své úvodní kampani na KickStar získal podobný počet přispívajících a vybral 2,13 milionu dolarů, tedy ne o moc více než přeci jen výrazně hardcorověji zaměřený Kingdom Come. No a stejně jako Star Citizen pokračuje ve vybírání (tedy vlastně předplatném hry), kdy už vybral 39 milionů dolarů (780 milionů korun) a zveřejňuje tak další a další věci, které za to do hry budou přidány, Kingdom Come půjde stejnou cestou. Brzy bude spuštěn obchod na stránkách hry, kde dále budete moci vlastně předplácet si hru s dalšími bonusy a přispívat tak na vývoj a vývojáři tak při splnění a pokoření dalších částek budou zveřejňovat další věci, které do hry budou moci udělat a jak budou moci hru vylepšit.
Jinak doporučuji náš článek, ve kterém jsme vyzpovídali hlavního vývojáře hry ohledně použitých technologií. Nyní víme, že hra míří v ořezané verzi i na PS4 a Xbox One, ale že díky spolupráci se StarCitizen se můžeme těšit na opravdu maximální technologickou a grafickou kvalitu u PC verze, která je nadále prioritní. Mimochodem aktuální zprávou je, že Warhorse výrazně zvýší počet svých vývojářů a řady doplní část vývojářů ze zrušeného studia 2K Czech.
(pořádná herní ukázka ... )
Otázka na závěr, která jistě mnohé napadá, zda herní vydavatelé byli hloupí, že hru odmítli. Odpověď je jednoduchá. Herní vydavatelé nejsou hloupí, jen svým přístupem zničili herní vývoj a ničí velké hry. Zvykli si na to, že většina peněz na vývoj hry směřuje ve skutečnosti do marketingu, samotné hry jsou většinou odfláklé po všech stránkách, často zrecyklované a zjednodušené opakování předchozích dílů a to jim vydělává velké peníze. Velcí herní vydavatelé prostě nechodí do rizika a chtějí jednoduché hry, které budou rychle a snadno hotové, nenabídnou toho hráčům tolik, aby následně mohla vznikat DLC a rok na to vycházet další díly, ve kterých se třeba změní jen kulisy a přibude tam třeba pes a to vše znovu za plnou cenu nové hry. Současní herní vydavatelé chtějí prostě masovky, kterými zničili herní trh a vývoj. Hry jako Kingdom Come či Star Citizen se vyvíjí a vznikají tak, jak ještě před 10-15 lety vznikaly velké AAA hry, tedy pořádně s maximálním ohledem na maximální kvalitu výsledku, nikoliv s ohledem na minimalizaci práce, maximalizaci výdajů na PR a reklamu a maximalizaci zisků při prodeji. U velkých herních studií a velkých her je dnes hráč totiž až na posledním zájmu a hratelnost i technologická kvalita úplně v pozadí. Proto vlastně buďme rádi, že herní vydavatelé odmítli Kingdom Come a to se muselo vydat cestou oslovení přímo hráčů. Ti o kvalitní hru zájem zjevně mají.
Samozřejmě pozici kluků (i holek) ve WarHorse rozhodně osobně nezávidím. Ačkoliv se zdá 37 milionů korun jako hodně (na české herní poměry je to hodně), pořád je to jen 1,8 milionu dolarů a pokud to má stát za to, tak bude potřeba mnohem víc. S přízní hráčů však také vzrůstají nároky a očekávání, takže následující měsíce a roky Warhorse budou pravděpodobně makat tak, jak to většina lidí v ČR nezná :). Jako příznivec kvalitních her (herně i technologicky) a jako "novinář" s možností oslovit desítky tisíc čtenářů, budu samozřejmě držet Warhorse palce a sem tam samozřejmě na DDWorld.cz budeme vás čtenáře informovat o tom, jak se tento parádní projekt vyvíjí. No a pokud se nestane nic nepředvídaného, tak snad v tom prosinci 2015 přineseme i recenzi a technologický test :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|