DirectX11.2 je určený pro Windows PC a Xbox One a podporují jej grafiky s DX11.1
Jak jsme vás informovali už dříve, DirectX12 rozhodně nejsou na pořadu dne. MS se plně soustředí na vylepšování DX11, kdy novou verzi ohlásil spolu s Windows 8.1 a Xbox One. Výčet novinek, které DX11.2 přináší je poměrně dlouhý:
- HLSL shader linking
- Inbox HLSL compiler
- GPU overlay support
- DirectX tiled resources
- Direct3D low-latency presentation API
- DXGI Trim API and map default buffer
- Frame buffer scaling
- Multithreading with SurfaceImageSource
- Interactive Microsoft DirectX composition of XAML visual elements
- Direct2D batching with SurfaceImageSource
Než opět někteří začnou vykřikovat něco o tom, že nové DirectX musí být vidět, jinak je k ničemu, připomínám, že stejně jako DX11.1 je i DX11.2 optimalizační verze určená hlavně pro vývojáře her. Zavádí několik nově standardizovaných novinek do tohoto API, které využijí lépe dostupný výkon. Důležité je to právě například pro Xbox One, jehož HW je výkonově omezený. Zde za zmínku stojí technologie DirectX Tiled Resources, která umožňuje použití detailních textur s mnohem menšími nároky na paměť než doposud, což zejména u konzolí byla a je velká bolístka.
Microsoft výhody této novinky prezentoval na příkladu, kdy 3GB textury detailní scény zobrazoval s pouhými 16MB paměti - jde tedy o to, že díky této technologii je jinak detailní textura zobrazována jen na aktuálně viditelné ploše-scéně, což šetří nároky. Přínos této technologie se tak rozhodně projeví právě na paměťově omezených zařízeních, mezi které patří i Xbox One.
Není se co divit, že většina technologií DX11.2 je spojena předně s hardwarem AMD, které se na vývoji DX11.2 s MS přímo podílelo. Je to logické, protože právě AMD grafiky jsou v Xbox One. Některé z nových technologií AMD již podporuje i HW ve svých čipech a nyní tedy dostaly i standardizaci ze strany DX API. DirectX11.2 by tak měly podporovat minimálně grafické karty s podporou DX11.1, což jsou určitě Radeon HD 7000 GCN a pravděpodobně nové grafiky Intel v Haswell procesorech. Grafiky GTX 600/700 mají jen podporu DX11.0, oficiálně DX11.1 neplní a pravděpodobně nebudou tak plnit ani DX11.2. Nicméně dopad pro uživatele na PC (s výkonným HW) by neměl být velký a nejdůležitější je samotný DirectX11, který se konečně dostane pořádně do popředí a opouštění DX9 se konečně urychlí.
Co nepotěší je nadále politika Microsoftu, který DirectX11.1 podporuje na Windows 7 jen částečně a zatím není jasné, zda DX11.2 bude na Windows 7 vůbec podporován, nebo zůstane jen pro Windows 8. Prozatím platí ta druhá varianta. Co je jasné, že DX11.2 bude základní API pro Xbox One s grafikou AMD Radeon GCN. Což bude zajímavé, protože konkurenční SONY PS4 se nakonec s MS zjevně nedohodla a bude používat novou verzi API OpenGL. Jak tedy budou vypadat stejné hry na relativně technologicky stejném HW (AMD x86-64 CPU + AMD DX11 GCN GPU), ale pod jiným API, jsme tak všichni docela zvědaví.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|