Díky ATI už víme, na co se můžeme ve hrách s příchodem DX11 těšit.
Richard Huddy, který je manažerem pro softwarový vývoj u ATI a specialistou, který pomáhá herním vývojářům s implementací nových funkcí co nejúčinnějšími způsoby třetím programátorům, se nechal slyšet, co můžeme od příchodu DX11 čekat.
V hlavní roli bude výkon, který lze podle Richarda Huddyho snadno zvýšit, právě použitím DirectX11 vlastností. Samozřejmě kromě toho jsou tu i další funkce, které vylepšují vzhled některých objektů a to hardwarově méně náročnou cestou, než to bylo možné dříve. Minimálně tři věci, které DirectX11 přinese, jsou stěžejní:
Multi-Threading: +20% výkonu
S příchodem DX11 se na grafické karty dostane věc, známa dnes spíše z procesorů – vícevláknové zpracování. Pokud tomu přizpůsobíte software, můžete prý snadno dosáhnout navýšení výkonu kolem 20%. Pokud si dáte práci a uděláte to pořádně, tak přínos výkonu může být prý až 50%.
DirectX11 má nový systém zprávy grafické paměti, který by měl také na DX11 hardwaru přinést navýšení výkonu a pracovat rychleji. Nicméně tato výhoda by měla být vlastní prý všemu hardwaru pod Windows 7 kompatibilní, který využívá DX9/10/11, záleží na ovladačích. U DX11 her by to ale mělo být automatické, protože je ten systém součástí DX11.
Postprocessing: +25% výkonu
S DirectX11 by také konečně měly přijít ke slovu hlavně shaderové výpočty, které se budou kromě vlastního zpracování obrazu starat třeba i o post-processsing, fyzika, AI či částicové systémy. DirectX11 umožní všechny tyto věci svázat a zahrnout tak do jedné transakce, což by jí mělo udělat efektivnější. Současné API a Shader Modely něco takového neumí, a práce s Pixel Shadery, jak je to dnes obvyklé, není úplně ideální. DirectX11 by při správné konstrukci grafiky a softwaru měl přinést v oblasti postprocessingu 10-25% výkonu.
Tesselace: Vyšší kvalita modelů při nízkých požadavcích na výkon
O Tesselaci se už dlouho mluví, a je to metoda dělání mřížky objektů, která má rozhodně budoucnost. Až dosud se ale nepoužívala, přesto že HW na ní připraven byl a grafické karty DX10.1 na ní měli i Tesselační jednotky. DirectX11 je má samozřejmě také a podle všeho se konečně Tesselace dočká uplatnění. Umožňuje vytváření vysocedetailních modelů objektů pomocí méně výkonnějších prostředků, než za použití tradičních technologií, anebo budou moci zpracovat stávající úroveň detailů vyšší rychlostí. Samozřejmě Tesselace je přítomna pouze v DX10.1 nebo DX11, ale vypadá to, že se konečně dočkáme daleko podrobnějších modelů objektů.
Ale to prý nejsou všechny novinky a výhody, které DirectX11 přinese. Richard Huddy se ještě zmiňuje o nové HDR kompresi. Co je to HDR asi všichni víte – jsou to víceméně hrátky se světlem k dosažení co možná nejreálnějšího obrazu a opravdu to funguje. ATI dokonce používá HDR i na přehrávání videa a zlepšení výsledného obrazu na svých grafikách. DirectX11 obsahuje novou HDR kompresi, která je prý 2x tak kompaktní.
Richard Huddy určitě ví, o čem mluví, je ale otázka zda to částečně není všechno až příliš optimistické a nemá to ATI pomoci prodat její DX11 hardware, se kterým vyrukuje pravděpodobně v září-říjnu letošního roku. Nicméně já už jsem mluvil i s těmi, kteří mají DX11 používat – herní vývojáři. Ti jsou kolem DX11 opatrně optimističtí a mnohé nové funkce se jim velmi líbí – zejména právě Multi-Threading a Postprocessing. Hodně se líbí i Tesselace, ale to je běh na dlouhou trať, protože mnozí vývojáři jen neochotně opouštějí staré zvyky tvorby modelů – nicméně dá se očekávat, že pokud někdo začne, ostatní ho budou následovat, protože Tesselace má opravdu zajímavé možnosti tvorby neuvěřitelně detailních objektů. Někteří i zahraniční vývojáři také potvrzují, že využití některých DX11 prvků není vůbec náročné a v podstatě je možné hru poměrně rychle s využitím DX11 prvků předělat. AMD-ATI slibuje hry, které využijí DX11 už letos a podle toho, co jsem mohl slyšet, skutečně přijdou. Samozřejmě nebudou DirectX11 nativní – na to není čas takovou udělat a ani by to nebylo rentabilní, protože i kdyby nakrásně ATI DirectX11 grafiky prodávala, pořád si ji koupí jen velmi malá část uživatelů v porovnání s masou uživatelů s DirectX9/10/10.1 grafikami. Letos tedy skutečně nehrozí herní titul, který by byl DirectX10 only. Maximálně DX10.1/11 only. Příšít rok bychom se ale v závěru roku už výhradně DX11 záležitosti dočkat mohli. Každopádně kolem DX11 panuje zatím opatrný optimismus, který hatí hned několik věcí.
V první řadě je to, že NVIDIA DX11 kompatibilní grafiky nevydá dříve, než někdy na přelomu Q1/Q2 příštího roku (tedy pokud nás nepřekvapí a doufám že překvapí, což se ale bohužel obecně nečeká - v říjnu rozhodně nic s DX11 od NVIDIA nevyjde, nejdříve Listopad a to je také spíše zbožné přání). Všechna práce kolem prosazování a podpory DX11 bude na AMD-ATI (už z toho jde lehce strach :) ) a dokonce by NVIDIA mohla tyto snahy brzdit (pohádky o zbytečném DX10.1, nahradí pohádky o zbytečném DX11 tedy až do doby, kdy jej stejně jako DX10.1 NVIDIA na své grafiky s velkou slávou dostane - pak bude MUST HAVE!), protože bude potřebovat prodat své, v té době už skutečně zastaralé, DX10 (DX10.1) grafiky. Druhou vadou na kráse jsou herní konzole – ty nemají ani DX10, ale je to trh, se kterým vývojáři musí počítat a tak jim musí přizpůsobit vývoj. Konzolové grafické čipy jsou ale zoufale zastaralé, slabé a celkově už dnes hodně vývoj brzdí. Řeči o tom, jaké úžasné možnosti současné „next-gen“ konzole mají, jsou skutečně jen řečmi – nedetailní textury na které nemají konzole paměť atd., vidí každý, kdo se na to podívá a srovná s PC verzemi her. Jenže současné konzole tu prý ještě pár let budou, cca prý do roku 2014 a tak budou vývoj her brzdit, jelikož si dnes nikdo nedovolí vydat AA hru jen pro PC. Na druhou stranu jsou tu studia (Crytek-EA), pro které je PC hlavní platforma a konzole jsou doplňkové a bude se pro ně hra zvlášť optimalizovat (snižovat detaily, náročnost) a PC verze by tak neměly utrpět. Doufejme, že takových firem bude více …
Tak uvidíme, DirectX11 bude konečně znamenat snad nějaký posun v před, protože herní vývoj stagnuje, alespoň to je mé největší očekávání – že nebudu muset pouštět hru 2x abych svou budoucí grafiku ATI Radeon HD 5870 X2(či X4 :) ) vůbec trochu zapotil.
DD to tvoje maximalne dx10.1/dx11 only mi prijde hodne vtipne..jakej mas k tomuhle duvod?kde si na tohle prisel?dx10.1 je male rozsireni puvodniho dx10, ktere obohacuje o par funkci. nevidim jedinej rozumnej a ani funkcni duvod proc by hra mela byt only dx10.1 a vyse a ne na dx10..to je proste kravina.
prave podpora pro tesselaci ma byt v dx11 udelana uplne jinak nez v dx10.1. a lze ji samozrejme emulovat i pres shadery, ne jen pomoci specialni hw jednotky, i kdyz shadery budou v tomhle o neco pomalejsi. a uz vidim toho vyvojare, kterej od te hry odrizne vsechny majitele nvidia karet s podporou jen dx10, kterych je urcite vice nez majitelu karet ati s dx10.1.
Slyšel jsi už o softwarové teselaci počítané compute shadery? On teselátor totiž není nic jiného než hardwarově naprogramované compute shadery je otázkou jestli je lepší mít neprogramovatelný teselator a nebo dělat teselaci programovatelnými computer shadery ) Obojí žere tranzistory ))
Uz sa to pisalo
DX10, 10.1 grafiky vyuziju s DX11
MULTICORE RENDERING 25-50% FPs /mam overene MS SDK 03-2009 + win7/
HDR kompresiu
COMPUTE SHADERS IBA 4.0 4.1
a konecne priznali ze pixel shader je blbe riesenie dodatocnych uprav obrazu+.... a preto fyzika, video encoding decoding cez pixel shadery nikdy nufungoval poriadne
"O Tesselaci se už dlouho mluví, a je to metoda dělání objektů" - jste si opravdu jist ze tesselace je metoda DELANI OBJEKTU ?
No nevim podle me to s multithreadingem dopadne stejne jako u procesoru - deleni vlaken se konat nebude a pokud ano tak u 1% her ? muzu se samozrejme mylit a byl bych docela i rad
Na druhou stranu urcite je dobre uz jen to ze ta moznost tu bude (at uz se k tomu programatori postavi jakkoliv)
ak je to vsetko pravda o tom navyseni vykonu tak potom teoreticky ak rv870 bude 2 vylepsene rv770/790 v jednom + Multi-Threading + Postprocessing tak sa naozaj mame naco tesit.uz teraz uvazujem ze cez leto dake peniaze nasporim na 5870
Napřed se nauč kde jsou na klávesnici háčky a čárky a pak někoho osočuj.
Neznámý
2009-06-13 19:07:44
Zdar Ceo, co víš, třeba, má Anglický Operační systém Microsoft WINDOWS, a ještě, a to ještě, ke všemu, bez Středo Evropské podpory, a na něm, se opravdu, čárky, psát, nedají tedy, abych tak, řekl, prostě no!
Zdar LADIKU PADESATCTYRI, co si, a to , si ty a to co si , a to, to a ty a si , a to si co si dostal a to si , dostal ban a to ban ? Tedy abych tak, rekl , proste wtf ?
Jses jeden z mala kdo si nedokaze doplnovat diakritiku...
Ale abys nerekl odpovim ti dopredu na tvou otazku proc tak pisi:
1. jsem zamestnanim programator
2. rada netmailovych serveru a diskuznich for drive mela problemy s diakritikou, to se nebavim o samotnych widlich v drivejsich dobach
3. prave proto ze nejsem redaktor vydavajici clanky(pro mene chapave to je ten rozdil mezi mnou a DDem) tak si muzu dovolit psat bez diakritiky a dokonce i s chybami
Takze zpet k tematu, to ze zacnu psat s diakritikou zpusobi ze DD bude po sobe opravovat chyby?
Mas dost zvlastni logiku, nekolik lidi tu pravidelne co clanek upozornuje na chyby v diskuzich na chyby v clancich DDho a DD je ignoruje, to je take slusne a vstricne chovani od DDho k lidem co to s nim mysli dobre a chteji aby byl jeste lepsi redaktor nez nyni? Evoluce spociva v pouceni se z vlastnich chyb...
Mě osobně je to jedno, diakritiku si doplnit dokážu, ale zaujal mě argument, že pracuješ jako programátor. Já trávím několik hodin denně ve Visual Studiu už x let a potřebu psát bez háčků a čárek nějak nepociťuju. Některým lidem to při diskuzi prostě přijde trochu infantilní, jako kdybys někomu podal ruku a řekl "Dobry den, rad vas poznavam".
A to píšeš titulky oken, popisky tlačítek, dokumentaci nebo chybový hlášky taky bez diakritiky? To asi ne, co? Ale znova opakuju, mě je to ukradený, jen mě to zaujalo.
kym tu budu sucasne konzole tak vyrobci hier budu bohuzial stale pocitat s DX9 a to bude brzdit vyvoj na PC, to si myslim a som o tom presvedceny, pretoze len minimum vyvojarov robi hru na PC a potom ju "orezava" na konzole ale skor naopak a je to dost casto aj vidiet
Protože v době kdy je vyvinuli, byla úplně jiná doba a mysleli si, že to bude stačit na víc roků. Dnes se ukazuje, že zase na tolik roků (2014) to nebylo. Už dnes je doba, kdy by se hodilo přijít s novou generací konzolí. Mimochodem v době kdy přicházel na trh XBOX360 jsem tvrdil, že PC bude mít do půl roku silnější HW. No a po třičtvrtě roku už byl překonaný. Takže tak moc jsem se nesekl. Jen byl nějaký rok rozdíl v ceně. Dnes už 2x lepší HW nestojí ani 1,5 více a stejně výkonný HW už nejde ani jako nový koupit, ale určitě by stál podstatně méně.
Tak mě napadá, že kdyby výrobci chrlili jeden model konzole z druhym, tak by si je lidi nekupovali tolik jako dneska, protože by je odradil fakt, že brzo stejně vyjde nová, tak to nemá cenu teď kupovat... Možná by se obrátili spíš k PC, tam je upgrade mnohem snadnější.
No hlavně by to kromě toho odrazujícího efektu mělo i ten efekt, že by ty hry na ty konzole už nebyly tak dobře optimalizované a k tomu bysme měli nakonec takový nějaký mix různých verzí konzolí, jako tomu je na PC.
No doufám, že se ty zlepšení potvrdí a ze nám bude her s DX11 přibývat jak hub po dešti. K Nvidii a ATI: někdo hold musí razit něco nového a když to nebude NV tak nezbývá než přát ATI s DX11 úspěch ať už sme z jakéhokoli tábora, protože to pomůže nám hráčům k lepším hrám. (to samé platí i v opačném případě).
Co se Tesselation týká, moc bych od toho nečekal - ne že by to bylo úplně k ničemu, ale tipuju, že roztesselovat všechny objekty kvůli výkonu nepůjde (na větší dálku to stejně nemá smysl) a při přechodu do blízkosti kamery se bojím "nespojitého" podání výkonu - alespoň podle toho videa s demem, kde přepočet na vyšší míru "rozbití" polygonů trval jen u celkem jednoduché tváře skoro 2 sekundy.
Předpokládám, že to měla být pochvala pro ATI. Že jejich PR konečně začína plodit jeden blábol za druhým jako nVidia. Že by se jejich PR konečně probudilo?
Mozna si to neuvodomujes, ale PR AMD pracuje take velmi slusne. To ze tady se to prezentuje jako ze ne, je hodne odlisne od reality. Problem je spise v tom, ze nema cilene kampane a nedokaze svuj produkt prodat stejne dobre jako konkurence, ovsem PR oddeleni existuje a zrovna tady se slidy prebiraji pravidelne...
chtěl bych mít tvůj optimismums ohledně toho že PRko AMD-ATI pracuje ... moc ne, vážně ho zrušili .... alespoň v ČR, takžke nejen že nepracuje, ono žádné není ....
ty slidy bereme i konkurence, je to pěkný materiál a vždy je vidět od koho pochází ...
Ano AMD PR oddeleni v CR zrusila, ale to neznamena ze nepracuje. CR je pro ne tak maly trh, ze se jim to holt nevyplatilo, casem se to mozna jeste zmeni. Ty to stale prezentujes, jako ze zadne nemaji. Produkty pri uvadeni na trh prezentovany jsou, jmeno znacky budovano je, tiskova prohlaseni jsou vydavana pravidelne (ostatne zde bych rekl, ze jsou ocitovana vsechna). Jde spise o to, ze se jim nedari, at uz diky spatne strategii nebo roztristenosti usili, prosadit produkty na trhu jako treba prave Nvidii. Ale problem bude asi v tom, ze ty to proste vidis cerne a v zasade ti vyhovuje o AMD tvrdit, ze zadne PR nema, vypada pak jako by feroveji. Pritom treba ATi spoleha pri rozsirovani dobre povesti (PR - public relations - napr. prave budovani dobreho jmena znacky na verejnosti) svych produktu jiz dlouha leta na komunitu uzivatelu samotnych. Coz je taky zpusob marketingu a PR. Slidy od AMD i Nvidie jsou co se tyce marketingovych zvastu absolutne stejne, kazdy firma si patricne to sve zpropaguje, pokud mozno jeste uvede nevyhody konkurence - posouzeni zda je to zalozene na pravde ci nepravde bych ponechal stranou - lzi to nejsou, cista pravda taky ne. Takze to neni zadny optimismus, to je realny pohled na vec.
Vtipný je, že tesselace byla už v Radeonu 9800 Pro/XT. Mělo to docela zajímavej efekt.. hlavně dost zápornej na snímky za vteřinu.. Nicméně.. bylo to použitelné..
Se schopnostma dnešních grafik, to bude dost zajímavé..
tak on sa evidentne pytal na novu mafiu tz. Mafia 2 a myslim si, ze to napisal dost jasne
---
boh vie ci to tam este nezakomponuju ked ma vyjsta az zaciatkom buduceho roka
Ta byla myslím DX8.1. Si vzpomínám, že jsem si tehdy kvůli tomu kupoval Radeon 8500. Jsem přesedlával z výborné karty Kyro II. Protože jsem měl ovladače vždycky aktuální, tak jsem s ní níkdy neměl žádný větší problém a v některých hrách měla úplně super výkon.
nechapu kde berete ten optimismus, ale sorry vlastne chapu, u vyvojaru, kteri maji DxXX jako jeden z hlavnich marketingovych nastroju k prosazeni novych produktu.Jedno pouceni z Dx10 nestacilo?? Dneska kdy je vsem jasne, ze se z velke casti jednalo o marketingovy humbuk(nejhezci hra Crysis vypada perfektne i na dx9 a rozdil oproti dx10 je zcela zanedbatelny, vykon ovsem horsi) a vy je tom podporujete dal, proc??
To je zase snůžka nesmyslů, stejný věci se slibovali i s příchodem dx10, taky by se dalo vygooglit x PR článků o tom jak měla bejt grafika krásnější a přitom méně náročná na výkon... neříkám že to nemůže být pravda, ale optimalizovanou only dx10 hru jsem jeste neviděl, tak nemužu soudit
Ten multithreading zase tlaci myslenku ze RV870 bude X2. Rozhodne DX11 zacina vypadat ze ma smysl a zaroven, ze se i prosadi. No uz jsem zvedavy az vyjdou nove DX11 grafiky a take prvni skutecne DX11 hry.
ocenil bych kdyby se překonal ten falešný obrácený blending částic, jeliož běžně ve hrách vidíme tu nejvzdálenější poloprůhlednou částici na popředí a tím překrývá ty bližší, které by při realistickém renderingu byly vidět. určitě je to výkonnější, ale jestli se hry nikam nepohnuly už 10 let, tak kde je krucipudel problém?
No jit do toho můžeš, ale leda kvuli zvýšení surovýho výkonu těch karet, ne kvuli dx11, protože CryEngine3 bude na všechny hlavní herní platformy a to znamená všichni víme co ;)
Ehm kde je těch +20% a +25% co měl přinést DX10 ? Jedíné co jsem zaregistroval bylo -50% a postupnou optimalizaci snížené tak na -10% až +10%. Až tu budu mít DX11 ?
"Oh my" už se nemůžu dočkat až si koupím nový PC za 40k s DX11 abych zjistil že titul na který začne marketingová kampaň pravděpodobně v létě mi pujde pod Vistama mizerně pod Sevnama lip a pod XP s 9.0C s minimálním vizuálním rozdílem líp na sestavě za 20 000....
Jako by se nikdo nepoučil už se cítím jako v supermárketu kde se dozvídám jako nový produkt je Super, ultra, mega, a jediné co mě napadne po zprovoznění je shit.
Má ještě někdo stejný pocit jako já ? Nebylo by rozumější investovat čas a peníze do zprovoznění současné technologie? Spíš než na jejích vratkých základech stavit dál? To je opravdu pro všech vývojáře optimalizace tak sprosté slovo?
No však proto se dělají nový grafický karty, jejich hrubý výkon se alespoň zdvojnásobí a tím suplují ty optimalizace, navíc, jak si lze všimnout, tak nový karty fungují vždy líp s technologiema o generaci staršími a DX9 teď zažívá pořádný boom
X2 X4 zapotil Tahleta krásná slova...a usměv zmrzne opět tak po půl roce...JAKO VŽDY...Užiješ si ty slastné okamžiky u těch 2 her co si pustíš na MAX a pak to bude zase průměr
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!