Demoverze her snižují prodeje na polovinu! To dá rozum, když některé hry stojí za "neslušné slovo". Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 03 červenec 2013
altDemoverze her snižují prodeje na polovinu! To dá rozum, když některé hry stojí za "neslušné slovo".

 

 

 

 

Asi nás nikoho moc nepřekvapí výsledky jedné analytické společnosti, která herním vývojářům vzkazuje, že u některých titulů pro konzole klesne prodej hry při vydání DEMOVERZE o polovinu, než když se propaguje pouze videi atd. Tuto sice nepřekvapivou, ale podstatnou informaci bychom neměli jen tak přejít.

Jde totiž o to, že mnozí vydavatelé a tvůrci her záměrně některé hry DEMO verzí nepropagují. Vědí totiž, že hra je prostě odpad. Upřímně říkám, že by se tím možná měly úřady zabývat, protože v podstatě nás tak tvůrci nutí kupovat produkty naslepo, přičemž v případě, že se nám hra nebude líbit, jaksi nemáme možnost ji vrátit zpět a dostat zpět své peníze. Opravdu si nemyslím, že je tato situace v pořádku, zvlášť když u jiných produktů si bez vyzkoušení a bez možnosti vrátit produkt a získat své peníze zpět když nám nevyhovuje, nedokážeme nákup ani přestavit. Proč tedy hry jsou výjimka? Nejen, že hry si nemáme šanci v mnoha případech před nákupem ani zahrát prostřednictvím demoverze, ale nemáme ji ani možnost vrátit, když se nám nebude líbit.

Rozhodně by tedy stálo za úvahu dát za povinnost poskytnout hratelnou demoverzi u všech her! Jednak by se tím předešlo klamání zákazníků, hlavně by to ale podle mého mělo podstatný vliv na kvalitu herní produkce. Zcela určitě by ubylo těch nekvalitních her, protože by se na to, že stojí za "Píp", přišlo včas a nikdo by to nekupoval - tudíž ani nevyvíjel. Je zajímavé, že se Evropská komise a podobné orgány jinde ve světě starají o všemožné kraviny, ale to, že jsme jako zákazníci pokud jde o nákup her v podstatě ponecháni na pospas, to zjevně nikomu nevadí. Zvlášť když u skoro všeho ostatního obchodování pravidla jasně platí. Je zajímavé, že od vydavatelů her, filmů, hudby pořád slyšíme o nějakých požadavcích na ochranu, ale povinné vydávání demoverzí a možnost vrátit produkt, se kterým jsem nebyl spokojen zpět, tedy ochrana nás zákazníků, to už je věc, o které se moc nemluví. Jsem jediný, komu to nepřijde zrovna v pořádku a férové?

Jsem rozhodně toho názoru, že kvalitní hra a produkt se obecně demoverze k vyzkoušení určitě nemusí bát, naopak mu může pomoci k větším prodejům. Krajně nedůvěřivý bych ale byl tam, kde se demoverze a možnost vyzkoušení nekoná. Skoro by stálo za to uspořádat nějakou velkou akci, petici, protest, kdy prostě hry bez zdarma hratelných demoverzí by se prostě nekupovali, zvlášť když tu špatnou hru nemohu jako špatný produkt vrátit vydavateli (asi, doufám, nebudu první, koho to napadlo).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-03 13:38:03
avatar
nieco na tom bude, kolko hier ma dobre trailere ale hra sama o sebe nestoji za nic. A casto kolko krat vydavatelia dobre vedia ze to bude odpad. A preto racej davaju strasne vela penazi na reklamu a na vyvoj uz sa tolko nedostane hlavne ze je to dobre spropagovane. Ani nechcem vediet ten pomer penazi na vyvoj a reklamu.
A dalsia vec je ze ked obcas vyjde dobra hra (aj vydav. je o tom presvedcene ze je) tak by jej najlepsia reklama bolo DEMO z ich stranky.
dude [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - blbost 2013-07-03 14:45:50
avatar
v dnesnej dobe a naslepo? ved vychadzaju na nete recenzie hier a ked aj nie, to, ze je nejaka hra zla sa velmi rychlo rozsiri medzi hracov. ani ked ides do kina, nikto ti neda demoverziu filmu alebo ides na koncert atd...v dnesnej dobe informacii, si len blb kupi hru ktora ho nebude bavit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-03 14:36:58
avatar
myslíš recenze na velkých herních magazínech, které jsou přímo placené z reklamy na ony recenzované hry. ty magazíny polde kterých skoro každá hra si zaslouží 9/10 a mnoho 10/10?

Vtipálku
dude [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ano 2013-07-03 14:41:17
avatar
ano jasneee myslel som tie platene recenzie, boze ty si hnup, vzdy si vyberies tu najhorsiu variantu a toho sa chytis.
a okrem toho ja nepisem, ze demoverzie su zle, ba naopak aspon to nuti vyrobcov zamakat ale ked nie je tak nie je a zistim si o hre informacie nez ju kupim.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-03 14:46:36
avatar
1, hnupa si nech od cesty, když si zjevně navíc nepochopil o čem je řeč ...

2, znovu ti tedy zopakuji.... na spoustu zboží máš ze zákona nárok jej jak vyzkoušet, tak bez udání důvodu vrátit. Na hry apod. nemáš ani ze zákona právo ji vykoušet ani i vrátit. A jak je vidět, někteří toho zneužívají, vědí že ta hra je špatná a tak ani neudělají demo.

3, spoléhat se na herní recenze, vycházející často poději (když mají být objektivní a nezávislé) ... vážně ti nevim jestli tohle je vůbec argumet v dnešní době. Nebylo by jednoduché mít povinnost vydat při vydání hry i zdarma hratelnou demoverzi, aby se každý zákazník mohl bez recenze přesvědčit na vlastní kůži jaká ta hra a produkt tedy je a případně koupit/nekoupit?
dude [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-03 14:51:41
avatar
ano mas pravdu, je to lahsie, ale niektori vyrobci nam to nechcu zlahcovat, preto si tie informacie o hre zisti clovek sam.
za toho hnupa sa omluvam
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-03 15:22:46
avatar
Citace:
ano mas pravdu, je to lahsie, ale niektori vyrobci nam to nechcu zlahcovat, preto si tie informacie o hre zisti clovek sam.
za toho hnupa sa omluvam

ako si tie informacie zistis? Netreb blbosti. Jedina moznost je teraz ako vyskusat hru je bud ju hned kupit alebo stiahnut nelegalne. Neviem o akych info pises. Ty proste potrebujes vyskusat ako sa ta hra ovlada, ci by ta bavila, ci ta zaujala a pod. + ako tu uz niekdo pisal zistis aj ako ide na tvojom PC
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-03 15:12:20
avatar
Přesně tak za mého mládí snad každá hra měla demoverzi a dle toho člověk poznal nejen, že hra stojí zato či ne, ale taky mohl jednoduše zjistit jestli tu hru jeho PC zvládne nebo je čas udělat upgrade PC
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-03 14:44:34
avatar
Nedá se než souhlasit s článkem.

Tohle uvažování "piráti můžou za všechno a my se k zákazníkovi můžeme chovat jako k ho*nu na klacku" je nechutné.

Dost mi to připomíná "hrdinu" Svěráka mladšího, jenž teď soudně vymohl peníze na serveru na sdílení dat. Platit budete všichni, ale zisky jsou moje. Přitom ta hyena nenatočila snad ani minutu filmu bez státních dotací. Nikdo se mě neptal, jestli chci podporovat nějaký soukromý projekt chlápka s kamerou...
panther7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-03 14:57:53
avatar
Naštěstí se dají hry stahovat na warezu, takže "dema" jsou dostupná . U jiného zboží by byl problém si něco vyzkoušet.
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-03 15:15:27
avatar
Taky jsem si to říkal toto v duchu, ale nechtěl jsem zlechčovat situaci, která je nefér vůči zákazníkovi
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-03 16:01:29
avatar
Bohužel často je jediným řešením hru nejdříve "ukrást", vyzkoušet a když se líbí koupit. To slovo je v uvozovkách zcela záměrně, ona to tiž není krádež, když ta hra stojí za h...o, tak ji nehraje ani ten kdo ji "ukradl", ujma vlastníkovi práv tedy nevznikla
Revansch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-03 16:40:58
avatar
Ja som sa tiež takto veľa-krát opálil a od tej doby som si kúpil len Guild Wars 2 aj to len vďaka tomu, že som mal možnosť si ju vyskúšať. Recenzie sú pekná veci, ale osobný dojem má každý iný. Preto sú dobré demoverzie, vyskúšaš a uvidíš, aj keď bol tu prípad hry, ktorej demo bolo x-krát lepšie ako originál, niečo s Aliens to malo v názve. Úprimne, ak je tá hra dobrá, tak sa nemusia ničoho báť a tak proste to DEMO pustiť von .

PS: Warez rulez
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-03 17:50:40
avatar
Tomu se nedá moc divit. Když si člověk zahraje "neoficiální demo" a dojede ho, tak relativně často dojde k tomu, že dát za to jakoukoliv částku by bylo vhodné tak na to začít pravidelně bít hlavou o zeď za stálého opakování mantry "Proč já deb*l sem to kupoval."

U Diabla 3 sem naletěl i já.. (btw. to mělo demo ). Hlavou o zeď sem nebil, ale hodnota té hry je tak někde okolo 500 CZK. Oddechovka na to párkrát to doject a zapomenout. Rozhodně nemá hodnotu 3x tolik.
Mani2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Amen 2013-07-03 17:57:12

Přesně můj případ. Celej natěšenej jsem koupil GRID 2 hned jak vyšel, protože GRID jsem měl tak rád. Kdybych vyzkoušel demo(ani nevím jestli bylo) určitě bych si to zklamání ušetřil.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-03 19:00:59

Tos vo forme DEMA tu predsa mame aj kopec Free to play hier kde clovek presne vie co dostava zadarmo a co dostane ked si nieco zaplati ...
Mr.Lolendo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-03 20:33:51
avatar
Tohle téma se řeší už dlouho. Prodej her bez nemožnosti je vrátit nebo bez možnosti je vyzkoušet (demo) je ilegální (nezákonné). Zboží jako elektroniku, oblečení, matrace, nábytek... kupujeme podle faktických parametru na češ hry oné parametry nesplňují a ani mnohdy nemohou. Hudbu, filmy a programy mám vždy nějakou možnost si je zkusit (poslechnout, podívat). Hry z tohohle vybočují.

Za celou tuto situaci mohou konzole (Microsoft, Sony, Nintendo...) a tupé ovce (zákazníci)
Na google play též mám možnost vrácení peněz nebo vyzkoušení.

Petice ano ale to asi moc nepomůže. Pomohla by jen hromadná žaloba nebo prostě přestat kupovat hry bez dema což na kozolách jsou skoro všechny.
pito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Moja skusenost. 2013-07-03 21:13:52

Z osobnej skusenosti robim tak ako tu uz bolo spomenute:
- hru sosnem z torrentu,
- zacnem hrat,
- ak ma omrzi zmazem
- ak ma bavi, dohram ju a aj si ju naozaj kupim.
Odohral som takto FarCry 1 a 2 (2 som uz vahal, ale 3-ka sla po cca polhodine do zmazanych sektorov), Doom 3, Titan Quest, Witcher 1, HalfLife 2, Portal 1 a 2, BioShock 1 a 2...
Chystam si cas na Bioshock Infinity.
Kedze zarabam, nemam problem zaplatit za nieco co ma bavi, ale macku vo vreci kupovat nemienim, aj napriek tomu ze mi to vrece niekto vychvali do nebies.
Darth Tomas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Jak jinak... 2013-07-04 10:32:42

Je to takové vynucení si záruky kvality. Musím mít jistotu, že to rozjedu na svém stroji a že mě to bude bavit (od toho je přeci hra hrou).
Navíc dobrou hru nehraji jen jednou a nevidím důvod si jí nekoupit po prvním dohrání (často i dříve). Mám prozatím cca 20 krabicovek a asi 2x tolik na Steamu, pokrývají období cca 12 let a krom posledních nejnovějších kousků jsem všechny hrál několikrát - třeba že je nedohraji ale přesto začínám s chutí a s novými nápady od začátku :-)
Joraell [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-03 22:07:28

Tohle nemůže v dnešní době uspet protoze lidi jsou stejne stado a vetsina by tu demoverzi ani nehrala viz Skyrim. Zdárný příklad toho jak naočkovat lidi na hru, která když už nic tak je maximálně průměrná ale ta raklamní masáž z ni dělá hru roku, tak samo xxx té pokračování COD. BF4 atd. atd. atd.
Bobulak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-03 22:26:34
avatar
Tak pod tohle si klidně podepíšu. Máš recht DD.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dema taky nic neřeší.. 2013-07-04 06:48:27
avatar
Pamatuju se na doby, kdy byla dema standardem, a taky se pamatuju, že do dema se dávaly ty nejlepší části hry. Takže člověk koupil hru, čekal že to bude paráda, ale kromě části která byla v demu to byla úplně jiná hra..
HUHUHUgo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-04 08:01:08

Souhlasím, u spousty her je demo výborné, ale když poté přijdete na to, že je celá hra fakticky nepřináší nic navíc, tak je to zklamání.
Nebo takové demo pro AvP, které bylo snad i postavené na jiném engine, nežli plná hra? Co na to Jan Tleskač?
Problém s vrácením hry je bohužel jasný ... pokud hru lze dohrát za 6 hodin a pak by ji šlo do 14 dnů vrátit, tak co z toho?
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-04 08:28:47
avatar
Na to je jednoduché řešení. Člověk se stejně u většiny her musí přihlásit na server výrobce hry a tam by se uložilo jak daleko se ve hře dostal a pokud by ji prošel nebo dostal za určitou hranici, tak by ji nemohl vrátit. Bylo by to stejné jako když si objednáš jídlo v restauraci a zjištíš po nějaké době, že to jídlo není dobré třeba, že je přesolené nebo nedovařené atp., tak ho můžeš do určitého procenta snězení vrátit samozřejmě s udáním důvodu proč to jídlo vracíš. Semtam to někdo otrlý zneužije, ale kvůli těm pár blbům ta restaurace nezkrachuje
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-04 13:36:20
avatar
D3 mělo docela slušné demo.
maugggly [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-04 08:51:50
avatar
Beeeééé
sysel2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - informace jsou na webu 2013-07-04 09:00:06

tak v jednom článku si DD stěžuje na sociální stát, který do všeho zasahuje a ve druhém by chtěl další státní regulace. Chtělo by to trochu konzistence do životního postoje :-)

ale k článku, s prominutím mě spousta výše diskutujících připomíná malé děcka, které si nedokáží najít informace a tak místo toho brečí. Hele každý z nás byl nějakou hrou napálen, ale je třeba se z toho poučit, takže stačí:
- nekupovat hry hned po vydání, ale počkat minimálně měsíc
- ignorovat oficiální recenze
- projít si negativní názory na metacritic, je potřeba to brát s rezervou, ale pokud si stěžují všichni na to samé, tak na tom něco bude
- zapojit se do komunity na nějakém diskuzním fóru o hrách, i krátké hodnocení od člověka, kterého trochu znáte(stačí jen přes web) vám o hře řekne hodně
- pustit si gameplay
- příležitostní hráči by měli novinky úplně ignorovat a počkat aspoň rok na patche a slevy

a nakonec samozřejmě ultimátní stáhnutí na zkoušku, ale to ve výsledku ani není potřeba, stačí obětovat 15 minut času na webu a v 99% případů jste schopni se rozhodnout jestli hru hrát nebo ne, anebo jestli zatím počkat až spadne cena
unaghy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Demoverze 2013-07-04 09:08:18

Plne súhlasím s autorom článku. Vďaka demu na Starcraft II -WoL som si zakúpil plnú hru aby som mohol dokončiť kampaň a zapojiť sa do ladder-u. Momentálne si hry starostlivo vybrám kvôli nedostatku času a je to u mňa úplne naopak - vydavateľ ma musí presvedčiť aby som aspoň vyskúšal jeho demo. Ostatný čas mi totiž zaberá WOT
sviftcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Potěšující novika 2013-07-04 13:35:26
avatar
A to jsem si myslel, že jsem paranoidní když jsem si myslel to samé Teď otázka... ! Máme se smát nebo brečet?
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-04 16:40:11
avatar
Je pravda, že recenze si rád čtu.Nejradši na tomto webu,který je zaměřený na pc hráče a ne konzolové.
Jinak co se týká koupě her, tak si počkám tak na 3 recenze a udělám si základní obrázek. Samozřejmě když je demo,o to líp. Případně se zeptám kamaráda pokud to má jaké to je.

Kupuji si teda pouze pár her total war serie, nebo na steamu ve slevě.
Každopádně zajímavý náhled, tohle mě nenapadlo.
Spock [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vzkaz 2013-07-04 23:41:56
avatar
Tímto postojem výrobci her defacto vzkazují hru si ukradněte a pokud se vám bude líbit kupte.

DD celkem zbytečný článek (ale chápu to, potřebuješ rozjet flamewar ), kdo má rozum hru si "odzkouší", případně dohraje a pokud za to opravdu stojí tak ve slevě koupí.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-06 00:01:41
avatar
No a to je to, co uz neni legalni, jak clovek starne, pracuje tak by hry i kupoval, necekal az bude stara ve sleve, ale v obchode si taky muzes pomackat jestli ten banan je banan a ne zkazenej zblitek.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-05 23:59:45
avatar
Konečně někdo napsal něco, co si myslím už dlouho. Možná bych k tomu doplnil, proč nejsou hry jako shareware, kousek hrajes zadarmo a pokud se ti to libi, tak si dohrajes celou hru za penize. Misto toho jsou podivna DLP ci jak se to jmenuje a rejzovost na nepravych mistech.
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-07 21:33:26

Zjistil jsem ze na Steamu se da na to hodnoceni celkem spolehnout. Jinak ja to resim tak ze mam nakoupeno tolik her hlavne na Steamu a GOG ze v podstate nove releasy ignoruju do doby nez jsou kompletni (vsechna DLC) a zapatchovane a do te doby se davno vi jestli ta hra za neco stoji.
Ale chapu ze spousta lidi musi hrat hry v den vydani.To pak jedine kupovat overene serie nebo pockat par dni a cist komentare uzivatelu. Nebo zakotvit v pirate bay
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hlasujte peněženkou 2013-07-10 13:16:02

"Upřímně říkám, že by se tím možná měly úřady zabývat, protože v podstatě nás tak tvůrci nutí kupovat produkty naslepo, přičemž v případě, že se nám hra nebude líbit, jaksi nemáme možnost ji vrátit zpět a dostat zpět své peníze."

Mně nikdo ještě nenutil kupovat hry. To bych ho hnal stejně jako když mi někdo nutí cokoliv jiného.

Nevím kolik je Vám let, ale je to velmi jednoduché:
Pokud nechcete kupovat zajíce v pytli, nekupujte ho a požadujte demoverzi po autorech/distributorech/producentech, ale hlavně ne po úřadech.
Úřady nikdy nic nevyřeší jen zkomplikují a tím prodraží.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 267x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 191x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 820x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1151x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1465x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1314x
Komentářů: 6