Odolný systém DRM ochran počítačových her prolomen v nejnovější verzi.
Právo tvůrců her chránit své výtvory nikdo nezpochybňuje, nicméně dlouhodobě se ukazuje, že nejlepší ochranou je jednoduše udělat hru tak dobrou a kvalitní po všech stránkách, že hráči budou chtít za ni platit (i když tak někteří učiní dodatečně). Pro příklady nemusíme chodit daleko, The Witcher 3, pravděpodobně nejlepší příběhová hra dosud vydaná, žádnou DRM ochranu neměla.
Samozřejmě DRM ochrany her jsou veliký business, a tvůrci ochran vydělávají nemalé peníze a mají tedy zájem na tom, své produkty prodávat. Nicméně i tady platí, že vývoj musí jít kupředu. DENOVU je jednou z nejužívanějších a zároveň nejproblematičtějších ochran současnosti.
Řadu měsíců se nedařilo aktuální verze 4.8 a 4.9 prolomit. Nicméně v posledních dnech se podařilo hackerům z CPY ji obejít. Nikoliv prolomit, ochrana je součástí her stále, ale hackeři ji jednoduše obešli, takže ochrana sama si stále myslí, že dělá svou práci, i kdy je fakticky nefunkční. Hry jako Sonic Forces, Need For Speed Payback, Football Manager 2018, Injustice 2, Star Wars Battlefront II, Middle-Earth: Shadow of War, South Park: The Fractured But Whole, FIFA 18 se tak postupně dočkávají cracků. Samozřejmě z povahy některých titulů vyžadující připojení k internetu a některé online služby, není možné cracknout všechny, nicméně padla i složitá ochrana posledního Assassin’s Creed: Origins.
U něj byla situace složitější a také kontroverznější. Hra totiž kombinovala DENOVU 4.9 s VMProtect a Uplay ochranou, což výrazně navyšovalo zátěž pro CPU, a hra tak byla na slabších procesorech v podstatě nehratelná. UBISOFT však může být spokojen, protože se hru podařilo udržet neprolomenu 3 měsíce, tedy nejdůležitější dobu prodejů. Je však otázkou, co dá. UBISOFT sice odmítá, že by DRM ochrana měla ten negativní vliv na výkon CPU, ale fakta mluví jinak. Někteří z ostatních vydavatelů se v minulosti po prolomení ochran rozhodli UPDATE odebrat DRM zcela, tak aby nadále nepoškozovalo platící hráče.
Otázkou také zůstává, zda aktuální vítězství proti DENUVO 4.8/4.9 je skutečně vítězstvím crackerů, nebo záměrem tvůrců DENUVO ochrany. Ti sice mají zájem na tom, ukazovat tvůrcům her svou ochranu skutečně funkční, zároveň ale musí vykazovat nějakou činnost a prodávat nové a nové verze, takže je i v jejich zájmu, aby po prolomení mohli oznámit novou lepší verzi a zase si za ní pořádně účtovat. Jinými slovy bych se tedy vůbec nedivil, kdyby celé „prolomení“ ochrany DENUVO bylo jen divadlem.
Osobně nemám rád DRM z principu. Chápu a podporuji právo chránit si své produkty, ale DRM má tolik negativ pro platící uživatele, že jeho použití je skutečně trestuhodné. Stojím si za tím, že pokud se tvůrci a vydavatelé her budou snažit své hry dělat maximálně kvalitní, propracované, technologicky na výši, zkrátka tak, že budou vypadat jako hra, kde kvalita ve všech ohledech byla nadřazena zájmu marketingu, tak za ni hráči budou nadšeně platit i několik tisíc a žádnou DRM nebudou potřebovat.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|