Microsoft a jeho Direct3D API technologicky dnes poráží OpenGL API na plné čáře.
Jeden z velkých zastánců OpenGL, John Carmak hovoří o svém zklamání z vývoje OpenCL a tom, proč je dnes Microsoft a jeho Direct3D lepším API. Pokud jde prý o PC platformu, tak OpenGL zamrzlo ve vývoji. Jeho vývoj se v podstatě zastavil a to hlavně kvůli snaze o bezvýhradní kompatibilitu se staršími technologiemi. Microsoft prý podle Carmacka měl naopak odvahu udělat v Direct3D potřebné a významné změny, i za cenu nekompatibility. Naráží tím hlavně třeba na situace DirectX9 a DX10/11 a to, že DX11 není ve Windows XP. Změn kvůli API bylo potřeba hodně a MS je prostě udělal.
(John Carmack - spoluzakladatel id Software)
Proto DirectX 3D dnes jasně na PC technologicky převyšuje OpenGL a využívá všech moderních technologií, které současný HW nabízí a které vývojáři mohou využívat. Microsoft tak zkrátka převzal iniciativu a roli primárního inovátora na poli API. Nutno říci, že kritika na OpenGL je slyšet už delší dobu z mnoha stran a poslední verze OpenGL jsou hlavně zdrojem zklamání. Carmack ale také tvrdí, že id Software nadále setrvává na OpenGL pro své hry, protože přechod by byl dost složitý i z hlediska předělání nástrojů, které iD Software používá a v tuto chvíli by stále nestál za potencionální přínos.
OpenGL tedy dnes klopýtá za Direct3D, ale stále má co nabídnout a vývojáři tak stále věří na světlejší zítřky. Uvidíme, zda toto poměrně velké rýpnutí do OpenGL ze strany jednoho z největších zastánců a v podstatě posledního spojence OpenGL v hrách na PC platformě, donutí vývojáře OpenGL k nějakým razantnějším změnám a technologickém dohnání Direct3D. Není totiž vyloučené, že by v případě trvání situace i Carmak příště už hovořil o tom, že id Software přechází na Direct3D. Další možnost vidět OpenGL hru od id Software budeme mít snad letos u hodně očekávaného RAGE a doufáme, že snad příští rok i u nového DOOM4!
(RAGE - OpenGL PC hra)
Osobně si myslím, že je dobře, že tu stále vedle Direct3D API ještě OpenGL existuje a někteří se snaží jeho možností využít a dokopat jej k nějakému vývoji. Přeci jen je konkurence důležitá a vždy je lepší mít v záloze ještě jinou možnost. OpenGL navíc zdaleka není bezvýznamné API a používá se široce v profi sféře. I zde jsou ale slyšet nářky nad tím, že nové verze nepřináší zdaleka to, co by z technologického hlediska a vývoje měly. Výhodou OpenGL je stále hlavně otevřenost proti striktně uzavřenému Direct3D, i když si Microsoft změnami v DirectX11 naklonil řadu vývojářů. Osobně bych se ale ještě o budoucnost OpenGL zdaleka neobával.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|