Nové a nové herní tituly s podporou DirectX11 přicházejí.
Už zhruba rok je na světě DirectX11, který dorazil spolu s grafickými kartami ATI Radeon HD 5000 a samozřejmě Windows Vista SP1 a zejména Windows 7. Na poli DirectX11 je hlavním tahounem vývoje společnost AMD ve spolupráci s Microsoftem. Přes 90% všech DX11 her je vyvíjeno na HW ATI, přičemž velkou část loňského a část letošního roku ani nebyla možnost jak jinak na DX11 vyvíjet, protože až do března neexistovala jediná grafika NVIDIA s podporou DX11.
Není divu, že 90% všech prodaných DX11 grafik na světě má jako základ čip ATI RV8xx. Jen na platformě STEAM je 84% všech DX11 grafik mezi hráči řady HD 5000 a v současnosti už tvoří více než 10% podíl všech uživatelů STEAMu. Někteří nástup DX11 banalizují, ale to jen proto, že nechápou, o co jde a nevidí věci v souvislostech a čekají nereálné.
Někteří si myslí, že hlavní důvod, proč DX11 přichází, je aby hry vypadaly na první pohled lépe než na DX9. Ale to je skutečně malá část toho, čím DirectX11 je. Hlavně je to o novém přístupu a nových funkcí. Celé by to mělo vypadat lépe než DX9, ale hlavně by to mělo fungovat lépe než DX9/10. Bohužel ještě nějakou dobu se budou tvůrci her učit s DX11 pracovat, i když to samo o sobě není až takový problém.
Důvodem, proč neexistuje žádná čistě DX11 hra a DX11 zatím nevidíme v každém novém titulu, je prostě jen to, že hry se dnes dělají multiplatformě. I když i na to se u DX11 pamatovalo a mělo by jít vytvořit hru se zpětnou podporou starších DX. Jenže herní konzole přes DX v podstatě nejedou, což je problém. Přesto už dnes můžeme říci, že rozdíl mezi DX9/10 a DX11 je v některých titulech jasně patrný a hry vypadají lépe a můžeme také říci, že DX11 se prosazuje mnohem rychleji, než DX10. Zejména proto, že DX11 si pochvalují samotní vývojáři. Je také logické, že hry, jejichž vývoj trvá minimálně 2-3 roky, nejsou v současnosti schopny předvést z DX11 více, protože prostě nebyl čas a vývoj začal na starších DX. DirectX11 jsou tu rok aktivně a jen pár měsíců před tím, než se dostaly k veřejnosti, byly stanoveny finální parametry. Takže vývojáři her neměli ani na čem DX11 hry začít vyvíjet. To samozřejmě dnes už neplatí a mnohé hry, jejichž vývoj začal v druhé polovině loňského roku, již jsou vyvíjeny na DX11. Samozřejmě na ty si ještě nějakou dobu počkáme.
Pro rok 2011 se ale asi nedalo ze strany DirectX11 čekat více a abych pravdu řekl, jsem příjemně překvapen, protože u mnohých her dělá DirectX11 skutečně viditelný rozdíl, byť si to žádá dost vysoký výkon. DirectX11 obsahuje mnoho nového a tak se v různých hrách setkáváme s různými technologiemi v různé míře použití. Aktuálně jsou mezi námi tyto DX11 tituly:
- Aliens vs Predator (teselace, MSAA, lepší stíny, vyšší FPS a post-processing)
- Battlefield Forge (s patchem, vyšší FPS a Compute Shader SSAO)
- Battlefield Bad Company 2 (vylepšené stínování a nasvícení scény)
- Civilizace 5 (MSAA, lepší FPS, lepší textury, částečná Tessellace, post-proseccing)
- Colin McRae Dirt 2 (Tessellace, HBAO a Compute Shader)
- Lost Planet 2 benchmark demo (Tessellace, Compute Shader, lepší stíny)
- Medal of Honor Multiplayer Beta (vylepšené stínování)
- Metro 2033 (Tessellace, hloubka ostrosti pomocí Compute shader, nasvícení)
- Stalker Call of Pripyat (Tessellace, vyšší FPS a Compute Shader post-procesing)
- WoW Beta Cataclysm (vyšší FPS a Compute Shader post-procesing)
Ještě letos a hlavně příští rok vyjde ale pár dalších her, které DirectX11 budou používat a samozřejmě stále v lepší a dokonalejší formě. Na DirectX11 se proto můžete těšit v těchto titulech:
- Battlefield 1943
- Battlefield 3
- Colin McRae DIRT 3
- Crysis 2
- Duke Nukem Forever
- F1 2010 (hra DX11 má, ale vylepšuje se a pracuje se na oficiálním Patchi)
- F1 2011
- Lord of The Rings Online (patch)
- Tom Clancy HAWX2 (nepotvrzeno, ale prý je to důvod odkládání PC verze)
- Two Worlds 2 (RPG v DX11)
- Race Driver GRID2
Samozřejmě o spoustě her nevíme. O DX11 technologiích se mluví také v souvislosti se Zaklínačem2. Mezi plánovanými hrami pro rok 2011/2012 už jsou ale také nativně DirectX11 hry. Již brzy začne betatest první z nich. Studio DICE se rozhodlo udělat Battlefield 3 na zbrusu novém enginu, který na PC pojede pouze na DirectX11. S velkou pravděpodobně je čistě DX11 titulem i nový S.T.A.L.K.E.R.2. Velkou otázkou jsou také nové hry na herním enginu Unreal4, kde se DX11 rozhodně dočkáme.
Samozřejmě DX11 samo o sobě dobrou hru neudělá a nejde ani tak o vzhledem, jako o technologie. Je škoda, že nástup brzdí multiplatformní vývoj a soustředění mnohých vývojářů na konzole, které jsou velmi zastaralé a jejich grafický HW v případě Xbox360 staví na ATI XENOS, což je předchůdce architektury R600 (DX10/10.1) a u PS3 je dokonce nasazen starý GPU NVIDIA s architekturou GF7 (DX9). Pokud tedy někdo čekal v tomto stavu od DX11 rychlejší a razantnější nástup, je blázen. Současný stav je více než maximem a můžeme si za to jako hráči do jisté míry sami. DirectX11 není žádná marketingová vějička, je to jedna z nejvýznamnějších verzí API, které se kdy objevily a bude tady s námi delší dobu. Je to něco jako DX9 s tím rozdílem, že DX11 je více než jen o grafice samotné.
Zdroj: PCGH.de, DDWorld.cz
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|