Moderní multiplatformní API MANTLE nakonec v podobě otevřeného VULKAN přemůže DirectX?
Touha vývojářů po jednotném moderním API není nic nepochopitelného. A jsou tací, kteří věří, že jím je VULKAN, které vzniklo z API MANTLE a nahrazuje OpenGL. Vývoj API VULKAN pokračuje rychle, a jak víte, umí vše, co slibuje DirectX12 a řadu dalších věcí navíc. Jeho prosazení už je hotovou věcí a důležitým hráčem je GOOGLE, který ho nasadí do nového ANDROIDU. API VULKAN však plnohodnotně pojede i ve Windows a také Linuxu, včetně STEAM OS společnosti VALVE.
A právě ta jako i herní vývojář tvrdí, že v podstatě už nemá smysl začínat vývoj pro DirectX12. Microsoft sice převzal řadu myšlenek a funkcí z API MANTLE, ale pořád má ten problém, že DirectX je vázáno jen na Windows a konkrétně DX12 jen na Windows10. API VULKAN (=otevřená verze MANTLE), však technologicky nabízí to samé, či ještě více, už nyní má podporu všech důležitých hráčů a je multiplatformní. VALVE tedy tvrdí, pokud nevydáte DirectX12 hru v následujících nejbližších měsících, nemá pro vás smysl vyvíjet DX12 hru protože VULKAN nabízí to samé a funguje na Windows i Linuxu (důležitý je jen podporovaný HW) a vaše hra tak může snadno jet na všech platformách.
U VALVE je pochopitelně logické, že na tuto situaci spoléhá. Jeho STEAM OS totiž nemá bez her, které by jely mimo Windows stejně snadno a dobře i na jeho "neDX" platformě šanci. Nicméně VALVE není zdaleka jediný, kdo smýšlí podobně. S blížícím se vydáním finální první verze VULKAN a začlenění do ANDROIDu a podpora ze strany drtivé většiny výrobců čipů (x86 i ARM), ukáže, jak moc to vývojáři myslí vážně. Otázkou také je, co na to "nový" Microsoft, který v posledních měsících v mnoha směrech zcela obrací strategii. Nicméně na jeho platformě VULKAN jede, takže není překážkou. Dvě firmy ale API VULKAN nepřejí. Jednou z nich je SONY, které si stůj co stůj na PlayStationu drží své API a druhou je Apple (API METAL). Tyto dvě firmy představují zatím jednu překážek k jednotnému modernímu API, tak aby jedna aplikace mohla jet na všech hlavních OS a vývoj byl tak jednodušší.
Z hlediska vývoje her však vývoj primárně pod API VULKAN, dává smysl. Zda se tak skutečně stane a kromě VALVE budou hry vznikat místo DX pod VULKAN, se dozvíme, troufám si říci, nejpozději v druhé polovině příštího roku, kdy už VULKAN bude pár měsíců plně dostupný se vším všudy, tak aby vývoj her mohl běžet, a budou tedy unikat informace o nových hrách pro rok 2017. Uvidíme tedy, zda AMD se svým MANTLE nakonec prostřednictvím VULKAN naplní svou myšlenku jednotného API ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|