19.12.2002 vyšel DirectX verze 9, který se přes výrazně novější a lepší verze používá stále!
Nevím, jestli je na místě gratulace, nebo spíše postesknutí. Každopádně dne 19.12.2002 společnost Microsoft vypustila DirectX9 pro první vývojáře. Veřejná prezentace proběhla sice až o měsíc později, tedy v lednu 2003, ale DX9 byl přístupný už od 19.12.2002, tedy ten budeme brát jako datum jeho zrodu.
Přinesl výrazné změny a novinky, které mu umožnili definitivně porazit OpenGL na poli her a mnoha dalších aplikací. Novinkou byl Direct3D se Shader model 2.0, který umožnil nové výpočty na Destinn čárce, složitější programy a tedy mnohem pokročilejší efekty. První grafickou kartou, která DX9 podporovala, byla ATI Radeon 9700, která vyšla už 17.7.2002 a výrazně předčila technologicky i výkonem vše, co měla v té době NVIDIA, která odkoupila trosky čerstvě mrtvého giganta, společnosti 3dfx. NVIDIA svou první DX9 grafiku vydala až o mnoho později na jaře v roce 2003 (trochu to připomíná aktuální situaci nástupu DirectX11 a DirectX11.1).
Samotné DirectX9 bylo tedy na světě a asi málokdo mohl tušit, že tu vydrží aktuální ještě řadu dalších let, i když jej vystřídal mnohem pokročilejší DX10. V roce 2009 pak dorazil DirectX11, kterému MS i většina vývojářů říká skutečný nástupce DX9 a má být stejně tak významný a trvanlivý. Bohužel i přesto máme dnes řadu her, které stále jedou jen na dnes již velmi zastaralém a pro moderní grafiky nevhodném DirectX9. Vděčit za to můžeme hlavně škodlivě dlouhému životu Windows XP. Ačkoliv DirectX9 patří k důležitým milníkům, přesto bychom na jeho místě už rádi dávno viděli DirectX11, které se však přeci jen začíná prosazovat stále více a více.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|