VULKAN následuje situaci DirectX12 v přínosech na AMD a NVIDIA grafikách.
DooM je hra, která neběží na DirectX, ale na OpenGL. Toto otevřené API je ale už ukončené a nahrazuje ho fakticky otevřená verze API MANTLE od AMD, kterou znáte jako API VULKAN. Technicky vzato, protože i DX12 si od AMD MATLE hodně vzalo, tak VULKAN i DX12 sdílejí podobný technologický přístup a cíle využívání HW prostředků. Zejména odstraňují bottlenecky procesoru i grafického + výpočetního výkonu, tedy věci, co pod DirectX11 často brzdilo jinak potencionálně výrazně výkonnější AMD grafiky. NVIDIA s tím tak moc problém neměla (její architektura ani řadu věcí neumí využít), ale nyní se situace trochu obrací, protože DirectX12 umožňuje AMD grafikám využívat jejich výkon lépe a NVIDIA tak nestíhají své přímé konkurenty. No a vypadá to, že VULKAN bude úplně to samé. Nový DooM dostal totiž velký technologický patch právě měnící OpenGL na VULKAN a výsledek je velmi zajímavý:
Podle tvůrců hry AMD i NVIDIA spolupracovali na vývoji VULKAN pro tuto hru, ale vypadá to, že zatím z toho těží hlavně AMD. S novým ovladačem 16.7.2 výkon AMD grafik poskočil ve srovnání s OpenGL výkonem o 20 - 30%. Že jde o reálné přínosy, hlásí i běžní uživatelé, kteří hru stále hrají. Ostatně je superskvělá:
Testy které někteří novináři již stihli udělat, pak potvrzují masivní přínos pro AMD, bohužel pro NVIDIA stejně jako DX12 je přínos žádný, či dokonce negativní.
Celkem zajímavé je srovnání výkonu RX 480 s GTX 1070, kdy pod VULKAN má GTX 1070 náskok 29% v 1920x1080 přičemž ovšem cenový rozdíl je minimálně 100%. Tedy za jednu GTX 1070 máte dvě RX 480. Ještě někdo si myslí, že je RX 480 nějaké zklamání? Schválně, bude GTX 1060 jen o 30% slabší než GTX 1070 aby konkurovala RX 480?
Zdroj: Bethesda, legitreviews.com, guru3d.com
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|