Je tomu 20 let, kdy se objevil legendární DooM. A i po letech je to pecka :).
Já vím, ani se tomu nechce věřit, ale je to tak. DooM legendární 3D FPS hra slaví 20 let. Mnozí jsme ho hráli a byla to často naše první 3D FPS, většinou jsme jej hráli například po WolfenStein či Hexen. Pro mnoho mladších hráčů je ale DooM skoro neznámý pojem. Přestože můžeme říci, že herně se vlastně od jeho vydání u FPS her skoro nic nezměnilo :).
(Parádní grafika, čistá akční hratelnost a fantastický zvuk ... :) )
DooM i po letech snese srovnání s většinou současných FPS her, protože většina ho vlastně jen kopíruje. DooM ve své době přinesl nevídané grafické zpracování (i náročnost), poprvé jsme si mohli užít víceúrovňového a zakulaceného 3D prostředí. I zde bylo použito skriptů bez AI, které některé hry používají dodnes ve stejné i horší kvalitě. K dispozici jsme měli zajímavé zbraně, kdy většina současných stříleček používá vlastně stejný systém zbraní různé síly dodnes. Co z dnešních FPS ale trochu vymizelo je sbírání a dobíjení zdraví a armoru, stejně jako složitější odbočky u kterých se trochu muselo přemýšlet. Dnes vás vedou hry za ručičku, protože současná generace hráčů je asi hloupější než ta před dvaceti lety, nebo si to prostě neumím vysvětlit, proč to tam je, když navíc level design je jednodušší než před lety. DooM také definoval multiplayer přes LAN síť u těchto akčních 3D FPS her. A hra už tehdy přitahovala moddery, takže se objevilo nespočet zajímavých módů a obsahových obohacení.
(DooM2 ještě akčnější ještě hezčí a ještě lepší :) )
DooM samozřejmě nebyl vrcholem FPS žánru stříleček, tím je podle mě první HALF LIFE, který už ale také vyšel před dlouhou dobou. Co nedodal a nevymyslel DooM v žánru 3D FPS, to dodal právě o pár let později HALF LIFE a od té doby, nejen že se vývoj akčních FPS zastavil, ale dokonce udělal i pár kroků zpět. Snad poslední 3D FPS, která měla vše, co má mít, tedy dechberoucí grafiku, parádní akční hratelnost byly první Crysis (možná i ten třetí) a první Far Cry. V současné době i letos vydané 3D FPS hry, a že je to stále velice populární herní žánr, nesahají DooMům ani po kotníky. Je smutné, že za posledních 20 let vlastně všechny 3D FPS hry, které hrajeme, fungují stejně jako první DooM, obsahují stejné věci jako první DooM, ale málokterá je lepší. I dnes je ta DooM stále aktuální a já jsem moc zvědav, zda se konečně v dohledné době dočkáme opět nějakého posunutí hranic a někdo z herních vývojářů naváže na kvality, které hry měly před 10-20 lety ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|