DooM oslavil 20 let! Hra která ukázala cestu všem ostatním a na kterou nestačí ani nové Call of Duty Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 11 December 2013
altJe tomu 20 let, kdy se objevil legendární DooM. A i po letech je to pecka :).

 

 

 

Já vím, ani se tomu nechce věřit, ale je to tak. DooM legendární 3D FPS hra slaví 20 let. Mnozí jsme ho hráli a byla to často naše první 3D FPS, většinou jsme jej hráli například po WolfenStein či Hexen. Pro mnoho mladších hráčů je ale DooM skoro neznámý pojem. Přestože můžeme říci, že herně se vlastně od jeho vydání u FPS her skoro nic nezměnilo :).

(Parádní grafika, čistá akční hratelnost a fantastický zvuk ... :) )

DooM i po letech snese srovnání s většinou současných FPS her, protože většina ho vlastně jen kopíruje. DooM ve své době přinesl nevídané grafické zpracování (i náročnost), poprvé jsme si mohli užít víceúrovňového a zakulaceného 3D prostředí.  I zde bylo použito skriptů bez AI, které některé hry používají dodnes ve stejné i horší kvalitě. K dispozici jsme měli zajímavé zbraně, kdy většina současných stříleček používá vlastně stejný systém zbraní různé síly dodnes. Co z dnešních FPS ale trochu vymizelo je sbírání a dobíjení zdraví a armoru, stejně jako složitější odbočky u kterých se trochu muselo přemýšlet. Dnes vás vedou hry za ručičku, protože současná generace hráčů je asi hloupější než ta před dvaceti lety, nebo si to prostě neumím vysvětlit, proč to tam je, když navíc level design je jednodušší než před lety. DooM také definoval multiplayer přes LAN síť u těchto akčních 3D FPS her. A hra už tehdy přitahovala moddery, takže se objevilo nespočet zajímavých módů a obsahových obohacení.

(DooM2 ještě akčnější ještě hezčí a ještě lepší :) )

DooM samozřejmě nebyl vrcholem FPS žánru stříleček, tím je podle mě první HALF LIFE, který už ale také vyšel před dlouhou dobou. Co nedodal a nevymyslel DooM v žánru 3D FPS, to dodal právě o pár let později HALF LIFE a od té doby, nejen že se vývoj akčních FPS zastavil, ale dokonce udělal i pár kroků zpět. Snad poslední 3D FPS, která měla vše, co má mít, tedy dechberoucí grafiku, parádní akční hratelnost byly první Crysis (možná i ten třetí) a první Far Cry. V současné době i letos vydané 3D FPS hry, a že je to stále velice populární herní žánr, nesahají DooMům ani po kotníky. Je smutné, že za posledních 20 let vlastně všechny 3D FPS hry, které hrajeme, fungují stejně jako první DooM, obsahují stejné věci jako první DooM, ale málokterá je lepší. I dnes je ta DooM stále aktuální a já jsem moc zvědav, zda se konečně v dohledné době dočkáme opět nějakého posunutí hranic a někdo z herních vývojářů naváže na kvality, které hry měly před 10-20 lety ...

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-11 17:37:19
avatar
Citace:
Dnes vás vedou hry za ručičku, protože současná generace hráčů je asi hloupější než ta před dvaceti lety, nebo si to prostě neumím vysvětlit, proč to tam je, když navíc level design je jednodušší než před lety.

lebo vtedy boli pc hlavne na pracu, za tie peniaze to moc na hranie nebolo, hrali vacsinou iba ti co sa tomu rozumeli, a aj hry vznikali skorej na odreagovanie (zaroven boli aj kvalitne, a obtiaznost dost velka) a vznikali vlastne na "kolene". Teraz ma pc uz asi kazdy, takze logicky priemerny hrac musi byt menej chytry, ako priemerny hrac kedysi. 1 z dovod preco to s hrami TAK vyzera je to ze sa to robi pre masy, nebudu to robit pre chytrejsich to by im znizilo trzby, to dobre vedia
Luk3s [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-11 17:41:00

hlavně se hry nehrály kvůli grafice, ale zábavě, obtížnost byla větší a hry delší.
jojo, Doom, to byla pecka, stará dobrá klasika
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-12 10:15:34

Jo, ale na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že to bylo něco úplně nového, co jsme neznali. Dneska by DOOM asi neobstál u dnešního "publika". DOOM hrají dnes už pouze třicátníci a výše.
Mám na DOOM taky v krvi, ale pokud by nám, co si to občas ještě zahrají, bylo o dvacet let méně, tak bychom si to (čtenáři prominou) "vyblitý lečo" nainstalovali jen proto, abychom se ujistili, že táta "je fakt divnej".
Callisto [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-13 11:37:51

Presně jak píše Luk3s, obtižnost byla težší. Pochybuji, že by ho dnešní hlavní proud, co hraje COD dal na Nightmare nebo nebo Ultra-Violence. A věci jako addony pro Doom II ani na nejlehčí obtížnost Když vidím dnes v recenzích jako mínus obtížnost, tak bych chtěl recenzenta dostat pod ruku. Poslední dva případy. Poslední Serious Sam, super zabavava, ale pro dnešní hráče težké A nebo Test Drive Ferrari Legend. Tam lidem vadilo že se musí brdit 250metru před zatáčkou. Hold lamy potrebuji NFS, kde jedou do zatačky 350 a davají nitro Zlaté staré hry...
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-11 18:08:08
avatar
Jsem rád, že jsem tuhle dobu zažil i dnes si rád pustím dosbox a zahraju si DooMa či jiné hry od IDsoftwares, nebo taky starého dobrého Duke Nukem.
Kdyby dneska vyšla hra jako DooM půlka dnešních "pro gamerů" by to ani nedohrála.
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-11 18:35:11
avatar
jj moje oblíbená FPS z dětství...

Určitě doporučuji vyzkoušet BRUTAL DOOM !!!

Odkaz

Pak je to šílená řežba! ;-)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-11 19:28:29
avatar
Na tu dobu vzpomínám, zvláště jako hrdý majitel zvukové karty s wavetable syntézou AWE32, který stál tehdy jako půl počítače (tenkrát byla zvukovka důležitější než grafika):
Obrázek
všimněte si 2 slotů na paměti, do karty se vkládaly další paměti SIMMy, díky kterým mohla karta operovat s dalšímy vzorky (v základu měla 1MB vzorků v ROM). Karta zjednodušeně dosazovala za "noty"(midi) vzorky skutečně nahraných nástrojů, výsledek oproti OPL syntéze byl jako nebe a dudy. Pusťte si nejdříve video z článku a potom tohle:
Odkaz
mimochodem to vzadu na kartě je IDE konektor, zvukovka disponovala přídavným IDE řadičem pro připojení CD mechaniky , kdo by to dnes čekal od zvukovky
A co teprve Duke Nukem na wavetable to byl orgáč :
Odkaz
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-11 19:25:59
avatar
O zvukovkách z tej doby mi hovor ja som mal Gravis UltraSound Obrázek čo bola v tej tobe lacnejšia zvukovka avšak kvalitou zvuku vonkoncom nezaostávala.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-13 11:51:50
avatar
Gravis byl fajn (cena/co nabízel). Bohužel řada her gravise nepodporovala (asi neplatili tolik herním studiím jako tenkrát Creative). Zajímavé bylo, že každá karta používala jiné firemní vzorky a tak hrála každá jinak. Jednou zněla na nějaký song lépe třeba graviska, jednou třeba awe32. Nejlepší podle mě byla ve své době ale stejně yamaha (viz můj odkaz), přeci jen je to firma, která vyrábí profi hudební nástroje, klávesy atd, takže měla(má) i s MIDI největší zkušenosti. Oproti AWE i gravisu měla prostě lepší vzorky. Srovnávám samozřejmě vzorky z ROM, kdo měl třeba 8MB paměti na AWE32 a použil nějaké skvělé vzorky, mohl znít klidně i lépe než yamaha :-)
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-11 22:39:54
avatar
Machina, za toto máš palec hore, Awe 32 som mal a bola to najlepšia zvukovka akú som kedy mal. Jej nástupca SB 128 PCI jej nesiahal ani po isa konektor. A vôbec žiadna konkurenčná zvukovka či už to bola Yamaha s OPL, Opti s Q-Soundom, alebo neviem kto ešte jej nemohol konkurovať. Ten zvuk bol bohovský či už na slúchadlá alebo na pasívne reproduktory (áno, Awe 32 mala vlastný zosiľovač).

Moja Awe 32 mala dokonca SPDIF piny na doske, čo bolo niečo čo dostala až SB 1024 resp. Live 5.1 Pamätám sa že som ju mal ešte v zostave so Socket A Duron 800Mhz, nárokom som si vzal QDI dosku čo mala ešte jeden Isa slot.

Pamäte som na ňu samozrejme mal, brala dokonca až 4MB moduly aj keď bežnejšie 30 pinové pamäte boli 1MB.

Creative nikdy neprekonal Awe32 tým že by vyrobil lepšiu zvukovku tej istej triedy a kategórie. Awe32 Ostala kráľovnou Stereo zvukoviek a pokrok Creativu sa niesol v znamení multichannelingu ktorý sa momentálne zastavil na 8 reproduktoroch.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-13 11:57:48
avatar
mi povídej, v době kdy jsem přecházel na pentium II, prodal jsem svoji 486ku s AWE32 a v PII měl ISA AWE64. V podstatě to byl jen zmenšený awe32 bez IDE řadiče atd. BAWE64 jsem měl pak ještě v ABIT desce v kombinaci s Athlonem XP! To byla asi nejmodernější deska co měla ještě ISA slot. Po nahrazení karty sound blaster Live naštěstí wavetable syntéza stále fungovala, Live měl softwarovou simulaci a vzorky udržoval v paměti. Nevím jestli ještě dnes něco takového Creative udržuje, jeho karty dnes stojí za prd
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-11 20:59:30
avatar
Joo to byla doba. A tak by to melo byt. Pamatuji si kdyz jsem dostal prvni soundblaster do Pc to byla kvalita viz. Synteza midi :-) nevim jestli dneska je totak odflaknute a nebo uz jsme na hranicich kdy vnimatelny zvuk jiz vylepsit nejde :-|
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-11 21:37:13
avatar
Ešte aj Unreal sa podieľal na vývoji 3D FPS, také prepracované AI aké bolo v prvom Unreale nemala žiadna strieľačka.
alesv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-11 21:40:19
avatar
casy daaavno to minule a uzasne. pro me zustal neprekonany Blood 2. svym humorem a designem. a hlavne nabidl moznost omezene kapacity zbrani tak se dalo vybirat, pokazde s jinou sestavou, kde ty casy jsou, ale doom je legenda. jeste dkyz jsem mel nekjolik verzi config,sys podle toho jakou hru jsem chtel zrovna hrat tak podle toho nabootovat system at je dost pameti.
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-11 22:18:57

DOOM je moja prvá hra. Od vtedy som začal hrať, radosť hrať niekedy aj po toľkých rokoch
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-11 23:41:28

No Doom byl vicemene prukopnikem ale me osobne vice vzal Unreal nejen kvuli super grafice na tu dobu ale ta hra proste mela uzasnou atmosferu a dodneska slysim ten strojovy hlas na zacarku hry v te znicene lodi Odkaz, tu hruzu ktera cihala ze vsech stran a clovek mel strach co bude za rohem. A obrovska rozmanitost prostredi. Proti tomu byl Doom proste jen "strilecka"
I ten HL1 byl dobrej ale proste po dohrani jsem si rekl dobre konec. Kdezto HL2 opet atmosfera super dohrano uz 4 krat a zacina me svrbet ruka na pate dohrani.
MiraZima [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Trosku nesouhlasim 2013-12-12 06:56:07

Mirne nesouhlasim s tvrzenim ze za vsim stoji pouze HL Co třeba system shock,DeusEx nebo Unreal. Ale je pravda ze vsechn to jsou legendy z tohoto období takže bych spíše označil tohle období jako redefinici žánru než jen samotný HL.

Každopádně DooM a především dvojka to je nekonečná legenda Pamatuju se jak jsme byly vyvareni z toho jak nepratele zacnou strilet po sobe kdyz jeden druheho omylem nasije a nebo z te animace nabijeni 2 hlavnove brokovnice na to jsme zirali jak na zjeveni O prvnim multiplayeru netreba mluvit to byl hotovej star-trek
MiraZima [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Video odrazejici dnesni dobu 2013-12-12 06:59:11

Jeste bych tady prihodil jedno videjko ktere dokonale vystihuje to co se v 90% pripadu dnes odehrava na poli FPS strilecek

http://www.youtube.com/watch?v=W1ZtBCpo0eU
Tomasjerry [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Stredovek :) 2013-12-12 07:50:33

Otazocka, co taky Hexen ?
Skvela hra, ano total kopia Doom, ale obtiaznost brutal Si pametam, ako si mamos kupil Diamond's Monster 3D II a chodili sme slintat nad glide grafikou
Ach to boli casi
Zvirek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re 2013-12-12 09:27:36

JJ, byla to doba, kdy jsem byl na gymplu a jelikoz bylo pocitacu v ucebne malo, hrali jsme to vzdy ve dvou: jeden behal , druhy strilel.
A byla to urcite vetsi prca nez dneska ...
vocko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - FPS hry 2013-12-12 12:19:03
avatar
... pod tento clanek se klidne muzu podepsat, naprosto souhlasim se vsim co zde bylo uvedeno.

Hral jsem snad vsemozne FPS co se kdy objevili a po pravde, dnes uz diky dostupnemu rychlemu internetu hraji jen multiplayer a jen opravdu maloktery singlplayer mi necim oslovi. Pricemz clovek automaticky nastavuje obtiznost na nejtezsi a rika si "snad to alespon na chvili bude bavit".

Zrovna predevcirem jsem smazal Bioshock 2 Infinite - ktery v podstate zacal nudit a to ne ze bych mu nedal sanci.

Dle meho nazoru se z her zcela vytratil vtip, skryse, rebusy, logika. Drive mi prislo, ze si tvurci davaji vice prace a premysli i nad detaily. At uz to byl Doom, ROTT, Wolf3d, Blood, Shadow, Duke3D, Redneck, Postal nebo Terminator, Half - byly to hry co bavily a byla radost se k nim vracet.

K Farcry ani Crysis tu potrebu necitim, muze to byt dano vekem a situaci, ale nemyslim si ...nezbude nez cekat na remake oldschool veci a doufat, ze treba multiplayer (o ktery mi jde dnes predevsim) nebude opomijen. Tak jak napr. u noveho Shadow Warriora.
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-12 20:59:18

Skocte si na GOG pro free Fallouty. Ma to trvat snad jen 48 hodin tak spechejte
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-12 21:09:52
avatar
Tak tohle je srdcovka. Zejména asi proto, že to byla první PC hra, kterou jsem kdy hrál.
DieBitch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-13 10:17:00

Dohral to prosim nekdo nekdy bez IDKFA a IDDQD ? popr IDCLEV
sviftcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-13 10:20:06
avatar
DOOM: Když to vyšlo, tak to bylo skvělý hrál jsem i wolfenstain 3D ale upřímě. dneska je to odpad. Žije to jen díky nostalgii. Navíc DOOM nebyla moc ikona své doby nejvíce se hrál BLOOD, a později Duke Nukem.

A nikdo ať mi netvrdí že ho po 3 hodinách z té grafiky a hopsání nebolela hlava

Jinak souhlasím.

PS: Kdo hrál Half-life s komentářem developerů? Ve mě to zanechalo stopu do dnes, vysvětlení proč se zrovna tata mechanika osvědčila, jak se ideálně chovají npc. Mělo by to být povinné pro všechny herní vývojáře.
MiraZima [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-13 12:19:38

Co to tu plácáš za blbosti? vdit Duke a Blood jsou o 3 nebo 4 roky novější hry jak DOOM Tak jaképak ikony své doby. Když vyšel blood tak už byla na světě Quake a 3d akcelerovaná grafika.
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-12-14 10:28:43
avatar
a kde najdes ten komentar developerov?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 348x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 234x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 837x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1155x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1469x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1315x
Komentářů: 6