Už už to vypadalo, že současná verze DENUVO zničí pirátství. Ale piráti nad ní zvítězili.
Není tomu tak dávno, co řada crackerů házela ručník do ringu, že nové DENUVO se nedá prolomit. Někteří však vytrvali a tuto DRM ochranu pokořili. A to tak, že zcela. V poslední době vyšlo několik her, které obsahují tuto drahou placenou srandu, ale byla téměř okamžitě prolomena ve všech případech. Jinými slovy, už je nefunkční. Naposledy tato ochrana odolala u Total War Warhammer 2 a Middle-Earth Shadow of War méně jak den.
Pro vydavatele, kteří za ni samozřejmě platí nemalé peníze, kdy navíc negativně ovlivňuje i platící hráče, je to samozřejmě problém. V případě některých nových her se tak objevují případy, že ještě před vydáním hry byla tato ochrana odstraněna, protože samozřejmě vydavatel nechce platit za produkt, co stejně nefunguje. Nutno dodat, že DENUVO je pro vydavatele zajímavé jen pokud dokáže pozdržet vydání cracku o několik týdnů až měsíců po vydání hry, kdy se prodává hra za plnou cenu, a tedy přináší nejvíce a piráti tak dělají „největší škody“.
Ačkoliv zcela jednoznačně podporuji právo na ochranu produktu a dostat za práci zaplaceno, stejně tak si myslím, že DENUVO a další podobné ochrany jsou spíše často varováním před nekvalitními hrami (čest výjimkám). Pokud je totiž hra kvalitní, podobnou ochranu nepotřebuje a každý hráč s velkou radosti za podobnou hru zaplatí. Pro příklady nemusíme chodit daleko, The Witcher 3 vyšel bez jakékoliv DRM ochrany a myslím si, že se mu dařilo docela dobře. Pro mě osobně je zkrátka přítomnost DENUVO a dalších ochran u hry známkou toho, že místo aby se vydavatel snažil o co nejlepší hru a investoval do hry samotné, investoval peníze radši jinam.
Podle mě to ovšem současně neznamená, že by DENUVO bylo definitivně minulostí. V aktuální již evidentně neúčinné verzi, možná. Taktéž celá věc může být podpořena samotnými tvůrci DENUVO, kdy samozřejmě je pro ně prolomení „výhodné“ v tom smyslu, že mohou „náhodou“ uvést novou odolnější verzi a zase ji prodávat o něco dráž. Jinými slovy, nedivil bych se, kdyby celé „prolomení“ nebyla taková náhoda. Zkrátka jsou vývojáři a vydavatelé her, a bohužel je jich většina, které místo kvality jejich hry a produktu, zajímají hlavně prodeje, tedy jak nejrychleji prodat za plnou cenu hru hráčům, než si všimnou, že za to nestojí. Takoví budou mít vždy zájem o nějaké to DRM, takže pokud slavíte konec DENUVO, s oslavami bych ještě počkal.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|