Vzniká kolice států, která se bude snažit postavit loot boxy a mikro-transakce ve hrách mimo zákon.
Nebetyčná drzost! To je to, co předvádí vydavatelé her s jejich téměř všudy přítomnými loot boxy a mikro-transakcemi. a pokud si myslíte, že nemůže být hůř, tak může. Ke zlosti mnoha vydavatelů, kteří postupně přidávali a přidávali mikro-transakce do svých her, loni nenažrané EA píchlo do vosího hnízda. Jednoduše to s hamižností přehnalo a se Star Wars BF2 se o loot boxy a mikro-transakce ve hrách se začali zajímat i lidé mimo herní branži. Zejména státy a zákonodárci. Jednoduše jde o to, že zatímco běžné hazardní hry jsou tvrdě regulovány (musí, protože mají vážné následky nejen na ty, kteří svou závislost neukočírují), loot boxy a mikro-transakce, které za reálné peníze umožňují nákupy a hazardování za herní předměty, jsou součástí i her, které hrají děti. O případech, kdy dítko vyčistilo kreditky rodičů kvůli loot boxům a mikro-transakcím, není nouze.
Vydavatelé her navíc tlačí na tvůrce svých her, aby ty hry dělali návykovější a tlačily hráče do nákupů herních předmětů, herní měny, či přímo a náhodné hraní o ně za reálné peníze. Že jde o přímou definici hazardních her, je každému zdravě uvažujícímu člověku jasné. Takže nechápu, jak je možné, že to je vůbec možné takhle provozovat. Některé státy k tomu už přistoupili a zakázali tyto prvky. Takže někteří výrobci je musí v některých státech deaktivovat.
Drzost vydavatelů jako EA či 2K ale nezná mezí. Nejen že kvůli mikro-transakcím kazí hry, ale 2K dokonce našlo tolik drzosti a požádalo hráče, aby se za mikro-transakce postavili jako za pro hráče „dobrou a prospěšnou věc“.
Producent 2K Games Rob Jones prohlásil, že na mikro-transakcích je nejdůležitější najít rovnováhu. "Každá hra dojde k tomu, že se snaží získat nějakou přidanou hodnotu od jednotlivé hráče. Záleží jen na tom, jestli z toho uděláte hrabárnu na peníze, nebo to pro hráče opravdu bude pouze možnost navíc," vysvětluje Jones přístup, který je podle něj optimální. "Víme, že většina hráčů v dnešní době nemá trpělivost na to, všechno ve hře získávat pomalým hraním. Chtějí se na vrchol dostat hned. A my se na to díváme jako na příležitost, abychom jim umožnili tohle dlouhé grindování přeskočit".
Právě druhá část hrůzně přesně shrnuje problém současného světa, a to nejen ve hrách. Takže už tuplem bych to mladé hráče neučil. Celý příspěvek je drzost a výsměch. Proč?
- Loot boxy a mikro-transakce nedělají hry lepší
Neexistuje jediná hra, která by byla díky lootboxům nebo mikro-transakcím lepší. Jediné, co to dělá, tak je výdělečnější pro vydavatele. 2K a EA nedělají hry, aby to byly dobré produkty, dělají hry, aby na nich vydělali. Jako hráč nezískáte přítomností lootboxu a mikro-transakcí ve hře vůbec nic, jen ztratíte na mnoha frontách (přijdete o reálné peníze, přijdete o pocit z toho, že jste něco sami dokázali a že jste skutečně svými schopnostmi lepší než jiní). Dokonce je to ještě horší než klasický hazard, kdy za ty své reálné peníze máte určitou šanci získat nějaké i velké reálné peníze zpět. Ale za velké reálné peníze utracené za herní předmět, nic skutečného nezískáte. Navíc v momentě, kdy někdy v budoucnu tvůrci hry vypnout servery, tak nemáte vlastně ani tu hru.
A ještě dodám, že kdysi dávno existovaly a fungovaly hry bez mikro transakcí a bez lootboxů za peníze a dokonce bez DLC. A vydavatelé i tvůrci her žili a tvořili fantastické, dnes legendární hry. I dnes takoví jsou. Například CD projekt. Jak je možné, že žijí? Jak je možné, že dokáží vytvořit hru jako Zaklínač 3 nebo Cyberpunk 2077 a obejde se to bez mikro-transakcí či lootboxů, dokonce bez nějakých drahých DLC, jen s klasickými velkými datadisky?! Někde je evidentně problém a pokud se nějaký hráč postaví za lootboxy a mikro-transakce, tak by měl s tím hraním rychle přestat, protože má problém.
2K, EA a další vydavatelé nesouhlasí s výkladem práva, že lootboxy a mikro-transakce ve hrách za reálné peníze jsou hazardem a tedy nesouhlasí s jejich nuceným vypínáním v některých státech. EA se kvůli tomu bude soudit, protože její nové hry jako FIFA jsou plné těchto věcí. Nutno říci, že ostatní vydavatelé, až tedy na 2K, se snažili držet zpět, právě kvůli tomu, co EA rozdmýchala se Star Wars BattleFront 2 a EA příliš nepodporují. Jednoduše totiž EA nemůže vyhrát. Naopak, svými kroky jednoznačně přitahuje pro vydavatele nežádoucí pozornost dalších států a zákonodárců. A vědí, že pro loot boxy a mikro-transakce ve hrách dostupné všem to nevypadá do budoucna dobře.
- 16 států se spojilo a bude řešit loot boxy ve hrách jako hazard
15 Evropských států, včetně České republiky a také USA státu Washington, se spojilo a budou koordinovaně postupovat a řešit loot boxy a další prvky z klasických her, které mohou porušovat zákony ohledně hazardu. Celá věc je čerstvá, nicméně je velmi významná.
Některé státy, jako Belgie a Nizozemí už loot boxy přímo zakazují, další státy zakazují třeba i předprodeje her. U dalších států se na problematiku plánují podrobně podívat. Je téměř jisté, že vše se bude řešit na celoevropské úrovni v rámci EU. A říkám, že bylo už na čase.
Mor jinak běžných her, které jsou designovány tak, aby tam hráči utráceli reálné peníze, se rozrostl do obrovských rozměrů. A vydavatelé jako EA a 2K jsou jedni z hlavních, kteří na tom staví svůj business. A tak se samozřejmě brání. A protože jsou tak moc odtrženi od reality a toho, co je správné a co je špatné, že žádají hráče, ze kterých se snaží úspěšně udělat gamblery, aby je v tom podpořili. Já říkám, ať si tam ty loot boxy atd. mají, ale prostě budou pro ně platit stejná pravidla, jako pro provozovatele hazardních her, včetně seznamů hazardních hráčů a jejich kontrol. A pokud nejsou schopni udělat hry tak kvalitně, aby se bez loot boxů a mikro-transakcí uživili, evidentně by měli skončit a dát prostor těm, kteří to umějí.
Doufám, že těch 16 států se brzy rozroste o další, a hlavně že se věci budou rychle hýbat kupředu a loot boxy a mikro-transakce budou postaveny mimo zákon ve všech státech, co nejdříve. Nepochybuji o tom, že se škůdci kvalitních her v čele s EA a 2K budou snažit bránit. Jako hráči pak musíme svými nákupy jasně dávat najevo, že o loot boxy a mikro transakce prostě nestojíme. Zejména když nedělají hry lepší. Při pohledu na to, jak často technicky zastaralé, neoptimalizované a herně nezábavné mnohé vycházející AAA hry jsou, a současně kolik miliard dolarů výdělků vydavatelé hlásí ve svých kvartálních výsledcích, je jasné, kde ty peníze jsou a v kvalitě her to není. Pokud mě hry nutí kupovat si za reálné peníze nějaký obsah, který mě ulehčí věci proti ostatním, nebo obsah, který mám větší šanci získat, tak je to prostě hazardní hra, tím hůře, že za své reálné peníze vlastně žádnou reálnou hodnotu nedostanu a nemohu ani získat. A to vysvětlení:
"Víme, že většina hráčů v dnešní době nemá trpělivost na to, všechno ve hře získávat pomalým hraním. Chtějí se na vrchol dostat hned. A my se na to díváme jako na příležitost, abychom jim umožnili tohle dlouhé grindování přeskočit"
to mě přijde nejen odporné, ale značně škodlivé a ničí lidi i do života. Chci všechno hned a bez práce a bez ohledu na cokoliv? Hnus. Hry přesně jako v životě byly o tom, že jste něčeho vlastními silami dosáhli a odměna byl ten pocit a poučení za to! Co dobrého se člověk naučí tím, že si prostě odměnu a pozici koupí?! A fakt, že někteří vydavatelé jsou hrdí na to, že to hráčům umožní, a „cheaty“ jim prodávají, na to by měl být zákon, se sazbou 10 let a nuceným pracemi v podobně stálého hraní těch her a bez přístupu k těm loot boxům ;).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|