Že monopol není dobrá věc, se asi u nás v ČR nemusíme dlouze dohadovat. Dominantní Telefonica musela být opět trochu usměrněna.
Situace kolem telekomunikačního trhu v naší republice je poměrně jednoduchá. Díky určitému uspořádání v dobách minulých má jedna ze společností výsadní nezpochybnitelné monopolní postavení na trhu. Není to vlastně důsledek selhání tržního hospodářství, kvůli nefungující a slabé konkurenci. Telefonica O2 a dříve Telekom nezískala své postavení proto, že by byla nejlepší, ale zkrátka proto, že v minulosti byla jediná. Díky vlastnictví většiny telefonních sítí, přípojek a ústředen, vlastně kontroluje celý trh. Určuje si ceny pronájmu za tyto sítě ostatním společnostem, které pak nabízejí své služby proti službám Telefonica O2. Že to nemůže být rovný boj je zkrátka jasné. Působení monopolního poskytovatele pevného připojení a ADSL Internetu pociťuje většina z nás. Nemůžeme jako zákazníci profitovat z konkurenčního boje, který by nám přinesl snahu společností přinést levněji lepší služby. Je to zkrátka špatně, ale prostě taková je realita. Věřit takové společnosti, že pak nevyužívá svého postavení, se příliš nedá. Avšak není vše ztraceno. Protože jsme všichni občané jednoho státu, na který společně přispíváme a který se má starat o nás, o své občany, máme i regulační úřady, které musejí hlídat, aby naše zájmy nebyly poškozovány, když selžou běžné a přirozené regulační tržní vztahy. Telefonica O2 je díky své pozici pod stálým dohledem a zdá se, že je tu další regulační opatření, které prospěje hlavně nám, konečným zákazníkům.
Opět jde o ceny internetu ADSL, který je v našich končinách hodně rozšířeným způsobem připojení domácností. Využívá právě telefonní linky a dokáže být velmi rychlý za dostupné ceny. Problém ovšem je, že vlastně je v ČR opět tohle všechno pod palcem dominantní Telefonica O2, která vlastní většinu přípojek a za jejich pronájem musí ostatní poskytovatelé tarifů a programů ADSL, platit. Telefonica O2 tedy určuje výši cen ADSL připojení. V ČR rozhodně není kolem situace s internetem vůbec v pořádku a to hlavně s porovnáním s ostatními vyspělými zeměmi, kam, at už chceme nebo ne, zkrátka patříme, i když to v některých ohledech nemusí vypadat. Rychlost internetu a jeho rozšíření je stále velmi nízká a malá a platíme za něj opravdu hodně. Teprve nedávno se podařilo konečně alespoň odstranit nešvar v podobě tzv. FUP (Fair User Policy), což je omezení stahovaných dat. Neomezený internet byl jen zřídka kdy opravdu neomezený, tak jak ho Telefonica O2 i jiní inzerovala. ČTU nyní přišlo s nařízením, podle kterého musí Telfonica O2 snížit ceny ADSL a to stokoruny, což se projeví i v nabídce pro koncové živitele. Mělo by k tomu dojít v brzké době.To však ale není všecho...
Výše jsem uvedl něco kolem neomezeného internetu, který vlastně neomezený ve většině případech nebyl. Telefonica schytala pokutu ve výši 200 tisíc právě za podobnou klamavou reklamu. Nabízela totiž neomezené volání, které neomezené nikdy nebylo a dobře to věděla. Snad všichni rozumní lidé, pokud slyší reklamu nějaké společnosti, kde se nabízí něco neomezeně a zdarma, tak se ptáme: „a co nás to prosím pěkně bude stát?". Zdarma se prostě nic nedává a čekat to nemůžeme rozhodně od soukromé společnosti vydělávající peníze. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se podobná reklama dostane pod hledáček úřadu. Na omezené neomezeně si už dříve stěžovala další sdružení. Slovo neomezeně a zadarmo by se v reklamě soukromých společností prodávající služby nebo výrobky neměla podle mě nikdy objevit, protože to nikdy neomezeně a zadarmo není. Vždy si musíte pořídit nějakou vedlejší placenou službu nebo jiný produkt a to už ono zadarmo a neomezeně dostatečně prokazatelně dělá lží a klamem. Je tedy dobře, že úřad rozhodl, tak jak rozhodl a lež potrestal. Druhou stránkou mincí je, jak potrestal. Společnost Telefonica O2 pokutu 200 000 korun. Asi se většina z nás shodne, že tato částka je směšně nízká v porovnání s tím, co O2 vydělalo na té klamavé reklamě, nemluvě o celkových ziscích celé společnosti. 200 000 korun je pro společnost s miliardovými obraty vyloženě směšná částka, která spíše vybídne k tomu, že ona klamavá reklama se vyplatí i do budoucna.
Monopol prostě není dobrá věc, ale je dobře, že když už se tahle pro zákazníky opravdu nemilá věc objeví, je možné to přeci jen nějak regulovat. Doufejme, že se monopol podaří nějak odstranit ve prospěch volné soutěže, trhu a v konečném důsledku pro nás zákazníky.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|