Co vlastně dostaneme za své peníze, když si koupíme novou hru? Poloprázdnou "DEMO" verzi?
U plošného zneužívání původní myšlenky DLC, tedy přídavného obsahu, který měl být skutečně přídavný a bonusem zdarma pro ty, kteří si koupili hru, to bohužel neskončí. Dnes už je ona původní myšlenka bonusových DLC znásilněna mnoha vydavateli a mnoho her vychází účelově a plánovitě ořezaná a osekaná, ovšem stále za plnou cenu a ta "přídavná" DLC z oněch odřezků vychází dokonce už s i vydáním samotné hry - samozřejmě často za poplatky. Dnes tedy vypadá situace takto:
Pokud si myslíte, že nemůže být ještě hůře, tak se pletete. Výše uvedený diagram toho, co za naše peníze dostaneme, může (a pravděpodobně bude) brzy vypadat nějak takto. A to i u singlplayerových her:
O co jde: Společnost EA oficiálně nasadí mikrotransakce do všech svých her. Nejen Free-to-play titulů, ale i do normálních singlplayerových titulů. Již si tento způsob vyzkoušela u Dead Space 3, kde se to setkalo s velmi negativní reakcí od hráčů u zákazníků, nicméně peníze nesmrdí a za ten výdělek za tu nevoli zkrátka stojí.
Připravte se tedy na to, že ve všech hrách od EA si budeme moci za malý poplatek zpřístupnit třeba novou postavu, vyšší úroveň, zbraň, auto a tak podobně. Otázkou, která nás trápí, zda si půjde tyto bonusy ve hře vyhrát i bez placení? Především, na základě dosavadních zkušeností s politikou ohledně DLC, věříme tomu, že jako zákazníci platící za finální produkt, dostaneme díky této věci, opět o něco méně finálního produktu než před lety či dnes. Že vydavatel nejen vystříhá část obsahu a příběhu hry pro DLC, ale také omezí třeba arzenál apod. a za všechno si tedy budeme připlácet. Nemáme bohužel důvod věřit něčemu jinému.
Takže místo toho, abychom za 1000 korun dostaly celou hru, dostaneme jakési torzo, kde zaplatíme třeba dalších 1500 korun dohromady za 5 DLC, které nám doplní příběh či obsah původní celé hry a dalších 1000 korun zaplatíme na mikrotransakcích za to, abychom měli arzenál, inventář a další věci v plné míře. Ačkoliv to samozřejmě budou vydavatelé popírat, když si vzpomeneme, jaká byla situace když začínaly DLC a jaká je nyní, není náš popis pravděpodobné situace vůbec nereálný.
Nezlobte se, ale tomu se opravdu nedá zatleskat (tedy z pohledu hráče. Z pohledu tvrdého businessu to na potlesk je). Samozřejmě vydavatelé a konkrétně EA dobře ví, proč to dělá a asi to vydělává. Jsem si jistý, že i ostatní vydavatelé sledují, jak s tím EA uspěje a nepochybuji, že někteří sáhnou ke stejnému modelu. Pokud by se tyhle plíživě navyšované ceny her projevily v jejich kvalitě, možná bychom to akceptovali, ale vzhledem k tomu, že mnoho her je horších, méně nápaditých, neustále zjednodušovaných proti minulosti, tak tohle skryté navyšování ceny stále jednodušších her není rozhodně opodstatněné.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|