Podle EU může být celá akvizice i ku prospěchu hráčů a trhu, zejména cloudového hraní.
Pro mnohé možná dost překvapivě EU oficiálně schválila největší herních obchod historie. Pravdou ale je, že MS se hodně snažil, aby k tomu došlo a oznámil některé opatření jako že minimálně 10 let nebude dělat třeba Call of Duty exkluzivní jen pro svou platformu, případně že se dohodl s provozovateli herních cloud služeb atd. Evropské úřady tak i díky tomu po důkladném zkoumání došly k názoru, že akvizice nijak negativně neovlivní herní trh v Evropě. Zajímavé je podrobnější vyjádření, kdy zástupci EU říkají, že dokonce může pomoci rozvoji Cloudového trhu, hraní a služeb, což je v přímém rozporu s tvrzením Britských antimonopolních úřadů, které v souvislosti s herním Cloudem tvrdí naprostý opak a kvůli tomu celou akvizici v tuto chvíli blokují. Na straně názoru EU (a Microsoftu) však stojí i samotní konkurenční provozovatelé Cloudových herních služeb (samozřejmě vyjma SONY), kteří stejně jako evropské úřady vnímají akvizici Microsoftu jako příležitost pro své služby, nikoliv jako ohrožení a monopolizaci trhu. Zkrátka názor Britských úřadů je v přímém rozporu s názorem, no vlastně všech ostatních, včetně řady antimonopolních úřadů po celém světě, které již akvizici schválily.
Klíčové je ale hlavně slovo těch v EU, UK a USA, kdy Microsoft si tedy může úspěšně odškrtnout Evropu. Tohle rozhodnutí + rozhodnutí dalších úřadů po celém světě, mu může pomoci v právní argumentaci před soudy v USA, kde se to bude řešit za několik měsíců, a následně také v UK, kde se MS rozhodně bude proti nedávnému rozhodnutí odvolávat. Každopádně to vypadá, že před MS je stále hodně práce a uvidíme, zda se podaří táhnoucí se akvizici uzavřít ještě letos. Celá situace totiž neprospívá vývoji her pod křídly Activision Blizzard, kdy celé vydavatelství stále řídí problematický management, kteří prakticky všichni nenávidí a vývojáři jim utíkají a vývoj her je poněkud v limbu. MS potřebuje celou věc dotáhnout, aby mohlo konečně začít věci řídit a rozhodovat, protože mnohá rozhodnutí zaberou řadu let, než se projeví v praxi a uvidíme je v podobě finálních her. Takže čím dříve se celá akvizice dotáhne, tím lépe. Troufám si tvrdit, že současné počítání Amerických a Britských úřadů v tuto chvíli již vyloženě poškozuje herní trh a hráče, než aby je chránilo.
Osobně, čím víc nad celou situací přemýšlím, tím více nechápu, proč úřady celou akvizici vůbec zkoumají. Ano, MS nakupuje velké množství populárních velkých značek a her, ale to mu přeci nezaručuje, že ty hry budou lidi hrát i v budoucnu. A rozhodně to nijak neomezuje vznik nových her a značek mimo kontrolu MS a Xbox platformy. Celá akvizice prostě neznamená vůbec nic z hlediska herního trhu jako takového s ohledem na vznik konkurenčních a případně i lepších her. Ano, lidi milují a hrají Call of Duty a hromady dalších populárních značek, ale to neznamená, že se nemůže objevit jiná, lepší hra od zcela nového studia a tvůrců mimo MS, třeba „Call of Glory“, tematicky podobná, ale lepší, kam se hráči prostě přesunou. Přijde mě, že někteří si skoro myslí, že Microsoft po nákupu desítek známých značek a her Bethesda a Activision, prostě najednou vlastní všechny hry a žádné jiné a lepší, než ty od jeho studií a pod jeho křídly už nikdy nemohou vzniknout a nevzniknou.
Navíc je dokázáno a naprosto jasné, že MS se všemi těmi penězi a vlastnictvím těch značek a studií, nemá zaručeno, že bude vydávat jen skvělé hry. Zkrátka podle mě už v současnosti pozice některých úřadů blokujících akvizici nestojí na žádných relevantních datech a důvodech. Myslím si, že Microsoft se svou snahou nakonec uspěje, byť to tedy bude muset udělat u soudů. Říkám však, že jak jsme se přesvědčili u příkladu nedávno vydaného Redfall od Bethesda dnes pod křídly Microsoft, že fakt že MS ovládne slavné studio nezaručuje, že hry budou vycházet kvalitní a hotové, nebo že ten team, který všechny ty legendární hry udělal, vůbec udrží pohromadě. Jak říkám, než to MS začne řídit a udělá své změny a zavede je do praxe, bude to trvat roky, než se to projeví a nemusí to být korunováno úspěchem. MS si fakticky kupuje jen ty značky a hotové dosavadní hry a práva na ně, ale to mu nezaručuje budoucí úspěch.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|