Nejen prezidentské volby v USA ukázaly, že sociální média mají velký problém.
Zabývali jsme se tím několikrát. Nedávné prezidentské volby ukázaly na několik zásadních problémů sociálních médií, jaké představuje například FACEBOOK. Kromě faktu, že co do významu a schopnosti oslovovat občany má už podstatně větší váhu a význam než klasická média, jde zejména o problém vytváření bublin a hlavně poskytovat prostor pro v podstatě neomezené šíření naprostých lží a polopravd.
Google, Facebook a další přiznávají existenci obou problémů a snaží se proti nim bojovat. S vytvářením informačních bublin mnoho neudělají, protože je prostě na jejich uživatelích, jaké informace chtějí vidět. A tak se jim prostě většině zobrazují informace odpovídající jejich vidění světa, což vytváří ale právě onu bublinu a naprosto zásadní rozdělení společnosti.
S čím se ale Google i FACEBOOK snažní bojovat, to je šíření lží, dezinformací a hoaxů. Google například odstřihne od reklamy všechny weby, které prokazatelně a cíleně šíří lži, propagandu, dezinformace atd. Řada z těchto webů vyráběla lživé zprávy záměrně, a i prostřednictvím Facebooku je jednoduše šířila, lidé jim věřili a šířili sdílením dál. Původci prokazatelně lživých zpráv na tom samozřejmě vydělávali nemalé peníze. Pak jsou tady dezinformační a propagandistické weby a servery, sloužící k levnému šíření politického vlivu některých zemí světa. Hodně aktivní je v tom například Rusko, které přímo podporuje a zřizuje několik webů i v ČR. I ty by měly být odstřihnuty od zdrojů reklamy.
A co více, Facebook nyní zkouší zatím jen v USA zavedení systému tzv. ověřování zpráv. Jde zejména o to zabránit šíření zcela evidentních lží a hoaxů a to ověřováním faktů z několika prověřených zdrojů. Potenciální závadné zprávy budou moci označit i samotní uživatelé. V případě že bude ověřeno, že zpráva je lživá a hoaxem, nebude smazána, ale bude odsunuta do pozadí a na poslední pozice tak, že se v podstatě k většině uživatelů ani neodstane a tím pádem by se neměly lži a hoaxy šířit tak snadno, jako doposud. Samozřejmě bude existovat pojistka, aby nebyly za lživé označovány zprávy, které lživé nejsou, ale pochopitelně celý systém má na první pohled pár háčků, které bude nutné vychytat.
Kromě faktu, že jej lze označit za cenzuru, je problém i v tom, zda bude opravdu účinná tak jak je zamýšleno a také je otázkou, jak bude Facebook prověřovat tisíce zpráv denně. Bohužel je smutným faktem ta skutečnost, že podobný systém, ač zavání cenzurou, je nutností. Bezmezné šíření prokazatelných lží, hoaxů a polopravd je opravdu velkým problémem, vyvolávající nebezpečné situace a hlavně zcela zbytečné třenice a napětí ve společnosti (smyšlené zprávy o útocích, vyjádření politiků atd.). A to nejen pro pobavení a dokonce výdělky tvůrců těchto zpráv, ale samozřejmě i ovlivňování veřejného mínění informacemi, které prostě nejsou přesné. Řada uživatelů jim samozřejmě věří, protože ověřovat si něco z více zdrojů (i těch, se kterými nesdílí uživatel vidění světa) se dnes moc nenosí a řada uživatelů tak prostě není schopna se pravdy vůbec dopátrat. Pravda je však vždy jen jedna, neexistují žádné dvě pravdy atd. FACEBOOK zjevně přijímá odpovědnost za svůj bezprecedentní vliv, nepochybuji ovšem, že systém bude chtít mnoho let ladění a vylepšování. Zcela určitě budou existovat pokusy o jeho zneužití, obcházení atd.
Je velmi smutné, že ve svobodné a demokratické společnosti jsou podobné systémy nutné, leč svoboda je něco, co prostě není samozřejmé (i když si to mnoho lidí myslí), zadarmo a jen tak a je ji nutno bránit a bojovat za ni. Není si velkým překvapením, že za velkou většinou hoaxů, lží a dezinformací stojí organizace i státy, které za svobodné a demokratické nelze považovat (a některé to mají i v názvu) a svoboda a demokracie je něco, proti čemu aktivně bojují a neštítí se ničeho, včetně zneužití naší svobody přímo u nás doma, nemluvě o fyzické likvidaci svých odpůrců. Bohužel zrovna FACEBOOK není znám tím, že by u něj věci ideálně fungovaly ve prospěch uživatelů atd. takže celý systém určitě nebude fungovat dokonale :(. Ale je to začátek. Nejen Facebook ale i další hráči na poli sociálních sítí si musí uvědomit, jakou mají nejen moc a vliv, ale také zodpovědnost.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|