Apple a GOOGLE s jejich poplatky a pravidla na jejich platformách jsou problém. Může se vše změnit.
Poměrně nečekaně se rozhořela jinak dlouho očekávaná bitva. Asi víte, že APPLE a GOOGLE mají hodně striktní pravidla, pokud jde o to, jaké aplikace s jakými platebními modely se mohou na jejich digitálních distribučních platformách objevit. Speciálně APPLE je dlouhodobě popotahován za přímo vyděračské poplatky a politiku, které musí autoři aplikací odvádět. Samozřejmě APPLE ale i GOOGLE vědí, proč tyto podmínky mají. Jde o obrovské peníze bez práce. Vědí, že jako uživatelé i tvůrci aplikací jste v pasti, protože kromě iOS a ANDROID žádná jiná platforma už není. Takže musíte jejich podmínky akceptovat. GOOGLE má sice menší poplatky a provize, ovšem má je. Apple pak účtuje nehorázných až 30%! Co to v praxi znamená, předvedl EPIC se svou hrou FORTNITE.
- EPIC záměrně a plánovaně rozpoutal válku o budoucnost
Extrémně populární herní titul speciálně na mobilních platformách využil k zahajovacímu výstřelu v otevřeném boji proti APPLE a GOOGLE. Naprosto cíleně v nové aktualizaci umožnil hráčům nakupovat herní měnu přímo, tedy nikoliv přes GOOGLE a APPLE systémy, které si z toho strhávají provize. A ne málo.
Vyšlo najevo že 1000 virtuálních mincí stojí 7,99 dolarů přes EPIC, ale 9,99 dolarů přes APPLE. Samozřejmě APPLE ihned reagoval tím, že FORTNITE vyřadil z nabídky App Store, kdy argumentuje právě porušením pravidel, protože prostě všechny transakce musí jít přes jeho platební systém, tak aby si z toho právě mohl strhávat ty obrovské provize. EPIC s tímto krokem evidentně počítal, protože ihned obratem podal žalobu u soudu na Apple za zneužívání postavení a poškozování uživatelů i tvůrců aplikací. Apple svými podmínkami omezuje svobodný trh, vytváří monopol atd.
EPIC to samé pak zopakoval na ANDROID platformě, kde jsou sice provize menší, ale pravidla v mnoha ohledech velmi podobná, a tak i GOOGLE stáhl FORTNITE ze své Google Play knihovny. A také se ihned dočkal žaloby.
- Jde o hodně! Je důležité, aby spor rozhodl soud.
Celá akce EPIC byla evidentně cílená a připravená. EPIC stejně jako mnoho jiných tvůrců aplikací všeho druhu, dlouhodobě kritizuje podmínky GOOGLE, ale především APPLE iOS platformy. Je však pravda, že pravděpodobně jen EPIC má s extrémně oblíbenou hrou FORTNITE a vlastní distribuční službou, jediný tolik munice a váhy, aby tuhle akci samostatně vyvolal a současně bez potíží přežil, protože vůbec není životně závislý na úspěchu své hry v rámci iOS nebo ANDROID.
Samozřejmě nedělejme si iluze. O uživatele zase až tolik nejde, jde hlavně o ty peníze. EPIC chce ty mikrotransakce mít jen pro sebe a skutečně nevidí důvod, proč 30% odvádět Apple apod. Na druhou stranu jeho argumentace, že Google a APPLE jednoznačně poškozují zákazníky a uživatele stávajícími pravidly svých platforem, které jsou dnes prostě monopolní, je naprosto správná. Neexistuje žádný rozumný důvod, proč by APPLE nebo GOOGLE měly dostávat podíl z mikrotransakcí apod. To je to samé, jako by výrobce vašeho auta měl dostávat provize z ceny benzínu, co do něj u čerpací stanice načepujete.
A fakt, že APPLE na iOS a GOOGLE na ANDROID mají jednoznačně anti-uživatelská pravidla je nezpochybnitelný. Jde tedy v tomto sporu vlastně o hodně. Nejvíce právě Apple a Googlu, kteří samozřejmě nechtějí přijít o současné miliardy zadarmo, které vydělávají bez vlastního přičinění v rámci svých monopolních uzavřených platforem. EPICu zase tak o moc nejde, těch pár miliard dolarů na víc je samozřejmě fajn, ale bez nich do ztráty rozhodně nespadne. Samozřejmě nedostupnost instalace hry je teď problém. Na ANDROIDu to samozřejmě jde obejít a pořád je tu samozřejmě PC :). Takže samotná hra prostě stále funguje.
Osobně pokládám za zásadní, aby v celém sporu padl rozsudek nezávislého soudu, protože by se tím otevřela cesta k dalším žalobám a tlaku na GOOGLE a APPLE. Ty by musely politiku svých platforem výrazně změnit. Na druhou stranu, jak jsem řekl, jde hlavně o peníze. Zde tedy bude záležet na tom, zda EPIC chce prostě jen lepší podmínky a víc vydělat krátkodobě, nebo mu jde o ten dlouhodobý princip. Pokud chce jen lepší podmínky, je možné, že bude otevřený nějaké dohodě, což je v největším zájmu obou žalovaných společností (ty si rozsudek určitě nepřejí). Je tak bohužel možné, že dojde ke stáhnutí žaloby, pokud se EPIC s Apple a Google dohodne, čímž celá věc bohužel výrazně ztratí na síle. Anebo EPIC vytrvá, přidají se k němu další a nechá se o všem rozhodnout soud, což ovšem může trvat mnoho měsíců ne-li roky! Za tu dobu bude FORTNITE nedostupný pro novou instalaci na v obou digitálních obchodech, což sice lze obejít u ANDROIDu ale podstatně hůře u iOS. EPIC by tedy musel akceptovat ztrátu některých hráčů, čehož by určitě mohli využít někteří konkurenti. Samotný FORTNITE ale vydělává hodně a vydělávat bude i nadále. PC a konzole jedou na plno bez potíží.
Bude to zkrátka hodně zajímavé sledovat, protože nejde jen o EPIC a jeho hru, ale prostě o budoucnost iOS a ANDROID platforem a jejich pravidla, která jsou dlouhodobě terčem oprávněné kritiky. A vzhledem k tomu že jde o dnes jediné dvě mobilní platformy bez konkurence, je zásadní, aby na nich alespoň nějaká konkurence fungovala. Ostatně že ta pravidla jasně poškozují všechny mimo obou majitelů platforem, je jasné každému. Je to stejné, jako by vám Microsoft zakazoval instalovat na běžném Windows 10 nějaké aplikace, protože mu jejich tvůrci naplatí poplatky. Nebo že byste právě třeba při hraní FORTNITE na Windows 10 odváděli Microsoftu poplatky z mikrotransakcí atd.
APPLE a jeho iOS a GOOGLE s jeho ANDROID jsou dnes v pozici Microsoft Windows platformy, ale zatímco na Windows si můžete instalovat co chcete, vývojáři nejsou omezovaní, co vám mohou nabídnout a kolik účtovat za aplikace a v rámci svých aplikací pro Windows, tak APPLE a GOOGLE z nějakého důvodu mohou všechny omezovat, a doslova vydírat a sdírat poplatky z kůže? EPIC tedy zatím celým krokem dělá službu všem uživatelům i tvůrcům jiných aplikací, doufejme, že tedy vytrvá a neskončí to nějakou mimosoudní dohodou. Apple i Google je nutné cíleně donutit k tomu, aby stejně jako Microsoft a jeho Windows, byly prostě otevřenější, co by platformy pro uživatele i tvůrce. A tomu se samozřejmě obě společnosti budou vehementně bránit …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|