Google oznámilo vlastní operační systém CHROME OS – jeden Google vládne všem Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 08 July 2009
altDominantní vyhledávač Google oznámil vývoj vlastního OS – Google CHROME OS

 

 

 

Nevyhnutelné je zde. Google oznámil vývoj vlastního operačního systému. Poté, co Google téměř ovládá internetové vyhledávání a nabízí hojně využívané online služby se Google pustilo i do vytvoření vlastního internetového prohlížeče, který mohutně propaguje. Google CHROME, jak se tento prohlížeč jmenuje, se ale logicky stal základem pro vytvoření operačního systému Google CHROME OS. Ten je právě ve vývoji a společnost předpokládá dokonření Open-source kodu už v tomto roce. Systém má být určen v první řadě pro netbooky.

Systém má být funkční pod všemi x86 platformami, ale také na ARM procesorech a dalších. Z toho mají radost výrobci x86 nekompatibilních čipů, například společnost NVIDIA se svým TEGRA. Musíme ale mít na paměti, že hráčů je zde hodně a Google, ačkoliv má na své smělé plány více než dostatek financí, bude bojovat od počátku. Projekt internetového prohlížeče Google Chrome zatím nemá větší úspěch a spíše stagnuje, než roste a na dominantní Microsoft IE či Firefox se dívá z veliké vzdálenosti. Podobné se to dá čekávat i s operačním systémem. Kromě Microsoftu bude proti i Intel, který si dokonce vyvíjí také vlastní operační systém (Moblin 2.0) založený na Linuxu právě pro netbooky. Své k tomu určitě také řekne Apple, které je třetí významnou platformou včetně svých MAC operačních systémů. Zatímco internetové prohlížeče v podstatě nejsou trh (jsou zadarmo), trh Operačních systémů je už pořádné sousto, ale rozhodně jsme zvědaví, co nám Google představí a doufejme, že to nebude jen velká reklama na Google a Google aplikace všeho druhu.

Zdroj: HEXUS.net, DDWorld.cz

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-08 14:36:20

tiez ma zaujima co z toho vypadne.. ale pri financnych moznostiach Google by to mohlo byt zaujimave..
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-08 14:42:33
avatar
ja google fandim..pokud se to povede a zacne se rozsirovat aspon v netboocich nebo na arm (treba ta tegra nebo i jine) bude to pro celou opensource komunitu obrovsky uspech. a treba i zacatek pomaleho (velmi velmi pomaleho ) konce zastarale x86 architektury.
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-08 14:57:45
avatar
jakákoliv další konkurence pro Microsoft je dobrá věc, navíc pro open source nezvyklou výhodou je silná finanční podpora...
rozhodně tomu fandím
supervisor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-08 15:15:34
avatar
No tak to čumim. Zajímalo by mě, jestli to bude kompletně nový OS, nebo to bude mít základ zase z Linuxu. Osobně by mě potěšilo, kdyby to bylo úplně něco nového, ale mělo by to od každého systému trochu. Osobně jsem se setkal s Linuxem, Mac, Windows 3.11 až Win 7. každý operační systém má něco do sebe a pokuď by se to někomu podařilo dobře zkombinovat tak je to bůh, ale prakticky tomu moc nevěřím, že by mohl vzniknout nějaký os, který by se rozšířil více jak na 1-2% uživatelů na celém světě.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-08 15:22:16
avatar
nic nového pod sluncem to není. Je to jen dobře odladěná Linux distribuce
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-08 15:44:57
avatar
přesně, a jak taky jinak, udělat nový systém od píky zabere minimálně několik let a ani google by na něj zřejmě neměl dost peněz...
chrome taky není celý dílo googlu, vykreslovací jádro má tuším ze safari
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-08 16:01:58
avatar
chrome je zalozeno na opensource jadre webkit, ale stejne pouziva i safari.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-08 17:03:53
avatar
Mě spíš zajímá, proč nepodporují plně jen jeden systém a to android, protože dělat jen lehké linuxové jádro a nad čimž poběží jen Chrome a v tom aplikace od Googlu, a to se mi to vzhledem k nasazení do nejlehších a nejméně výkonných zařízení nezdá jako nejlepší řešení, ačkoli je webkit a jeho JS engine v AJAXových aplikacích opravdu pekelně rychlý, tak uvidime
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-08 19:31:46
avatar
Čti pořádně. Nejedná se o nový systém, v článku je jasně napsáno, že základem pro Chrome OS se stal prohlížeč Chrome
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-08 21:59:53
avatar
Jediný masově rozšířený OS, který neměl kořeny v Unixu, byly staré MacOS (do verze 9) + (částečně) MS DOS (který je "klonem" CP/M, kterýžto ovšem zase tak trochu kopíroval Unix ). Vše ostatní se inspiruje, či přímo vychází z Unixu (včetně Windows).

A jednou tam zase všichni skončíme
Kacko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-08 17:21:19

Fandim Googlu, ale nemam duvod utikat od Microsoftu. To by museli prijit s necim opravdu prevratnym. Spise pocitaji s firemnim vyuzitim, kdy novy OS bude free a nabidne webove aplikace za poplatek/s reklamou.
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-08 18:37:04

vsetci sme videli co sa stalo s linuxmi na netbookoch. Preco si ktokolvek mysli, ze s tymto to bude inak? Podla mna skoda penazi. Ak google chce svoj OS, nech odkupi reactOS, naleje donho nejake tie $$$ a zacne hoci aj predavat za 10-20 dolarov.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-08 20:44:52
avatar
možná proto že skoro nikdo na netbookách nenabídl kvalitní distribuci Linuxu. Tak hold situace využívá Google. Xp pomalu ale jistě jde kytiček a i když má MS v plánu prodávat speciální verzi Win7 pro netbooky, tak přeci jen pro ty nejslabší kousky netbooků bude i Win7 výkonostní oříšek. V tomto MS trochu zaváhal a nechal prostor pro konkurenci.
Half [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-08 21:13:48

prekopirujem text, ktory som uz dnes pisal niekde inde, ale v podstate sa to tyka tohoto tematu:

[i]Myslim, ze cele je to o prioritach. Niekomu vyhovuje win a niekomu linux. Bavit sa o tom, co je lepsie riesenie asi nema zmysel - to by sme sa mohli "hadat" cele dni. Niekto napr. potrebuje win, pretoze v linuxe nenasiel linuxovu alternativu na svoj "oblubeny program", alebo sa boji "odbocit" zo svojich naucenych kolaji a jednoducho nechce (nema dovod) vyskusat linux.

Vlastnim 5 notebookov a na ani jednom nie je win. Jednoducho ho tam nepotrebujem a vsetko potrebne mi poskytne linux. A to vratane mojej zeny a mojich deti. Notebooky, aspon u mna, sluzia ako prenosne pocitace do terenu a nie ako nahrada desktopu. Aj ked je pravda, ze na vsetkych desktopoch doma je kombinacia linux/win.

Urcite poznate deti, ked dostanu notebook. V prvom rade citia potrebu vsetko mozne, co najdu na nete alebo co im "doporucil" kamarat/kamaratka rychlostou blesku nainstalovat. V druhom rade je to co najskor sa nalogovat na pokec a stahovat kazdu blbost, ktoru najdu na nete. Potom sa nestacia cudovat, ze o mesiac pouzivania je notebook neschopny prace, pretoze je tak zasvineny balastom, virusmi, spyware, maleware a pod. a cely system sa im zosype. Iste, vsetko je o tom, ako dokazeme "my" skusenejsi pracovat s OS win. Pokial mame vsetky ochrany pozapinane, win aktualizovany a neinstalujeme kazdu blbost z warezu - tak nam sa to nemoze predsa stat. Tazsie sa to vsak vysvetluje tym menej skusenym uzivatelom a nemusia to byt len deti.

Z toho dovodu som nainstaloval na kazdy notebook linux a odvtedy mam pokoj. ziadny reinstall systemu kazde 2 mesiace. A deti su rovnako spokojne, pretoze si na linux behom chvilky zvykli, maju tam office, gimp, inkscape, icq, skype - jednoducho vsetko, co by mimo domu mohli potrebovat [/i]

chcem tym povedat len to, ze aj ked sa netbooky predavaju s okresanym linuxom a zial, dost klasickych BFU to odradi, stale existuju este ludia, ktorí si sice zakupia notebook/netbook s win Vista/XP, ale pokial uznaju za vhodne nic im nebrani tomu, aby tam nainstalovali vlastny OS podla svojich poziadaviek.. moj pripad..

pravdou vsak zostava, ze som sa stretol s linuxom na jednom netbooku a bola to katastrofa.. linux bez grafickeho rozhrania, ktore bolo treba doinstalovat, len prikazovy riadok.. doteraz nechapem, ako mohli vyrobcovia nieco take vypustit.. clovek bez znalosti prikazoveho riadku bol jednoducho bezradny..

na netbookoch bude chodit v pohode napr. mandriva, ubuntu, suse, fedora... pripadne optimalizovane distro Remix.. stale to vsak zalezi na cloveku, aby si to tam nainstaloval sam - aj ked instalacia je rovnako jednoducha ako instalacia win..

pritom si myslim, ze prave na netbookoch bude linux behat lepsie ako XP a poskytne vsetko, co od netbooku clovek ocakava...
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-09 00:23:02
avatar
prakticky máš pravdu. Lidi kteří zabředli na Windows asi těžko přesvědčíš na jiný systém. I když ten systém jim dá mnohem víc. Na klasických PC to pochopím kvůli hrám, ale na netbookách/notbookáchách nevidím žádný důvod proř používat Win.
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-09 14:01:01
avatar
pořád více lidí si kupuje notebook jako náhradu deskopu, takže i tam potom potřebují rozjet ty svoje hry a programy...
jinak souhlasím já sám mám na notesu ubuntu a jsem úplně spokojený
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-08 19:16:50
avatar
Myšlenka že prohlížeče jsou zadarmo je pěkný nesmysl. Asi jako že kola na autě jsem zadarmo.

Za IE se platí v ceně windows, za safari se platí v ceně OS X.

Opera bývala placená z reklamy... dneska kdoví... ale vydělává třeba na Opeře p smartphony atd.

A Firefox platí Mozilla Foundation do které přispívá spousta firem proti MS koalice.. jako například IBM, SUN atd...a z čeho ty firmy berou peníze? přece z toho co od nich koupíme my...

Takže zadarmo rozhodně nejsou.... zejména IE je drahý jako prase )
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-08 22:00:52
avatar
pravdu díš.
Superdrooper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-09 09:50:20
avatar
Dovolím si oponovat. Kupuji Windows, tj. operační systém, za který jsem ochoten dát tolik a tolik peněz. Čím z něj budu mít vyšší užitek, tím více jsem za něj ochoten dát peněz. Prohlížeč internetu IE8 jen zvyšuje můj užitek (nebo by alespoň měl ), nic více. Pokud bude cena operačního systému výrazně vyšší než můj užitek z něho, tak si ho prostě nekoupím, i kdyby mi k němu dávali zlaté prase i s novým Ferrari (v tomto případě ovšem počítejte s tím, že cena takového operačního systému by byla v řádech desítek miliónů).

Pokud se pletu, tak se velice omlouvám, ekonomické teorie mi nikdy moc nešly.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 08:16:17
avatar
Hm ne tak docela.. máš PC a chceš si na něm i zahrát.... máš nějakou jinou možnost jak to legálně udělat, než si koupit Windows?

A máš nějakou jinou možnost, než zaplatit i IE i když bys třeba raději místo toho Firefox jako já? Nemáš.

Zaplatil by někdo normální za Firefox nebo Operu, když už jednou byl předtím donucen zaplatit za IE?
Lukyn1811 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 09:54:06
avatar
Ale máš jinou možnost. Díky EK si můžeš dopřát speciální evropskou verzi bez IE na úkor nemožnosti upgradu ze stávajícího systému. Prostě luxus.
Superdrooper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-10 10:16:35
avatar
Motáme se stále v kruhu jako Bludný Holanďan.
Argument typu: "máš PC a chceš si na něm zahrát, proto nemáš jinou možnost" je lichý, je to stejné jako: "máš kapsu prázdnou a chceš se projet ve Ferrari, proto nemáš jinou možnost než ..."
Znovu opakuji: jestli přínos (užitek) z Windows nebude pro mě vyšší než cena, za kterou jsem ochoten si je pořídit, tak si je prostě nepořídím.

cituji:
"Zaplatil by někdo normální za Firefox nebo Operu, když už jednou byl předtím donucen zaplatit za IE?"
Znovu opakuji, že nejsi donucen zaplatit za IE, ale za operační systém. Je to podobné, jako když jediný prodejce aut na světě bude nabízet výhodný set nového vozidlo Dacia Panďero , které bude obuto do super nových pneumatik Matador, samozřejmě "zdarma". Ty si tento výhodný set koupíš, nic Ti ovšem nebrání v tom, najít nejbližší pneuservis a ty super drahé kvalitní pneumatiky Matador vyměnit za nějaké nekvalitní šmejdy od fy Michelin .
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-09 00:10:22
avatar
jak víte že je vývoj samotného IE dražší než např. firefoxu? tohle by mě totiž docela zajímalo tak se jen ptám jestli to je podložená informace nebo pouze domněnka...
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-09 00:29:57
avatar
tak technologicky je to to samé s tím že ale IE je oficiální komerční produkt a proto se dá předpokládat že jeho vývoj je dražší než vývoj Firefoxu. Na druhou stranu za Firefoxem stojí spousta významných firem, takže pro další alternativy moc prostoru není. Opera to řeší nesmyslnýma žalobama na MS aby ve svém OS nabízel výce prohlížečů a teď do toho přihází google který má nesmírné finanční prostředky a snaží se nabízet alternativy, většinou jen za cenu že si prohlídneš nějakou reklamu.
Lukyn1811 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-09 00:38:13
avatar
To bylo spíš myšlený jako vtip - máš ho započtenej v ceně Windows, a když si vezmeš tu cenu, tak ti IE vyjde jako ku*va drahá záležitost. Nebo aspoň já jsem to tak pochopil.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-09 08:18:56
avatar
Pochopil jsi to úplně přesně
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-07-09 19:14:12
avatar
ještě výrobu hardware, sociální síť a herní konzoli a už budeme nahraní úplně všichni. Dovedu si představit že tenhle virus se nacpe i do telekomunikací, televize a internetových kaváren. fuck.
A pak že vymřeme na pandemii něktreré mutace chřipky.
Marfy234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Monopol chce viac! 2009-07-10 11:11:19

Monopol ako je google už má podporu všade hlavne že vyrába chromé veci. Prehliadač CHROME - žiadna sláva...
OS CHROME - Sa medzi linuxovými distribúciami prebije len vďaka obrovskej reklame googlu a vlastne sem pôjdu veľké peniaze len na rozšírenie monopolu... Google je MEGAMONOPOL
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 872x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 591x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1035x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1224x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1560x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1380x
Komentářů: 7