Hned několik věcí EK vyčítá společnosti Google a žádá nápravu. Stížnosti na Google z více stran.
Zrovna včera jsem u článku o tom, že Chrome od Google získává stále větší vliv a nikomu z jeho uživatelů to nevadí, ačkoliv před nějakou dobou to u IE od MS bylo strašně špatné, nakousl problém, který Google potenciálně představuje.
A právě v těchto dnech EK vydala výsledek prvního velké šetření, na základě stížnosti mnoha firem, že Google zneužívá svého monopolního postavení na trhu. EK našla několik bodů, ve kterých žádá Google o vysvětlení či rovnou nápravu, jinak bude následovat další vyšetřování a sankce, které mohou být až 10% ročního příjmu firmy, což by bylo mnoho miliard dolarů. A co konkrétně EK i mnozí stěžovatelé Google aktuálně nejvíce vyčítají?
Problém s vyhledávači a výsledky
Jeden z často zmiňovaných problémů je, že Google má dnes ve vyhledávání obrovskou moc. Může zkrátka uživateli podstrčit informace, jak se mu to hodí. A často tak uživatelům podstrkává jako první hlavně odkazy na své vlastní služby a vlastní katalogy informací. A právě tato zvýhodnění mnohým vadí. Do jaké míry oprávněně, to je už na dlouhou diskusi, každopádně je to jeden z bodů, kde chce nejen EK vysvětlení ...
Google kopíruje
Některé vyhledávače a zdroje informací obviňují už nějakou dobu Google, že kopíruje části jejich databází. A protože už několikrát Google podobným tahanicím čelil, není překvapením, že i tento bod se ve výhradách EK objevuje. Google tedy má co vysvětlovat.
Reklamy Google
Obrovský vliv a podíl Google v internetové reklamě, hlavně jeho systémy AdSence a AdWords jsou z mnoha důvodů trnem v oku jak EK, tak mnoha firmám apod. Nelze pochybovat o tom, že Google má v této oblasti postavení, kterému se zkrátka nedá konkurovat. EK tak na základě stížností formulovala výtku směrem Google tak, že tyto systémy znevýhodňují ostatní poskytovatele jak v zobrazování Adsence, které se cpe v rámci služby vyhledávání i třeba na jiných webech než Google, pokud jeho službu použijete, tak i u jejich zadávání AdWords, kde je prý problém s tím, že je to systém vázán na Google služby bez přenositelnosti kampaní na konkurenční reklamní systémy (což mě osobně přijde logické).
EK toho vytýká Google i více, ale je to dost dlouhé čtení. Každopádně je vidět, že se EK stížnostmi zabývá a vzhledem k rostoucímu vlivu Google mají výhrady i mnohé další antimonopolní úřady v jiných částech světa. Otázkou je, jak to řešit. Samozřejmě Google bude na výtky nějak reagovat, ale pokud jeho vliv poroste dále tak, jak roste, můžeme se za pár let dočkat diskusí na téma nuceného rozdělení společnosti Google a obnovení tak konkurenčního prostředí. Zatím to ale není na pořadu dne. Nyní bude záležet, jak se Google k celé věci postaví, ale lze předpokládat, že poroste i množství stížností na něj, takže podobná témata, jako v tomto článku, budou asi na denním pořádku :(.
Zdroj: Reuters
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|