Half Life 2 RTX Demo: Stará hra v parádní grafice ukazuje přínos, ale také velké nedostatky RTX Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 18 březen 2025
altDlouho očekávané praktické použití RTX Remix v praxi ukazuje potenciál ale i značné překážky.

 

 

 

 

Mnozí si jistě vzpomínáte na NVIDIA RTX Remix, soubor nástrojů, které už před několika lety představila tehdy ještě softwarová (dnes AI) společnost NVIDIA. Ty mají pomoci vývojářům vdechnout nový život starým hrám. Což zní skvěle, protože bohužel mnohé staré hry jsou herně mnohem lepší, než 99% toho, co vychází dnes. A to včetně mnoha „moderních“ pokračování těch starých her.

Takže možnost předělat staré hry graficky a technologicky do moderní vizuální podoby s využitím RayTracingu, nástrojů na vylepšení a přeskinování starých modelů a textur apod., zní velmi dobře. A NVIDIA si pro demonstraci možností vybrala rozhodně dobrý titul, kterým je HALF LIFE 2. Nyní konečně vychází demo, které prezentuje, jak by to mohlo vypadat:

Konkrétně je možné si vyzkoušet dvě oblasti z původní hry, Ravenholm a Combine Nova Prospekt. Nejde tedy zdaleka o kompletní hru, jen technologické demo. A výsledek je objektivně působivý, grafická vylepšení, kompletní nahrazení textur, nasvícení atd. Hned navnadí na hraní HL2 :). Bohužel má to několik podstatných háčků.

  • DEMO je to pěkné, ale …

V první řadě nejde o oficiální projekt VALVE, ale fanouškovský projekt nezávislých moderů podporovaný NVIDIA sloužící jako marketing pro RTX Remix. Takže s ohledem na to, jak dlouho trvalo i s podporou a využitím těch NV nástrojů předělat ty dva levely, by předělání celé HL2 hry trvalo mnoho a mnoho let. Pokud by se do toho remaku nepustilo přímo VALVE, jde tak spíše jen o smutnou připomínku toho, co by mohlo být, ale hned tak nebude :(. Pokud jde o samotnou RTX Remix technologii, ukázka demonstruje jasné kladné přínosy, kdy přepracování a přeskinování textur, změna celého nasvícení všechno vypadá vizuálně skvěle. Jenže to moc dobře skvěle nešlape, a to ani u tak relativně vizuálem jednoduché hry, jako je tahle. DEMO totiž dost nechtěně ukazuje značné problémy. V první řadě extrémní náročnost Raytracingu (Path tracingu) a nedostatky NVIDIA technologií jako DLSS a FrameGen samotných.

Jediná karta, která šanci tuhle hru rozchodit alespoň trochu hratelně, je dnes nesmyslná 600W RTX 5090! Ale zvládne to jen v nativním 1920x1080, kde s tím Path tracingem dokáže mít v průměru nad 60FPS. Žádná jiná karta to nedokáže. Třeba s RTX 5080 máte jen 40FPS. Ale to platí jen v 1080p, které nikdo, kdo tyhle karty má, dnes samozřejmě nepoužívá. Mají buď 4K monitory, přinejhorším 1440p.

Bohužel ani ta RTX 5090 není použitelná ve vyšších rozlišeních, kdy v nativním 1440p má jen kolem 40FPS a v nativním 4K pak už jen lehce přes 20FPS v průměru! Nedávno se někdo v jedné diskusi ptal, jak výkonnou grafickou kartu vlastně reálně potřebujeme, aby RayTracing v pravém slova smyslu a skutečném přínosu, byl skutečně plně použitelný ve hrách. Myslím, že tento DEMO případ to naprosto názorně prezentuje. Na plynulých 60+FPS v nativním 4K bychom potřebovali grafickou kartu se zhruba 3x vyšším výkonem než má dnešní RTX 5090.

  • Berličky trochu pomůžou, ale jdou proti smyslu …

Někteří namítnou, že je možné přeci zapnout DLSS a FrameGen a tedy „přidat výkon“. Zaprvé, ani jedno žádný výkon nepřidává! Pokud věříte v opak, tak gratuluji, jste oběť marketingu. DLSS výkon nezvyšuje, prostě jen automaticky sníží rozlišení, které GPU zpracovává a pak se snaží různými metodami minimalizovat ztráty kvalit obrazu z toho logicky pramenící, když vám to upscaluje zpět do vašeho vyššího rozlišení. Bohužel DLSS jako takové je nepoužitelné, když je ono výchozí rozlišení příliš nízké. Například v tom 1080p, když k tomu zapnete DLSS, tak výchozí rozlišení je extrémně nízké a hra vypadá naprosto otřesně, že by to nikdo s trochou sebeúcty takhle nehrál. Až když u 4K není zapnutí DLSS provázeno až tak brutální ztrátou obrazových kvalit, kdy z toho tedy máte 1440p+, Ovšem také to většině GPU moc nepomůže, kdy opět jen na RTX 5090 se ve „4K“ s DLSS dá přiblížit hratelnosti, tedy 60FPS. Ovšem není to prostě „4K“. A nic než RTX 5090 na hratelnost HL2 v této úpravě, prostě dnes nestačí.

Někteří naivně dodají, že přeci stačí zapnout FrameGen, speciálně když NV u nové RTX 50 série dokáže generovat až 3 extra snímky (MFG x4). Jenže speciálně u tohoto DEMA se opět ukáže, že celý Framegen je jeden velký podvod a manipulace ze strany NVIDIA. Ano, počet FPS na počitadle se zvýší. S DLSS Performance s MFGX4 můžete mít najednou přes 200FPS i ve „4K“! Problém je, že to jako 200 FPS nevypadá a rozhodně nepůsobí. Protože to prostě 200FPS není! NVIDIA jen „nakopírovala“ snímky, které vkládá mezi těch 60 reálných, kdy jediné, co MFG fakticky dělá je, že vyhladí trochu tu snímkovou frekvenci, takže to nepůsobí jako těch 60FPS, ale třeba jako 65FPS. Počitadlo FPS vám sice tvrdí, že máte 200FPS, ale prostě jde o lež a manipulaci, nejsou to skutečné FPS se skutečným přínosem plynulosti tomu odpovídající. Navíc není žádný pozitivní přínos mezi 1 vkládaným falešným snímkem a třemi, kdy celá MFG technologie NVIDIA je výsměch všem. Jediné, co dělá, že zvýší latenci. Nemluvě o tom, jak obří grafické nedostatky ty falešné snímky do hry přidávají, což platí i o samotném DLSS, kdy speciálně u tohoto případu máme hodně času se rozhlížet …

Speciálně v tomto DEMU tak brutálně vyniknou ruchy, problikávání, zrnění, nepřesnosti atd. atd., které DLSS i FrameGen jednotlivě přinášejí. Takže pokud se máme bavit o tom, že RayTracing má být opravdu grafickým přínosem, nelze akceptovat, že si do toho musíme zapínat kazítka a rozmazávátka typu DLSS a FrameGen či dokonce MultiFrame Gen. Celá ta technologie má být přeci o zlepšení vizuální kvality a DLSS a MFG zde dělají pravý opak.

Bohužel, ačkoliv tedy Half Life 2 RTX Demo vypadá graficky výborně a rozhodně ukazuje potenciál vdechnout nový život starým herním peckám, s ohledem na to, kolik práce s tím je, a fakt, že to není provozovatelné na žádném rozumném HW v normálním rozlišení bez nutnosti degradovat ty obrazové kvality upscalingem či dokonce mizerným frame gen, nelze doufat, že by se tohle v nějaké době rozšířilo. Hlavně dokud tohle nebude alespoň ve středních detailech ve „4K upscaling“ rozlišení zvládat běžné mainstreamové GPU, a tedy i konzole, je podobná aplikace RTX Remix apod., prostě k ničemu z hlediska samotných tvůrců her a mainstreamových hráčů. A víme přesně, jaký výkon by prostě muselo takové normální mainstreamové grafické řešení mít, aby to prostě v tom „4K“ na 60FPS i v nižších detailech běhalo. Zhruba výkon, jaký má současná RTX 5090, což je grafika za 70 tisíc korun se spotřebou 600W. Jak dlouho budeme čekat na grafickou kartu, která nabídne výkonu RTX 5090 ovšem za cca čtvrtinovou cenu a spotřebu, tedy tak aby to byl mainstream?

  • Kdy to bude hratelné na mainstreamu bez berliček?

Kolik generací bude trvat, než tedy Raytracing bude v této demonstrované široké skutečně přínosné podobě (pro tvůrce i hráče) použitelný z hlediska mainstreamových GPU? Inu, pokud by NVIDIA zachovala generační přínos, jaký předvedla u současné RTX 50 série, kdy „mainstreamová“ RTX 5080 nepřekoná ani RTX 4090, a má zhruba 40% výkonu RTX 5090 ve 4K s tím PathTracingem, a pokud budeme považovat za mainstream RTX 5070, která má zhruba 70% výkonu RTX 5080, tak to bude trvat minimálně 3 generace.

Když se budeme bavit o tom, že NV zvládne vydat alespoň co 2 roky jednu generaci, tak z toho vychází, že zhruba v roce 2031 by mohla existovat mainstreamová „RTX 8070“, na které bychom si ten Half Life 2 RTX Demo ve 4K s plným Path Tracingem na rozumných detailech s rozumnou spotřebou mohli zahrát. Což s ohledem na to, jak dlouho tomu moderskému teamu trvalo zpracování těch dvou levelů i s NV podporou, bude zhruba realistický termín, kdy by mohli mít převedenou celou hru. Takže to nezní zase tak špatně.

Do té doby je ovšem jakékoliv větší a rozumné nasazení Raytracingu do her prostě pasé. Bude to jen doplněk, často s minimálním přínosem, protože je HW příliš náročný. Sloužit bude jen marketingu ve snaze prodat vám novou extrémně drahou kartu, která na to stejně nebude mít dost výkonu bez různých berliček a kazítek a bude trvat několik generací, než to skutečně bude k něčemu. Uvidíme za ty tři generace vývoje GPU, kdy prostě pokud Half-Life 2 RTX Demo nepošlape ve 4K nebo alespoň ve „4K (tedy s DLSS/FSR)“ bez frame gen na rozumné střední detaily na konzolích a mainstreamových kartách, tak ani tvůrcům a vydavatelům her se podobné projekty s plným RT nasazením, ve velkém chtít dělat nebudou. Jako technologie je to ale zajímavé, rozhodně si umím představit řadu starších her, které by si podobný technický remake zasloužily. Dnes jde ale skutečně jen o demonstraci technických možností, pro běžné praktické nasazení, a hlavně běžné hráče, bohužel k ničemu s ohledem na extrémní HW nároky. A ještě prostě několik generací a mnoho let tomu tak zůstane, i když doufejme zlepšení budou pozorovatelná s každou další generací. Potenciál to prostě má, takže realisticky po roce 2030 by to mohlo být zajímavé a o Raytraingu v širším potenciálu a nasazení se budeme moci u her bavit …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-03-20 20:15:21

V jednom clanku sa tu pisalo, ze sucasna aplikacia paytracingu je len okrajova a marketingova, v podstate z vacsej casti su hry stale rasterizovane. Znamena to ze napriklad u toho Hl2 je pouzitie full raytracingu maximalizovane, ze takto budu povedyme vyzerat hry s max vyuzitim rt? Co napriklad cgi grafika vo filmoch, tam treba cele farmy na generovanie snimkov aj to nie real time. Preco to tak je, tie cgi sceny su tiez vytvorene na baze pathtracingu ale pouziteho v uplne inej miere ako je to v real time grafike?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-03-21 14:04:49
avatar
jenže ty filmové sekvence neběží real time, jsou před-renderované a ten render jendoho snímku zabere klidně hodiny ;)
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-03-21 17:01:44

Ved presne, toto bola aj moja otazka, ze ci to ze treba na renderovanie jedneho snimku niekolko hodin, je tym ze u cgi grafiky je pouzity pathtracing v absolutne neporovnatelne vacsom rozsahu ako v real time grafike alebo je to tym ze je tam neporovnatelne viac detailov ci je to vytvorene uplne inou technologiou ako real time grafika(rasterizacia, raytracing) ktoru by domaci hw nikdy nemohol zvladnut real time?
razor1966 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-03-21 12:57:19
avatar
verím tomu že keby to sa urobilo s podporou AMD tak by to bola pecka
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-03-21 13:41:37
avatar
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-03-21 15:15:04
avatar
no minimálně by to běhalo univerzálněji lépe, přeci jen víme jaký mají obě firmy vztah k univerzálním standardům ;)
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-03-21 14:21:47
avatar
Tato hra je jen pro grafiky NVIDIA, bohužel. Ale je mi to vcelku jedno hraji jiné hry a ty na Radeonech běhají bezvadně
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Assassin's Creed Shadows vychází – Ubisoft hraje na jistotu?
Assassin's Creed Shadows vychází – Ubisoft hraje na jistotu?Středa, 19 březen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 689x
Komentářů: 1
Heroes of Might & Magic: Olden Era v herní ukázce!
Heroes of Might & Magic: Olden Era v herní ukázce!Úterý, 18 březen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 756x
Komentářů: 0
Velký Patch 1.2 pro Kingdom Come: Deliverance 2!
Velký Patch 1.2 pro Kingdom Come: Deliverance 2!Pondělí, 17 březen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1514x
Komentářů: 0
Death Stranding 2 se blíží! Pokračování zatím nebude na PC.
Death Stranding 2 se blíží! Pokračování zatím nebude na PC.Pátek, 14 březen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1335x
Komentářů: 0
Remake OBLIVION na Unreal Engine 5 už brzy?!
Remake OBLIVION na Unreal Engine 5 už brzy?!Čtvrtek, 13 březen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1385x
Komentářů: 1
The Last of Us – třetí hra nebude? Seriál s novou ukázkou!
The Last of Us – třetí hra nebude? Seriál s novou ukázkou!Úterý, 11 březen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 764x
Komentářů: 0