Ne každý měl možnost hrát prvního Half Life, který je dnes již legendou. Nyní má ale příležitost.
Dlouho oznámený a dlouho připravovaný projekt Black Mesa se podařilo dotáhnout téměř do konce. Autoři vydali téměř celou hru, kdy zatím předělávka končí před samotným závěrem hry (epilogem), kdy se transportujete na XEN planetu. V podstatě je tedy hotovo 95% hry. A výsledek? N.E.U.V.Ě.Ř.I.T.E.L.N.Ý!
Pokud si myslíte, že tvůrci jen dodali pár hi-res textur a vyladili pár efektů, šeredně se pletete. Celá hra je nejen kompletně udělána v grafice Half Life 2 a je v ní použita celá řada nových prvků a skutečně HD rozlišení textur a modelů, ale v téměř v každém levelu byla pozměněna celá řada věcí. Mnoho lokací má nyní trochu jinou podobu, která dává mnohem větší logický smysl a to nemluvíme jen o vybavení. Někdy jsou dokonce přidány i trochu jiné události a věci, které v původní hře nebyly. A musím říci, ty lehké změny a novinky v designu jednotlivých úrovní v drtivé většině případů jsou skutečně vylepšením! Snad jedinou věcí, která mě osobně trochu nesedí, je hudba v některých pasážích.
(pro zvětšení klikněte na obrázek)
Hrou se budeme podrobněji zabývat za pár dní v recenzi. Nicméně už nyní mohu říci, je to opravdu pořádná pocta Half Life 1 a herní doba 8-10 hodin a vůbec celý styl téhle akční hry dává vzpomenout na doby kolem roku 2000, kdy počítačové hry byly kvalitou i obsahem na vrcholu. Během hraní Half Life 1 tak nějak vidíte ty rozdíly mezi současnou akční produkcí. A ten hlavní rozdíl je přehnanost. Dříve stačilo sem tam trochu akce ve hře a vyčištění lokace od přesně daného počtu nepřátel, a atmosféra cesty za tou akcí, při které musíte i myslet a žádná mapa ani svítící bod, za kterým máte jít, vám nepomáhá. Dnes jsou akční hry na jedno brdo a to ve smyslu přehnanosti a přesycenosti akcí. Nepřátelé se na vás ustavičně sypou v nerealisticky velkých počtech a to do doby, než se pohnete ke konci skriptu, který to "vypne". Následuje kratičký přechod do další lokace, většinou dnes vyplněný nudným rádoby příběhovým videem a jste znovu ve zběsilé akci. Vše se navíc odehrává v úzkém koridoru nejlépe s jasně svítím bodem, za kterým máte jít, abyste náhodou nezabloudili. V Half Life: Black Mesa si můžete okoštovat tu klasickou akční hratelnost, u které se muselo i trochu přemýšlet a bohužel zjistíte, že od doby Half Life 1 to jde s akčním žánrem hodně z kopce.
(pro zvětšení klikněte na obrázek)
Half Life díky projektu Black Mesa dostal i na dnešní dobu velmi slušnou grafiku a s drobnými změnami v gamedesignu i dnes svou zábavností, atmosférou a celkovou stylovostí strčí s náskokem světelného roku do kapsy celou současnou běžnou akční produkci. A to nejlepší nakonec: Tahle akční lahůdka je úplně zdarma (samozřejmě autory podpořit můžete)! Stačí si kromě samotné hry (asi 3,7GB) ze stránek projektu, stáhnout ještě Source SDK 2007 prostřednictvím Steamu (2GB) a pak už jen nainstalovat a po restartu Steamu přes Steam spouštět a hrát. Hra perfektně funguje i v Eyefinity a je to radost pohledět.
Half Life 1 mě osobně před mnoha lety (vážně už je to 14 let?!) nadchl, nyní si jej mohu užít v aktuálnější grafice v trochu vylepšeném provedení a na třech monitorech a musím říci, je to ještě lepší jak před lety! Klobouk dolů před autory Black Mesa a velká otázka pro herní vydavatele: "kam až nechají kvalitativně padnout žánr nejen akčních her, když vyšperkovaná 14(!) let stará akční hra nakope zadek celé běžné současné akční produkci svou hratelností, zábavností a stylovostí ?!".
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|