5 let pracoval HAVOK na nové generaci své fyziky, takže by to mělo být zajímavé.
Jeden z nejrozšířenějších fyzikálních engine, který není součástí vlastních herních engine, se na konci měsíce představí ve zbrusu nové generační verzi. Na té prý ve společnosti HAVOK dělali posledních 5 let, takže by to mělo opravdu stát za to. Už nyní ale prozradili a ukázali pár novinek.
Novou verzi dali také již k otestování některým z herních vývojářů, mezi nimi je i české studio 2K Czech (tvůrci MAFIA), které se nechalo slyšet, že je velmi potěšeno plným využitím všech dostupných HW procesorových jader a nízkými nároky na paměť. V překladu to tedy znamená, že nový HAVOK bude plně využívat možností výkonných multijádrových CPU, díky čemuž si vývojáři budou moci dovolit použít mnohem náročnějších fyzikálních efektů.
Je potvrzeno, že nový HAVOK směřuje kromě PC i na PS4 a nový Xbox (to jsou ale také PC, takže nic převratného). Nedávno jsem zaznamenal vícero dotazů na téma, zda nová generace konzolí s x86 procesory AMD a DX11 GCN grafikami AMD Radeon, bude znamenat i nějakou šanci na posun herní fyziky, která je už řadu let bez výrazného zlepšování. Říkal jsem ano, je tu velká šance na to, že se věci skutečně pohnou a nový HAVOK je jasným důkazem.
Není se co divit, že herní fyzika se posledních pár let nevyvíjí, v podstatě se před časem zastavil i vývoj herních a grafických technologií. Nyní se už zase všechno rozeběhlo. Asi není těžké uhádnout příčiny těchto stavů. Jsou dvě a jmenují se PlayStation 3 a Xbox 360. Tyto konzole na dlouhou dobu zastavily a negativně poznamenali nejen vývoj technologií, ale i vývoj samotných her. Když se vrátíme k tématu herní fyziky, tak jejich HW prostě žádnou složitější fyziku nezvládne, protože na to nemá ani výpočetní výkon ani paměť. Proto herní vývojáři v podstatě neměli důvod se fyzice nějak věnovat. To se ovšem s nástupem nové generace konzolí mění.
Jistě víte, že HAVOK je od roku 2007 ve vlastnictví společnosti Intel. Není ani tajemstvím, že HAVOK ve vlastnictví Intelu poměrně dost spolupracuje i s AMD - nedivil bych se ani nějaké přímé spolupráci v rámci crosslicenční dohody společností AMD a Intel v tomto směru. HAVOK se nadále snaží využívat hlavně akcelerace fyziky právě přes vícejádrové procesory, které jsou dnes ve hrách nevyužité. Osobně si stojím za tím, stejně jako řada dalších, že pro herní fyziku je mnohem lepší využít právě síly procesoru, který je dnes výrazně nevyužit, než fyzikou zatěžovat grafickou kartu, která má co dělat s grafikou samotné hry. Že právě toto bude hlavním směrem nového HAVOKu, jsem si celkem jist. Ostatně nové konzole mají 8jádrový x86 procesor AMD, který v tomto směru bude možný využívat spíše, než omezeně výkonnou grafiku, která sice technicky také akceleraci fyziky zvládne, ale její výkon bude mnohem efektivnější použít celý na grafiku her.
HAVOK nám chce možnosti svého nového engine představit na GDC (konec března). Tam se tedy dozvíme všechny podrobnosti. V současné době jinak vládne na poli herních fyzikálních engine situace, kdy se prosazují stále ve větší míře velké herní engine, které mají vlastní fyziku. Hodně akční je v tomto směru CryEngine 3 se svými pokročilými kolizními a fyzikálními systémy i další. Fyzikální engine třetích stran, kde jsou nejrozšířenější systémy jako HAVOK, PhysX či Bullet Engine, zažívají spíše ústup. Nový HAVOK by ale vzhledem k nové generaci HW nových konzolí a tím, že za ním stojí Intel i AMD, mohl být celkem zajímavé šance.
Každopádně konečně to vypadá, že se obecně u herní fyziky dočkáme nějaké většího posunu s nástupem nové generace HW a hlavně díky stále rozšířenějším vícejádrovým (6-8 a více) procesorům, které hry v současné době zdaleka nevyužívají. A právě herní fyzika je něco, co by je využít mohlo daleko efektivněji, než tlačit fyziku akcelerovanou přes grafiku, když má ta grafika co dělat, aby stačila na Tessellaci a další grafické technologie.
Uz bylo na case. At uz budoucnost vyhraje kdokoliv at hlavne vsichni makaj na stejnym standartu at se to nekam posunuje. Tyhle nekonecne zabomysi valky jsou zabijakem pokroku.
súhlas, najradšej by som bol ak by ho predstavili rovno s Half life 3, kde by havok 2 mohol byť, čo by som sa aj divil, keď nebude.
to boli hodiny a hodiny rozčarovania nad fyzikou s gravity gun v half life 2.
bohužel Bullet doplácí na to, že nemá žádnou vekou firmu, v zády, ale rozhodně na poli OpenCL fyziky a otevřené fyziky nemá konkurenci .... snad ho nějaké větší studio ve větší míře využije, i když jak jsem řekl, prim dnes hrají grafické engine s vlastní fyzikou
Proč by nemohla být zatěžována grafika za účelem výpočtů fyziky? Já chápu že má dost práce s grafikou hry, ale co takhle použít ještě jednu kartu, třeba slabší, do druhého slotu?
Myslím si, že by to bola paráda. PC netvorí len grafika a týmto by sa uľahčila grafika, nemusela by mať tak silný výpočtový výkon a ukázalo by sa to aj na FPS.
To Trace4x10: Ono, to je jednoduché. Väčšine ľudí stačí jedna grafika ) Okrem toho, aby boli grafiky v CF/SLI využité naplno, tak treba aj drahšiu dosku, ktorá má podporu minimálne 16x a 16x...lebo v 8x a 8x to nebude naplno a z toho vychádza, s jednou grafikou máš aj lacnejšie PC .
Ještě jednu kartu na fyziku? To už někdo zkoušel, a jmenoval se Ageia a dopadlo to špatně, nikdo si kartu na fyziku nekupoval a ani nikdy nekoupí. Fyziku může počítat procesor, nevyužitých jader je dnes už dost, jen nVidia to ještě nepochopila a pořád drží GPU PhysX při životě.
Jn herní Fyzika stagnuje už od roku 2004 kdy vyšel HL2. FEAR 2: Project Origin ještě představil slušnou destrukci. Jinak dnes hra pokud nemá PhysX nebo neběží na FrostBite enginu tak tu není nic až na ojedinělé výjimky. PhysX se vlastně nedá počítat jako pokrok protože zastupuje jen jakousi augmentaci grafiky čili nemá nic společného s využitím ve hratelnosti. Na tož fyzika ve FrostBite je opravdovým posunem ale jelikož běží na současných vykopávkách konzol tak je značně limitována.
První Crysis kácení palm a ničení budov.
Ghostbusters ukázal nádhernou destrukci
Poslední díly Red Faction a hlavně Armagedon výborně zakomponoval fyziku do hratelnosti (podobný posun jako od HL2 myslím)
Když to shrnu tak tu vidím dva milníky:
2004 - Half-Life 2
2011 - Red Faction: Armageddon
Takže to je docela velká bída!!
Osobně bych PhysX přirovnal k "patlajícím" technologiím jako bloom, motion blur, post processing, MLAA/FXAA atd. které mají jen jediný úkol. Zapatlat zastaralou grafiku tak aby vypadala nově a pohledně. Proč přesně?! Protože nemá nikdy nic společného s enginem nebo se hrou. Je tam prostě navíc pro oko a GPU verze "napomáhat" tomu aby to vůbec jelo když CPU jsou terorizovány příšernýma portami z konzol.
Kde je onen milník jak by mohla vypadat fyzika na současném mainstreamu přes CPU je otázkou a můžeme se jen dohadovat.
Když si vezmeme jak dobře Stalker: Clear sky vypadá a jak dobrou fyziku má přičemž běží jen na jednom vlákně CPU tak v porovnání s většiny současných/minulých her které ždímají CPU na max. ale fyzika pomalu nikde nám možná onu představu zužuje.
Myslím že aj taký Just Cause II bi si zaslúžil biť na tvojom zozname predsa len obrovský svet a takmer všetko ide zničiť a vyzerá to celé nádherne..inak Havok je môj najobľúbenejší engine a veľmi mu fandím vlastne každej technológii ktorá posunie hranie vpred..len čo sa týka PhysX-u(predpokladám že myslíš GPU verziu) tak celkom nesúhlasím napríklad v takom Borderlands II si to neviem predstaviť bez physx proste paráda alebo Batman súhlasím však s tým že to nemá žiadni dopad na hratelnosť a ani nemôže pretože potom bi si danú hru asi sotva kúpili majtelia Radeon grafík a to vývojári nedopustia ale prirovnávať to ku motion blur hh nie tieto "maskovacie" technológie totižto nerobia hru zábavnejšou PhysX áno každopádne je to môj názor na vec tak dúfam že sa tu zase nerozbehne "peklo" Peace!!
Just Cause 2 má slušnou fyziku ale hodně věcí je tam před-scriptovaných podobně jako výbuchy u druhého Crysis oproti prvnímu.
Borderlands II to má taky jen na oko. Nemá to rozšiřující efekt na hratelnost jen na vizuál.
Bylo by dobré zmínit, že na PS4 směřuje i PhysX a APEX SDK. Je zajímavé, že o tom tady nic nebylo. Jak uvedl Eurogamer ve vyjádření nVidia: "Technologie PhysX je světově nejrozšířenějším řešením při navrhování a práci s fyzikálními efekty v reálném čase a prostředí a jejich zakomponování do her. Vývojové prostředí PhysX dává vývojářům jedinečnou možnost přímo sledovat, jak bude jejich snažení finálně vypadat a reagovat ve hře."
Jenze to mluvis o SW PhysX ktery ti pojede jak Intelu tak AMD CPU takze zakaznikovi to muze byt burt jak se ta fyzika spocita na rozdil od HW PhysX ktery funguje jen na kartach NV.
Jen další důkaz tvé zaslepenosti a fanatismu do jedné značky. Jak někdo zmíní cokoliv pozitivního kolem NVIDIE, tak se ti zatmí nejen před očima, ale i na mozku.
Ukaž, kde arcania píše něco o GPU PhysX!?
Jestli vidis mem prispevku neco o zaslepenosti a fanatismu k jedne znacce tak to je fakt dobry ulet. Nebudes ty poradny nVidiot.
Jinak nechapu proc sem musi NV fans tahat porad nejaky physX kdyz tenhle clanek je o novem Havoku. Az bude clanek o PhysX tak si budes stezovat proc v nem DD nezmini Havok? Jinak me je uplne burt jak se mi spocita fyzika do te doby dokud nebudu nucen kupovat HW konkretniho vyrobce, Ja nemam problem mit v PC NV kartu a v minulosti jsem je mel, jenze neni moji vinou ze proste AMD v soucasne dobe nabizi vice za nizsi cenu. To je pro me rozhodujici. Ale chapu ze NV fans pri zmineni faktu praskaji zilky v hlave
Nešlo mi o nic jiného, než zveřejnit fakt, který jsem tady ještě neviděl. Zmínit PhysX SDK podporu v PS4 bylo třeba, když je tady uváděn Havok. Vůbec se tady nebavím o HW a AMD/nVidia.
Ano, spolupráce NVIDIA PHYSX a SONY byla dokonce oznámena dříve než tyto zprávy o havocu. A osobně taky nevidím důvod proč to nezmínit.
Bez ohledu na lidi, co si myslí, že by to zmíněno být nemělo a mají s tím z nějakého zvráceného důvodu problém.
V pohode ja reagoval na toho hnupa Evzena ne na tebe.
Proti PhysX nic nemam pokud mi to beha na jakymkoliv HW a jak je videt tak SW fyzikalni engine at uz se jmenuje jakkoliv beha na kazdem CPU takze nechapu proc to zverejnovat pod clankem o novem Havoku. Kazdy vi ze to na PC zvanem PS4 pobezi uz z principu ze je to PC
fakt že PhysX je na PS4 nepotřebuje žádnou extra zprávu, protože je jasný od doby, kdy SONY oznámilo, že tam bude x86 procesor AMD! Stejný x86 CPOU jako je v dnešních PC, kde PhysX přes něj jede. Je to tedy zpráva významu tahle hnědá kráva je hnědá ...
naproti tomu zcela nová generace HAVOK engine po 5 letech, to je zpráva úplně jiné kategorie ....
důvod: není to žádná novinka. Nikdo neřekl, že to PhysX tam pojede přes GPU!!!! Jen že tam pojede a to znamná přes CPU ... a vzhledem k tomu, že PS4 má x86 procesor AMD, co je na tom tak nového, divného a překvapivého????
PhysX už dnes u 99% her, když tam je, jede přes x86 CPU. Tudíž zpráva je to nanejvýš nezajímavá a přítomnost PhysX na PS4 byla jasná i bez toho ....
Hmm nebolo by lepšie keby bola fyzika ,nech už akákoľvek počítaná cez integrované GPU v procesoroch ? Veľa ľudí má Intel procesory spolu s nejakou integrovanou GPU a je im to v podstate na nič ak majú externú GPU alebo nepoužívajú intel quick sync. Rovnako aj APU od AMD by pri spárovaní s nejakou externou grafikou bez problémov vystačila na počítanie fyziky. Veď predsa ak je Havok vo vlastníctve Intelu prečo to nenapíšu tak aby to fungovalo na ich iGPU prípadne tak aby to bolo napísane cez nejaký otvorený štandard tak aby to fungovalo na všetkých GPU s tým, že v ovládačoch by si už užívateľ zvolil ktorá časť PC by fyziku počítala (CPU/GPU/iGPU) ..
Grafiky v intel procesoroch sú preto aby sa vôbec nejako predávali. Keby ich tam intel nedával a neimplementoval by ich ani do čipsetov tak jeho trhový podiel by bol pár percent. Nedokázal by prežiť v konkurenčnom prostedí ATI / Nvidia pri predaji externých grafík. Už od čias Core 2 Duo sa intel snaží za každú cenu predávať svoje grafiky (viď G31, G41) implementácia grafík do procesorv je len ďalší vývojový krok násilného natlačenia grafík aj tým užívateľom ktorý ju nepotrebujú.
Samozrejme, práve preto hovorím, že aby tam neboli úplne zbytočne mohli by byť využívané práve na dačo podobné. Keď začal trend APU tak som si predstavoval, že nepôjde len obyčajne natrepanie CPU a GPU do jedného kusu kremíku ale o skutočný hybrid. Teda, že by nešlo o oddelené prvky ale jednotný prvok. Ťažko sa mi to vyjadruje nie so technický zdatný, no predstavoval som si to tak, že už na HW úrovni by to bolo tak, že jednotlivé procesy v systéme by boli počítané na základe toho čo je pre danú úlohu vhodnejšie teda buď to paralelný výkon výpočtových jednotiek alebo komplexnejší výkon CPU jednotiek. Myslím to tak, že tá GPU časť, ktorá je teraz v podstate v procesoroch akoby nasilu a väčšinou aj úplne zbytočne , by bola neoddeliteľnou časťou celého CPU, teda niečo také nevyhnutné ako sú l1/2/3 cash a podobne. Táto GPU časť by bola proste HW prostriedok CPU. V takomto zmysle som to myslel aj s tou fyzikou, teda že by bola počítaná cez GPU jednotky, ktoré sú v CPU.
Rozumiem Ti, bolo by to veľmi pekné ale žiaľ intel grafiky sú v tomto prípade naozaj len na biznis. U AMD APU to zatiaľ funguje tak, že v prípade dokúpenia externej (a kompatibilnej) grafiky môžeš spojiť výkon oboch grafík. Dalo by sa o tom uvažovať aj v prospech iných operácií, no žial softwarovo kráča Microsoft momentálne dozadu, ešte stále nemá takú podporu modulárnych procesorov akú má Linux už dobré dva roky Verím že s príchodom APU do konzol sa vývojári prebudia z príjemných driemot a začnú hry navrhovať tak aby využívali grafickú časť v procesore nielen v prípade samostatnej grafiky ale aj v prípade dvoch nespojiteľných grafík v jednom systéme.
Hezká diskuse, ale docela mě zajímá zda místní bard s vynikajícími kontakty ví zda hd7790 bude s novou revizí GCN? Na netu už unikly výsledky jejího testu a jsou velmi zajímavé.
místního barda neznám, ale kontakty mám více než dobré a kompletní info o kartě také. Výsledky jsou zajímavé, ale proč, už jsem řekl v několika článcích. Uvidíte brzy, nyní nemohu prozrazovat podrobnosti poněvač už jsem byl infromován i oficiální cestou o kartách, takže jsem slíbil, že odemně info unikat do vydání karet nebude. Už to ale nebude tak dlouho trvat, vydržte.
Mohu jen říci, že karta bude super jak z pohledu ceny tak svého výkonu i vlastností.
Takze grafiku aj fyziku uz maju okatak vymakanu. Najvysi cas aby sa zacali sustredit na akceleraciu AI. Mne sa zdaju NPC s kazdou novou hrou dementnejsi a dementnejsi.Tento trend dohnal do extremu Left4Dead kde sa len valia hordy zombikov.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!